VOC-mentaliteit, pure overmoed, de beste deal ever, uitstel van executie… zo kunnen we nog wel even doorgaan over ons kleine Spyker die het grote Saab overneemt van het nog grotere GM. We zetten de tegenstellingen even op rij. Zes redenen waarom Victor met recht als held in Zweden werd binnengehaald, maar ook zes redenen waarom dit gedoemd is om te mislukken.
Eerst een argument wat zowel de voor- als tegenstanders heel goed kunnen inzetten. Ik ken Victor Muller van een aantal persoonlijke ontmoetingen, maar verder vooral van zijn media-optredens. Daarmee behoor ik niet tot zijn intiemste vrienden en welbeschouwd ken ik hem dus ook niet heel erg goed. Wat ik wel weet, dat hij ongelofelijk eigenwijs is, een doordrammer, een bij vlagen briljant strateeg, een workaholic die vecht voor de dingen die hij wil. De energie die daarmee gepaard gaat, kan het verschil maken, maar kan er ook voor zorgen dat er te weinig wordt geluisterd naar andere meningen. Hoe dat gaat uitpakken, kan alleen de tijd ons leren. Maar goed dat geldt voor alle redenen die hieronder genoemd zijn.
De voors:
- Saab lag in het uitverkoop bakje en dat bood een unieke kans dus om een sterk merk te kunnen kopen.
- Victor Muller is een bedrijvendokter die onder slecht management/ eigenaarschap draaiende bedrijven weer beter kan maken.
- No guts, no glory. Zonder deze mentaliteit was het in de jaren van de VOC ook nooit wat geworden. Bij een groter risico hoort ook een potentieel groter rendement.
- Saab vernieuwt in de komende drie jaar de ruggengraat van het modellengamma: De 9-5 komt deze zomer, de 9-4X volgt in 2011 en de “all-Saab” 9-3 komt in 2012.
- Turbo, Turbo, Turbo. En dat al lang voor dat een stomme kabouter ermee kwam.
- Fiat-topman Sergio Marchionne vindt het geen strak plan, want Saab is te klein. Maar deze visionaire Italiaan kwakkelt zelf verder met Lancia (Delta en ehmmmm welke modellen nog meer eigenlijk?), hallo-wanneer-komt-in-godsnaam-de-147-opvolger Alfa Romeo en Chrysler.
De tegens:
- Dit is de laatste opleving en dan gaat Saab dood net als MG-Rover destijds. Sommige merken zijn te klein om levensvatbaar te zijn.
Saab kan weer winstgevend worden, maar dan moet er nog wel 1 miljard dollar worden gevonden voor ontwikkeling van nieuwe modellen. Wanneer Saab weer zwarte cijfers zou gaan schrijven, maakt Spyker nog niet bekend. Die kapitaalinjectie van $ 1 miljard is een veelvoud van de financiering (326 miljoen dollar via GM) die nu beschikbaar is.Duidelijkere taal in een extra persbericht: die 1 miljard dollar is er al: $326M redeemable preference shares to be issued by Saab to GM + $556M EIB loan (securing this loan is a condition of the acquisition of Saab) + $200M estimated cash at bank at time of Closing. Winstgevendheid is verwacht medio 2012, maar da’s wel een beetje koffiedik kijken natuurlijk.- Victor Muller heeft op zijn minst de schijn tegen na te veel onduidelijke financierings- en andere constructies bij Spyker. Hij lijkt dan ook niet de juiste man om 400 miljoen euro in beheer te krijgen van de EIB. Het kind met overgewicht maak je immers ook niet verantwoordelijk voor de verdeling van de 3 kilogram M&M’s op het schoolplein. Ook niet als hij de laatste tijd zo kan genieten van sla en rijstewafels.
- Saab heeft geen zuinige modellen, geen bijtellings-toppers en is daarmee moloch uit een voorbij tijdperk.
- Spyker ziet Saab te veel als 1100 dealers waar allemaal Spykers gesleten zouden kunnen worden. Victor moet focussen op Saab en Spyker als toetje zien.
- Het huidige businessplan is geschreven
dooronder General Motors. Inderdaad de partij die er voor weinig vanaf wil. Daarmee wordt Saab het tweedehandsje dat altijd binnen heeft gestaan, weinig kilometers heeft gedraaid, is bereden door een oud vrouwtje, maar wel “wegens prive-omstandigheden” met spoed voor een zacht prijsje weg mag. Op zijn minst verdacht dus. Als het businessplan echt zo goed is, waarom doet GM het zelf dan niet.
lambomuira zegt
hahaha het is een flop net als de f1 spyker heeft nog maar 1 jaar
Gnermo zegt
Eens met alle punten, volgens mij doen ze dit om de subsidie en de giga aandelen-stijging en dan is het over met Saab.
alfa mannetje zegt
Wouter , als je niet weet wat er met Lancia gaat gebeuren en de opvolger van de 147 ……info inwinnen…..de rest weet het al.
Barry zegt
Heeft hij 2 keer binnen gestaan(onderste alinea)?
–edit: dank u, is inmiddels gefixt–
Vincenzo zegt
ach ja spijker vergelijken met een multi miljarden bedrijf als FIAT….prima hoor.
Ik hoef eigenlijk maar 1 ding te zeggen…..binnen 2 jaar winstgevend en 1 miljard nodig WHAHAHAHA, ik kom echt niet meer bij hier. Maar typische NL arrogantie, wij gaan het even vertellen hoe het zit…heerlijke soap!!
Zeg ik toch weer meer dan 1 ding :(
AlfaAlex zegt
Tsja, zo kan je nog wel even doorgaan met voor’s en tegen’s. Geloof wel dat Meneer Muller enigszins competent is. En ja eigenwijs for sure! Ik ben in ieder geval super trots op ons “Saab Spyker automobiles”. Oranje boven ;-)
sauerpraum zegt
Duidelijke uiteenzetting, alleen bij laatste puntje staat 1x teveel binnen staan.
Wat ook kan meewegen is dat het soms duurder voor een bedrijf is om failliet te gaan dan om het door te verkopen. GM was bezig Saab failliet te laten gaan toen ze het uiteindelijk toch nog maar aan Spyker hebben verkocht. Wellicht omdat dit voor hun goedkoper was.
