Mocht je de komende tijd door Frankrijk komen, wees op je hoede. In navolging van Nederland regeert Koning Flitspaal ook daar (steeds meer) met ijzeren vuist. Op de volgende locaties wordt het meest geflitst.
Aan de A40 bij Clarafond, even ten zuidwesten van Genève staat de paal die de twijfelachtige eerste plaats opstrijkt. Op deze 110-weg worden dagelijks 377 prenten afgedrukt, wat op een jaartotaal van 137.691 uitkomt. Tot en met plek 7 loopt de jaaropbrengst van deze kassa’s in de zes cijfers, bij elkaar printen de 10 populairste locaties zo’n 1 miljoen snelheidsboetes per jaar uit.
Opvallend is bovendien dat de geografische spreiding vrij groot is. De top 10 (klik voor groot):
De volledige lijst met de 100 actiefste flitsers vind je HIER (via France TV).
Mobiele flitsers
Helaas blijft het niet bij onverplaatsbare zuilen, ook het aantal mobiele controles neemt hand over hand toe. Voornamelijk Renault Méganes en Peugeot 208‘jes werden het afgelopen jaar van mobiele flitsapparatuur voorzien. Dit leverde ongeveer 300.000 extra flitsboetes op. Peanuts eigenlijk, dat doet 1 trajectcontrole in Nederland makkelijk in een jaartje.
Voor de komende jaren staat er echter een uitbreiding op til: eind 2014 wil de Franse justitie 200 mobiele flitsauto’s hebben, in 2015 moet dit aantal op 300 liggen. Die dingen verdienen zichzelf ook zo makkelijk terug, over de aanschaf ervan zal dus geen discussie zijn.
Franse media waarschuwen bovendien om vanaf juni ook een oogje in het zeil te houden voor raar gepositioneerde Citroën Berlingo’s; ook deze auto’s gaan met apparatuur worden uitgerust. Tot slot kan het ook geen kwaad bij de Péages een beetje in te houden: daar willen nog wel eens wat gendarmes staan met hun rappe Mégane RS’jes.
Foto: Remi Gaillard als flitspaal
desjonnies zegt
En bij het naderen van de peage stations zelluf, staan ze vaak in een afgesloten poortje te meten of je wel de 110 – 90 – 70 – 50 aanhoudt.
En ik heb daar ervaring mee.
Ook goede ervaringen met de Gendarmes, rijdt altijd iets te hard, bv 140, dan laten ze je altijd gaan, wil je echter stoer doen, zoals die Hollandse Mini die me met 160+ voorbij stoof, dan kom je vanzelf achter een blauw licht knipperende Megane te hangen en mag je het één en ander uitleggen.
Vincegail zegt
Nog nooit last gehad in Frankrijk (hout vasthouden). Vroeger reed ik altijd 160-170 op de Peages, maar dat doen we niet meer. Ik ben wat ouder en voorzichtiger geworden en houd me braafjes aan de maximum snelheid. Een half uurtje eerder op de camping is me geen honderden euro’s waard.
redneckdarian zegt
@Vincegail: zo is het! Harder rijden scheelt vaak helemaal niks.
bennyblisto zegt
@Vincegail: Ben wel een keer aangehouden, net een uur in de file gestaan en wat doorrijden.. tussen 20 en 30 km te hard kost 80 euro, vind ik best wel meevallen eigenlijk. Gaat ook nog best veel correctie af, als ik het me goed herinner 8 km/u. Was op 158 geklokt. met correctie helaas precies 20 te hard. Conclusie: voor 80 euro kan je 167 rijden.
dutchneon zegt
Harder rijden scheelt alleen maar op lange ritten en rustige trajecten. In de drukte hoef je er niet aan te beginnen.
Maar 150 155 vinden ze over het alegemeen nogsteeds prima, zolang je het verantwoord doet.
Ik ga nogal regelmatig richting Bordeaux naar onze vakantiebestemming, en nog nooit een bekeuring gehad of van de weg gehaald en toch doe ik nooit langer als 8,5 uur over de reis van 1150km
fconderkantlat zegt
ik kan me nog herinneren dat ik voor het eerst ging roadtrippen met vrienden richting zuid-frankrijk, zagen we constant flitsen. En wij maar denken; oooohh de andere kant wordt geflitst haha wat een kneuzen. Totdat we meerdere boetes thuis in de post kregen stonden we goed voor (flits)paal
gearhead zegt
Flitspalen in Fr. Worden dan ook ver van tevoren aangekondigd is mijn ervaring