Qua actieradius zitten automerken op het gebied van PHEV modellen ook niet stil. Maar wie is koning te rijk?
De PHEV blijkt nog steeds aardig populair. Het is natuurlijk een compromis, maar wel eentje die veel mensen over de streep trekt om (half)elektrisch te gaan rijden. Het mooiste zou natuurlijk zijn als je die benzinemotor alleen nodig hebt voor echt lange stukken rijden. Welke PHEV heeft de grootste actieradius op één accu?
PHEV modellen met de grootste actieradius
Daarvoor zijn wij even in het aanbod PHEV modellen gedoken om de actieradius van elk model te vergelijken. Uiteraard is het aardig om het overzicht PHEV modellen met de grootste actieradius van vorig jaar even erbij te pakken om te kijken wat er dit jaar is veranderd. Om de lijst een beetje interessant te houden, pakken we steeds het best presterende model per aandrijflijn erbij. Anders bestaat de top 10 voor de helft uit auto’s met dezelfde motoren. Dit benoemen we natuurlijk als dit het geval is. Ook houden we het op auto’s die je gewoon nieuw kunt kopen in 2022. Without further ado, de top 10, van klein naar groot.
10: Volkswagen Golf eHybrid – 71 kilometer
Dit is de eerste auto waar je deze aandrijflijn in een breed scala andere modellen kunt krijgen. De 1.4 TSI met hybride-ondersteuning, goed voor 204 pk, is te vinden in een hoop VAG-spul. De auto met de hoogste opgegeven WLTP-actieradius is de Volkswagen Golf eHybrid, deze komt namelijk 71 kilometer ver. Deze aandrijflijn is tevens te vinden in de Skoda Octavia iV, Volkswagen Arteon eHybrid en SEAT Leon eHybrid. Daarmee kom je respectievelijk 69, 61 en 60 kilometer ver op één accu.
9: Toyota RAV4/Suzuki Across Plug-in: 75 kilometer
Op plek negen van de PHEV modellen met de hoogste actieradius staat het duo van Toyota en Suzuki. De RAV4 en Across zijn identiek, alleen op detailniveau iets anders getekend en natuurlijk bij een andere dealer te vinden. De aandrijflijn is wel identiek: een 2.5 liter viercilinder doet het samen met een elektromotor en dat levert 306 pk op. Tevens zorgt het ervoor dat dit duo het bij 75 km pas voor gezien houdt.
8: Mercedes A250e: 82 kilometer
Grappig hoe autofabrikanten een lijst als deze nog even vers kunnen opschudden. Met 74 kilometer stond de Mercedes A-Klasse als A250e Hatchback eerst op plek negen. Deze week werd echter een rits facelifts doorgevoerd voor de benjamin van Mercedes en is elke ‘250e’ iets efficiënter geworden. Het zorgt ervoor dat je met een Mercedes A250e, maar dit keer de sedan, 82 kilometer ver komt. Daarmee komt ‘ie nu ietsje boven de RAV4 en Across uit. Nog steeds is het de welbekende 1.3 liter benzinemotor gekoppeld aan een elektromotor om 218 pk te realiseren. Er is ook nog een A250e Hatchback die 81 km ver komt, een B250e die 77 km haalt en een CLA 250e en GLA 250e. De CLA en GLA zitten hier nog ietsje onder, maar het lijkt ons dat de updates ook die modellen spoedig zullen bereiken.
7: BMW 225e xDrive Active Tourer: 87 kilometer
De compleet nieuwe ’25e’ PHEV aandrijving van BMW is voor actieradiuscijfers best aardig. Het levert de gloednieuwe Active Tourer een plek zeven op in dit overzicht. Dat geldt voor beide motoren. Je kunt de nieuwe Active Tourer namelijk krijgen als 225e en 230e. Beide is het de 1.5 liter driecilinder van BMW en MINI gekoppeld aan twee sterktes elektromotor. De 225e is goed voor 245 pk en de 230e levert een heuse 326 pk op! Voor beide modellen betekent het dat je pas na 87 km over moet naar de benzinemotor. Je kunt de nieuwe X1 ook met deze aandrijflijn krijgen, maar dan daalt de actieradius wel naar 83 km.
6: BMW XM: 88 kilometer
Kiekeboe! Het gaat bij de BMW XM zo veel over het uiterlijk, dat je bijna vergeet dat er onder dat uiterlijk ook nog een motor schuil gaat. Dat is de nieuwe BMW S68 V8 met elektro-ondersteuning. Daarmee is deze 653 pk (en later 750+ pk) sterke kolos dus gewoon een PHEV en mag de actieradius van 88 kilometer gewoon genoteerd worden in deze lijst.
5: BMW 750e/Volvo S90 Recharge: 89 kilometer
De laatste BMW in deze lijst. Want als je echt elke kilometer wil benutten, dan is de BMW 750e de koning van BMW. De nieuwe 750e combineert een zes-in-lijn met een aardig sterke elektromotor, om zo tot 490 pk te komen. Dat levert op dat de nieuwe 7 Serie 89 kilometer ver komt. Hij moet plek vijf in deze lijst delen met de Volvo S90, die eveneens 89 kilometer ver komt. De S90 heeft een viercilinder met 455 pk, net als de XC90, XC60, V90, V60 en S60. Het is echter de grote sedan van Volvo die hem het beste benut, want de rest blijft tussen de 68 en 88 kilometer zitten.
