Voordat je doorklikt om te reageren over hoe asociaal Audirijders wel niet zijn, raad eens hoeveel bonnen de gemiddelde Audirijder per jaar pakt? Hint: het aantal bonnen per auto ligt dichter bij de 10 dan bij de 0.
Bijna zeven bonnen per Audi! Daarbij wil ik opmerken dat onder meer Autoblogger (bewijs) en Wouter één of meerdere Audi’s rijden. Weliswaar zijn zij geen leaserijders (waar dit onderzoek wel op gebaseerd is), maar ik wilde het toch even melden. Ook de tweede plaats mag geen verrassing zijn: BMW. De complete Top 5 staat hieronder:
Top 5 meeste bekeuringen
1. Audi
2. BMW
3. Alfa Romeo
4. Honda
5. MINI
De Top 5 van minste bekeuringen is dan natuurlijk ook interessant: De “Renault familie” blijkt daarbij verreweg het braafst, want Nissan (waarmee Renault veel samenwerkt) pakt de runner-up positie, met gemiddeld twee boetes per auto.
Top 5 minste bekeuringen
1. Renault
2. Nissan
3. Peugeot
4. Opel
5. Ford
Uit het onderzoek dat leasemaatschappij Athlon onder hun eigen berijders deed, bleek ook dat Hondarijders het meeste brokken maken. De meest schadevrije auto’s waren de Mitsubishi’s dit keer.
Top 5 meeste schade
1. Honda
2. Seat
3. Lexus
4. Alfa Romeo
5. BMW
Top 5 minste schade
1. Mitsubishi
2. Dacia
3. Kia
4. Nissan
5. Volvo
Fotocredit: Autojunk
Dizono zegt
Even afkloppen, maar deze Skoda/Lada-rijder is 2015 bonloos doorgekomen :) Zou dat iets met een gebrek aan vermogen te maken hebben…?
awesome zegt
@dizono: deze Ford Focus rijder is ook boetevrij dit jaar. *afklopt, want het is nog geen 1 januari*
dutchneon zegt
@Dizono: niks met vermogen te maken, opletten en bewust rijden. In 4 jaar meer als 250.000 km met Range Rover, Dodge, VW en Opel van 450 pk tot 160pk totaal 3 boetes. 1 frankrijk 12 te hard 1 duitsland 6 te hard en 1 nl parkeren. Allemaal niet goed opletten/ cruise en lullen met passagier in plaats van snelheid. En ik rijd altijd tot 30 te hard met flitsmeester. Echter spits en drukte nooit te hard heeft gewoon geen zin. Enige waar ik bang voor ben is dat ik een keer onopvallende auto te laat zie volgen ?
lekbak zegt
@dutchneon: als je een nette, beschaafde rijstijl hebt laten ze je gewoon gaan als je iets te hard gaat. Maar dan moet je ook echt niet gaan drukken mocht er een slome voor je zitten.
Ik rij zelf ook zeer vlot en heb in tien (25 tot 35k per jaar) jaar nog maar 3 boetes gehad. Voor mensen ben ik niet zo bang, die kunnen denken en weten dat het niet zo gevaarlijk hoeft te zijn. Een flitser daarentegen niet. Die pakt me gewoon.
DennisS65B40 zegt
@lekbak: met 30 te hard ga je gewoon aan de kant hoor.. Toch weer €300 verdiend voor de Staat.
dutchneon zegt
@audir8v10: 30 kost wel meer als 300 hoor ;)
DennisS65B40 zegt
@dutchneon: tientje de kilometer, kom je vaak precies op uit!
boxergt zegt
@audir8v10: Klopt, hangt alleen wel even af van binnen/buiten bebouwde kom of snelweg. Boven de 30 kijken ze ook naar je verleden!
1x met 49 te hard; 387 euro boete, daarna met 47 te hard ( 12 maanden en 11 dagen later godzijdank) kwam ik op een boete uit van bijna 560..
moatie zegt
@dutchneon: gebaseerd op je eigen ervaring.. Tuurlijk heeft het vermogen wel invloed maar op jou blijkbaar niet.