Als Saab nou (hopelijk niet) over een aantal jaren toch failliet gaat, kan dit Victor (Spyker) zelf een hoop extra geld gaan kosten. Waardoor we uiteindelijk (helaas helaas) ook Spyker gedag zouden kunnen gaan zeggen.
alfa mannetje zegt
@sauerpraum: failliet gaan kost de belasting betaler alleen geld. De failliet wijt het dan aan externe onvoorziene factoren , waaronder in dit geval ook aan ” cognitieve dissonantie” , alsdus zijn psychiater.
TWJ zegt
Het nieuw management verwacht dat Saab in 2012 weer winstgevend gaat zijn. Om die deadline te halen moet er nog wel een toezegging van 400miljoen euro komen van de zweedse overheid.
Zoiets hoorde ik net op het nieuws (radio)
Itsme38 zegt
Mee eens, vooral het een na laatste punt bij de tegens!
Denk overigens wel dat hij de 400 miljoen E krijgt toegewezen
Pixed zegt
De enigste redding voor het merk is volgens mij een compact(er) model uitbrengen, bij voorkeur met hybride techniek, bij grotere voorkeur met design fratsen van de oude gloreiemodellen van Saab. Retro werkt, kijk maar naar Mini en Fiat 500.
troublesome88 zegt
Ik geef de hele toko nog 2 jaar max…
Chris zegt
ik kan me heel goed vinden in de pro’s, maar in de contra’s suggereer je een paar zaken.
Ik verwacht ook niet dat Saab de komende jaren groene cijfers zal laten zien. En dat weet Victor Muller, en de rest van de wereld ook. Belangrijk is of deze meneer het voor elkaar krijgt om Saab weer op de kaart te krijgen door simpelweg auto’s te maken en te verkopen obv dit tijdperk. Dit soort gasten met dit soort mentaliteiten zijn of gedoemd te mislukken, of uitermate succesvol. Ik geloof in dit laatste. Want zeg nou eerlijk, tis toch knap wat die man voor elkaar heeft gekregen.
En stel dat het mislukt, dan klopt ie toch lekker bij Balkenende aan voor wat overheidssteun.
TWJ zegt
Ik denk trouwens dat Saab gewoon geen massaproduct is en ook niet KAN zijn zoals GM dat in gedachten had. Saab is altijd gewoon een huisartsenauto geweest totdat GM het opkocht.
Gewoon.. lage oplage maar met hoge marges verkopen.
Denk dat die tactiek veel beter bij Saab past.
Citrofiel zegt
Het zijn allemaal leuke redenen, welke de overhand gaat hebben zal onduidelijk blijven tot het is geschied.
–edit: check–
mrp zegt
“Wanneer Saab weer zwarte cijfers zou gaan schrijven, maakt Spyker nog niet bekend.”
Naar eigen zeggen in 2012; zie het persbericht
http://www.spykercars.nl/download/artikel/Statement_SAAB_jan_010210_final.pdf
Griffin zegt
Wat die onzin rond Lancia er mee te maken heeft is ten ene male onduidelijk. Anyway, zoals TWJ ook al terecht opmerkte, Spyker laat wel degelijk weten wanneer er winst gemaakt moet worden (teletekst pagina 109 op het moment):
109 Teletekst di 02 feb
***************************************
Spyker:in 2012 weer winst voor Saab
***************************************
` Saab verwacht over twee jaar weer
winst te maken.Dat zegt Spyker,dat Saab
vorige week overnam van General Motors.
Om winstgevend te worden,legt Saab zich
toe op drie of vier modellen.Van de
financiering van 1 miljard dollar is
het grootste deel al bijeen.
Van de 75 miljoen dollar die Spyker
moet betalen komt het bedrijf nog 25
miljoen tekort.Het bedrijf heeft nog
een half jaar om dat geld te vinden.
Spyker wil de Saab-productie opvoeren
naar het niveau van voor de crisis:toen
werden per jaar 100.000 tot 125.000
auto’s geproduceerd.Het merendeel wordt
in Zweden gemaakt.
***************************************
Griffin zegt
Ow ja, bijtellingstoppers enzo… wat niet is kan komen. VM heeft voldoende verstand in z’n donder om daar zelf ook achter te komen. Overigens noem je ook nog VM als “bedrijvendokter” voor “bedrijven […] onder slecht management/ eigenaarschap”. Slecht eigenaarschap had saab ontegenzeggelijk, maar het management wordt alom geroemd.
Svenska Aeroplan AB zegt
Duidelijk verhaal.
Paar punten:
– De volledige financiering van het Business Plan is wel rond. Alleen niet in cash, maar via andere regelingen. En het bvelangrijkste: ‘With this financing in place, the business plan does not envisage any future funding being required, neither from Spyker or elsewhere, for Saab to return to profitability.’
– Het plan is niet DOOR GM gemaakt, maar ONDER GM… Is altijd al geschreven: het Zweedse managgement heeft dit plan geschreven en zal het gaan uitvoeren: ‘Spyker fully supports Saab‟s Business Plan which will be implemented by Saab management. The Business Plan, drawn up by Saab management over the past ten months, was analysed by Spyker in assistance with Booz & Co and KPMG Transaction Services, advisors to Spyker. The Business Plan has also been analysed and supported by several advisors to the Swedish Government and the EIB.’
Het plan is dus goed door de mangel gehaald, en goedgekeurd door alle relevante partijen.
– Wat betreft het milieu-verhaal: dit geldt alleen in Nederland. Saab was in 2008 nog het merk dat de meeste auto’s op alternatieve brandstof verkocht!! Alleen tja, Bio Ethanol… Overla in Europa inmiddels geimplementeerd, behalve in NL… Maar daar gaat verandering in komen! Zelfs Sheel gaat nu inzetten in Bio-Ethanol. Dat kan voor Saab (die dit geintroduceerd heeft in Europa) wel eens heel belangrijk worden. Bron: http://www.guardian.co.uk/business/2010/feb/01/shell-cosan-brazil-biofuel-deal
Daarnaast was Saab binnen GM leading in technieken als hybride. De verwachting is dan ook dat dit snel in productie kan gaan.