4: Mercedes GLE 350e: 98 kilometer
Op plek vier beginnen we bij de PHEV modellen te komen die de 100 halen, qua actieradius dan. Tenminste, de Mercedes GLE 350e haalt het nét niet. De gigant van Mercedes met een viercilinder/elektromotor levert 333 pk en komt 98 kilometer ver. Dat levert op dat de GLE 350e net buiten de top 3 valt dit jaar.
3: Mercedes S450e: 112 kilometer
Mercedes heeft echter niks te vrezen, want het brons is voor een andere Mercedes. De nieuwe S-Klasse als S450e haalt de 100 kilometer ruim: de opgegeven actieradius is 112 kilometer. De S450e heeft een grotere motor dan de GLE 350e: de limo koppelt de elektrokracht aan een 3.0 liter zes-in-lijn. Dat levert ook nog eens 408 pk op.
2: Land Rover Range Rover Sport P400e: 113 kilometer
De nieuwe lichting Land Rovers met stekker slaan in als een bom in deze lijst van PHEV modellen met de grootste actieradius. De hagelnieuwe Range Rover Sport met de P400e-motor haalt namelijk één kilometer meer dan de S450e: 113 kilometer! Ook Land Rover koppelt elektropower aan een 3.0 zescilinder voor de nieuwe Sport, wat 440 pk oplevert. Je kunt deze aandrijflijn ook in de nieuwe Range Rover krijgen (zonder Sport), maar dan daalt de actieradius naar 100 km.
1: Mercedes GLC 300e: 130 kilometer
De oplettende lezer verwacht hier natuurlijk de Polestar 1, maar die is in 2022 niet meer te bestellen. Dan verwacht je hier automatisch de nummer twee, de Mercedes C300e. Die zou inderdaad de top vijf gehaald hebben, maar Mercedes wist de ‘300e’-aandrijflijn nog verder op te voeren in de gloednieuwe GLC. De Mercedes GLC 300e is namelijk de koning van PHEV actieradius: 130 kilometer kan je er mee halen! Dit met dank aan een 2.0 viercilinder die samen met de elektrokracht 313 pk levert.
gerwin420 zegt
De nieuwe GLC is wel heel lekker
bigblock zegt
Inderdaad. Poah
AudiRS zegt
De Landrover is het gaafst. Maar ik wil hem alleen als ie kwalitatief en qua betrouwbaarheid 100x beter is dan de huidige…
bramos zegt
Volgens mij mis ik Volvo in het lijstje, mikken tegenwoordig ook wat grotere accu’s in hun V60 lijn
Loek zegt
@bramos: De Volvo S90 deelt zijn plek 5 met de BMW 750e ;) Zoals aangegeven in het artikel hebben alle Volvo’s dezelfde aandrijflijn en is de S90 degene die er het best gebruik van maakt.
bramos zegt
Helemaal overheen gelezen 😎 (of het is later toegevoegd) 🤪
Pino zegt
Waar is de Polestar 1?
Loek zegt
@Pino: uitverkocht!
1320nl zegt
Waar is de X5 PHEV?
Loek zegt
@1320nl: de X5 gebruikt dezelfde aandrijflijn als de 750e en laatstgenoemde komt er iets verder mee. Die hebben we dus meegenomen in plaats van de X5.
kadett83 zegt
Ik had alleen bij elk model wel verwacht hoeveel kw de accu is. Dat een mastodont als de XM 88km voor komt is leuk maar daarvoor heeft hij wel bijna 30kwh voor nodig. En de 225xe eronder voor 1 km minder maar 14kwh.
mashell zegt
Dit zijn auto’s voor “vouwwagen mensen” die graag de nadelen van de caravan met die van een tent combineren.
Want hiermee rijdt je het woon-werk-verkeer helemaal elektrisch maar wel in een loeizware auto met een relatief zwakke elektro motor en moet je de batterij elke dag opladen.
Als je op zoek bent naar dit soort auto’s ben je gewoon klaar voor een echte EV, dan moet je weliswaar af en toe snelladen op een langere reis maar dat doe je minder vaak dan je denkt en het is minder vervelend dan je denkt. Bovendien weet je zelf ook wel dat in één keer doorjakkeren naar “de wintersport” geen goed idee is. Met een echte EV heb je wel elke dag het comfort van een krachtige motor zodat je elke dag lekker rijdt en je hebt een grote batterij hoef je niet elke dag te laden.
Variomatic zegt
Je mist één ding: een phev koop je omdat er bijna geen BPM diefstal op zit! Tot aan een dikke Range Rover toe: geen bpm.. heerlijk..