Dizono zegt
@dutchneon: Nou, ik moet zeggen, toen ik nog een schamele 50 paardjes onder m’n rechtervoet had, reed ik toch echt zelden te hard. De enige boete die ik ooit pakte met de Samara was er eentje voor 6 km/u te hard in Groningen, waar je 70 mocht (rare snelheid ook, 70 op een plek waar niet gewerkt wordt).
timberleek zegt
@Dizono:
Meh ik heb nu een oud alto’tje met 39pk. Doet ca 110 op gps. Maar dat is is 130 gebied, maar ook gewoon in 100 en 80 gebieden enzo.
Het enige waar dit autootje me een boete bespaard tov de motor ( waar ik normaal mee rij) is op de snelweg
autoriteit zegt
@Dizono: is dat dan niet op de ringweg om Groningen geweest? Daar mag je inderdaad overal standaard 70 km/u. Daar staan ze regelmatig te controleren en daar heb ik mijn cruisecontrol altijd aan staan.
Dizono zegt
@autoriteit: Klopt, was op de Laan der Verenigde Naties. Ik was net verkeerd gereden en was blijkbaar op alle borden aan het letten, behalve op die ronde exemplaren met een rode rand… ;)
autoriteit zegt
@Dizono: haha ja dat kan heel snel gebeuren in een stad waar je niet dagelijks rijdt. Zou mij ook kunnen overkomen in een andere stad.
dnadave zegt
@dutchneon: dan
autoriteit zegt
@dizono: en ja echt, ook deze Audi rijder is 2015 bonloos doorgekomen. Net als 2014, 2013, 2012, 2011.
alcantara zegt
Logisch, want auto’s van Audi/BMW hebben vaak meer vermogen–> trekt dus rijders aan die van doorrijden houden. En Renaults zijn vaak niet vooruit te branden–> trekt rijders aan die snelheid geen reet boeit.
Volgende onderzoek: Motors rijden vaak harder dan scooters?
miezemiez zegt
@alcantara: dat betwijfel ik, niet elke Audi is een S-line of RS uitvoering, net zoals niet elke BMW een M is. Zolang je daar feitelijk geen beeld hebt hoe het wagenpark eruitziet is deze uitspraak onzin.
Edge zegt
@miezemiez: Dan nog kun je er wel redelijkerwijs vanuit gaan dat de gemiddelde Audi of BMW een flinke dot meer vermogen heeft dan een gemiddelde Renault.
dieselaer zegt
@miezemiez: het zijn ook merken die auto’s meer afstellen op stevig doorrijden met strakke vering en een gevoelig gaspedaal, logisch toch?
miezemiez zegt
@dieselaer: Tuurlijk klinkt dat logisch, daar geef ik je ook gelijk in. Waar ik naar kijk is het totale wagenpark incl alle (en dat zijn er veel) eco leasewagens dan komen de vermogensopgaves van de 1.6 TDI en 1.6 DCI heel dicht bij elkaar. Nogmaals je hebt hiervoor een goed beeld nodig van het wagenpark.
autoriteit zegt
@miezemiez: een S-line is niet sneller hoor, dat betekent alleen dat de auto sportiever is aangekleed. Maar je bedoelt uiteraard een S of RS. En een gemiddelde Audi of BMW heeft meer vermogen dan een gemiddelde Renault. Het is dus vrij logisch dat iemand met een snellere auto vaker te hard rijdt dan iemand met een zwaar minder zwaar gemotoriseerde auto.
carspotted zegt
@alcantara: Mercedes niet dan of zijn dat ook slomme waggies
agera zegt
Ik kan wel begrijpen dat renaults de minste bonnen hebben, die staan toch de helft van de tijd aan de kant van de weg
Dimglor zegt
@agera: Onlangs de occasionvid bekeken van de Renault Laguna?
Bitter weinig aandachtspunten…
Is iets anders dan de Duitse merken die we altijd zo betrouwbaar achten…
Dus proficiat met je oude mopje, echter niet zo geslaagd.. (Was ook niet grappig overigens..)
awesome zegt
@Dimglor: die Fransozen hadden natuurlijk ook wel iets goed te maken.
