Tests in het echte verkeer zijn belangrijk, maar alles begint bij de dikwijls afgesloten en zwaar beveiligde testcentra van ’s werelds grootste automerken. Gelukkig helpt Google ons om dit alles eens vanuit een ander perspectief te kunnen bekijken.
De ontwikkeling van een nieuwe middenklasser kost al gauw 750 miljoen tot 1 miljard euro. Het testwerk dat bij het ontwikkelen van een ‘simpele’ massa-auto komt kijken is immens en verschrikkelijk duur. We doen daarom een greep uit de tientallen testbanen die er wereldwijd zijn.
Miramas-circuit van BMW. Frankrijk
In 1926 werd er de Franse Grand Prix verreden, sinds 1986 in handen van BMW om er de meest uiteenlopende voertuigtesten te kunnen uitvoeren. Dit circuit een dagje kunnen huren + een garage vol M-speeltje: alstublieft BMW, een gratis verdienmodel.
Audi’s testtrack in Schwaig, Duitsland
Hier, in Regierungsbezirk Niederbayern, worden Audi’s afgeragd in naam der wetenschap. Eigenlijk is er maar weinig bekend over deze testbaan, behalve dat het er vanuit de lucht uitziet als een testbaan.
Fiat-testbaan in Balocco, Italië
Oorspronkelijk is het Circuito di Balocco gebouwd door Alfa Romeo en met 350 hectare vol asfalt, obstakels, en bochten anno 2013 een plaats waar eigenlijk alles van de Fiat Group een mishandeling ondergaat.
Bosche-testbaan in Boxberg, Duitsland
Ook Bosch heeft wegen nodig om vrijuit te kunnen testen. Tegenwoordig is er haast geen massa-geproduceerde auto waarin géén Bosch-onderdelen zitten. Dat wordt dus op dit landgoed van 94 hectare in de praktijk gebracht. Rondetijden van de nieuwste Bosch WAQ 28461 (1400 tpm) zijn ons verder niet bekend.
Chrysler-testbaan in Arizona, VS
15.000 hectare en heel veel rechte stukken. Dat verklaart een hoop, Chrysler.
Chrysler-testbaan in Michigan, Chelsea.
Geintje. In een groenere omgeving ligt deze uitgebreidere baan van Chrysler. Geschiedenisles op allpar.com.
Continental Contidrom in Hannover, Duitsland
Ten noorden van Hannover wordt hier sinds 1967 het uiterste van Conti’s gevraagd.
Daimler-testbaan in Wörth, Duitsland
Hier kunnen alle divisies van Daimler hun lol op. Vijftig hectare vol asfalt en een naastgelegen ontwikkelingscentrum om Smartjes, Mercedessen en heel veel trucks te testen en ontwikkelen.
Opel-testcircuit in Dudenhofen, Duitsland
Gaaf, een permanente überbocht voor al je hogesnelheidswensen. Wat er verder te doen is in Dudenhofen kan je zien in onze Opel OPC-trainigsvideo.
Volkswagen-testbaan in Ehra-Lessien, Duitsland
Een landgoed van 5600 hectare met het Beroemde Rechte Stuk van 9 km waar grote namen hun snelheidsrecord hebben gevestigd. McLaren met de F1 en, iets recenter, Bugatti met de Veyron. In totaal ligt er 96 km aan privé-asfalt en om een indruk te geven van de immense omvang: wie aan de ene kant van de testtrack staat kan het einde de andere kant niet zien wegens de ronde vorm van de aarde.
Ferrari’s Fiorano, Italië
Hier hoeven we geen woorden aan vuil te maken, maar we doen het toch: 2.997 meter lang, 12 bochten, en het ronderecord van 0:55.999 is in handen van Michael Schumacher, in 2004 neergezet in een Ferrari F2004. Meestal gluren we met spotters mee over de schutting, nu doen we dat een keer vanuit de lucht.
Ford-testbaan in Arizona, VS
Een testfaciliteit met langgerekte stukken asfalt waar alles in een verzengende woestijnhitte kan worden getest. De Arizona Proving Ground (APG) was ooit van Volvo, tegenwoordig heeft Ford het gebied van 6.06 vierkante km in handen.
Jaguar-testbaan in Gaydon, Engeland
Op het landgoed van het Jaguar Land Rover Gaydon Centre stat onder meer een design-, ontwikkelings- en testafdeling. Vroeger was het overigens een RAF basis.