Zo, dat zijn 3 van de 6 tegens weg…
;)
De rest: time will tell. Maar we zitten in ieder geval op 6 voors en 3 tegens nu!
Tim zegt
Er zit in ieder geval een fout in je “tegens”:
Het businessplan is niet door GM geschreven. Het is geschreven tijdens de periode van Koenigsegg bezig was. Het businessplan is door Koenigsegg ism het SAAB management geschreven.
Svenska Aeroplan AB zegt
PS: de nieuwe 9-5 heeft schitterende A-labels!
Dus die ‘achterstand’ is komende april al weer ingehaald…
frits zegt
positief! ik ben met Svenska eens!
Timo zegt
SAAB…..Blijven toch prachtige wagens….maar als ik hoor dat ze bezig zijn met nieuwe modellen??? Waarom?? Waarom moet het bijna dode saab geld pompen in nieuwe modellen .
SAAB zoals de saab liefhebbeers saab willen had 2 modellen de 9000 en de 900 That’s it !! SAAB hoeft geen SUV Je gaat de X5 rijders echt niet wegkrijgen van BMW .
Nee nee volgens mij gewoon de 9-3 en de 9-5, prijs niet te hoog maken en de typische saab quirkiness behouden..
wimbers zegt
Saab maakte natuurlijk hele gave auto’s in de tijd dat jongens zoals ik op de achterbank zaten.
nu kunnen we zelf toffe auto’s kopen en is er een sterk nostalgisch gevoel om er weer één te kopen, als ze motorisch en qua vormgeving maar interessant zijn.
Saab heeft een hele grote plus mee: turbo, daar waren ze altijd al goed in, en laat het nou de grootste trend in downsizing zijn.
als ze daarop kunnen doorontwikkelen en kleine efficiente turbomotoren goed kunnen marketen, komt het helemaal goed.
nu nog stijlkenmerken terughalen zoals de kenmerkende druppelvorm, panoramische voorruit (v4 ook misschien?).
JJA zegt
Haha, als ik Muller was zou ik het altijd doen.
Een autofabrikant voor een spotprijs kopen met geleend geld wat ook nog eens een keer door de Zweedse overheid gegarandeerd is.
Hoe makkelijk wil je het maken voor een ondernemer?
Turbo zegt
“Als het businessplan echt zo goed is, waarom doet GM het zelf dan niet”
Wellicht omdat GM zelf geen cash heeft om het te betlaen cq het bijbehorende risico niet wil nemen? Ik accepteer volledig dat er tegens zjn, maar als iedereen altijd maar in tegens denkt, zouden we nooit zover zijn gekomen als mensheid.
Het is Victor toegestaan te falen. Zonder falen geen vooruitgang.
JW zegt
Pfffff, wat is dit nou weer voor broddelwerk.
50% van jullie voors en tegens zijn meningen, geen feiten. Hoe kun je daar nou een beetje inhoudelijke beschouwing op baseren?
Wat FIAT-capo-di-tutti-capi vindt, lijkt me niet relevant. Hoezo dan een pluspunt van de deal? Natuurlijk is hij het er niet mee eens, SAAB is een directe concurrent voor het topsegment van het toch al kwakkelende Alfa Romeo.
“dit is de laatste opleving” Waar halen jullie dat nou weer vandaan? De vergelijking met Rover mocht een topic geleden niet en nu halen jullie ‘m weer aan omdat-ie ineens goed uitkomt. Rover maakte voor haar zwanenzang ontzettend slechte auto’s en de vaste klantenkring was al jaren elders gaan shoppen. Hoewel Saab veel van haar vaste klanten kwijt is geraakt, heeft het merk nog steeds een grote schare verstokte fans wereldwijd (ik heb destijds geen Rover-konvooi voorbij zien komen toen de stekker eruit ging).
Speaking of which: 900 Saabs die een file van 35 km creeëren en AB zwijgt in alle talen. Autonieuws van de straat. Juustem.
Het dealer-verhaal is ook een broodje aap. Muller heeft al gesteld dat Spyker straks een klein radertje wordt in het Saab – Spyker conglomeraat (daarom ook niet Spyker – Saab). Echter: als-ie in 20% van die dealers wereldwijd een Spyker kan zetten, heeft-ie zijn jaarproductie alweer veiliggesteld.
Laatste punt is gewoon niet waar: Het huidige businessplan is geschreven door SAAB zelf, met addenda van Christan von Koenigsegg, GM en van Spyker en het is doorgerekend door KPMG en de Deutsche Bank.
Als tegen zou je misschien kunnen roepen dat Saab NU een vervanger in het midden-lease segment nodig heeft, met een serie zuinige motoren. De NG9-5 is een hele mooie wagen maar gaat als full-options Aero duurder worden dan een 535i, volgens de laatste berichten. De nieuwe 9-3 zou geïntroduceerd moeten worden rond 2012, en dan moet het bedrijf al winst maken. Da’s tricky. De 9-5 en de 9-4x zijn geen volumemodellen en om je winstprognose daarop te baseren, is nogal spannend.
Merry zegt
Er is vandaag de dag een andere markt.
Mensen willen iets van een merkt.
BMW en Audi hebben grote aantallen fans en hoeven weinig te doen.
Mercedes redelijk het zelfde verhaal maar die gebruiken 1 machtig wapen, racen!
Saab wil ook met de verkeerde merken concureren zoals BMW,Audi en Mercedes.
Waarom zijn Subaru en Mitsubishi geliefd, dikke turbo’s op een 2.0 of 2.5 blok en een geweldig AWD systeem en toch zijn het auto’s waar je ook je kinderen mee kan ophalen en boodschappen doen en een lekker sukje mee kan raggen.
Dat soort auto’s moet Saab gaan maken en ze moeten de rally in gaan.
Dit zelfde reglt trouwens half voor Citroen, die winnen het WRC maar bouwen geen 2.0 turbo AWD auto voor op de weg, hoe bedoel je geen gebruik maken van je potentie.
Scandinavie is een rally walhalla en als een Zweeds merk de rally wereld in stapt kan dat alleen maar goed uitpakken.
Rick dos zegt
De denkfout die je hier telkens weer ziet is dat men redeneert vanuit een; fans hebben = rendabel zijn.
