
Aan het eind van het jaar blikken we altijd even terug naar de twaalf maanden die achter ons liggen. Dat levert vaak diverse top 10 lijstjes op. Om nog een beetje afwijkend gedrag te vertonen geen top 10, maar ditmaal een top 11 van de grootste terugroepacties in 2007. De Volkswagen Kever mag zich de grote winnaar (lees: verliezer) noemen.
De lijst is als volgt (bron: cnn.com):
1. Volkswagen New Beetle (uit 2001-2007) 1.002.000 stuks
Problemen met het remlicht.
2. Nissan Altima en Sentra (uit 2002 en 2005-2006) 650.000 stuks
Oververhitte krukas sensor.
3. Toyota Tundra (uit 2004-2006) & Sequoia (uit 2004-2007) 533.124 stuks
Problemen met voorvering.
4. Dodge Nitro & Jeep Wrangler (uit 2006-2007) 297.000 stuks
Problemen met elektronische remsysteem.
5. Honda Civic (uit 2006-2007) 180.000 stuks
Corrosie bij de wielen.
6. Jeep Liberty (uit 2006-2007) 149.605 stuks
Overhitte verwarming en airco.
7. Nissan Altima (uit 2007) 140.582 stuks
Brandbare luchtfilters.
8. Hyundai Tucson (uit 2006-2007) 128.300 stuks
Problemen met bestuurdersairbag.
9. Jeep Wrangler & Dodge Nitro (uit 2007) 80.894 stuks
Haperende power module.
10. Suzuki Forenza & Reno (uit 2006-2007) 75.697 stuks
Problemen met passagiersgordel.
11. Volkswagen Passat & Passat Wagon (uit 2006-2007) 58.000 stuks
Problemen met motor van ruitenwissers.
Zeg kunnen die mensen die auto’s niet in een keer terug roepen! straks word elke auto minstens 1 keer terug geroepen!:O
Veel moderne auto’s zitten ertussen, maar goed tegenwoordig liggen de productieaantallen dan ook veel hoger.
Het vooroordeel komt terug: VW en lampen…
Bij de passat is het variant, niet wagon ;) en de Liberty is hetzelfde als Cherokee
Volgens mij hebben de meeste auto’s wel een kleine terugroepactie…
Niet dat je er apart voor naar de dealer hoeft, maar ik krijg regelmatig brieven met dat er een mogelijk defect is geconstateerd en dat dit bij de volgende beurt aangepakt wordt. Vaak klemmetjes, software en dat soort kleine dingen. Nu al bij drie nieuwe auto’s gehad (Astra 04, V50 05, Focus 06 – inderdaad ieder jaar een nieuwe :-).
Goed verhaal die Sentra.
Er zitten ook wel lullige problemen tussen.
5. Honda Civic (uit 2006-2007) 180.000 stuks. Corrosie bij de wielen.
Hoe verzin je het.
@Pim, Ik ken iemand die neemt om de 2 maanden een nieuwe, en iemand die neemt om de 3 maanden een nieuwe.
En inderdaad ik zou niet aan een Sentra beginnen ;)
Ik had liever de top 10 van terugroepeacties gezien met de meest gevaarlijke euvels.
Zoals bij de Dodge:
“Problemen met elektronische remsysteem.”
Dat wil je volgens mij niet meemaken.
die top 11 is zeker zodat volkswagen 2x voorkomt ;)
vergeten jullie de golf 1 niet :P
Vind het een beetje raar hoe deze top 11 in elkaar zit.
Het maakt nogal iets uit of je een motorprobleem hebt of dat je remlicht het niet doet. Maar goed, ik snap wel dat het hier om de aantallen gaat.
@Citrofiel,
dat is geen vooroordeel, het is een feit.
onzin topic ben het eens met [Rick dos]
weet je wat ook een feit is?
Een Citroën C5 1.8 op LPG takke auto!
4 Japanners en 1 Koreaan in de top-11, hoewel ze beroemd staan voor hun goede kwaliteit. En geen enkele Franse auto, hoewel ze niet bekend staan voor hun betrouwbaarheid…?