De generatie renaults van daarvoor hebben het hele imago flink verkloot….
Dimglor zegt
@awesome: Daarom dat ik ook zei oude mopje ;-)
Ze hadden inderdaad iets goed te maken en volgens mij zijn ze daar toch aardig in geslaagd.
chekthem zegt
@awesome: ze moesten inderdaad wel, om het te compenseren van de vorige generatie.
rufctr01 zegt
@chekthem: dan zijn nu de VAGjes aan de beurt!
jessepinkman zegt
@Dimglor: ik vond ’t toch best grappig
agera zegt
@Dimglor: ik heb anders zelf ervaring met een renault megane, en daaraan ging alles kapot wat kapot kon gaan, er viel zelfs een dakpaneel af met 140 over de afsluitdijk
Dimglor zegt
@agera:
Wel ik, en vooral mijn ouders, hebben ook veel ervaring met Renault.
Bitter weinig problemen mee gehad…
87sandyd zegt
@Dimglor: apply cold water…
Dimglor zegt
@87sandyd:
En waarom??
(En ja, ik ken de uitdrukking)
bartes46 zegt
@agera: het jaar 2002 belde….
rufctr01 zegt
Dus m.a.w., Audi’s kosten alleen maar geld, word je genaaid met sjoemel software, olieverbruik wat geld kost, motoren die niet goed zijn, versnellingsbakken die ver onder de maat zijn en dan sponsor je het CJIB ook nog?
mzonneveld zegt
@rufctr01: Als je het kunt betalen zie ik geen problemen…
rufctr01 zegt
@mzonneveld: ik zou er ook aardig sip van zijn als ik bulkte van het geld! Zelfs dan zou ik niet in zo’n rokende olieboot willen rijden!
awesome zegt
Dat van die bonnetjes geloof ik wel, die berekening is niet heel moeilijk te maken.
Over die schade: is dat een gewogen gemiddelde, of een optelsom van het aantal schademeldingen dat ze hebben ontvangen? (Dus net als bonnetjes tellen?)
Even de stagiaire van Athlon scherp houden he ;)
awesome zegt
@awesome: als je maar 100 Honda’s in je vloot hebt (aannemelijk, want al een paar jaar geen aantrekkelijke bijtelling) en 10 melden schade, zit je op 10%.
Als er 1000 Mitsubishi rijden en daarvan hebben er 50 schade gemeld, heb je maar 5%.
Terwijl je feitelijk meer schade aan die laatste hebt.
DennisS65B40 zegt
@awesome: ja in absolute zin wel maar in relatieve zin niet.
bergmm zegt
@awesome: dat dacht ik dus ook… en hoe zuinig is de berijder van welk merk op zijn leasebak als ze al iets melden aan schade.
Er zijn voor mijn gevoel maar weinig leaserijders die echt om auto’s geven buiten het financiële en status gevoel na dan.
Onehp zegt
Goed Dizono. Vermogen maakt het moeilijker voor sommigen. Zelf slechts 1bon, niet dit jaar, maar in de laatste 18 jaar dat ondertekend een rijbewijs bezit.
Rij nu met 5,7kg/pk…
jpo26 zegt
@Onehp: 6,2kg/pk Renault en inderdaad afgelopen jaar geen bon. Zo’n zelfde autootje als bovenaan de post
Dutchdriftking zegt
@Onehp: 5,8kg per pk hier, met meer vermogen heb ik juist minder bonnen. Een inhaal actie kost gewoon veel minder moeite, je doet dit dus snel en laat daarna het gas eventueel weer los. Het klinkt raar, maar met meer vermogen ben ik rustiger gaan rijden.
Dizono zegt
@Onehp: van het voorjaar moet er rond de 2.5-3 kg per pk bijkomen in het ‘wagen’park, maar ik hoop boetevrij te blijven ;)
maseratizzzzzzzz zegt
@dizono: dan ben ik heel benieuwd wat dat voor auto mag wezen, aangezien dat op 458 italia niveau zit. hier zelf 7.1 kg / pk.
