![Burn, baby, burn!](https://static.autoblog.nl/images/wp2010/murci-brand.jpg)
Het jaar loopt ten einde, en dit is traditiegetrouw het startschot voor diverse media om met diverse top 10-lijstjes op de proppen te komen. Hierin verzaken ook wij niet, en vandaag is het de beurt aan de recalls van het afgelopen jaar, want ook in 2010 ging het niet altijd van een leien dakje voor de autoproducenten.
De problemen die de consument, maar vooral de producent, het afgelopen jaar plaagden zijn grofweg in drie categorieën in te delen: pedaalfalen, brandgevaar, en diverse andere problemen. Klaarblijkelijk escaleerden de zaken dusdanig uit de klauw (en ga me niet lopen verbeteren graag), dat de Amerikaanse overheid een recall-app nodig achtte. Maar met alle huidige techniek neemt de kans op foutjes natuurlijk wat meer toe.
We beginnen bij de relatief kleine recalls, om ons op te werken naar de topper van het afgelopen jaar, en u kunt al wel raden welk merk er dit jaar op nummer 1 eindigt.
10) Bentley
We trappen luchtig af met de motorkapornamenten van Bentley. Deze schenen niet goed terug te klappen, en daarom werden er 596 units teruggeroepen. Voetballers en patjepeërs hoefden zich niet druk te maken, want met de Conti GT was niets aan de hand. Het ging hier alleen om Brooklands, Arnages en Azures.
9) Porsche
Porsche heeft de naam weinig tot niets aan het toeval over te laten als het gaat om de engineering van hun auto’s. Toch werden er in 2010 van de Porsche Panamera 11.324 exemplaren teruggestuurd. De boosdoener was een onwillige gordelspanner.
8 ) Volvo
Volvo riep het afgelopen jaar wereldwijd een kleine 30.000 auto’s met een handgeschakelde zesbak terug wegens een probleempje met de koppeling. Volgens Volvo zelf bestond dit probleem uit het niet zo soepel verlopen van de schakelbewegingen, en dus mochten eigenaren zich bij de dealer melden om hakerig schakelen te voorkomen.
7) BMW
Ook BMW had last van een incidentje of twee het afgelopen jaar. Ten eerste werden er maar liefst 350.000 high-end modellen van de Groep teruggeroepen omdat er een kans bestond dat het vacuümsysteem van het bekrachtigde remsysteem ging lekken.
Daarnaast was er het akkefietje met het N54-twinturboblok. Een onwillige brandstofpomp leidde tot klachten onder Amerikaanse eigenaren. Na aanvankelijk niets te hebben gedaan gong BMW uiteindelijk door de knieën toen de Amerikanen ze het vuur nader aan de schenen legden. Oh ja, over vuur gesproken: de 1-serie had in de VS ook wat brandprobleempjes.
6) Lamborghini, Ferrari, Tesla
De zesde stek is een gedeelde. De genoemde merken hebben namelijk twee overeenkomsten: ze maken sportwagens, en ze hadden in 2010 brand-issues. Het elektrische Tesla riep 439 auto’s terug wegens brandgevaar, maar bij mijn weten is er nog niet een afgebrand. Brandende Lamborghini’s hebben we wel gezien, en daarom riep het merk haar Murcies terug. De kroon werd echter gespannen door Ferrari, dat na de zoveelste verkoolde 458 toch maar eens tot actie overging.
5) Chrysler
Ook Chrysler ontsprong de dans niet. Wereldwijd moesten er honderdduizenden Dodges, Jeeps en Chryslers terug naar de garage. Bij sommige modellen waren er problemen met de remmen en kon het gaspedaal blijven hangen. Bij andere auto’s was de bedrading waarschijnlijk door een bezopen medewerker in elkaar geflansd, want het zorgde voor brandgevaar.
