Welke fabrikant heeft een ijzersterk nummer merk?
De paarse broeken van Interbrand hebben weer een lijstje opgesteld met wat volgens hen de honderd meest waardevolle merknamen ter wereld zijn. Let wel, de waardes die zij hechten aan een merknaam is niet hetzelfde als de daadwerkelijke waardes van deze autobedrijven. In plaats daarvan proberen ze een inschatting te maken van in hoeverre de merknaam van een bedrijf bijdraagt aan de uiteindelijke winst van een bedrijf. Die waarde proberen ze vervolgens te vangen in een keihard cijfer dat vergeleken kan worden met dat van andere multinationals. Voor fans van paarse broek-materie heeft Interbrand deze video gemaakt.
Dat Apple, Google en Coca Cola de podiumplaatsen pakken dat geloven we verder wel als autoliefhebbers. Maar wat we natuurlijk écht willen weten, is waar ons geliefde automerk in de lijst staat en of die lager dan wel hoger staat dan die concurrent met al die vervelende fanb0iZ. We zetten alle veertien automerken in de top 100 voor je op een rij:
Merk | Plaats in top 100 | Merkwaarde in miljoenen USD | percentueel verschil tov 2015 |
---|---|---|---|
Toyota | 5 | 53.580 | +9% |
Mercedes | 9 | 43.490 | +18% |
BMW | 11 | 41.535 | +12% |
Honda | 21 | 22.106 | -4% |
Ford | 33 | 12.962 | +12% |
Hyundai | 35 | 12.547 | +11% |
Audi | 38 | 11.799 | +14% |
Volkswagen | 40 | 11.436 | -9% |
Nissan | 43 | 11.066 | +22% |
Porsche | 50 | 9.537 | +18% |
Kia | 69 | 6.326 | +12% |
Land Rover | 78 | 5.696 | +11% |
MINI | 88 | 4.986 | +18% |
Tesla | 100 | 4.011 | -/- |
Opvallend ten opzichte van de lijst van twee jaar geleden is vooral de teloorgang van de waarde van het Volkswagen-merk. Destijds stond dat nog op de vijfde plaats. Inmiddels is dochter Audi Volkswagen qua merkwaarde volgens Interbrand zelfs voorbij gestoken. We snappen niet precies hoe dit verschil tot stand is gekomen. Oh wacht.
Het goede nieuws voor de automotive industrie is dat vrijwel alle merken in de lijst met uitzondering van Honda en Volkswagen een plusje boeken qua merktwaarde. Nou ja, Tesla is een nieuwkomer in de lijst dus officieel is daar geen plusje of minnetje bij te plaatsen. Daar ze nu wel en voorheen niet in de lijst stonden, kunnen we er echter toch wel vanuit gaan dat ook zij qua merkwaarde gestegen zijn.
martinus zegt
Betrouwbaarheid scoort.
Wel duidelijk dat het geen Nederlands lijstje is.
Dan had Volvo er ook zeker in gestaan.
lincoln zegt
Interbrand is een bedrijf wat bestaat uit 1 verlopen cokesnuiver ..
Die hoopt met zijn website wat sponsors te kunnen vinden ..
Broddelwerkje waar je alleen in een corrupt apenland subsidie voor zou krijgen ..
autodrop zegt
@lincoln: coke snuiven en dan alsnog zo’n groot bedrijf runnen.. chapeau!
berlinetta zegt
@autodrop: Die combinatie komt anders maar al te vaak voor.
badmat zegt
Dit is Toyota echt gegund. Het is altijd belangrijk om anders te zijn dan de rest. Gedurfde ontwerpen, meestal mooi, soms een misbaksel, maar toch de eerste plek! Chapeau!
lincoln zegt
@badmat:
Morgan is “anders” ..
Toyota is een enorme massa producent die heeeeeel goed weten dat je in de pas moet lopen en op de Prius na de conservatiefste fabrikant is die er tussen staat ..
fanboy zegt
@lincoln: Klopt wel. Maar dat is een Amerikaans lijstje.
Wat hier de Golf is, is daar de Camry. Gewoon de best verkopende auto.
Toyota staat bij hun voor betrouwbaarheid, en dat hebben ze heel hoog zitten.
(en de nieuwste Camry’s hebben een 290pk V6, dus wat is saai? :D )
lincoln zegt
@fanboy:
Bijzonder ..
Bestaat GM niet in Amerika dan ??
martinus zegt
@lincoln: ik neem aan dat zij inmiddels nog een slechtere reputatie hebben dan VW.
lincoln zegt
@martinus:
Alleen bij een doorgesnoven “onderzoeker” .. een dronken Belgische student .. en jou ..
fanboy zegt
@lincoln: Hahaha, denk je dat GM qua reputatie op hetzelfde niveau staat als Toyota?
Je hebt het een en ander gemist. En bovendien staat (wat personenwagens betreft) de Camry altijd op 1 en anders wel de Accord.
lincoln zegt
@fanboy:
OK .. je hebt dus niet eens even gekeken welk waar wat of wie dat interbrand is ..
Die kneier kan gewoon jouw opinie bepalen .. en jouw waarde (volledig terecht) op 0 inschatten ..
martinus zegt
@lincoln: Wat ze doen mag dan vooral saai en voorspelbaar zijn, hoe ze het doen heeft het wel geschopt tot alle managementboekjes.
Lean!
badmat zegt
@lincoln: hoe kun je nou Toyota met Morgan vergelijken.