Ik zeg nu niet dat Aziatische auto’s van slechte makelijk zijn en Fransen fantastisch, ik wil gewoon aantonen dat vooroordelen over auto’s meestal niet correct zijn ;).
@Bruce: NEE,INDERDAAD DIE VERVANGEN DE DEFECTE ONDERDELEN GEWOON STIEKEM!! ALS JE DE AUTO VOOR ONDERHOUD BRENGT!!!!
DIT IS EEN FEIT (AFBREKEN WIELOPHANGING LINGS ACHTER RENAULT MEGANE 2004-2006)DIT VAN EEN RENAULT MONTEUR GEHOORD!!
En er staan maar 2 VW/duitsers in!
@bruce
de japanners zijn de enigste die ze terug roepen de rest laat je er gewoon gezellig mee rondrijden :D
@ Bruce
Ik ben ook helemaal tegen vooroordelen.
zo heb je bijvoorbeeld ook de Volvo S40, waarvan er onlangs 53 500 van teruggeroepen zijn omdat de roetfilter kan in brand vliegen.
Wij rijden ook met een nieuwe S40, als je zo’n bericht leest kruip je de eerste dagen niet op je gemak in je auto :D
“1. Volkswagen New Beetle (uit 2001-2007) 1.002.000 stuks
Problemen met het remlicht.”
Is dat niet ongeveer de hele productie? en hebben ze er zes jaar over gedaan om erachter te komen? leip! :?
Doe deze er maar tussen:
http://www.petrolhead.nl/2007/12/gm_moet_flink_terugroepen.php
Nu brand er zeker bij iedereen de vraag… WAT staat er toch op #12?!!!?!? :lol: (want elf is nou nét geen dozijn :) )
@Bruine: Het is bijna niet merk verbonden.
De lichten van VAG zijn geloof ik door Hella gemaakt, en fabrieksfilters door FRAM.
Zijn er ooit niet eens massa’s ford explorers terug geroepen? iets ivm banden als ik mij herinner…
@Nick, dus je kan het VW niet verwijten ;)
@Bruce : die Franse dingen worden niet verkocht in de USA –> gevolg: wereldwijd sowieso veel kleinere aantallen van die wagens –> DUS de terugroepacties (die er wel zijn) komen niet in deze top 11 van aantallen…
Leuk dit hier te lezen.
Spijtig, dat onze New Beetle Cabrio niet mocht deelnemen bij de terugroepactie met die andere 1.002.000 anderen
;-(
Toevallig dat het weer aziatische auto’s zijn met problemen..zéér toevallig.
Als voorstander van duitse auto’s verbaast volkswagen me wel.
Ik rij een Fiat Grande Punto uit 2006, en van die reeks worden alle wagens teruggeroepen wegens iets met de stuurkolom. Brief net in de bus gehad (vorige week)
Weet niet hoeveel wagens dat zijn :-p
Dus de Nissan Altima/Sentra is de miskoop van de 21e eeuw qua techniek. De Jappanners streven perfectie na en als er zelf maar een klein probleempje is roepen ze de wagens terug. Fransen leggen de lat veel hoger. Pas als er wielen afvallen oid roepen ze terug. Dat kunnen ze nog net wel goed, dus vandaar dat je geen Fransen zien in de lijst.
Je vergeet de Mazda actie voor de RX8’en. Ze lekten olie uit de motor. Ook zeer grote trugroepactie
@Suprageex.
Dat heb je wel eens met een rotatiemotor, is dus minder spectaculair dan het lijkt.
@JPM
“Maar ditmaal een top 11 van de grootste terugroepacties in 2007”
Niet zo heel gek dus dat er veel moderne auto’s tussen zitten.
@Bruce, banaan en Ejay: Volgens mij heeft het onderzoek gewoon betrekking op de Amerikaanse markt, en staan er daarom geen Franse auto’s tussen. Want een van die merken heeft vast wel eens meer dan 58.000 auto’s teruggeroepen.
@Rick: Oopsie, da’s een flinke idd…
@Rick.