4) Honda
Honda kwam dit jaar negatief in het nieuws door falende remmen, waardoor ze ruim 400.000 units terugriepen. Alsof dit niet genoeg was zorgden te hard knallende airbags ook voor hoofdpijn bij Honda. Hier was de oogst een half miljoen recalls.
23) Nissan – Renault
Ook de onderdanen van Koning Carlos de Eerste lieten dit jaar wat steekjes vallen. Zo waren er 25.000 spontaan remmende Scenics, maar hier bleef het niet bij. Maar liefst 2,1 miljoen Nissans mochten voor een check naar de garage, omdat het risico bestond dat de computer er de brui aan gaf.
32) GM
Bij GM stopte de terugroepteller pas bij 1,5 miljoen exemplaren, wegens brandgevaarlijkheid in het ruitenwissersysteem. Daarnaast werden er nog eens 1,3 miljoen auto’s teruggeroepen wegens een mogelijk defecte stuurbekrachtiging.
1) Toyota
En zo zijn we alweer aanbeland bij de nummer 1, de minst benijdenswaardige plek in dit lijstje. Het zal voor u geen verrassing zijn dat wij Toyota dit jaar op het hoogste schavot zetten. Om die paar kapotte Land Cruisers en Lexussen (ook de LS) konden ze waarschijnlijk nog wel lachen. Echt huilen was het echter met de Priussen. ‘Throttlegate‘ werd in de media zeer breed uitgemeten, en is de voornaamste reden voor de eerste positie. Toyota: gefeliciteerd, en better luck next year!
Er waren natuurlijk nog meer recalls het afgelopen jaar, zoals bijvoorbeeld de zwakke boutjes bij Aston Martin, maar die zien we dan maar door de vingers. In een top 10 kunnen nou eenmaal maar 10 items staan.
Waarom staat GM niet op 2? 1,3 miljoen plus 1,5 miljoen is volgens mij meer dan 2,1 miljoen van Renault-Nissan.
@JPM: Er zijn dit jaar veeeeel meer Toyota’s teruggeroepen voor allerlei acties. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar dit (Amerikaanse) top 10 lijstje:
http://theautoprophet.blogspot.com/2010/12/top-10-recalls-of-2010.html
Dat zijn alleen al 5,8+ miljoen auto’s in de VS. En alleen nog maar de ‘grote’ acties. Wereldwijd zij er meer dan
@robbie: Toch opvallend dat er General Motors maar 2x in het lijstje staat en dat al de rest Japanse merken zijn…. ;-)
@robbie: Blijft m’n vraag waarom GM niet 2e is…
@JPM: Puur statistisch heb je gelijk, hoewel je toch altijd een subjectieve component moet incalculeren bij dit soort lijstjes. We zijn per slot van rekening (met alle respect) het CBS niet, en de vraag is of je puur en alleen op aantallen moet rekenen of dat er bepaalde componenten in het verhaal zwaarder dienen te wegen.
In het geval van jouw comment heb ik in ieder geval de posities omgedraaid, bij nader inzien kan ik me bij je commentaar wel vinden.
En ook Volvo en BMW hebben vele malen meer auto’s teruggeroepen dan Ferrari, Lambo en Tesla bij elkaar. Zal het wel allemaal niet zo nauw nemen.
@JPM: Volvo en BMW produceren ook veel meer auto`s. Het gaat om de verhouding lijkt me.
@Gioor: Dat lijkt me niet, dan hoort Toyota in ieder geval niet bovenaan te staan.
@JPM: “‘Throttlegate‘ werd in de media zeer breed uitgemeten, en is de voornaamste reden voor de eerste positie.”
@JPM: procentueel gezien niet he
De meest recente Prius II terugroepactie (allemaal) is een echte blunder voor dat merk. Een te goedkope oplossing voor het koelsysteem van het “hybrid drive” systeem, is een van de redenen dat dat soort auto’s waarschijnlijk nooit in een rijdend museum te zien zullen zijn :-)
hoeveel auto’s moest toyota nu terugroepen dan?