Honda-tesbaan in Takasu, Japan
Stukje asfalt in het noorden van Japan om Honda’s ook onder winterse kou te kunnen testen, onder andere. De buitenste baan is 6,8 km lang. In de winter testen ze er sneeuwblazers (geen geintje).
Nardo, Italië
Het Nardò Technical Center uit 1975 met de beroemde kombaan van 12,5 km is sinds kort in handen van Porsche Engineering. Er ligt onder meer een handling circuit van 6,2 km. In 1979 werd er door de Mercedes C111 IV een topsnelheid van 403,978 km/u geklokt. Koenigsegg kwam daar in 2005 met de CCR enigszins bij in de buurt, maar bleef steken op 387,87 km/u.
alcantara zegt
Ik mis de dichtstbijzijnde van Ford in Lommel.
Hupke zegt
@alcantara:
Dat zou al zeker niet de kleinste zijn in bovenstaande lijst dus die mag er idd wel tussen.
fortuna zegt
@alcantara: Vaak daar geweest. Dichterbij is nog de baan van Neerlands trots DAF.
fortuna zegt
@fortuna: in Sint Oedenrode
Of die van de RDW, in Lelystad
wapflap zegt
Mooie lijst maar ik mis deze eigenlijk nog, de Millbrook proving ground van General Motors. Fameus van o.a. Fifth Gear, Top Gear en de scene in Casino Royale waarbij de Aston Martin op zijn dak gaat.
http://i150.photobucket.com/albums/s111/Bibtus/1-millbrook-proving-ground.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_Proving_Grounds#Millbrook_Proving_Ground
lemans96 zegt
@wapflap: Je bedoelt waar Damon Hill deze autoreporter misselijk rijd…
http://www.youtube.com/watch?v=KJ-MPOUBNMA
LOL !
reventon zegt
Het vliegveld van Koenigsegg mag hier niet ontbreken.
audis8 zegt
Op die van Volkswagen had de Bugatti veyron grand sport toch een snelheid behaald van 432 km/h op Top Gear?
berlinetta zegt
@audis8: Je bedoelt de Super Sport,
Megakix zegt
@audis8: 407km/h … captain slow… :)
JamesBond007 zegt
@Megakix:
Klopt maar hij heeft ook 420+ nog wat gedaan in de SS.
watch?v=LSFX9vrwJf8
darkpluisje zegt
En dan voor algemeen gebruik de Nurburgring
heidi zegt
De allermooiste en -beste testbaan én omgeving is absoluut de Volkswagen-tesbaan in Ehra-Lessien, Duitsland. De Narcobocht is ook wel gaaf ivm high speed events, maar nummero uno is de Volkswagen-tesbaan in Ehra-Lessien.
MullerG zegt
En Papenburg? Erg belangrijk voor Mercedes-Benz!
lemans96 zegt
Als we het dan toch over ontbrekende testbanen hebben:
De Nordschleife
norge zegt
Gut, dus ze testen die VAG auto’s nog ook ?
heidi zegt
@norge:
Ja norge, behalve die van jou!
lemans96 zegt
@heidi: Neem van mij aan, dat sinds Toyota de scepter zwaait over de kwaliteitscontrole van Hyundia, ze deze koreanen uit en te na testen. ;-)
jrk68 zegt
@norge:
Dat ze ermee testen zegt nog niet dat ze ook wat met de resultaten doen….
rufctr01 zegt
@jrk68: nee, want dan waren VW en Audi kwalitatief wel beter geweest.
lamborgfan zegt
@rufctr01: Nog beter? T zijn geen Rolce Royce’s eh.. Jij verwacht een auto die 1000jaar meegaat? Dan kunnen ze beter met de longlife intervallen maar stoppen xD
deeheeventer zegt
Niederbayern?!? Dat is geen deelstaat dudes!!!
sir_smokalot zegt
’t is een deel van een deelstaat, inderdaad :) Is aangepast!
