Dit zijn de populairste elektrische occasions van 2023 tot nu toe.
Een elektrische auto als occasion. Vaak toch wat bereikbaarder voor particulieren dan een nieuwe auto. De laatste jaren is de markt wat meer op gang gekomen. Desalniettemin stellen de cijfers nog steeds relatief weinig voor hoor. In de maanden januari 2023 tot en met augustus 2023 zijn er in totaal 35.690 elektrische auto occasions verkocht in Nederland.
Occasion verkopen EV’s 2023
Het lijstje is in vergelijking met de Top 15: occasion verkopen EV’s van 2022 komt voor een deel overeen met dit jaar. Er zijn wel een aantal verschuivingen. Elektrische auto’s die je veel op de weg ziet rijden komen stuk voor stuk voorbij in deze lijst. De goedkopere EV’s scoren over het algemeen beter dan de duurdere, dat is geen verrassing. Luxe elektrische auto’s als de Jaguar I-PACE of de Mercedes EQC zie je niet terug in deze lijst.
Nieuwe nummer #1
Er is een nieuwe nummer één. In absolute aantallen een heel ander verhaal, maar daar hebben we het zo wel over. Op P1 staat dit jaar tot nu toe de Peugeot e-208. Het gaat hier om de verkoopcijfers van EV occasions in de periode januari tot en met augustus 2023. De Peugeot e-208 is goed voor 1.980 verkopen. De nummer één van vorig jaar was de Renault Zoe met 3.914 verkopen. Daarmee zijn de verkopen bijna voor de helft gedaald.
Moeilijke markt
Een opmerkelijke ontwikkeling. De overheid ziet graag een toename van het aantal verkopen natuurlijk. Het tegenovergestelde is momenteel gaande. De subsidie van €2.950 op een gebruikte elektrische auto zet geen zoden aan de dijk. De markt zelf is ook niet aantrekkelijk genoeg voor particulieren. Die kiezen nog steeds liever voor een benzine- of eventueel een dieselauto.
Top 15
Hieronder het complete overzicht. De nummer twee is hetzelfde gebleven, dat is de Volkswagen ID.3. Ook hier weer minder aantallen. De ID.3 is dit jaar tot nu toe goed voor 1.768 verkopen. Dat was verleden jaar nog 2.717 stuks. De nummer drie is de Renault Zoe, dat was verleden jaar de Skoda Enyaq iV. Van de Zoe worden dit jaar tot nu toe 1.750 stuks verkocht. De Enyaq iV stond vorig jaar op #3 met 1.605 stuks.
- Peugeot e-208 (1.980)
- Volkswagen ID.3 (1.768)
- Renault Zoe (1.750)
- Tesla Model 3 (1.606)
- Hyundai Kona (1.390)
- Volkswagen e-Golf (1.191)
- Nissan Leaf (1.163)
- Audi e-tron (1.149)
- Peugeot e-2008 (1.125)
- Volkswagen ID.4 (1.112)
- Skoda Enyaq iV (1.040)
- Fiat 500 (952)
- BMW i3 (879)
- Kia e-Niro (843)
- Opel Corsa-e (794)
Totaal B2C occasionverkopen januari 2023 t/m augustus 2023: 35.690
Bron: VWE Automotive
Johanneke zegt
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar heb ontzettend veel kommer en kwel gelezen over de Stellantis EV’s. Veel foutmeldingen, laadkabels die niet los gaan, auto’s die niet willen rijden of opladen. Krijg je toch een beetje medelijden met de mensen die hier in stappen. Lijken mij geen auto’s die een degelijke levensduur halen, van bijvoorbeeld 20 jaar 300.000km. En als ze daar flink onder zitten, heb je milieutechnisch waarschijnlijk beter een Yaris ofzo kunnen rijden.
Maar wel #1 in dit artikel! Want mensen willen niet googlen voordat ze 30k ofzo uitgeven.
maotje zegt
Kijkend naar enkel co2 uitstoot is er binnen 30.000 km al een voordeel.
freez65 zegt
We rijden sinds begin Juni een 208E. Tot nu toe werkt alles prima. We hebben zonnepanelen, een eigen oprit met laadpaal en hij is voornamelijk voor veel korte (stads)ritten, daar waar een verbrandingsmotor eigenlijk een hekel aan heeft.
Over 20 jaar en 300.000 kilometer? Qua slijtage is een elektromotor tot meer in staat dan een verbrandingsmotor, de kinderziektes groeien er dan vanzelf uit.
Alleen de bijbehorende app is redelijk bedroevend.
Johanneke zegt
Ik hoop voor je dat ie het nog lang goed blijft doen! Heb meerdere voorbij zien komen waar na een jaar of 2 allemaal nieuwe onderdelen in moeten. Bij de E-tron van mijn broer overigens ook, die heeft al een nieuwe motor. Na 100k km ofzo. Beetje jammer, maar goed, 1e elektrische audi laten we maar zeggen. Zal wel beter worden met verstrijken van de tijd.
Flutterbear zegt
De gemiddelde 208 haalt de 300k of 20 jaar ook niet. Het zou mij niet verbazen als het gemiddelde(!) eerder de helft betreft.
vbarchetta zegt
Subsidie op een gebruikte auto is €2.000 ipv €2950 en dan mag die ook al geen nieuwwaarde hebben boven de 45k dus errug lastig inderdaad. De meeste gebruikte Tesla’s, Audi’s of beetje aangeklede VW valt hiermee buiten de subsidiepot…
shibby zegt
Tja met (mogelijk?) wegenbelasting binnenkort voor een EV is het – zeker voor de particulier – al helemaal niet interessant meer
marcomanta zegt
Onze overheid mag lekker verder dromen, de EV’s verdwijnen naar het buitenland aangezien het gros van de particulieren never 20K of meer betalen voor een EV waar je straks de volle mep wegenbelasting mag betalen.