Winnaars en verliezers. Dit zijn de EV’s die het goed doen qua verkopen in 2022.
De nieuwe nummer één heeft meer verkopen in vergelijking met de nummer één van verleden jaar. Want net als verleden jaar zetten we met deez EV 10 Daagse de verkopen weer op een rijtje. De cijfers zijn afkomstig van VWE Automotive en weerspiegelen de verkopen van januari 2022 tot en met augustus 2022.
De nummer twee van het lijstje van vorig jaar staat nu op één: de geliefde Skoda Enyaq iV. De praktische elektrische auto heeft een grote schare fans onder EV-rijdend Nederland. Het overgrote deel is natuurlijk een leaseauto. En de keuze is begrijpelijk. Lekker veel ruimte, genoeg zaken aan boord en moderne looks. Dat je er zoveel ziet rijden in Nederland maakt dat je er eigenlijk niet meer naar omkijkt. Het design bleek echter behoorlijk vooruitstrevend voor Skoda toen de EV op de markt kwam.
#1
Van de Skoda Enyaq iV zijn er tot en met augustus 2022 in totaal 3.672 exemplaren verkocht. Verleden jaar stond deze elektrische auto dus op de tweede plaats met 3.602 verkopen. Op één zag je vorig jaar de Kia e-Niro met 3.650 verkopen. Helemaal eerlijk was die plek overigens niet, want de hybride verkopen werden ook deels meegenomen in die cijfers. Dus eigenlijk deed en doet de Skoda het gewoon beter als zijnde elektrische auto.
Kia EV6 vs Hyundai IONIQ
Op de tweede en derde plek staan de Peugeot e-208 en de Kia EV6. Laatstgenoemde is ook een favoriet onder het leasevolk. Men kiest toch liever voor de Kia dan de Hyundai IONIQ 5. De technische evenknie van de Kia.
De Hyundai zien we wel terug in het lijstje, namelijk op de negende plaats. Kia verkocht 2.122 exemplaren van de EV6 tot en met augustus 2022 en Hyundai 1.166 stuks van de IONIQ 5.
Nieuwkomers
Zijn er ook nieuwkomers vraagt u? Ja, we hebben het er eigenlijk al over gehad. De EV6 stond vorig jaar niet in het lijstje. Andere nieuwkomers zijn de volledig elektrische Fiat 500, Citroën Ë-C4, Cupra Born, Audi Q4 e-tron en de Hyundai IONIQ 5. Kortom, meer dan de helft is nieuw.
Daarmee zien we ook een aantal EV’s niet terug in het lijstje. Dit jaar ontbreken vooralsnog de Ford Mustang Mach-E, Renault ZOE, Mercedes EQA, MG ZS, Tesla Model 3 en de Volkswagen ID.3.
Het volledige lijstje is hieronder te bewonderen. Met dank aan VWE Automotive voor het verstrekken van de cijfers.
Best verkochte EV’s van 2022 tot nu toe (jan t/m aug 2022)
- Skoda Enyaq iV (3.672)
- Peugeot e-208 (2.543)
- Kia EV6 (2.122)
- Kia e-Niro (1.922)
- Citroen Ë-C4 (1.648)
- Peugeot e-2008 (1.389)
- Volkswagen ID.4 (1.280)
- Audi Q4 e-tron (1.238)
- Hyundai IONIQ 5 (1.166)
- Fiat 500 (1.158)
- Volvo XC40 Recharge (1.138)
- MINI Cooper SE (1.090)
- BMW iX3 (1.056)
- Polestar 2 (1.042)
- Cupra Born (1.011)
wimof zegt
En wie kocht ze, privé of zakelijk?
redbeams zegt
Waar is tesla?
kniesoor zegt
Vraag ik me ook af.
Robert zegt
De Teslarijders die ik ken, bezweren stuk voor stuk dat hun volgende elektrische auto géén Tesla meer zal zijn. Iets met beroerde bouwkwaliteit en aftersales. Misschien dat deze trend nu al is ingezet?
arta zegt
Met welke reden?
billymobiel zegt
De Teslarijders die ik ken, willen nooit meer iets anders.
j05b zegt
Ik rij nu Tesla en kan straks weer een nieuwe auto uitzoeken. Enige nadeel bij de model 3 is de kofferbak. Anders dan dat allemaal dikke prima. Ik overweeg dus wederom een Tesla.
Een keer een probleem gehad en dit hebben zij voor de deur opgelost.
Ik hoor echt weinig van die horror verhalen. De garage staat hier helemaal vol met Tesla. Enige aanmerking was het lever proces destijds. Maarja iets met 20.000 auto’s in een maand leveren.
Robert zegt
Ik begrijp niet goed waarom zo veel mensen de Kia EV6 prefereren boven de Hyundai Ioniq; die laatstgenoemde vind ik veel fraaier. En het zal VW stiekem toch ook wel een beetje pijn doen dat de Enyaq IV in Nederland drie keer vaker wordt verkocht dan z’n technische evenknie ID.4.
Ik ben ook wel benieuwd hoe het lijstje er volgend jaar uit komt te zien nu er tussen nu en de komende maanden (eindelijk!) elektrisch aangedreven stationwagens verkocht gaan worden.
mashell zegt
Ik vind de EV 6 minstens zo fraai (ze zijn allebei bijzonder fraai) maar wat voor de EV6 pleit is: meer kleuren, betere stoelen, minder soft en een schuifdakje mogelijk.
Jozo zegt
Ik vermoed dat een groot deel van deze lijst is gebaseerd op beschikbaarheid.
Richmond zegt
Dat is met alle autoverkopen, ev’s zijn niet per definitie moeilijker leverbaar.
agdesigns zegt
Geen idee hoe het bij niet electro is maar als je nu een electrische besteld kan je over een jaar ofzo pas rijden (uitzonderingen zoals de Y daar gelaten).
mashell zegt
Ik vraag wel af waarom ik wel regelmatig een oogpijn veroorzakende Tesla Model Y zie rijden maar bijna nooit een fraaie Citroen Ë-C4?
CYBRTRK zegt
Omdat er omgeveer 2x meer model Y dan Ë-C4 op Nederlands kenteken staan
mashell zegt
Waarom zien we dat dan niet terug in de verkoopcijfers van de eerste helft van dit jaar?
tjorque zegt
@mashell wellicht is dat oogbal schade door een Xi of XM (en dan bedoel ik niet die oude fransoos) of andere oogbalkanker verwekkende dingen aanschouwd te hebben 🤣
hoewel de e-C4 iets minder onaardig op het netvlies valt dan de Y, zullen de verkoopcijfers ook wel iets te betekenen hebben. De Y doet het wellicht iets beter qua range, snelladen en andere EV gerelateerde zaken van belang. Ondanks het feit dat ook de Y netvlies schade risico bevat…
driver79 zegt
Volkswagen ID3 is dan toch een flop… Gewoon een misser hoe plastic en basic die auto is. Pas in Cupra Born gereden. Die koper accenten vind ik niets maar voor de rest veel beter aangekleed.
bmw335d zegt
Waar zijn de Tesla fanboys? Niets meer van te horen nu ze totaal ingehaald zijn door de Aziatische & Europese concurrentie
redbeams zegt
Precies dit en om heel eerlijk te zijn waren ze wel een pionier maar zie ik er nu weinig meer in.
Laatst in een model s gezeten maar wat valt de beenruimte op de achterbank toch tegen.
monsieurleloure zegt
@bmw335d
De wereld is iets groter dan Nederland….
mustang750supersnake zegt
had die honda wel erbij verwacht…ding ziet dr superleuk uit…