De resultaten (en bedragen) zullen u verbazen.
The Economist berekende de kosten van een ‘gemiddelde familiewagen’ van 2010 tot en met 2012, met een motorinhoud van 1.8 tot 2.5 liter. Hiervoor nam het een gemiddelde van modellen uit verschillende categorieën, en telde hier de operationele kosten (onderhoud, brandstof, verzekering, wegenbelasting enz.) bij op.
Hieruit kwam de volgende tabel rollen, waarin de bedragen in duizenden dollars (USD) zijn:
Over de parameters van deze top 15 kan je natuurlijk discussiëren, het doet niet heel veel af aan het resultaat. Een logische verklaring voor de uitschieters in het lijstje is de aanwezigheid van enorme importheffingen voor westerse auto’s. En wellicht is de aanschaf van een kenteken in Shanghai ook meegenomen?
Amsterdam scoort een nette zevende plaats in het lijstje, en zakt hiermee een plaatsje, omdat volgens The Economist auto’s hier ten opzichte van de vorige meetperiode maar liefst meer dan 10% goedkoper zijn geworden.
De enige verklaring die ik hiervoor kan verzinnen is het zakken van een segment, wanneer je uitgaat van een ‘gemiddelde familiewagen’. Met andere woorden: waar vroeger een Golf in de lijst stond, is dit nu een Polo.
luckert zegt
Singapore??
BrutaalAapje zegt
@luckert: Hongkong had ik er ook tussen verwacht..
Simpson zegt
@luckert: daar moest ik ook meteen aan denken. Misschien is het geen ‘stad’, maar met een soort wegenbelasting van 90K SGD en al die tolpoortjes is het daar niet goedkoop idd.
lemans96 zegt
Ja ja, en daar staan we weer. Op een zevende plaats met gigantische wereldsteden als Tokyo, Parijs, London en New York onder ons.
Dat we er maar trots op mogen zijn…
desjonnies zegt
@lemans96:
Kun je dan in Amsterdam überhaupt nog rijden met die debiele fiets- en voetgangers-terreur?
Vanquish zegt
@desjonnies: Een stad is niet gemaakt voor auto’s.
lemans96 zegt
@Vanquish: En jij komt zelf ook nog uit de middeleeuwen?
Vanquish zegt
@lemans96: Toen was er meer ruimte voor auto’s. Helaas waren die er toen nog niet. ;)
bofkont zegt
@lemans96: En toch heeft hij een goed punt, historische steden met hun smalle straatjes is geen plek voor een auto.
lemans96 zegt
@bofkont: Mee eens, maar dat maakt meestal maar een klein deel uit van een stad. Daarbij, lang niet alle steden hebben zo’n oud centrum omdat ze daar gewoon niet oud genoeg voor zijn of de oude centra door oorlog hebben verloren(Rotterdam, Tokyo).
bofkont zegt
@lemans96: Heb je ook weer gelijk in.
sjon zegt
@lemans96: hoezo, in Amsterdam is een auto toch gewoon echt niet het handigste vervoermiddel. Iets inde richting van een twizy vind ik nog niet eens zo gek.
lemans96 zegt
@sjon: In de oude binnenstad, ja. Maar daar buiten moet men gewoon een auto kunnen houden tegen normale prijzen.
betonstaal zegt
@Vanquish: alle kanalen in Amsterdam asfalteren en je hebt een prima autostad.
Vanquish zegt
@betonstaal: Zal er gezellig uit gaan zien! :P
nostravinniedus zegt
@desjonnies: Ik moet u als fietser gelijk geven: In Amsterdam zijn de fiesers niet te harden ( en de tsxi’s: sinds het makkelijker is geworden om taxi te mogen rijden stikt het hier van de klungels met blauwe nummerplaten)
rufctr01 zegt
@lemans96: heb je aan het linkse gedachtengoed te danken. Ze zien liever helemaal geen auto in A’dam. Ze vergeten dat de auto vaak de toeristen met zich meebrengt en dat dat een bron van inkomsten is.
lemans96 zegt
@rufctr01: Inderdaad, verblind door autohaat.
betonstaal zegt
@rufctr01: helemaal uit China? Nog nooit een Chinees nummerbord gezien.
De meeste Britse toeristen die de grachten en de hoeren volkotsen komen nog altijd met het vliegtuig.
punkisback zegt
Raar dat Istanbul niet bij staat, daar betaal je benzine meer dan €2.- per liter!
melkkoe zegt
@punkisback: zo veel goedkoper ben je hier ook niet meer uit. En in istanbul zul je behalve brandstof weinig kwijt zijn aan auto rijden
Joel_D zegt
@melkkoe: Weet je het zeker? Een BMW M5 kost in Turkije 224.000 Euro.
StijnB zegt
@Joel_D:
Ah, daarom rijden ze er hier mee…
bmdoubleu zegt
@punkisback: Klopt, betaalde vorig jaar meer dan €2,- p/l aan de pomp. En een auto nieuw aanschaffen kost een heel stuk meer dan hier.
M3rcury zegt
@punkisback: ik betaalde in Instanbul juist minder dan in de rest van turkije (waar het inderdaad 2e/l is). Ongeveer 1.65 in het centrum. Hoe verder naar het oosten hoe duurder de benzine. Prijzen boven de 2 euro begonnen net buiten Instanbul.
Homer55 zegt
@punkisback: Daar kost de aanschaf en benzine veel geld. Maar een auto hebben kost daar bekant niks..
nooffence zegt
@Homer55: klopt helemaal
melkkoe zegt
“De enige verklaring die ik hiervoor kan verzinnen is het zakken van een segment, wanneer je uitgaat van een ‘gemiddelde familiewagen’. Met andere woorden: waar vroeger een Golf in de lijst stond, is dit nu een Polo.”
een Polo met een cilinderinhoud van 1.8 tot 2.5 liter zie ik niet zo vaak hoor
kilum zegt
@melkkoe:
nee maar wel in al die hybride meuk de prius etc.
