Hoewel vleugeldeuren tot de verbeelding spreken, worden er maar weinig auto’s mee uitgerust. Dit heeft met name te maken met het geringe praktische nut van niet-conventioneel openende deuren.
Toegegeven, het ziet er cool uit, en als je wilt kan je je alledaagse auto naar een bedrijf als LSD-doors sturen om hem van een setje vleugels te voorzien.
Van de auto’s (productie of concept) die standaard zijn voorzien van de zogenaamde ‘gull-wing’ of ‘scissor-doors’ heeft de website Oobject een lijstje gemaakt. Leuk kijkvoer voor de liefhebbers! Tip: check ook eens deze oude autoblog-post met een video-overzicht van auto’s met vleugeldeuren (via Jalopnik)
Rein zegt
:nutteloze bijdrage
wel vet
Thomas zegt
Mijn favo auto aller tijden: Isdera Commendatore!
Kwijl kwijl kwijl…..
Een betere ontwerper zegt
Als dit om GULLWINGS gaat, wat doen 2, 4, 5 ,7 en 8 er dan tussen? Dat zijn geen GULLWING deuren.
En waar zijn de C111 en C112 van MB? Die vind ik er ook tussen horen, vooral C111 vanwege de vele records op zijn naam…
Emile_Benz zegt
@ een betere ontwerper: je vergeet de 300SL Gullwing :wink:
Emile_Benz zegt
ow wacht die stond er wel tussen…bron nog niet bekeken :oops:
De 300SL Gullwing blijft voor mij toch echt de favoriet :wink:
Tombnolz zegt
De DeLorean hoort een veel betere plaats te hebben!
lincoln zegt
en als er nu 16 auto,s met vleugeldeuren hadden bestaan ??
hadden we dan een top 16 gehad ??
victor zegt
gaat het nou om de beste of slechste ik snap het niet meer:S
Pannekoek zegt
@ Tombnolz
Weet je het zeker? Het gaat hier om ‘bad design gull wing cars’.. ;)
Emile_Benz zegt
@ Pannekoek: f*ck goed dat je ’t zegt. Dan hoort de 300SL absoluut NIET in dit rijtje thuis!!!
Aston Martin Rapide zegt
Voor mij is de 300SLR uit 1954 de allermooiste!! Die verdient wel een plek in de top 10!!
Porsche Fan zegt
mooie auto met vleugeldeuren is de Porsche 911 GT1
Aston Martin Rapide zegt
Oeps…de bron niet gelezen, de 300SLR hoort niet tussen bad design gull-wing cars thuis.
smoke zegt
@eenbetereontwerper
Het gaat hier niet alleen om gullwings, maar ook om scissors.
@lincoln
You bet!
@Pannekoek
Ik heb meer het idee dat ze een waardeoordeel een beetje in het midden laten, ook al zeggen ze ‘vote for your worst’.
RRRobert zegt
Pfff… een van de meest veelbelovende concept cars met vleugeldeuren (de auto werd hoofdzakelijk tegengehouden door de oliecrisis can ’73) staat er niet eens tussen: De door Mercedes als opvolger van de 300SL Gullwing beoogde C111:
Een betere ontwerper zegt
Ja zei ik al, al betwijfel ik dat het een 300 SL revival was. Het was een prototype voor hun wankelmotoren, totdat uiteindelijk er diesels inkwamen.
Tis echt zonde dat ze de checks niet hebben geaccepteerd en em hebben gebouwd in serie.
robbie zegt
@Sir Smoke, volgens mij gaat het hier niet om zomaar een top 15, maar om de 15 slechts ontworpen vleugeldeuren (bad design gull wing cars). Een klein, doch belangrijk, nuance verschil ;)
smoke zegt
@robbie
Denk je? Een vleugel maakt nogal een integraal deel uit van het hele design, dus dan zouden ze net zo goed de hele auto als uitgangspunt kunnen nemen, en dan zouden ze niet zulke lekkere auto’s er tussen zetten toch?
Nou ja, ik geloof ’t wel….
robbie zegt
Oh lelijk vleugeldeur auto’s kan natuurlijk ook :D
Maar de top 15 bestaat in elk geval niet uit moeders mooiste ;)
RX-7/6UK Owner zegt
heb ik al en ze zijn inderdaat zeer onpraktich vooral in een parkeergarage.
(ik heb ze natuurlijk wel op mn rx-7 en op de 6UK)
RX-7/6UK Owner zegt
ene waarom staat de taiki concept er tussen en geen slr
fig_bonaire zegt
In principe zijn alle vleugeldeuren ‘bad design’. In tegenstelling tot conventionele deuren kunnen geen van beide openen als de auto op zijn kop ligt. Bij een ongeluk waarbij de auto dan ook nog in brand vliegt zit je als een rat in de val.
Pieter-Jan zegt
De mannen van die website kennen te weinig om zoiets samen te stellen. En hun “wit” is maar magertjes.
Er zijn voorbeelden van vleugeldeuren die puur voor de look zijn, maar in veel gevallen is het een functionele noodzaak.
Stel je voor dat de Countach een conventionele deur had. Laag en plat, de deur zou nauwelijks open kunnen in de gemiddelde garage. En gezien je in die auto bijna in het midden zit, zou je erg moeten rijken naar de handvaten.
Voor een conventioneel scharnier is er ook geen plaats.
De Ford GT40 loste dit op door een deel van het dak mee te nemen met de deur. Maar je moet veel ruimte naast je wagen hebben om eruit te geraken. Ander moet je onder dat stuk dak kruipen.
Voor platte wagens en wagens met een brede/hoge dorpel is een vleugeldeur veel praktischer dan een conventionele deur.
Een betere ontwerper zegt
Dat van de Ford GT is wel handig, aan je gratis kapsel zie je dan wel dat je te lang bent :P
Hummer zegt
Echte gull-wing en echt bruud = Opel Astra Xtreme http://www.fastcoolcars.com/images/wallpaper8/opel_astra_xtreme.jpg