De fans zijn niet de reële markt. De fans zijn maar een randverschijnsel van een produkt.
Als het zoe betekenen dat fans hebben gelijk staat aan rendabel zijn waarom liggen bedrijven als een Jaguar, Alfa Romeo, Lancia etc. etc. op hun gat?
Als de reële markt net zo gepassioneerd zouden denken over een merk als de fans waarom maakt SAAB dan verlies? Waarom zou iemand moeten overstappen naar een SAAB? Er is niets tot vrij weinig dat maakt dat men naar SAAB trekt.
In twee jaar winst maken? Ja, als we de handige boekhouders van Spyker er op loslaten misschien…
Spiekers zegt
Spyker heeft geen toekomst (want wordt door niemand gekocht, op een paar gekken in Dubai na), Saab wel. Daarom Spyker als model in Saab incorporeren. Net als Vandenplas bij Daimler.
Svenska Aeroplan AB zegt
@ JW: inderdaad! Was mee ook al opgevallen dat Autoblog NIKS heeft geschreven over het Saab Konvooi!! En daar zijn ze ECHT zo ongeveer de enige in!!!!
AB.nl??
Een verklaring?
robbie zegt
@Svenska Aeroplan AB: simpel, de complete redactie was snoeihard aan het zuipen in Barcelona. En op zo’n moment hebben Saab’s niet echt de hoogste prioriteit bij ons.
bakkerst zegt
@robbie:
goed excuus, om idd niet met een file saabs in regenachtig koud bevroren stilstaand nederland te denken..
maar waarom zit de voltalige redactie snoeihard te zuipen in barcelona? verklaar u nader!!
robbie zegt
@bakkerst: klik eens op het woordje Barcelona in mijn vorige reactie ;)
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Rick Dos: mee eens, je moet fans niet verwarren met potentiele klanten.
Maarrr, Saab is altijd een merk waar zowel de emotie-kopers ALS de ratio-kopers op afkomen! In tegenstelling tot bijv. Alfa is de leaseprijs altijd goed (meest betrouwbare auto in de klasse, goede restwaardes, etc.), ook belangrijk op de NL markt.
En waarom niet vreemd merk rijders naar Saab trekken? Wat als de nieuwe 9-5 nou gewoon een veel betere auto blijkt dan de A6 en 5-serie? Wat als Bio-Ethanol eindelijk ook in NL doorbreekt? Wat nou als mensen het enige onafhankelijke automerk in de wereld willen rijden?
De 9-4X in 2011 en de nieuwe 9-3 in 2012 geldt hetzelfde voor. En die potentie heeft Saab, daar ben ik van overtuigd!
Rick dos zegt
@Svenska Aeroplan AB:
Veel aannames, toegegeven dat doe ik zelf ook, maar de afweging is; hoe reeël zijn jouw aannames?
Stel dat de 9-5 inderdaad een betere auto is dan de A6 of 5-serie. Heb je daarmee dan al je inhaalslag gemaakt? Ik geloof van niet. SAAB moet namelijk van een verre achterstandspositie terugkomen. Dat is niet op één vlak zo maar op meerdere vlakken. Om deze inhaalslagen te maken heb je meerdere jaren en meerdere miljarden voor nodig.
Stel dat Bio-Ethanol doorbreekt. Dat zie ik dan toch niet de komende twee jaar gebeuren. Dat heeft meestal wel een decennium nodig. Maar als die trent er eenmaal is dan zullen de concurrenten ook niet stil hebben gezeten. En boven dit alles stelt Nederland als automarkt niets voor.
Er zullen heus wel mensen te vinden zijn die eigenwijs willen zijn en een onafhankelijk automerk willen rijden, maar die gaan dan naar BMW ( ;) :P ). Maar even serieus ook daarvan kan een merk niet rendabel worden op de korte termijn.
Al met al heeft SAAB potentie mits ze een goede backer hebben. Spyker is dat echter niet. Maar goed, dat is weer mijn aanname. ;)
Race_Kees zegt
Victor Muller weet wel hoe hij aandacht moet krijgen, ik voorzie wel een klein succes voor de nieuwe 9-5.
JW zegt
@Rick Dos, daar heb je wel een punt. Wat op dit moment ook belangrijk is, is het aanboren van nieuwe klanten en het terugwinnen van de Saabrijders die weggegaan zijn in het GM-tijdperk.
Ter illustratie: ik zou op dit moment geen nieuwe Saab kopen. Gewoon omdat ik niet zoveel heb met de huidige modellenlijn. Te weinig ‘echt Saab’. De nieuwe 9-5 is mooi, maar ver boven budget en ook veel te groot.
Wat een beetje in de buurt komt, is een Turbo-X, maar wat ik eigenlijk zou zoeken is een premium hot hatch. 3 deurs, met genoeg bergruimte en een turbomotor. Als Saab zich in die markt gaat mengen, zouden ze wel degelijk veel kunnen afzetten. Zeker als dat wagentje ingezet gaat worden in de WRC. Zeg nou zelf: een beetje leuren met je vroegere rallysuccessen en dan een ski-team sponsoren. Daarmee zet je geen auto’s af.
Helaas is dat project op de lange baan geschoven en dat vind ik persoonlijk geen slimme zet.
Rick dos zegt
@JW:
Ik denk dat er inderdaad beter naar de markt geluisterd moet worden. Wellicht dat de strategie a la Porsche moet zijn. De 900-93 als icoon (a la 911) en de andere produkten getuned op wat de markt wil. Voor de kwantiteit gaan dus.
En natuurlijk heel veel marketing. De potentiële kopers hebben het nieuws van SAAB de afgelopen tijd natuurlijk ook in één of andere vorm meegekregen, en dat was de afgelopen tijd niet positief.
Wouter zegt
“Het dealer-verhaal is ook een broodje aap. Muller heeft al gesteld dat Spyker straks een klein radertje wordt in het Saab – Spyker conglomeraat (daarom ook niet Spyker – Saab). Echter: als-ie in 20% van die dealers wereldwijd een Spyker kan zetten, heeft-ie zijn jaarproductie alweer veiliggesteld.”