Edge zegt
@maseratizzzzzzzz: Hoewel ik Dizono van harte een 458 gun, zou ik er niet raar van opkijken als het een Caterham of Lotus 7 achtig ding is. Die wagens wegen iets meer dan 500kg, waardoor je met 200pk al snel aan die kg-per-pk-verhouding zit.
Dizono zegt
@Edge @maseratizzzzzzzz: Iets met twee keer zoveel cilinders als wielen…
Een viercilinder… ;)
Onehp zegt
@Dizono: ik lees dat er kilo’s bijkomen voor iedere pk die je hebt… Maar dat was waarschijnlijk niet de bedoeling. Wat wordt het dan? Geen Italia dan? ;)
aikon1694 zegt
Laatste 10 jaar ook geen bon… Ook al staat mijn merk op nr. 2. Zou dit te maken hebben met flitsmeister?
jerommeke zegt
@aikon1694: als je daadwerkelijk uit 1694 komt, is het een wonder dat je je rijbewijs nog mag houden. Past overigens wel bij de nieuwe klantenkring van BMW.
toyotafortuner zegt
De tering, wat is dat een lelijke auto op de topicfoto…
henkhupelschoten zegt
Audi, je verwacht het niet..
Dutchdriftking zegt
VW rijder, slechts 1 tot nu toe, in 2014 en 2013 geen een.
JRmiura zegt
Deze alfa rijder is schade vrij geweest. Niet boete vrij?
llukek zegt
@JRmiura: bij de Alfa is dit niet de uitdaging. Daarbij is de uitdaging om zo min mogelijk de garagist te bezoeken.
JRmiura zegt
@llukek: haha touché
undifined1 zegt
@JRmiura: huh er is een JRmiura en een Jrmiura?
trustmeiamanengineer zegt
@llukek: ha ha…
trustmeiamanengineer zegt
@jrmiura: Same here…
gerjan zegt
Mijn baas krijgt nog een mooie. Laatst mochten we even op de weegbrug. Aanhanger plus lading 5200 kilo. 1700 kilo te zwaar. Gelukkig reed hij zelf en zat ik er naast. Zelf krijg ik ongeveer 2 per jaar. Probleem is met ons vak zijn wij eigelijk altijd te zwaar.
aikon1694 zegt
@gerjan: U bent banketbakker?
joost1990_2 zegt
@aikon1694: ik gok Mercedes-bestuurder
lebeaunl zegt
Nog geen boetes dit jaar met de S7 (ook niet met saab); geen lease
mark997gt3 zegt
Ik rij Audi en zit ook zo rond de 7 bonnen per jaar. Goed onderzoek dus! Dit jaar 3 bekeuringen in België en 1 in Duitsland. Vast nog wel een paar in Nederland. Maar buitenlandse boetes betaal ik nooit en heb daar ook nog nooit problemen mee gehad. Ik weet het….totdat ze me staande houden, maar dat is me in 22 jaar rijbewijs ook nog nooit overkomen. Wel 22 schade vrije jaren……
joost1990_2 zegt
@mark997gt3: dat je daar nog trots op bent ook…
rufctr01 zegt
@mark997gt3: die van Duitsland komen gewoon via CJIB binnen, wedden dat jij die hebt betaald!
RubenPriest zegt
Tweede jaar op rij, geheel boetevrij! Dikke dank aan Flitsmeister. Lifesavers.
spiderman zegt
Opmerkelijk hoge score voor Alfa Romeo, gezien het geringe aantal auto’s vergeleken met de nummer 1 en 2. Gaat over leaseauto’s, dus bij Alfa praat je dan nog alleen over de Mito en Giulietta (mogelijk nog een enkele 159 in het laatste leasejaar). Sportieve merken verleiden toch om het gas wat dieper in te trappen. En jammer dat er nog altijd mensen zoals @lullek zijn die denken dat je met een Alfa vooral in de garage staat. Kunnen we daar een keer mee ophouden?