Richmond zegt
Je hebt minder bpm geen 0 bpm. Je betaald wel volle mep mrb
tenaci zegt
Nice… 😂😂😂 Ik heb er juist een omdát ik een vouwwagen heb….. Over het algemeen elektrisch rijden en toch dat kreng kunnen trekken en lekker doorrijden op vakantie
Gulli zegt
Ik zou graag een volledig elektrische V60 willen rijden maar vooralsnog worden die niet aangeboden. Dan zal de PHEV voorlopig de beste keuze
willeme zegt
@mashell:
Dat is niet correct ;-)
Allereerst is het gebruik bepalend. Wat voor kilometers maak je. Dat ‘loeizwaar’ klopt niet helemaal. Een Audi Q7 TFSI e PHEV is lichter dan een e-tron 55 quattro. Als je een auto hebt die alles moet doen, dan is PHEV voor sommigen mensen gewoon geschikter. Daarbij moet je het niet zien als een alternatief op een EV, maar meer de enige manier om een grote auto te kunnen rijden. De PHEV is vaak goedkoper dan de ICE versie ;-).
marcus zegt
Beetje krom door de bocht mashell!
Mijn X5 45e brengt me met een volle accu op mijn werk en dankzij een paar uur aan de stekker op het werk ook nog eens weer naar huis. En mocht ik een keer een langere afstand rijden dan neemt de benzine motor over. De elctromotor is iets minder sterk dan de Diesel in mijn vorige auto als je boven de 100 komt, maar daaronder is het ongeveer gelijk omdat er genoeg koppel in zit.
Daar komt bij dat je hier (VK) bijna geen bijtelling hoeft te betalen voor een PHEV. De extra aanschaf waarde TOV een pure benzine / Diesel X5 heb ik er na drie jaar wel weer uit. Al helemaal dankzij de lagere gebruikskosten.
Ik heb eerder de voordelen van beiden en niet de nadelen…
Hupke zegt
Mogelijk bestaat de mythische vouwwagen mens wel, maar niemand koopt een PHEV voor andere dan belastingstechnische redenen. Ik kan in BE gewoon geen andere wagen kopen, behalve dan een EV waarmee ik helemaal niet langs de pomp kan passeren. Een 3e hands bmw 318d zou me zakelijk meer kosten dan een nieuwe 330e en dan hoef ik zelfs niets eens ooit electrisch te laden. Is enorm absurd om een minder zuinige wagen te kopen maar ze dwingen je letterlijk.
tenaci zegt
Als ik dit lijstje zie dan dat doet mijn Ceed PHEV niet slecht. 60km in een erg bruikbare carrosserie. Daarbij 1300 kg trekgewicht. Waarschijnlijk ook nog goedkoper dan alles in dit rijtje
screamer zegt
De top 3 heeft dus een grotere elektrische range dan een Smart ForTwo Electric Drive? Toegegeven, deze auto’s zijn een paar keer zo groot en zwaar, maar dan nog.
Gulli zegt
Nou zonder de lezen weet ik al dat de Kia Xceed PHEV niet in het rijtje zal staan. Een van onze buren heeft er sinds kort een en die staat elke dag aan de publieke paal te laden. Daarbij gaat het volgens mij nog ontzettend traag ook want hij staat er vrij lang. Maak toch plaats voor de ekte ekte EVs man! 😅
tenaci zegt
Rustig aan vriend. Ik heb een Ceed PHEV. Die heb ik gekocht om zoveel mogelijk elektrisch te rijden én wat te kunnen trekken. Een EV die dit kan is voor mij nu nog niet te betalen. Ik laad dus ook vrijwel elke dag en moet dat ook doen. Juiste de échte EV hoeft er niet elke dag te staan. De meesten doen immers inmiddels wel minimaal 300 km. Er zijn maar weinigen die dagelijks die km maken.
Laden doen ze inderdaad niet snel, het is immers 1 fase dus laadt je met 3,6 kw. Binnen 3 uur is hij vol.
Je hebt wel een punt over snelladers langs de snelweg. Daar hebben we niks te zoeken en daar maak ik graag plaats voor de echte EV.
rutgerg zegt
@tenaci daar passen ze niet eens denk ik? 99% vd phev’s zal geen ccs2 dc laadaansluiting hebben denk ik?
Roskampies zegt
Hoe hard kan je rijden full electrisch?
80kmh – 130km of 100kmh – 130km
Wel. Benieuwd. Woonwerk electrisch 65km heen en 65km terug. Als dat met 100 op de snelweg kan perfect.
marcus zegt
Met 80kmh zal het al wel krap worden gok ik…
Mijn X5 kan theoretisch ongeveer 85km, maar als ik het beperkt hou tot 100kmh max en niet te hard optrek haal ik 65km op een lading. Ik woon wel in een heuvelachtig gebied, dat helpt ook niet mee. Zeker als je 2.5 ton weegt. Maar 85km haal ik never nooit niet :(
Ik gok dat je op het werk een beetje bijladen moet of mischien stukje snelweg op benzine rijden. Als ik niet laden kan op bestemming en meer dan 65km rijden moet dan schakel ik altijd over op benzine op de snelweg.