In de afgelopen vijf jaar bracht BMW wereldwijd niet minder dan 6.415.728 auto’s met het blauw-witte logo aan de man. Maar welke modellen liepen het hardst?
In het jaarlijkse financiële verslag is BMW zo vriendelijk geweest om de verkopen van elk type dat ze verkopen uit elkaar te trekken, hetgeen de volgende lijst van verkooptoppers oplevert:
#01 BMW 3 Serie Sedan – 1.243.236 stuks (19,4 %)
#02 BMW 5 Serie Sedan – 1.001.788 stuks (15,6 %)
#03 BMW 1 Serie vijfdeurs – 643.983 stuks (10,0 %)
#04 BMW X5 – 520.889 stuks (8,1 %)
#05 BMW X3 – 453.875 stuks (7,1 %)
Conclusie: de traditionele modellen zijn nog steeds het populairst, maar let op de SUV’s. Als de globale trendwatchers gelijk hebben zal de SUV een steeds groter aandeel opeisen in de totale verkopen. Dit wordt aardig bevestigd door de opkomst van de X1 en de sterke groei van de X3 in de laatste jaren.
De volledige lijst met alle uitgesplitste verkopen vind je hieronder:
Hoeveel procent van deze verkopen M-modellen betrof? Dat wordt helaas niet vermeld, maar dat is natuurlijk een minderheid. (via e90post)
xilver zegt
Da’s erg proper, de (X)5 doet me wel verbazen omwille van de hogere prijs
flin95 zegt
@xilver: Dat is gewoon een bruute auto
darkpluisje zegt
@flin95: Dat is inderdaad het meest gehoorde verkoopargument ja..
dawwg zegt
@flin95: Dat kun je van de X3 ook zeggen … bruut lelijk.
flin95 zegt
@dawwg: Een x5 is zeker niet lelijk, in Nederland zijn ze gewoon niks gewend, dat wij nou 107’tjes in overvloed hebben…
Een X5 is wel onhandig, niet heel ruim van binnen en hij past niet in de meeste wasstraten..
BMW330Ci zegt
@flin95: wasstraten zijn funest voor de lak. Gewoon lekker met het handje; als je van je auto houdt tenminste..
flin95 zegt
@BMW330Ci: Ja klopt, deed mn pa altijd met die X5. Was je wel uurtje mee bezig met zo’n groot ding. Maar hij was wel weer tip top!
agera zegt
@xilver, & @darkpluisje & @dawwg: Hoezo dat? Vooral de e53 en de e53 facelift zijn zeer goed verkocht plus de e70. Als SUV vind ik de X5 de mooiste en daarna de Mercedes GL. Veel mensen blijkbaar die dezelfde mening delen, ook op straat kun je dit bevestigen door de vele X5’en.
De ML, Q7, Touareg, RR Sport en de Cayenne zijn het gewoon niet.
workhardplayhard zegt
Weinig crisis te merken bij BMW zo te zien.
kraakensmaak zegt
Wauw een BMW 1 serie drie deurs verkoopt slecht, of wacht nee hij is zeldzaam.
lincoln zegt
@kraakensmaak:
yep .. zo zeldzaam als een Opel Kadett 30 jaar geleden ..
lincoln zegt
zo zo .. “bestverkochte” nog wel ..
het nog al een statement voor huurmeuk ..
sdk16420 zegt
Die 5GT was zo’n succes, ze denken blijkbaar dat de 3GT het net zo goed gaat doen…
cupsport zegt
@sdk16420: Nee. Nog beter! Mark my words…
norge zegt
Zoveel X6 ? ……Bizar….
w0o0dy zegt
je vraagt je af of ze er niet beter aan doen om alles met minder dan 20.000 stuks eens heel kritisch tegen het licht te houden…. dure hobby nauwelijks volume.
lambo4all zegt
@w0o0dy: precies, nog meer saaie doorsnee volumemodellen waar niemand een mening over heeft hebben we echt nodig…
w0o0dy zegt
@lambo4all: ik kijk vooral als econoom want voor het uiterlijk van BMW’s loop ik liever weg dan dat ik er warm voor loop. En de 5gt, X1,X3 en x6 zijn in mijn ogen vreselijk dus die mogen ze zondermeer afschaffen.
Hupke zegt
@w0o0dy:
Ik zou daar nog de 1,6 en 7 serie aan toevoegen (maar da’s kwestie van smaak).
desjonnies zegt
@w0o0dy:
Dat zijn juist de winstpakkertjes.
Bij de Golf I GTi en de 205 Gti waren de productiekosten niet dramatisch hoger dan het standaard model.
Iets wat ze juist in de verkoop prijs NIET tot uitinglieten komen.