Barnato zegt
Porsche testbaan in Leipzig en Weissach (motorsport divisie) mis ik
sdk16420 zegt
Nog een in Arizona: http://wikimapia.org/6874053/Toyota-Arizona-Proving-Ground-TAPG
560pkferrari zegt
* fiorano = fiorano
berlinetta zegt
@560pkferrari: Firoano = Fiorano
alcantara zegt
@berlinetta: Integendeel:
Firoano ≠ Fiorano
ferrari94tr zegt
@alcantara: omdat ik de app heb, bij deze +1.
robbiee zegt
Michelin- Ladoux
Hubert zegt
En Indaiatube in Brazilie mag ook niet ontbreken.
GM do Brasil test daar en heb er zelf vele weken rondgehangen.
Mira proving ground in UK is ook gaaf.
We hebben daar achter de omheining gestaan terwijl er een Maclaren met 300+kmh op een halve meter voorbij raast.
Hubert zegt
Schijnt ook nog een gigantisch slecht wegdek te liggen tussen Breda en Lille…
Ideaal voor resonantieonderzoek.
Arnoud zegt
@Hubert:
Wat dacht je van het eerste stuk E34 vanuit Antwerpen naar Brugge? Dat is echt nog een Hessenweg…
Yeelen zegt
En hoe lang is het rechte stuk bij Chrysler’s testbaan in Arizona dan? Niet lang genoeg om de topsnelheid te halen van een Koenigsegg Agera R? Als de Amerikanen minder lastig doen dan VAG, tenminste..
DjIdee zegt
De ATP baan in Papenburg, Duitsland wordt volgens mij ook veel gebruikt door AMG/Mercedes… Voor topsnelheden gebruiken ze volgens mij de BAB31 ook wel eens (rij je 200, komt er een camoufleerde Eklasse voorbij alsof je stilstaat) die er even later bij Papenburg af gaat….
Maps: http://goo.gl/maps/i5oAO
Link site: http://www.atp-papenburg.de/index.php/en/
mashell zegt
Daar op de 31 zie je inderdaad wel eens gecamoufleerde Mercedesssen, maar soms is het een matzwarte Brabus Rocket, met dat tempo (weit jenseits 200) is het lastig te zien wat het is.
vale46 zegt
Circuit Paul Ricard!
Speciaal gebouwd om te testen, o.a. Pirelli test er de F1 banden.
Maar ook vele andere testen vinden plaats op dat circuit, meestal racewagens.
SimonMc zegt
Strikvraag :
Welke is deze?
Hubert zegt
@SimonMc:
CERN?
jonkie zegt
Schwaig, weer een nieuwe manier om swag te schrijven
SimonMc zegt
@autoblog: wat is er gebeurd met het stukje tekst, dat normalerwijze boven het reactieveld staat, dat je kunt kopieren, om zodoende afbeeldingen te kunnen weergeven in je reactie?
gregorius zegt
@SimonMc: je kan er een stuk harder, maar het is wel ondergronds! Ben alleen dat er te veel in de weg staan om er met een Veyron, laat staat een Hayabusa doorheen te kunnen….
renezzzz zegt
@SimonMc: Neem vooral de tunnel van de Booster of PS…. geeft meer snelheidsgevoel.
camber24 zegt
Erg leuk en origineel geschreven stuk!!
oosterwoldenaar zegt
Mooi artikel! Ik mis alleen wel een eervolle vermelding voor het Lingotto Building van Fiat in Turijn.
arno1 zegt
Jullie zijn het TopGear Test Track vergeten.
stannl43 zegt
En Hallerud in Zweden natuurlijk niet te vergeten…
varry zegt
Interessante lijst! Op Contidrom heb ik al meermaals gereden. Ook Ford Lommel Proving Ground en Goodyear Proving Ground te Mireval staan op mijn ‘done’ lijstje. En binnenkort komt daar ook Michelin Test Track te Clermont-Ferrand bij.
alfamail zegt
Leuke is wel dat ze ook echt allemaal aan de amerikaanse markt blijken te denken; eneurme buiten RINGEN waarin je heel hard “rechtdoor” linksom of rechtsom kunt trappen!
KoFFiE zegt
Op Balocco heb ik zelf mogen rijden… Best leuk circuit… De meeste lol hebben we gehad op de “ijs” simulatie-vlakte, een soort plastic dat nat gesproeid wordt, waarop amper grip hebt. Beetje zwijnen op “ijs” bij 30 graden \o/
kilum zegt
ze hebben in Noorwegen toch dat circuit wat een replica is van Silverstone (Top Gear Season 18 Ep 4) past prima in het artikel lijkt me zo