@ik a.k.a hans:
Volgens mij waren dat er 4,4 miljoen. Waarvan er (dacht ik) 20/30 echt een probleem hadden met het gaspedaal (in Amerika). Maar het is onderhand wel bekend dat de Amerikaanse Toyota meer Amerikaanse onderdelen bevat dan een gemiddelde Amerikaanse bak zelf. Zegt genoeg…
Iedereen zegt dat Alfa Romeo’s onbetrouwbaar zijn en slechte kwaliteit hebben maar waarom zie ik Alfa Romeo dan niet in dit lijstje staan dan?
@Niet Anoniem: Beter lezen, het gaat om terugroepacties, Alfa heeft dit jaar volgens mij geen terugroepacties gedaan, dus staan ze er niet in. Staat deels los van of de auto’s nou wel of geen problemen hebben.
Toch wel pak “premium” merken ertussen. De Duitse Degelijkheid is ondertussen ook al doorprikt hierdoor.
@Waxweazel: Bekijk het van de andere kant, andere merken weten dat er problemen zijn maar laten de auto’s lekker rond rijden. Een degelijk merk lost de problemen netjes op.
Een terugroepactie is trouwens ook commercieel interessant, weer een extra klantmoment voor de dealer, goed voor de contacten. Daarnaast loopt de klant dan weer eens door de showroom te kwijlen voor een nieuwe auto.
@Bart: Waren er maar meer mensen zoals jij ;) Jij snapt het! De Toyota dealer had bij ons in een weekend tijdens die terugroepactie 16 auto’s verkocht in een week.
En hoeveel exemplaren van de beruchte Toyota throttle waren nu echt gevaarlijk? Volgens mij zijn alle claims ontkracht door aan te tonen dat de eigenaar zijn auto verkeerd gebruikte danwel een fout geforceerd of geënsceneerd had.
@Original_Arnoud: Een stuk of 20/30 dacht ik. Er is daar ook een artikel van hier op Autoblog.
No VW… That’s why we are so good…;)
Iedereen roept altijd wel dat die franse auto slecht zijn maar dat is niet zo. De drie japanse merken staan erg bekend om de terugroepacties. Nummer 1 toyota nummer 2 nissan en nummer 3 honda. Hoezo zijn Japanse auto’s goede auto’s een en al ellende.
En ook de duitsers doen weer mee.
Liever oud en Frans dan nieuw en japans
@C5: Kunt u mij dan vertellen wat de relatie is tussen terugroepacties en de “kwaliteit” van de auto? Misschien besluit de ene fabrikant wel eerder tot een actie over te gaan, je kunt het zelfs omdraaien. Trouwens Franse merken worden amper in recallland Amerika verkocht.
@Bob: Dit zijn niet alleen de auto’s die in Amerika zijn teruggeroepen maar over de hele wereld. Als je een slechte auto bouwt dan moet die vaak terug voor een terugroepactie. En is dus de kwaliteit slecht.
@C5:
Of geven de Franse autobouwers nooit een recall actie uit en laten ze haperende onderdelen vervangen bij de eerst volgende servicebeurt? Dit is altijd een afweging die een autobouwer maakt. Een recall kan schaden doordat mensen denken dat je troep bouwt maar juist ook goed zijn voor het imago doordat je laat zien problemen serieus te nemen. Franse auto’s van de laatste 10 tot 15 jaar staan inderdaad niet bekend omwille hun betrouwbaarheid, dus waarom zou je dat als autobouwer willen versterken door recalls? De dealer krijgt in iedergeval een goede naam wanneer hij irritante storingen weet op te lossen. Ook al wordt de oplossing vanuit Frankrijk aangedragen. En een dealer met goede naam is ook wat waard.
@niet anoniem, tjaaaaa als alfa ook terugroep acties gaat plannen dan kan alles weer terug komen..
Ach, bij sommige merken zijn de terugroep procedures zo efficient geworden, dat het grote publiek er amper nog iets van merkt (VAG).