Al op de tekentafel (compjoetert) wordt “de snelle jongen”uit de reeks ingetekend en wordt er gekeken hoe die zo economisch mogelijk gebouwd kan worden.
w0o0dy zegt
@desjonnies: een snelle uitvoering kost weinig ivt een compleet op zichzelf staand model. Dan kun je bijna alle onderdelen met andere modellen delen maar de ontwikkelingskosten en de tooling zorgen toch voor een redelijke extra kosten… als je het model niet maakt verlies je dan een klant of koopt die een regulier model? Haalt zo’n niche- product werkelijk nieuwe klanten binnen of verkoop je twee modellen bij 1klant, dan brengt het wel geld op. IIk denk dat 20.000 stuks te weinig is om een apart model met winst onderaan de streep op de markt te zetten/houden…. maar goed ik weet natuurlijk niet alles over de differentiële kostprijs van die modellen.
ducky zegt
@w0o0dy: Er zijn ook nog andere dingen die meespelen natuurlijk: ontwikkelingskosten kunnen misschien heel beperkt zijn bij die modellen die maar weinig worden verkocht omdat ze veel onderdelen delen met andere modellen. En je kan even goed 1 auto van 100000 euro verkopen dan 5 van 20000 euro.
Frankypanky zegt
LOL!
Ik las ergens nog dat ruim 60% van de 1-Serie ‘eigenaren’ [het zijn nagenoeg allemaal leasegebakjes] dacht dat hun 114i voorwielaandrijving had…
Moet BMW toch wat meer werk van maken. Mss. dat dat het verkoop opkrikt? 643.983 stuks vind ik weinig voor een model, dat onder de beter verkopende 3-Serie is gepositioneerd.
jrk68 zegt
@FrankypankyV8:
Laten ze dan beginnen met die 1-serie eens een mooie koets te geven.
Eerst het “hangbuikzwijntje” en nu is het een kruising tussen Droopy en een Polo….
Carreza zegt
@jrk68: Droopy? Je bedoelt hondslelijk.
Rick-dos zegt
Doen ze toch niet slecht voor een bedrijf dat, in alles behalve in naam, een privé onderneming is. Kunnen merken onder de vlag van veel grotere autofabrikanten nog een punt aan zuigen.
w0o0dy zegt
@Rick-dos: ze zouden een budgetmerk kunnen gebruiken…. maar wel knap idd vooral met/ondanks de styling.
Rick-dos zegt
@w0o0dy: Grappig dat je over de styling begint, want ik zat bij het bestuderen van die cijfers juist te denken aan de styling door die 5 jaar heen. Ik bedoel het is eigenlijk net de grens tussen Bangle en Hooydonk. Als je dan bijvoorbeeld kijkt naar de 5 serie dan zie je met de intrede van de F10 een significant verschil tov de jaren daarvoor. Goeie keus geweest om van het radicale af te stappen en terug te gaan naar het wat conservatievere maar met meer stijl? Dat zie je niet alleen bij de 5 serie maar ook andere modellen.
Of is dat gewoon toeval en zijn er toch andere factoren? Nieuwe markten die (beter) aangeboord worden?
w0o0dy zegt
@Rick-dos: de 5serie is ook wel redelijk qua styling en wellicht dat het helpt om de goede cijfers te realiseren. Niet ondenkbaar, maara wat doet de X3 ertussen? Als real minger if you ask me.
Ik denk dat Bmw met iets minder drukke styling kon het nog wel eens NOG succesvoller zijn.
Rick-dos zegt
@w0o0dy: Zou zomaar kunnen maar dan worden ze naar mijn mening Audi saai. Dat gezegd hebbende denk ik dat Audi in het gat is gesprongen die BMW achterliet met het overstappen op de Bangle styling. Denk dat die styling een heel groot deel van de BMW klandizie heeft afgeschrikt en in Audi een alternatief zagen.
Maar goed, dat is ook maar mijn mening op basis van psychologie van de koude grond…
w0o0dy zegt
@Rick-dos: ik denk dat je gelijk hebt. Audi’s mogen dan wel een beetje saai zijn maar veel mensen houden eigenlijk wel van een beetje saai, lekker voorspelbaar. Of mensen echt afhaken door de iets drukkere styling weet ik niet want een Audi rijdt niet als een BMW en bij overstappen raak je dat kwijt. Dan settle je toch voor niet zo mooi maar och het rijdt goed?
lincoln zegt
@w0o0dy:
nope .. Audi en BMW rijders huren massale fabrieksmeuk ..
het enige dat ze kiezen is een huurcontract ..
BaRa zegt
De 3-tourer is op vijf jaar tijd gehalveerd. Moet ik er uit besluiten dat de verkoop van BMW er in Europa stevig op achteruit is gegaan? Of ga ik hier te kort door de bocht? Voor je me in mijn nek springt, ik zij: Europa – niet de rest van de wereld.
Ook een opvallende daling van zowel de 3-coupé als de 3-cabrio, maar dat zal waarschijnlijk weinig met de Europese situatie te maken hebben.
undifined1 zegt
@BaRa: dat heeft er meer mee te maken dat men wacht op de nieuwe 4 serie
jeroenbakkers00 zegt
Prachtige auto die X6 :)
Esprit_de_Flandre zegt
En welke motortjes liggen daarin… ?
picobello zegt
Ik werk toevallig ergens waar alle bmw’s voor de NL markt bij elkaar komen om vervolgens naar de (bmw) dealer getransporteerd te worden ! Maar zo zie je wel, dat de bmw kopers geen last van de recessie hebben!