Conservatiefste zou ik ook niet zeggen, want wie ontwikkeld nou de nieuwste technologieën?? En dat doen ze niet alleen met de Prius….
lincoln zegt
@badmat:
Het mag dan wel heeeel belangrijk om anders te zijn dan de rest ..
Maar Toyota = de rest ..
creaminator zegt
@lincoln: Dat de objectiviteit van deze lijst te betwisten valt is begrijpelijk. Maar dat de naam Toyota zo sterk is, is niet te danken aan in de pas lopen, maar voorop lopen. De talloze geintroduceerde innovatieve technieken van de afgelopen decennia, in combinatie met een rock solid betrouwbaarheid is iets waar enkel een merk als Mercedes bij in de buurt kon komen. Er is niets zo moeilijk dan een goede auto maken voor iedereen, conservatief gedrag zou direct tot minder verkopen leiden, dat uit zich niet alleen bij de Prius.
stigspielberg zegt
@badmat: Inderdaad erg verdiend. Toyota is al jaren een betrouwbare fabrikant met efficiënte supply chain management systemen. Tuurlijk, er waren probleempjes met bijvoorbeeld de airbags (Takata), maar dat is meerdere fabrikanten overkomen. Gedurfde ontwerpen de laatste tijd, zeker. Ook innovatief (hybride, waterstof, …). Wereldwijd is de naam Toyota gewoon synoniem voor betrouwbare auto’s. Dat doen ze goed, daar in Japan.
Dutchdriftking zegt
Ik had Porsche hoger ingeschat.
lincoln zegt
@dutchdriftking:
Begin je toch zelf een onderzoeksbureau ..
Zo moeilijk is dat niet hoor ..
Dutchdriftking zegt
@lincoln: klopt, zelf de criteria bepalen, komt er altijd bovenaan te staan wat je in gedachte had.
tjorque zegt
Zíjn er dan nog meer dan 14 automerken?
dooddoorschuld zegt
Toch gek dat Ferrari hier niet in staat, als er één automerk is die het vooral van zijn naam moet hebben zijn zij het wel
lincoln zegt
@dooddoorschuld:
Wilde denkt geen meiertje betalen om in dit “onderzoek” meegenomen te worden ..
lekbak zegt
Ha, eat that bmw en Audi!!!1!!!11!!!!
Eigenlijk een vrij nutteloos lijstje verder…
badmat zegt
@lekbak: als je Dumperttaal wil uitkramen ben je van harte welkom op hun autosite.
lekbak zegt
@badmat: gewoon een fanb0i die de verliezers uitlacht. Het enige waar dit lijstje goed voor is…
badmat zegt
@lekbak: wat lul je nou??
lekbak zegt
@badmat: serieus? Anders ga je het artikel eens goed lezen ofzo…
sr20det zegt
@badmat: autobahn ofzo toch? Gay
gwnbmw zegt
bmw met 2 merken erin, eentje op 11 en eentje op 88. (mini hoort bij de duitse bimmer bouwer…)
moveyourmind zegt
Te koop: automerk van Duitse makelij
Met pijn in ons hart staat ons trouwe automerk te koop. Heeft altijd probleemloos gefunctioneerd, maar helaas hebben een paar onverlaten vorig jaar er wat deukjes op achtergelaten. Helaas zijn die niet makkelijk weg te poetsen…
Daarom mag hij weg voor slechts 11.436 miljoen euro of tegen elk aannemelijk bod.
Banden en merkschoppers gelieve niet te reageren.
toyotafortuner zegt
Nou leuk dat een een of andere bedrijfje beweert dat Toyota ‘waardevol is’… Maar wat hebben wij eraan? Je hoeft mij niet te vertellen dat Toyota weet wat ze aan het doen zijn en in veel markten, buiten NL, écht succesvol is…
toyotavenray zegt
Toyota is zo goed dat zelfs bmw de techniek leent, zoals de 1600 cc en de 2000 cc motoren. En de mini,s zijn eigenlijk geen bmw want de oudere modellen voor de nieuwste hebben gewoon Peugeot motoren. Statement made.
torsen zegt
@toyotavenray: Beste statement zeg. Google eerst eens op “Prince engine” en klik het eerste resultaat van Wikipedia aan.
Design (BMW Lead)
The Prince family shares its basic block dimensions with the previous PSA TU engine family. Engineering was provided by BMW, including their Valvetronic variable valve lift system on the intake side. Other features include on-demand oil and water pumps. Gasoline direct injection with a twin-scroll turbocharger will be used on the higher power versions
E34M5Touring zegt
@toyotavenray: Waar haalt Toyota de diesels vandaan? Juist, BMW. http://www.autoblog.nl/nieuws/verso-is-eerste-toyota-met-bmw-hart-63413
Statement made.
Rob zegt
@toyotavenray:
Dus autofabrikanten verkopen/delen hun techniek met andere autofabrikanten? Mind = blown…..
Oja, Toyota is zo goed dat het Citroen/Peugeot nodig had voor de Aygo. Toyota is zo goed dat het de motor van Subaru nodig heeft voor de GT86. Toyota is zo goed dat het diesels inkoopt bij BMW.
lekbak zegt
@Rob: Toyota is zo slim om ontwikkelingskosten te delen wat betreft auto’s voor de (voor hun kleine) Europese markt.
fordnut zegt
Mensen, dit lijstje heeft niets met betrouwbaarheid o.i.d. te maken. Dit gaat puur over marketing.