Is het nu een broodje-aap of niet? Je spreekt je zelf tegen. 20% betekent 220 auto’s, da’s bijna de totale productie van Spyker tot nu toe. Klinkt leuk, maar zou jij twijfelen tussen een 9-3 en Aileron. Neen, niet echt he. Andere markten en klanten enzo.
PantheraLeo205 zegt
De enige reden om Saab te kopen is toch het omlaag brengen van de gezamenlijke CO2-uitstoot van Spyker?
Bob zegt
@Svenska Aeroplan AB
Goede restwaarde? Gebaseerd op?
Als ik zie wat een 9-3 van 4 of 5 jaar nog “maar” kost, maakt het tegelijk wel een occasiontip trouwens.
Svenska Aeroplan AB zegt
LOL @ Robbie!
ahhh, dat klinkt als een goede reden!
;)
@ Rick Dos: Dat klopt. De 9-5, al is hij 10x beter dan de A6, zal hij waarschijnlijk niet 10x zoveel gaan verkopen. Heeft te maken met achterstand in marketing, en natuurlijk de thuismarkt. Duitsland heeft 82.329.758 zeer nationalistische inwoners, Zweden heeft 9.059.651 niet zo nationalistische blonde vrouwen…
Maar de 9-5 hoeft ook niet de topverkoper in de klasse te worden! Het moet genoeg zijn om Saab er weer bovenop te helpen. En dat is nou het mooie aan dit plan: het zeer realistische break even punt!! Dat is nl. net over de 100.000 eenheden, terwijl Saab voor de ellende (2008) nog op 120.000 eenheden zat. En toen was het gamma nog eens kleiner! (geen 9-4X).
Verder spreek je jezelf qua BiotEthanol tegen: je zegt ‘NL is niet belangrijk als automarkt’ en ‘Doorbraak BioEthanol duurt nog een decennium’… Klopt allebei, maar in Duitsland, Frankrijk, Engeland, heel Scandinavie. etc. zijn ze er al jaaaaren mee bezig, en is Saab leider op dit gebied!
Rick dos zegt
@Svenska Aeroplan AB:
Het realistische break even punt klinkt leuk maar het brengt je voor de langere termijn niets. Op break even varen breekt een bedrijf op termijn op.
M.b.t. Bio Ethanol daar mogen ze leider in die markten zijn maar het heeft ze klaarblijkelijk niets opgeleverd. Leuk voor PR en marketing maar niet voor het rendabel maken van een bedrijf.
Maar goed, nu lijkt het alsof ik iets tegen SAAB heb, maar dat is niet zo. Ik denk dat we alleen niet de realiteit uit het oog moeten verliezen.
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Bob: de restwaarde van de 9-3 is altijd ‘runner up van de Deutsch Drei’ geweest. Dus relatief (t.o.v. bijv. Alfa, Citroen, Jaguar) gewoon goed.
heidekonijn zegt
Het komt allemaal neer op twee vragen, zowel wat betreft vandaag als morgen : waar komt het geld vandaan, en wanneer moet het terugbetaald?
Niets is voor niets.
bakkerst zegt
@heidekonijn:
klopt niet helemaal, de zon, die is nog gewoon gratis.
en op het moment dat ik daarvoor moet gaan betalen, ga ik emigreren..
integralechubasco zegt
Alleen als de prijzen omlaag gaan voor het maken van auto’s en wij meer gaan verdienen dan heeft een heel spectrum aan merken in autoland (waaronder saab) kans. Dan verwordt de autoindustrie tot confectie en seizoensgenbondenheid, ofwel de wegwerpindustrie. Helaas zijn auto’s dure dingen en overweegt de consument voor het koopt, het moet immers een paar jaar meegaan en weer wat opleveren aan het eind van de rit…
kleding, meubelen, … zaken die goedkoper zijn geworden en waar imago belangrijker is geworden dan houdbaarheid.
Ahura zegt
Tuurlijk wordt de 9-5 geen verkooptopper. Dat zal altijd de Duitse Drie blijven. Maar een hoop meer verkopen zou wel erg handig zijn.
@JW, helaas inderdaad. Een stoere 9-1 in het C-segment zou voor meer verkopen kunnen zorgen lijkt me
Neal zegt
wel eens benieuwd wat de Europese commissie gaat zeggen van die 1 miljard dollar die ze nog moeten gaan zoeken (hello Rusland) als ze al een probleem maken van het huidige financieringsplan van +-400 miljoen dollar.
JW zegt
@Robbie nee, inderdaad Saab heeft geen prio bij AB. Althans niet voor het positieve nieuws. Barcelona hebben ze inderdaad geen internet, en wat betreft dat zuipen: dat verklaart een boel ;).
@Wouter wat ik bedoelde is dat dat dealerbestand niet een hoofdreden is voor Spyker om aan Saab te beginnen, of beter gezegd: om te fuseren met Saab. In Coventry werken straks 130 mensen aan 220 auto’s per jaar. In Trolhättan werken 1300 mensen aan 100.000 (dat is in ieder geval het doel, ahem.) auto’s per jaar. De EIB-lening mag alleen in Zweden besteed worden, dus ik heb wel een idee wat straks prioriteit krijgt. De inkoop van technische know-how, testfaciliteiten en het Haldex-systeem is wat dat betreft veel belangrijker voor Spyker en juist dat komt in jouw verhaal niet terug. Spyker kan bezuinigen op R&D en octrooien en krijgt als slagroom op het toetje een dealernetwerk.
Ik denk alleen dat lang niet elke Saabdealer het ziet zitten om een Spyker in de showroom te hebben staan. Het was al geen heel goede periode voor ze en 300.000 voor één sjees als je daar 8 Saabs voor kan hebben… een bijna lege showroom met één Spyker staat erg feng-shui, maar of men daar nou op zit te wachten?
Begrijp me goed: ik moet het als ‘fanboy’ ook nog allemaal zien gebeuren. VM’s staat van dienst is inderdaad niet zonder smetten en hij moest zelf ook toegeven dat het risico zeer groot was. (met een rente van rond 12% op de financiëringen staat dat ook wel als een paal boven water)
Een stunt trekken is één, er iets van maken is twee. Het zou alleen fijn zijn als jullie het hier nou es gewoon bij de feiten houden (voor zover mogelijk)
Die ‘meningen’ van jullie kennen we onderhand wel.
