Elk jaar stelt het Britse InterBrand een lijst op met de merken die, volgens hun meetmethode, het meest waardevol zijn. Bovenaan de lijst prijkt technologiebedrijf Apple, maar uiteraard staan er ook genoeg automerken in de lijst.
Het meest waardevolle automerk is wederom het Japanse Toyota. Volgens de mensen van InterBrand is het merk Toyota meer dan $35 miljard waard, maar ook Mercedes-Benz en BMW zitten boven de grens van $30 miljard. De hardste stijger in de lijst is Porsche.
10 (10) Toyota: $35,4 miljard (+17%)
11 (11) Mercedes-Benz: $31,9 miljard (+6%)
12 (12) BMW $31,8: miljard (+10%)
20 (21) Honda: $18,5 miljard (+7%)
34 (39) Volkswagen: $11,1 miljard (+20%)
42 (45) Ford: $9,2 miljard (15%)
43 (53) Hyundai: $9,0 miljard (+20%)
51 (55) Audi: $7,8 miljard (+8%)
64 (72) Porsche: $6,5 miljard (+26%)
65 (73) Nissan: $6,2 miljard (+25%)
Kia ($4,7 miljard), Chevrolet ($4,6 miljard) en Ferrari ($4 miljard) vielen net buiten de top 10. Bij het opstellen van de lijst is niet alleen gekeken naar winstgevendheid en beurswaarde, maar zijn meer factoren meegenomen zoals je hieronder kan zien.
solmatje zegt
Knap van toyota.. en dat met o.a. die lelijke Prius (waar gaat het heen met deze wereld)! Porsche mag van mij nummer 1 worden..
TimoBac zegt
@solmatje: Ik vind het vreemd dat er niet naar concerns wordt gekeken. Porsche is gewoon onderdeel van VW dus zou je zeggen dat dat bij elkaar hoort.
jurbatov zegt
@TimoBac: Het lijstje heet: meest waardevolle ‘merken’. VAG is geen merk. Is zoals je het zegt een concern.
E550 zegt
@solmatje: Inderdaad onder andere van de Prius, maar ook van de Avalon, 4Runner, Sequoia en Land Cruiser (100).
glashelder zegt
@solmatje:
Inderdaad, die van die prachtige Prius.
(mits op de goeie velgen. Maar dat geldt voor iedere auto. Zag laatst een A4 op 15 inch. Godsamme wat een ouwelullebak staat er dan).
solmatje zegt
@glashelder: haha er zijn idd misschien meer mensen die hem eerder mooi dan lelijk vinden, dat blijkt wel uit de cijfers ;)
Toch vind ik een A4 op lelijke velgen: Lelijk, maar minder lelijk dan een Prius op welke velgen dan ook..
Esprit_de_Flandre zegt
Wat bewijst dat nu? Hoe plak je een prijs op een naampje… ?
fant zegt
@Esprit_de_Flandre: Het bewijst dat hybride meuk verkopen werkt. Want ik gok dat Toyota niet op 1 staat door de GT86…
motoragent zegt
@fant: Voornamelijk dat ‘de gulden middenweg’ en ‘allemansvriend’ goed verkoopt…
roberto zegt
@fant: betrouwbare motoren (zijn de meningen natuurlijk over verdeeld), wereldwijd het meest verkopen, enorm productengamma en met grote ogen kijken hoe ze de after-sales zo optimaal mogelijk maken zijn een paar dingen om dit succes te boeken. Terugroep acties zijn trouwens ook een perfect marketing middel ;-)
motoragent zegt
@roberto: Betrouwbare motoren, after-sales zo optimaal mogelijk en terugroep acties. Dan vraag ik me af hoe VW zo hoog terecht is gekomen…
Ze hebben wel een aantal prima marketing mannetjes zitten daar, dat moet ik ze nageven.
