[bbmediaclip clipID=”3761032″ playout=”autoblog_yt” autoplay=”false”]
Koppel, koppel en nog eens koppel. In deze video komt het allemaal aan bod.
Al die paardenkrachten zijn natuurlijk leuk, maar koppel is minstens zo belangrijk. Het koppel zorgt voor een lekkere duw in de rug als je het gas intrapt.
In deze top 11 behandelen we 11 auto’s met het meeste koppel. Of het nu een krachtige plug-in hybride, elektrisch of een auto met supercharger of turbo’s is. Het komt allemaal aan bod in deze video.
johnhert zegt
Érg jammer dat autoblog zich voornamelijk richt op mensen onder de 25. Vroeger werden bij filmpjes nog verhalen geschreven, nu is het enkel youtube. Ook de reviews hollen achteruit, Wouter lijkt me een erg aangename vent in de bar etc. maar ná 20 minuten video ben je vaak nog geek steek wijzer over de auto waar hij inzit. Ook de artikelen die op de homepage verschijnen gaan steeds vaker over onzinnige dingen. Misschien wordt/ben ik oud, maar Autoweek heeft met rubrieken als klokje rond, kloppend hart, klokje rond klassiek en de autotests meer bruikbare content dan hier.
mat1980 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
willeme zegt
@johnhert: We richten ons niet specifiek op lezers onder 25. Integendeel eigenlijk.
Natuurlijk mag je je kritiek en bedenkingen hebben. Kleine aantekening: het corona gedoe speelt hier ook op. Niet op het reilen en zeilen (dat gaat prima ;-)), maar wel op het type content.
Heel dingen waarover wij altijd schrijven, is er tijdelijk niet. Denk aan Formule 1, autosport, beurzen, introducties, rijtesten, mijn-auto en zo nog een hele hoop meer. Toch publiceren we door de week nog altijd elk uur een artikel en zijn we ook in het weekend behoorlijk actief met minimaal 8-10 artikelen per dag.
De katernen van AW die je noemt zijn erg leuk (en raad ik elke petrolhead ook aan om te kijken ;-)), maar de meeste rubrieken van AW die jij noemt zijn er nu tijdelijk ook niet of het wordt ook even gerecycled.
Gras is altijd groener bij de beuren :-D
MM93 zegt
@willeme: Dan moet er toch juist tijd over zijn om bij dit filmpje ook een leuk artikel te schrijven (zonder spelfouten). Persoonlijk vind ik de filmpjes ook allemaal ruk, kijk ze tegenwoordig ook niet meer.
willeme zegt
@sracovlov:
Dan kijk je ze niet ;-). Zo simpel is het. Er is geen tijd ‘over’, we moeten sowieso harder werken om te zorgen dat er voldoende content is. Bij Autoblog werken we sinds de oprichting met de formule dat er elk uur een nieuw artikel is. In nieuwsluwe tijden betekent dat we dan iets meer de breedte, diepte of hoogte in gaan.
Op zich ook wel interessant, want dan komen er dingen aanbod die anders ondersneeuwen.
Daarbij wordt alle content gewoon gratis aangeboden. Als je het helemaal niets vind, is dat ook precies wat het je heeft gekost: helemaal niets.
Alle rijtesten worden overigens wel gewoon uitgeschreven. Afgelopen week hadden we twee rijtesten met video én geschreven tekst. In 10 minuten heb je het gelezen en in 15 gekeken, maar houd er rekening mee dat het véél langer kost om alles te maken ;-).
dwfc zegt
Blijkbaar mag je niet te kritisch meer zijn op deze blog Willeme, anders gaat je inzending de prullenmand in. Zeg gewoon waar het op staat, de budgetten laten het niet toe …. press releases vind je overal.
willeme zegt
@dwfc:
Ik probeer juist uit te leggen waar het op staat. Wat jij stelt is onzin. We kunne gelukkig nog prima doorwerken. Het nieuws is minder spectaculair (omdat veel merken hun introducties en nieuws uitstellen). Binnenkort start het F1 seizoen, zijn er weer meer introducties, nieuwe evenementen et cetera. Dan is er nog meer nieuws dat we gratis aan onze lezers kunnen aanbieden ;-).