Opions are like arseholes, everybody has got one and most of them stink.
RP zegt
@Tim:
En hoe kom Spyker in het bezit van het business plan van Koenigsegg? Mijn vermoeden is dat van de dezelfde persoon afkomt als de onbekende miljoenen (74 of 78 miljoen).
Een iconische 9-1 is misschien wel een leuke imagobuilder. Als marktsegment voor Saab niet intressant, omdat de winstmarges kleiner zijn.
Alhoewel Mini het kunstje wel flikt.
Het is niet volslagen kansloos, maar de plank is al gauw misgeslagen.
robbie zegt
@RP: weet je waar die $74 miljoen van afkomstig is? Een uiteenzetting:
$25 miljoen: GEM Global Yield Fund Ltd (in ruil voor aandelen)
$25 miljoen: Tenaci Capital BV (Onbekende geldschieters aan Muller)
$24 miljoen: Spyker has been approached by various investors to fund this instalment. Spyker intends to finance this amount primarily through senior debt (senior to the debt owed to Tenaci), but does not rule out other alternatives.
Alleen over de $25 miljoen die via Tenaci/Victor Muller binnenkomt is onduidelijkheid. Daarnaast moet Spyker nog $24 miljoen ophalen bij andere partijen om Saab uberhaubt te kunnen kopen van GM.
Je hebt wel gelijk als je wijst op het feit dat Tenaci ook nog eens 57 miljoen euro krijgt van anonieme financiers om Antonov uit te kopen en de leningen van Snoras over te nemen.
JW zegt
@Ahura: ik zou die bovenste serieus overwegen. Het mag misschien niet het vlaggenschip worden van Saab, maar als het kan fungeren als een equivalent van wat de iPod voor Apple heeft betekend als het gaat imagebuilding, kan-ie een boel helpen. Om nou met een 9-5 deel te nemen in de WRC…
Ahura zegt
@JW: same here. Ik heb niks met Saab (moet wel zeggen dat door het hele gebeuren nu wel een hoop meer, in positieve zin!) maar als de 9-1 ook maar daar op zou lijken zou ik het wel weten. Geen C-segmenter die het voor mij nog kan overtreffen
Henkie zegt
@Autoblog
Bah wat een riooljournalistiek.
Sergio Marchionne doet het juist uitzonderlijk goed. Heeft van een zo goed als dood FGA in enkele jaren een topbedrijf gemaakt. Lancia wordt steeds sterker, de Delta is een succes (Nederland is gewoon geen belangrijke markt voor dit merk)en Alfa Romeo komt er m.i. ook zeker bovenop met oa. de nieuwe Giulietta en straks een groter modellengamma.
Daarnaast nog meer drogredenen die jullie hier opsommen.
Ahura zegt
@Henkie: Delta zal wel een succes zijn in Italie maar daar kom je er niet mee. Europa 2009:
1. VW 1.649.931
2. Ford 1.283.602
3. Renault 1.097.854
4. Opel/Vauxhall 1.064.723
5. Fiat 1.016.340
6. Peugeot 995.130
7. Citroën 870.133
8. Toyota 710.369
9. Audi 612.393
10. Mercedes 593.088
11. BMW 572.091
12. Skoda 481.458
13. Nissan 366.711
14. Hyundai 341.837
15. SEAT 316.928
16. Kia 252.403
17. Suzuki 250.309
18. Honda 244.693
19. Dacia 237.912
20. Mazda 211.100
21. Volvo 202.736
22. Chevrolet 190.715
23. MINI 136.018
24. Lancia 121.549
25. Alfa Romeo 110.545
26. Mitsubishi 98.193
27. Smart 96.089
28. Land Rover 56.556
29. Chrysler/Jeep Dodge 54.344
30. Jaguar 29.470
Hupke zegt
Er zullen wel veel dingen zijn die niet aan de grote klok gehangen worden omtrent al deze afspraken. Soms is dat het beste om erdoor te raken. Maar ikzelf zou nooit een euro steken in een bedrijf waar niet alles doorzichtig is en waarvan het management niet voor 100% te vertrouwen is (niet van ontbetrouwbaarheid, gewoon te vatbaar voor al het gepalaver) dat is tegen de principes van ietwat investeerder.
Dus totdat het opbrengt en dan noemen we het geluk of fraude, blijft het in mijn ogen een minder investering. Niet dat het mij niet blij maakt dat saab “gered” is (hoewel ik me afvraag of Bernie het er niet beter vanaf gebracht had)
Gamekiller zegt
Mijn mening blijft dat hier een crimineel luchtje aan hangt….
Griffin zegt
Dat er ooit een 9-1 komt was toch al min of meer uitgesloten door VM? Helaas helaas, want dat zou voor mij ook een goed kanshebber zijn om weer terug te gaan SAAB. Of misschien een caab, dat zou ik ook wel kunnen waarderen ;).
Fout zegt
taalfout: bij de ‘voors’
uitverkoopbak(je) in één woord
Voor de rest, deze aankoop getuigt van balls maar glory zal ver uitblijven
robbie zegt
@Saab fanboys, ik vraag me plotseling even het volgende af: Wanneer hebben jullie voor het laatst een (fabrieks)nieuwe Saab gekocht?
Jullie schermen altijd met die geweldige trouwe Saab fans/rijders. Maar stiekem zie ik altijd heel veel klassiekers en maar bar weinig moderne Saabs. En daar schiet je als autofabrikant natuurlijk heel weinig mee op. Je gaat pas geld verdienen als je in staat bent om nieuwe auto’s te verkopen.
Tim zegt
@robbie: Over 2,5 week exact 42 maanden geleden. De nieuwe wordt besteld zodra de dealer daar duidelijkheid over kan verschaffen.
brit zegt
@robbie: erm, heb regelmatig een nieuwe gekocht, dus wat is je probleem? Zoals eerder werd geschreven op toonaangevende sites, Saab eigenaren ruilen hun auto niet in maar breiden de collectie uit.