ghj13 zegt
@motoragent: Vooral die marketing mannetjes die de reclame bedacht hebben waarin een man zijn vrouw moet overhalen om een Golf te nemen en hij uiteindelijk nog niet eens de kleur mag kiezen van zijn vrouw. Geeft wel aan op wat voor mannen VW zich richt ;-)
E550 zegt
@fant: Ik denk dat het komt door auto’s als Camry, Corolla en de Land Cruiser, die wereldwijd als warme broodjes worden verkocht.
tim_vanvlerken zegt
@Esprit_de_Flandre: Het is niet makkelijk maar wel mogelijk, je waardeert dus een wat een merk waard is wat men betaalt voor de naam. Er zijn verschillende manieren omdat te doen en in dit artikel staat zelfs hoe ze dat hebben gedaan ( foto van brand value ). Al om al blijft het een schatting.
Waarde van een bedrijf berekenen kan je doen door middel van assets in rekening te brengen, een P/e ratio ( multiples ) te gebruiken of discounted cash flow uit te rekenen. Let op hiermee reken je niet alleen de waarde van een merk naam uit.
jrk68 zegt
Goed om te zien dat kwaliteit nog steeds de basis is voor een waardevol merk.
De top 3 steekt niet alleen qua waarde met kop en schouders boven de rest uit, met Honda als goede en miskende 4de.
speedie zegt
Oei, Britse InterBrand heeft de terugroepacties niet in rekening gebracht !
tupperware zegt
@speedie:
Terugroepacties geven klanten en potentiele klanten het gevoel dat hun klachten en/of problemen serieus genomen worden.
Op de lange termijn is dat beter voor je merk dan de klant negeren of met een kluitje het riet in sturen, dan jaag je de klant juist weg.
Mede daarom staat Toyota dus dik op 1 en VW slechts 5de met nog geen 1/3 van de waarde van Toyota.
solmatje zegt
@tupperware: Het kan idd zo zijn (gezien deze top 10) dat terugroep acties misschien wel beter werken dan negeren of moeilijk doen.. Maar dat het op langer termijn klanten weg jaagt is niet te zien, want de cijfers tonen ook aan dat VW op alle fronten groeiende is.. Dus waaruit concludeerd jij dat het klanten weg jaagt?
Los daarvan zijn mijn ervaringen met VAG en reperatie service gewoon goed te noemen, leen auto en nooit geen cent hoeven te betalen..
redbeams zegt
@solmatje:
Concludeerd…are you serious???
En nooit geen…dus eigenlijk zeg je dat je altijd (teveel) betaalt ;)
solmatje zegt
@redbeams: En.. afgelope nacht slecht geslapen? Dat kan ik me iig goed voorstellen na die domme spelfouten van mij.. oei oei oei.. waar gaat dat heen
solmatje zegt
Het kan idd zo zijn (gezien deze top 10) dat terugroep acties misschien wel beter werken dan negeren of moeilijk doen.. Maar dat het op langer termijn klanten weg jaagt is niet te zien, want de cijfers tonen ook aan dat VW op alle fronten groeiende is.. Dus waaruit concludeerd jij dat het klanten weg jaagt?
Los daarvan zijn mijn ervaringen met VAG en reperatie service gewoon goed te noemen, leen auto en nooit geen cent hoeven te betalen..
redbeams zegt
@solmatje:
Whahaha copy paste en nog dezelfde fout maken of bedoelde je echt “nooit geen” want dat kan ik me bij vag goed voorstellen ;)
escort77 zegt
O.a. Toyota, BMW, Honda en Hyundai doen ook nog veel andere dingen dan alleen auto’s maken.
Dat telt natuurlijk mee voor de merkwaarde, maar maakt vergelijking met “pure” autofabrikanten moeilijker.
Esprit_de_Flandre zegt
@escort77: Toyota, BMW en Honda, akkoord, maar al die dingen zijn wel auto/motor-gerelateerd.
Bij Hyundai echter is het niet zo dat elk bedrijf dat de naam Hyundai draagt ook in dezelfde groep zit. De groep is een aantal jaren geleden gesplitst in een stuk of 5 aparte groepen (auto, shipbuilding, real estate, en nog één en ander). Hyundai Motor Company is nagenoeg volledig gericht op auto’s…