maseratizzzzzzzz zegt
@spiderman: geef hem eens ongelijk..
kobus1967 zegt
Ondanks dat de Mitsubsidi’s allemaal leasesletten zijn die structureel met 140 over de linkerbaan blazen volgens de meeste reaguurders scoren ze weinig bonnen en rijden het minste schade. Ik zeg belonen die PHEV’s met een lage bijtelling?
yupyup zegt
Enige nuance is wel op zijn plek denk ik. De gemiddelde audi/bmw is een leasebak, dus relatief veel eigenaren met functies waarbij kilometers worden gemaakt. Als je veel kilometers maakt is de kans op een bekeuring ook groter.
Maar goed, als ik denk aan de laatste audi rijders die ik voorbij heb zien komen, is die nuance misschien niet nodig. Zo getuige ook de reacties van een aantal mensen hierboven;)
Edge zegt
@yupyup: Die nuance is volstrekt overbodig in dit geval, want het betreffen cijfers van leasemaatschappij Athlon. De cijfers van zowel Audi/BMW als de andere merken zijn in dit geval gebaseerd op leasewagens, privéauto’s zijn buiten beschouwing gelaten. Je mag er dus van uit gaan dat al deze auto’s veel kilometers maken.
yupyup zegt
@Edge: je hebt gelijk. Had ik het artikel toch moeten lezen in plaats van scannen…
undifined1 zegt
Mercedes staat er niet bij, audi en BMW wel, geeft toch aan dat Mercedes de bejaardenoptie is voor de duitse 3
thomasthomas zegt
@undifined1: Mercedes rijders zijn niet van die doorsnee opgefokte Audi BMW yuppen.
reistje zegt
Verbazingwekkend dat er gemiddeld zoveel bonnen worden uitgeschreven. Dan ben ik toch goed voor het gemiddelde.
Maar goed dit is natuurlijk ook allemaal voor onze veiligheid! *kuchkuch*
gadfly zegt
7 jaar geen donaties aan het CJIB, tot twee weken terug, nog geen twee uur in bezit van mijn nieuwe bolide en hij stond al op de foto.
Bordje 120 op de snelweg gemist.
naamloos3 zegt
Je mag gewoon niet hard genoeg in Nederland. Die Duitse wagens zijn gemaakt om in alle comfort over de Autobahn te blazen.
406_v6 zegt
@naamloos3: Nou… comfort op de Autobahn?? Als je zegt Comfort op de Franse Péage ben ik het met je eens, maar die Duitse betonbanen met soms meer kraters als een Duits vliegveld tijdens WO2 zijn verre van comfortabel.
fit4fun zegt
Goede duurdere tomtom waarschuwt voor trajectcontroles en zowel vaste als mobiele flitsers. Kostprijs heb je er zo weer uit.
SimonMc zegt
Alsook, water is nat en vuur is warm.
norge zegt
No Shit….ech nie verwacht…
mars1985 zegt
+/- 50k gereden dit jaar waarvan 35k met een Renault (lease/werk auto) en 12k met alfa 159 (privé/auto van me vrouw en 240 pk) en ongeveer 3k met me Aprilia rsv 1000 (fun) en heb nog geen geld naar Leeuwarden moeten over maken dit jaar. Ik heb wel eens anders meegemaakt.
levinoch zegt
Heb geprobeerd het gemiddelde naar beneden te halen met mijn 2 bekeuringen dit jaar, spijtig:( (vooral voor diegene met >gem.)
robinthecarguy zegt
Ik had bmw verwacht
kimono zegt
Ik heb het voor 99% afgekocht met een Stinger VIP tegen de radars, Antilaser tegen de laserguns en een Target BluEye voor de (on)opvallende auto’s. Kost je wat, maar dan heb je ook niks :-)
Lennaert zegt
Ik mis vw een beetje? Misschien op plaats 6 van de meeste boetes?
bk15 zegt
Iemand naaien in een saaie 206 1.6 vinden ze anders ook erg leuk..
Voorlopig even op de fiets.