Op 17 januari stonden er 900 bij elkaar, van erg oud, tot spiksplinternieuw. Dan had je er maar bij moeten zijn, in plaats van alle (zeer fraaie) videos te bekijken. Je toont wederom aan je te baseren op wel zeer eenzijdig en smal “bewijs”.
Enfin ‘nuff said.
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Griffin: de 9-1 staat niet in het Business Plan voor de komende 4 jaar. VM heeft gezegd ‘de mogelijkheid te zullen onderzoeken’.
Het hele verhaal van het hoe en waarom van de samenwerking: http://www.saabsunited.com/2010/02/news-release-spyker-provides-further-details-on-saab-acquisition.html
Goed verhaal!
autoblogger zegt
@Svenska Aeroplan AB: dat persbericht hebben wij gisteren ook gekregen en werd reeds gelinkt door mrp om 10:53.
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Robbie: mei 2006
Svenska Aeroplan AB zegt
PS: @ Robbie: dat komt omdat de klassiekers zo herkenbaar zijn! ;)
marc zegt
@Robbie: eigen waarneming is per definitie niet betrouwbaar/objectief. Focus je maar eens een dag op een oud bmw ding. Geheid dat je die dan meer ziet dan een nieuwe.
Of beter: focus je eens op nieuwere Saabs als maatstaf voor hoeveel oudere Saabs je ziet (ik weet het, hij is even nadenken) Google anders ff op ‘Popper’ en ‘falsificeren’
robbie zegt
@marc: ik heb het niet over de Saab’s die op straat zie, maar over de Saabs bij al die gezellige optochten die de afgelopen tijd zijn gehouden. Die mensen zouden de dragende kracht achter het merk zijn blablabla… maar als ik naar de foto’s/video’s van die bijeenkomsten kijk zie ik alleen maar oude, klassieke Saab’s.
Ahura zegt
@robbie: tuurlijk zet de pers er vooral de oude modellen in beeld. Zouden jullie ook doen. Ik zag trouwens nog wel video’s waar genoeg nieuwe modellen te zien waren. ps: nog even de concept cars.. laat aub een 9-1 komen!!
9-3X concept
9X concept
JW zegt
@marc ga je me nou vertellen dat Robbie eigenlijk geobsedeerd is door oude Saabs?
stopwearingpants zegt
Dit artikel is 100 % speculatie
wilcoschuurs zegt
Even een hele simpele economie les of boekhouden voor dummies.
Solvabiliteit:
Een bedrijf is solvabel indien het al zijn financiële verplichtingen kan nakomen. Dat is het geval wanneer de totale bezittingen groter zijn de de totale schulden.
veelgebruikte formule
totaal vermogen / eigen vermogen = …
voorbeeld: 4miljoen / 1,6 miljoen = 2,5
Is de uitkomst lager dan 2, dan is de onderneming solvabel.
En nu komt de vraag wie kan mij uitleggen dat dit ook het geval is bij spyker. Volgens mij word daar met geleend geld nog meer geleend. En van dichtbij weet ik dat dit niet echt een gunstige constructie is.
donnie flamingo zegt
pff, jullie zijn wel echt een stelletje gasten hier ook. Wat is dit voor een nep lijst? bijna alles wat erin staat slaat of nergens op en is te flauw voor woorden en de halve waarheid. Kunnen we ook serieus naar de feiten kijken? ownee natuurlijk niet dan kunnen we niet meer met zn allen klagen over iets waar we toch niets vanaf weten……tja dat is waar ook
JW zegt
@Robbie, natuurlijk kom je met je oude gebakje naar zo’n bijeenkomst, maar dacht je nou echt dat al die mensen hun Sonett’s en 96’s door de pekel jagen op weg naar hun werk?
Veel liefhebbers hebben meer dan één Saab (sommigen zelfs heel erg veel meer) en voor zo’n meeting pak je natuurlijk het mooiste paard van stal.
De 9-3 mag zich op maandag wel weer in de spits bewijzen. Hoewel, doordat Saab zich niet echt populair heeft gemaakt op de leasemarkt, hebben de meeste liefhebbers nu tegen wil en dank een VAG-product op de oprijlaan staan. Als men een paar aantrekkelijke leaserts kan wegzetten, zit er in die markt ook wat groei.
gekke-turbo zegt
@wilcoschuurs: Probeer die rekensom is bij banken toe te passen. Ik wed voor €50 dat er geen een lager uitkomt dan de 5.
Simpel boekhouden kan je alleen toepassen op simpele bedrijven…
gekke-turbo zegt
@wilcoschuurs: Probeer die rekensom is bij banken toe te passen. Ik wed voor €50 dat er geen één een lagere uitkomst heeft dan 5.
Simpel boekhouden kan je alleen toepassen op simpele bedrijven…
wilcoschuurs zegt
@gekke-turbo: Jij maakt je er wel heel makkelijk van af en het geld zeker niet alleen voor simpele bedrijven. En dan daarbij banken zijn ook niet echt te koppelen aan iets dergelijks vandaar dat daar andere regels zijn opgesteld.
gekke-turbo zegt
@wilcoschuurs: Ach ja, dat geldt voor meerdere mensen in de accountant wereld…
Accountants hebben nu eenmaal de macht om cijfers zodanig om te buigen dat verlies winst lijkt en dat schuld bezit lijkt…
brit zegt
zowel de nieuwe 9-5, als de 9-4X zullen goed scoren met betrekking tot de “energie labels”. 9-1 is er in proto al maar goed, dan moet je ook goed geinformeerd zijn om dat soort zaken te weten. Dan is het nablaten van allerlei zaken uit de pers (die de afgelopen aantallen weken goed hebben aangetoond hoe slecht men bericht geeft) wellicht makkelijker.
Nieuwe 9-3 wordt zowel in hybride, als bio power als met downsized motoren verwacht.
Voor de rest, och, het is autoblaag weer, en, jullie zijn “gemist” op 17 januari. Misschien een kans gemist eens een Saab van dichtbij mee te maken, in plaats van allerlei minder goed gefundeerde meningen te ventileren.
Zo als al eens eerder aangegeven, het merk ligt je, of het ligt je niet In jullie geval dus niet, nou geef dat dan aan en hou je met andere zaken bezig.
