IMSA (International Motor Sports Association) was een raceserie die met name in de VS grote bekendheid genoot. Het leverde een aantal zeer gave racers op van merken als Porsche, Chevrolet, Alfa Romeo en Audi en daar hebben wij een fijne selectie foto’s van bij elkaar gezocht!
De IMSA series werden in beginsel in vier klassen verdeeld. Als eerste was er de GTO klasse, auto’s met meer dan 2,5 liter motorinhoud die vrij veel weg hadden van straatauto’s, bijvoorbeeld de Corvettes en Mustangs waren in deze serie populair. De GTU klasse was een klasse met auto’s die minder dan 2,5 liter motorinhoud hadden, zoals de Porsche 914 en de Mazda RX-7. Verder waren er nog de TO en TU klasse, met dezelfde regels wat betreft motorinhoud maar dan ging het om auto’s uit de Touring klasse zoals de Camaro.
Echt gaaf werd het toen de GTP (met de P van prototype) auto’s erbij kwamen, later kwamen er ook nog de IMSA Lights (lichtere prototypes) en de World Sports Cars: prototypes zonder dak, met motoren die niet specifiek voor racen werden opgebouwd maar hun oorsprong in straatmodellen kenden. De IMSA serie werd uiteindelijk in 2001 door Don Panoz aangekocht en die heeft het laten opgaan in de ALMS oftewel de American Le Mans Series. De IMSA series hebben ons echter een aantal zeer vette racers opgeleverd en we wilden de volgende tien wagens graag met jullie delen.
Porsche 935 JLP 3 IMSA (1981)
Greenwood Corvette C3 IMSA Road Racing GT (1974/1975)
Audi 90 quattro IMSA GTO (B3) (1989)
Greenwood Corvette C3 IMSA Racing Coupe (1976)
Porsche 935 IMSA Racing Car 0161R (1980)
Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione IMSA
Nissan 300ZX Turbo IMSA GTO
Toyota Celica Turbo IMSA GTO ST162 (1987)
Mazda RX-7 GTO IMSA FC (1990)
Chevrolet Monza Dekon Imsa (1975–1981)
kasplant zegt
Stiekem denk ik toch dat de Alfa 75 mijn favoriet is. En dan vooral zoals hij is uitgedost op het vierde plaatje. Ingetogen dik!
pjotr zegt
@kas plant: er staan er een paar in NL. Eind augustus misschien op Zandvoort te bewonderen.
E34M5Touring zegt
@kas plant: Er staat zo’n straat uitv. te koop in NL. Blijft een cool ding. Maatje van me heeft zijne net weer helemaal strak. Dat is een 2.0l met Zender bodykit. Origineel zo geleverd. Rijdt super.
Teerdz zegt
Is die Monza gebaseerd op de Europese Opel Monza of niet?
baasbas zegt
@Teerdz: Neen. Bovendien is de Chevrolet ouder
toyotafortuner zegt
@Teerdz: nope. De Opel Monza was alleen als coupe verkrijgbaar, de Chevrolet Monza ook als o.a. een station. De Chevrolet Monza kwam als gevolg van de oliecrisis van ’73
stevenpoal zegt
Ben zo terug… ***Shit weer m’n broek nat***
bertone zegt
Een hele hoge Wauw factor!
StijnB zegt
Die Celica… :o
razzie zegt
Prachtbakken. Tegenwoordig is de autosport zo saai. Buizenframepjes, plastic merkenkapje en afgeknepen eco motor op een slotrace baantje. Ik wil lange rechte stukken, killer oneffenheden, racers zonder limiet of die juist heel dicht bij de straatauto staan!
rossi46audi zegt
De Audi blijft geweldig.. en dan het geluid van die 5 cilinder turbo.. yum yum
rikus zegt
Monsterlijk vet!
Dit maakt m’n dag weer goed.
You go autoblog!
robert110 zegt
Die Alfa is echt prachtig. Geen poespas maar gewoon simpel. Zoals het zou moeten zijn.
jaguarjunk zegt
Doe mij maar die allereerste Porsche! Ook bekend als Moby Dick
topless zegt
@jaguarjunk:
Dat is Moby Dick niet. Die heeft een langere achterkant.
Darahan zegt
Easy die rode Coca Cola 935. Die intercooler is echt belachelijk groot, maar dat moet ook wel met zo´n reuzenturbo.
jessetje zegt
Dat is best vet!
Rohrl-fan zegt
Hele leuke speeltjes!
Beetje off-topic: Misschien is ’t een idee als Autoblog eens iets schrijft over de Alfa 164 Procar? Zo in het genre van de ‘vergeten concept cars’ artikels.
fisto zegt
Gaaf lijstje hoor, maar 2 935’s en 2 C3’s? Het mooie aan IMSA vond ik juist dat er zoveel diverse wagens uitgemonsterd werden. De Huffaker 308 en de Zakspeed Mustangs horen wat mij betreft zeker in de top 10.
mantapowerr zegt
Die celica is BRUUT
dragspert zegt
De Celica en de Monza graag voor mij. Terwijl ik toch een pesthekel aan japanners heb, heeft die Celica een bepaalde aantrekkingskracht op mij… Maar die Monza is echt p0rno!
heidi zegt
De Toyota Celica Turbo is mooi qua modellijn.
Porsches 935 zijn altijd gaaf.
heidi zegt
Wat ik altijd erg knap vind is dat eigenaren van raceklassen het altijd weer presteren om raceklassen of -kampioenschappen te verneuken.
tysoquattro zegt
Hohoo zo vette dikke AUDI echt een beest van zijn tijd.
carsandmore zegt
75 <3
rennsport6 zegt
Meer van dit!!!
JaxDryke zegt
Zal ik eerlijk zijn?
Ik vind ze geen van allen mooi :S
niekie1999 zegt
De audi is mijn favoriet
rob68 zegt
Celica, oneindig cool..
gtwillem zegt
De Audi 90 en de Toyota Celica! Wat een dikke raceklasse was de IMSA toch!
Hupke zegt
Met die corvette’s had ik vroeger iets. Ergens (ik kan me nietmeer herinneren waar het was) kwam ik altijd voorbij een poster met die witte greenwood en een gele camel (?) corvette op.
En peuter zijnde vond ik die overdreven vormen echt wel indrukwekkend.
ohoogeveen zegt
En wat te denken van de BMW 3.5 CSL IMSA:
http://bringatrailer.com/thats-an-older-listing-its-no-longer-available/#r=true&year=1974&car=BMW%203
Of de Zakspeed Ford Capri Turbo:
http://www.youtube.com/watch?v=ScNCjLFDHyM
ohoogeveen zegt
@ohoogeveen: Dead link!
http://bringatrailer.com/2007/08/22/74-bmw-35csl-vasek-polak-lemans-finisher/
cthijs zegt
Als je die chevrolet zo ziet zou je bijna denken dat hij uit een Pixar film is gestapt maar wel vet toch