Mairsil zegt
@melkkoe: Ik zat hetzelfde te denken. Het kan best zijn dat auto’s als een 1.0 ecoboost Focus in verhouding best betaalbaar zijn hier, maar de wat loggere modellen zouden hier toch een flink stuk duurder moeten zijn dan bij de buren, terwijl deze grafiek de aanschaf in NL goedkoper maakt dan in Berlijn.
Ik zie trouwens ook dat parkeren niet meegenomen is in het kostenbeeld, ipv ‘Amsterdam’ had er dus ook gewoon ‘Den Helder’ kunnen staan zonder de cijfers significant te veranderen.
sir_smokalot zegt
Dat is waar, hoewel ze met de Polo R WRC er nu wel een hebben. ’t was ook maar ter illustratie, maar dat snap je hopelijk zelf ook wel.
melkkoe zegt
@sir_smokalot: In de rest van de wereld is een gezinsauto met cilinderinhoud van 1.8-2.5 nog normaal. In NL al lang niet meer.
Door de CO2 tax ipv BPM zou het best kunnen dat deze categorie (1.8-2.5 liter) nu goedkoper is geworden dan in 2005.
Simpson zegt
10% goedkoper als in 2005? Wat zeuren we dan?
9114life zegt
waarschijnlijk verwaarloosbaar qua aantallen maar myanmar had ik ook verwacht. In de laatste porschistmagazine stond dat daar importheffing gold van 165%, was wel op cayenne turbo :-)
siemi zegt
@9114life: in Singapore is het 200% excl de kosten van een COE
mashell zegt
Is de definitie van een familiy car in New York, Delhi en Amsterdam eigenlijk gelijk? Beetje vreemd onderzoek.
norge zegt
Bullshit lijst zolang Oslo er niet tussen staat, of is dat geen wereldstad? weet in ieder geval zeker dat het daar duurder is dan 020..
mout zegt
Die verklaring kan niet kloppen. Want net als bij de vorige meting hebben ze Amerikaans gedefinieerd wat een gemiddelde familiewagen is: 1.8 – 2.5 l. De carrosserie wordt niet vermeld, maar dat zal wel MPV zijn. Leuk. Dat maakt mijn auto (SpaceWagon 2.4) tot een gemiddelde familiewagen. Terwijl het op een busje na toch echt de grootste is die ik hier in de buurt zie.
Hoewel… Hoe komen ze op een gemiddelde prijs van $ 35.000 // € 26.000? Dan zit je met zo’n motor toch eerder in het C-segment.
yerrie zegt
Klopt geen bal van, waarom zou het zo duur zijn in Delhi ?
yerrie zegt
100.000$ voor een middenklasser in Delhi of ik begrijp het niet maar kloppen doet het niet
Mpower zegt
@yerrie: Kan wel kloppen! Ze hebben het over running costs en iedereen in Mumbai/Delhi/Hydrabad/etc die een auto met een 1.8-2.5 liter kan veroorloven rijdt A: een westerse premium en B: met chauffeur dus dan kunnen die kosten best zo hoog zijn!
SJ zegt
@Mpower: Nee, de running costs zijn lichtblauw, de aanschafprijs an sich is donkerblauw, en in het geval van Delhi 100k. En vergelijkbaar met het gemiddelde salaris daar zou dat vergelijkbaar zijn met 1 miljoen voor een Golf in Nederland.
spotu2 zegt
Amsterdam zevende, van de wereld :O
SJ zegt
Zijn auto’s in Italië in aanschafprijs minimaal 1.5 keer zo duur als in de rest van Europa?
nostravinniedus zegt
Ik woon in amsterdam en vind de parkeer tariefen echt belachelijk! De gemeente zegt dat ze hoog zijn om mensen te motiveren met andere vervoermiddelen te gaan, en dus het autogebruik te willen onmoedigen.Maar een ticket in de tram kost 2.80 Euro!!! Ik heb zelf geen auto,maar vind dit echt belachelijk, ook omdat ze wel een nieuwe parkeer garage willen bouwen in het centrum.Dus aan de ene kant wil de gemeente mensen onmoedigen met de auto te komen dmv hoge parkeertariefen en tegelijkertijd willen ze wel een parkeergarage bouwen in het centrum. Dat ruikt naar geld graaien! Overigens vraag ik mij al tijden af wie ooit toestemming heeft gegeven voor dat lelijke Europarking op de marnixstraat.
replicant zegt
Appelscha?
betonstaal zegt
@replicant: over 567 jaar.
stattler zegt
Amsterdam is helemaal niet de 7e duurste stad… Het enige wat de grafiek ons leert is welke de duurste stad is en hoezeer de kosten onderling kunnen verschillen… Even de titel lezen van de grafiek: “selected cities”… het is dus geen top 15 maar een geselecteerde lijst van steden met hun respectievelijke kost. Hong Kong en Singapore zijn inderdaad enkele steden waar de kost veel hoger ligt dan hier in de lage landen maar niet in de lijst voorkomen…
grandmasterb zegt
Volgens mij klopt dat lijstje niet, VS zijn auto’s veel goedkoper, terwijl in het lijstje de aankoopprijs in New York vrijwel hetzelfde is als in Nederland, en ook de benzine kost daar minder dan de helft van hier.
De aankoopprijs in Berlijn is volgens het lijstje nog hoger dan in Amsterdam, hoe kan dat? Auto’s zijn in Duitsland meestal aanzienlijk goedkoper. Of heeft men appels met peren vergeleken?
grandmasterb zegt
correctie: in de VS