Das wel een hele heftige.
Door die link van Rick staat er nou nog maar 1 VW in de lijst. De betrouwbaarheid is opeens verdubbeld! Goed bezig daaro ;)
ook veel auto’s van ford onee
10. Suzuki Forenza & Reno (uit 2006-2007) 75.697 stuks
Problemen met passagiersgordel.
ik vraag me af vermoord die gordel je ofzo ?? wat kan er mis gaan met de gordel ??:S
Suzuki Forenza?
Is dat niet een Chevrolet Nubira?
@ Bruce
Waarom zouden de franse automerken ’n terugroepactie houden als je er zowiezo elke week staat vanwege problemen.
De peug 307,renault laguna en megane zijn daar hele goede voorbeelden van ;)
Meeste auto’s in de lijst worden grotendeels buiten Europa verkocht, met name in de VS en japan, met uitzondering van de civic en de passat dan maar toch…. Weet ook niet pcies wat mn eindconclusie is maar misschien kunnen jullie er iets mee….
Over het algemeen geen schokkende gebreken, die van Hyundai echter wel met een kapotte airbag maar goed best leuk zo’n lijstje.
Waar is de Peugeot 307 met z’n complete ruitenbediening (de comm2000) welke bij ik weet niet hoeveel peus vervangen moesten worden
Als het onderzoek enkel over de USA markt gaat, waarom staat er dan een foto van een Europese Civic in het lijstje?
Naar aanleiding van de terugroep actie van Golf typ 1 uit ’74 in de Telegraaff vandaag?;)
wegens het slot van het handschoenenkastje;)
meer dan een 1.000.000 new beetles ??
als je er zoveel van kan verkopen .. dan ben je geen verliezer meer hoor ..
goed bezig Ford ..
Ik denk dat je ook eerder op de aard van het probleem moet gaan filteren en niet op het aantal wagens. Dat zegt alleen iets over hoe goed de verkoop/productie wel niet loopt. VW Beetle is zeer populair in de US.
En dan is de Sentra dus de winnaar/verliezer.
Bij al dit soort berichten lees ik altijd de “auto’s uit regio X zijn gewoon beter”. Ik denk dat (bijna) iedereen zijn eigen merk goed vind, anders had je er geen een gekocht. Niet erg nuttig dus.
Terugroep actie’s zeggen echter volgens mij niets over betrouwbaarheid. Dat wordt hier in de reacties allemaal over één kam gescheerd. Een slechte betrouwbaarheid betekent dat de auto een onverwacht gebrek kan vertonen (pech onderweg of een onverwachte reparatie bij de dealer). Een terugroep actie betekent dat er een groot of klein gebrek is ontdekt (vaak voordat de eigenaar erachter kwam) en dat de fabrikant dat oplost.
Wie heeft er overigens info over de terugroepactie van de Civic? Die kon ik in tegenstelling tot de meeste andere actie’s nergens vinden?
@Robin .. effe googlen bij “recalls” (betekent .. terugroepactie,s)
Lincoln: Ja, dat had ik al geprobeerd. Krijg een hoop zooi uit de US waar er terugroep actie’s waren van de verlichting enzo voor de Civic. En in het Nederlands vind ik eigenlijk alleen deze post, vandaar mijn vraag.
@ Sander; Nu wel ja.
@ Rick; Gefrustreerd omdat ik VW beledigde?
@ lincoln; “meer dan een 1.000.000 new beetles ??
als je er zoveel van kan verkopen .. dan ben je geen verliezer meer hoor ..
goed bezig Ford ..
Huh?! :lol:
Ik zie geen Alfa Romeo in de lijst ………… :-)
@Turbopaultje
Daar worden er ook niet zoveel van verkocht eh ;)
heb vanaf het begin problemen met de gordels voorin mijn peugeot 307 van 2 jaar oud.Heb leeuwenkeurgarantie maar volgens de dealer valt dit niet onder de garantie.Dat is toch gek voor zoiets belangrijks.Zijn er nog andere peugeotrijders met ditzelfde euvel?