Toyota heeft bij de eerste incidenten niet snel genoeg gereageerd, kreeg de hele pers over zich heen (want die roken bloed toen de meest betrouwbare auto ook eens iets had) dat ze daarna zelf op alle slakken zout zijn gaan leggen. Naar mijn weten zijn er geen problemen met Prius 3 maar kwam er toch een terugroepactie omdat het remgevoel (dus niet de remwerking) onder heel specifieke omstandigheden (extreem hard remmen op ruwe ondergrond) anders zou kúnnen zijn dan wat men normaal voor remgevoel ervaart.
Een terugroepactie aangaande remgevoel onder specifieke omstandigheden vind ik minder zwaar wegen dan een versnellingsbak (Mercedes automaat) die zich in de soep kan draaien of een Ferrari welke spontaan in de fik kan vliegen…
Maar ja, het is in Nederland en de wereld tegenwoordig trendy om geen gevoel meer voor techniek of voor reele normen te hebben.
wie er nooit eens is teruggeroepen omdat zijn werk niet 100% aan de verwachten voldeed ..
werpe de eerste steen ..
de vader van mijn baas heeft voor zijn vrouw der 1 serie ook een terugroepactie gehad iets met het achterlicht was wel in België.
verder een net lijstje en die problemen van BMW Porsche en Bentley die kunnen gebeuren maar toyota heeft dit jaar wel een heel slecht jaar gehad
er zit geen koppelingspedaal bij die toyota
@tristan: dat heet automaat
Op de Prius generatie 2 en 3 is nooit een terugroep gebeurd i.v.m. de throttlegate (gaspedaal), wel een correctie in de software van het VSC systeem.
Of hoe je dingen verzint en alles in een verkeerd daglicht steld.
tristan, goed gezien man.
laurensje, heb je dat echt zelf bedacht ?
laurensje, het koelings-verwarmingsgedeelte van de motor in laatste generatie Prius is momenteel wel het knapste systeem op de (auto)markt.
Naast een electrische waterpomp(bij mijn weten alleen toegepast bij BMW) wordt ook het koelwater thermostatisch opgewarmd door een extra koelwaterunit op de uitlaatpijp(uniek en gepatendeerd syteem)toegepast.
@rene: fiat multiair gebruikt ook een elektrische waterpomp, in trucks wordt dit principe zelfs al veel langer toegepast. Het verwarmen van het koelwater m.b.v. de uitlaat is wel leuk bedacht.
Bob, kwaliteit zie je op lange termijn, niet in pers opgeblazen onzin.
robbie ,ginder gaan wonen, kan je mee helpen BLAZEN.
volvo heeft deze maand ook een paar wagens teruggeroepen voor problemen met het oliepeil en de airbag
ds3lover, probleem met aibag, niet wakker over liggen, tenzij je lieve vrouw of je dochter of zoon met die wagen op pad zijn.
@C5
Franse merken staan er niet tussen idd, dan zou je bezig blijven!
@PimmesJP: Lekker hè, dom lullen.
@Citrofiel
Haha op je teentjes getrapt XD
@PimmesJP: Nee hoor, ik ben wel wat gewend in al die jaren hier. ;) Het is meer dat je reactie een complete fundering ontbeert. Als je nu een bron zou aanreiken waarin terugroepacties van de Franse merken zijn genoemd, alla. Maar zover ik weet zijn er in het afgelopen jaar geen grote terugroepacties geweest (of er is iig geen ruchtbaarheid aan gegeven).
Vreemd genoeg maakt de nummer 1 wel de beste auto’s… Daar kunnen de zogenaamde Duitse degelijke auto’s nog een puntje aan zuigen (want die beginnen na 3 jaar uit elkaar te vallen). Go Toyota!
@ Citrofiel
Nej is heel verstandig die Franse fabrikanten houden zich wel stil :P. Overigens zijn die terugroepacties van de laatste tijd pure marketing! Komt de klant weer is langs bij de dealer.