Cantago zegt
Als ik dit zo lees krijg ik eerder minder hoop op een goed eind dan meer… Ik wacht wel gewoon af, zoals we al zo lang doen;)
alfa mannetje zegt
Ja , als iederen hier die op SAAb heeft gereageerd een sAAb had gekocht was Muller niet nodig geweest . Nu is het een beetje te laat …
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Robbie: de reden dat er veel klassieke Saabs waren bij het Support Konvooi is simpel: het is georganiseerd door het saabforum…
Daar zijn de klassieke Saabrijders meer vertegenwoordigt. Niks meer niks minder!
Daarnaast heeft Brit ook gelijk: ik heb ook de Classic Cabrio gepakt ipv de 9-3 Sport Sedan!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ alfa mannetje: te laat? het begint nu pas!
;)
alfa mannetje zegt
Nee hoor , te laat .
Mijn vriend Marchionne heeft ook maar mij geluisterd , of andersom , dat doet er eigenlijk ook niet toe.
Cognitieve dissonantie , zoals gezegd.
Spiderman zegt
Muller verdient op zich respect omdat hij een uiterste poging doet om het mooie merk Saab nog nieuw leven in te blazen. Maar het lijkt een droom te mooi om waar te zijn. Zakelijk gezien mag je je zorgen maken. De Hollandse sportwagenfabriek heeft in zijn bestaan nog geen euro verdiend en ondertussen heeft Muller het ´mooi weer spelen van andermans centen´ bij Spyker tot kunst verheven; benieuwd hoe dat met Saab gaat uitpakken…
JW zegt
@Spiderman klopt als een bus. Alleen de toekomst zal uitwijzen of dit risico het rendement waard was. We zullen zien.
alfa mannetje zegt
Ik las vanmorgen weer welk geld hij weer allemaal nodig heeft om dit …en dat…..
Eerst verdienen Muller : kijk naar Joop Donkervoort , die heeft ook geen strop das , net als Marchionne …
petervd3 zegt
Ik hoop dat ze der iets van gaan maken met Saab. Zou een mooie mogelijkheid zijn om groter te worden en zich bij de grotere merken aan te kunnen sluiten.
alfa mannetje zegt
Welke merken : vag , fiat , gw ed .
Er zullen er maar 6 overblijven , helaas.
lincoln zegt
@alfa mannetje:
maar de waarheid is dat er steeds meer auto-merken bij komen ..
dus die Marchionne kan beter zijn bek houden en doen waar hij goed in is ..
waar hij trouwens verschrikkelijk goed in is ..
Svenska Aeroplan AB zegt
@ alfa mannetje: dan heb je ook gelezen dat de investeerders in de rij staan om het resterende bedrag van de aanbetaling aan GM te voldoen!
Dat meldt je dan alleen weer ff niet…
Gevalletje selectief geheugen?
En sinds wanneer bepaalt je stropdas hoeveel je verdient???
Svenska Aeroplan AB zegt
PS:
http://www.ilgiornale.ch/Joomla/images/stories/ottobre09/marchionne.jpg
Met stropdas!
;)
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Lincoln: helemaal mee eens!
Job zegt
Dat er toch nog zoveel negatievelingen zijn.
Twee weken geleden liep bijna iedereen te roepen dat het zo erg is dat Saab ten onder gaat. Nu leeft het nog, worden er weer een heleboel negatief!
Dat is echt zo ontzettend Nederlands! Altijd weer naar het negatieve trekken. Geweldig!
Ik denk dat het goed is dat Spyker Saab overgenomen heeft. Geef het een kans. Bij GM kon Saab gewoon geen kant op..Saab kon zichzelf niet zijn en niet worden. Nu, bij Victor, hebben ze toch meer kans hun echte kant te laten zien.
Saaberick zegt
Het Saab-maangement was al die jaren heus niet zo slecht, ze verkochten namelijk consequent een bepaald beeld, een soort van ready made nostalgie. Maar dat blijf je natuurlijk niet kunnen verkopen. Saab wentelde zich teveel in navelstaarderij en beperkt cliënteel van onder de kerk, dus auto’s voor artsen, tandartsen, architecten en Saab-liefhebbers van het eerste uur. Daar bouw je geen automobielfabriek mee uit. De marketing-strategie was te ouderwets, te zelfgenoegzaam. Talloze prullaria bij de dealers, uit de tijd van tante, louter omwille van nostalgie. Er was geen visie op wat de sterke troeven zijn ( de oudere modellen, het voormalig rally-gebeuren, de turbo’s )en een teveel leunen op de markt van gekende Saab-eigenaars. Saab is altijd een niche-merk geweest. Daar is niets fout mee. Zo zijn er veel meer. Dat GM als groot-producent van halfbakken auto’s een niche merk tot zich nam is natuurlijk grandioos idioot geweest. Amerikanen wilden enkel maar ” verkopen ” als zijnde warme hamburgers, verder niks. Vervolgens dacht GM dat ze Saab makkelijk konden lozen, maar zagen tot hun schrik dat er ineens aandacht voor was vanuit Zweden, China, Rusland en Nederland. De vraag of Spyker en meer nog Muller het juist gezien heeft is een tweede. Maar wat konden ze bij Saab anders ? Het was dat of verzuipen. Het zal bij een type als Muller wel primair om de aandelen gaan. Die gaat heus niet ineens de Zweedse toer op. Maar als – ie slim is dan gaat-ie met de bezem door de afdeling marketing van Saab en richt zich op een nieuwe markt van vlotte groen-liberale bijna-kapitaalskrachtige jonge gezinnen die Opel en Ford afschuwelijk not done vinden maar net zo goed de pest hebben aan patserige duitse merken. Ik zou zeggen : Ga voor een nieuwe markt met behoudt van je spitstechnologie, bouw een paar modellen, gooi als a-sociaal bekendstaande SUV’s er uit want die zijn toch passé, richt je op sterke kleine turbo’s met veel laadruimte, heel mooi interieur en een resem van terzake veligheidsaspecten, want daar ligt nog de kracht + zuinig en hybride. Richt je op ten allerhoogste 75.000 wagens per jaar. Allen in Zweden gemaakt. Beschouw Spyker als leuke premium voor de single of tweeverdieners met geld die al een Saab in de garage hebben staan.