Heeft niets met budgetten te maken. Betreft de kritiek: als het gewoon ondebrouwd is, prima. Vandaar mijn reactie. Als het onzin is (wat jij uitkraamt), ja, dan gaat dat de prullenbak in.
dwfc zegt
Is het onzin dat ik refereer naar de rubriek young-oldtimer die als ik me niet vergis met stille trom is afgevoerd ! Ik ben hier toch niet de eenzaat !
willeme zegt
@dwfc: de ‘specials’ werden nauwelijks gelezen. No one cares, meer leuk voor af en toe. Aangezien ik enorm druk met andere gave dingen mbt tot de site en omdat in principe de meeste gave auto’s wel zijn behandeld, heeft die rubriek even pauze ;-). Wellicht dat ie in andere vorm terugkomt.
johnhert zegt
@willeme: Jullie doen uiteraard ook een hoop dingen wél goed, aankoopadviezen van auto’s en voor lezers is erg vermakelijk en de specials kan ik ook érg waarderen om te lezen. Maar juist bij tests van nieuwe auto’s kom ik weinig vergelijkingen of concrete info tegen. Wat meer variatie in tests zou ik ook graag verwelkomen. Oud – nieuw, dubbeltests etc. Daarnaast kan je niet alles voor iedereen goed doen.
dwfc zegt
Duidelijk als je Willeme zijn reply leest. Er zijn gelukkig andere kanalen …
donald4motion zegt
Ik mis hier bij Autoblog ook wat inhoud. En vaak van die clickbait verhalen wat uiteindelijk gewoon niks is. Maarja, je hoeft hier ook niet te kijken, dat is ook zo ;)
donald4motion zegt
Net zoals dat mv33 artikel hiervoor.
focusrs1 zegt
Kom ik aan met mijn 600Nm….lmao
vincentbaan zegt
En weer een filmpje waarvan alleen de reclame het doet…
toyotafortuner zegt
@vincentbaan: ik weet niet wat je zeurt. Ik kan gewoon de video kijken
TT225man zegt
Na weken geen video af kunnen spelen, kan het sind paar dagen weer wel (W10/Chrome), dus weet niet of er iets aangepast is, maar het werkt bij mij nu wel.
kareljansen zegt
@TT225man: Bij mij speelt je alleen de reclames af en stopt dan ?
kareljansen zegt
@kareljansen: Was er maar een edit knop om mijn spelfout te herstellen..
plakloodventer zegt
Filmpje is eigenlijk alleen maar een inleiding van een hele leuke film die helaas niet komen gaat
robbie123 zegt
De Fisker Karma heeft 1300 Nm koppel. Notabene 8 jaar geleden al! Staat dus op 2 na Bugatti
macready zegt
Koppel zoals vermeld in de boekjes (max aan de krukas) zegt bijzonder weinig t.a.v. die duw in de rug. De paarden des te meer. Een F1 motor met 900 pk en “slechts” 500Nm max koppel kan net zo’n harde duw geven als een 900pk motor met 1200 Nm bij gelijk gewicht. Waarom? Toeren….
In feite zegt dat max koppel aan de krukas van een verbrandingsmotor vooral 1 ding als het erg hoog is ivg met het max vermogen: de motor houdt niet zo van toeren (zie in extreme bijv diesels zoals ook vermeld in de video). En vice versa.
Uiteindelijk “verlies” je die extra Newtonmeters doordat de overbrengingsverhoudingen langer moeten zijn om dezelfde snelheid te behalen. M.a.w., de trekkracht aan de wielen is bij bovenstaand voorbeeld identiek, uitgaande van dezelfde eindsnelheid in elke overbrenging.
Wouter meldt het in de video N.B. zelf: Pk=(Trekkracht*toeren/minuut)/7121. Waarbij trekkracht in Nm. Dus meer Nm = minder max toeren = langere verzetten = gelijke versnelling bij gelijk vermogen etc.
De vorm van de koppelkromme is dan weer wel interessant, aangezien een vlakke curve aangeeft dat de vermogenstoename bij elk toerental (en dus versnelling bij gegeven vermogen) optimaal is. Vooral motoren met een turbo en/of mechanische compressor kunnen een mooie vlakke curve laten zien en pakken hier voordeel.