In deze groene tijden is het nodig om eens een top 10 te maken van de meest vervuilende auto’s. Oftewel, welke auto’s stoten de meeste CO2tjes uit en zorgen ervoor dat het in Nederland lekker tropisch warm gaat worden?
Opvallend is dat Bentley het voor elkaar heeft gekregen om met alle modellen in de top 10 terecht te komen. Een prestatie van formaat! Ook Ferrari heeft aardig zijn best gedaan, maar de 430 Scuderia (360 g/km) en California (310 g/km) stoten helaas te weinig CO2 uit om in ons lijstje te staan:
- Bugatti Veyron: 571 g/km
- Lamborghini Murcielago LP640: 495 g/km (500 g/km voor de Roadster)
- Ferrari 599 GTB Fiorano: 490 g/km
- Ferrari 612 Scaglietti: 475 g/km
- Bentley Arnage/Azure/Brooklands: 465 g/km
- Dodge Viper SRT-10: 463 g/km
- Ferrari F430 (Coupe & Spider): 420 g/km
- Hummer H2: 412 g/km
- Mercedes G500: 400 g/km
- Bentley Continental GT/GTC/Flying Spur: 396 g/km
Nog wat opvallende auto’s die het net niet gehaald hebben?
Een Mercedes G55 AMG is met 392 g/km een ‘stuk’ schoner dan een G500 (400 g/km). De Gallardo LP560-4 is met een uitstoot van 327 g/km een stuk groener dan zijn concurrenten van bijvoorbeeld Ferrari! En wil je in een ‘groene’ limousine rijden? Dan moet je toch echt uitwijken naar een Rolls-Royce Phantom (377 g/km) want die is een stuk schoner dan een Maybach (383 g/km) of Arnage (465 g/km)!
PS: Van sommige merken zoals Pagani en Koenigsegg heb ik helaas geen gegevens kunnen vinden. Als iemand aanvullende informatie heeft (van auto’s die nog leverbaar zijn) dan hoor ik dat uiteraard graag!
FrankyCash zegt
Totaal niet interessant….
Dennis zegt
en smart staat onderaan zeker ;-)
geelhoed zegt
Zullen we nu voor de verandering eens een keer niet naar CO2 kijken maar naar NOx PM10 en HC?
autoblogger zegt
@geelhoed: ok, maak jij dan het lijstje?
jOnas zegt
tgoh ja, deze wagens zijn toch niet in zo’n grote getale aanwezig op onze wegen dus de hippies moeten niet beginnen roepen
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Een echte vent rijdt een G-Label :D
Jordey zegt
Hoe kan een F430 minder schoon zijn dan een 430 Scuderia?
Ringmaster zegt
@Svenska: een echte vrouw draagt een G-string ;)
Laurens zegt
Ik hoop dat het verboden wordt met dergelijke auto’s te rijden.
Koop ik ze voor een habbekrats en ga ik er lekker naar zitten kijken als ik zo’n ding in mijn huis heb laten zetten.
En dan af en toe de motor starten om alla Topgear mijn vlees tot gehakt te vermalen :-)
robbie zegt
@geelhoed, als ik de gegevens had…
RenesisHP zegt
En ik maar denken dat 284 g/km veel was. :roll:
@SAAB.
Gelukkig wist ik al dat ik een vent was. ;)
Ferdinand zegt
En de grootste concurrent van Ferrari en Lamborghini staat er niet bij….zie je maar weer hoe goed Porsches zijn; vergelijkbare prestaties, lagere koolstofdioxide uitstoot.
adinsx zegt
Hoe kan een F430 minder schoon zijn dan een 430 Scuderia?
De Scuderia is een flinke klap lichter. Daardoor is het verbruik ook minder, wat weer gelijk staat aan de uitstoot (simpel rekensommetje zit er tussen).
Zo simpel kan het leven zijn.
@GH
Die info zal lastig te vinden zijn….
Wouter zegt
Geinig, maar who cares? Ik rij er niet minder door in mijn F430.
Smokin zegt
Oh, dan valt mijn Alfa GT met 295 g/km nog reuze mee. Ik voel me meteen niet meer schuldig.
Ton zegt
Net als CO2, zal NOx, PM10 en HC wel een lineaire verhouding ten aanzien van het brandstofverbruik hebben.
Wanneer je díe verhouding weet, en daarbij óf CO2 uitstoot óf verbruik weet, dan kan je het lijstje met NOx, PM10 en HC opstellen.
dekster zegt
Nr 4 8)
Antoon zegt
@ adinsx
Het verbruik van een Scuderia zal echt niet minder zijn dan dat van een gewone F430. Het heeft ongetwijfeld met de manier van berekenen te maken.
De Gallardo heeft recentelijk directe inspuiting gekregen en is dus weer zuiniger geworden. Dit zal voor de opvolger van de 430 ongetwijfeld ook gaan gelden aangezien we de California ook niet in de lijst tegenkomen.
Al met al echt weer een nuttig onderzoek. Nu weet ik iig weer welke auto ik niet moet kopen….of…..ehm…wacht……naja als ik zoveel geld heb, dan koop ik er wel een bos bij om te compenseren.
Bertus zegt
Auto’s zijn per definitie NIET groen, dus laten we alsjeblieft dergelijke door de marketingjongens uitgedachte kreten achterwege laten. Auto’s zijn pas groen tegen de tijd dat ze geen CO2 meer veroorzaken maar opnemen, en volledig composteerbaar zijn.
Dus geen gelul, gas geven, en compenseer maar door een nieuw bos aan te planten op je landgoed of zo.
MurcieBoy zegt
zo slecht doet de Bugatti het dan nog niet :P
Jaspa zegt
De Aston Martin DB9 hoort er ook in te staan met een uitstoot van 421,0g (Coupe)
Texter zegt
CO2-uitstoot heeft niks met vervuiling te maken. En de CO2-uitstoot van een minder dan mondjesmaat verkochte en nog minder gereden exoot heeft 0,0 milieu-impact. Begin dan een hetze tegen al die meurende youngtimers die dagelijks vrolijk in de file meewalmen en net zoveel vervuilen als 3000 nieuwe auto’s bij elkaar.
RubenBaeten zegt
Helemaal niet zo vervuilend dus, zo’n Hummer.
Emile_Benz zegt
Als de eigenaren van deze wagens vegetariër *spuugt op de grond* zijn, zijn dit de meest milieuvriendelijke wagens…
Mies zegt
@Bertus
Precies! Beetje hetzelfde gelul als met “groene”- stroom…. “ignorance is a bless!”
Sorcerer zegt
Ok, en wie heeft er de beste pk-CO2-verhouding? :P
robbie zegt
@Jaspa, de DB9 stoot na de recente facelift het volgende uit:
Aston Martin DB9 (handgeschakeld) 389 g/km
Aston Martin DB9 (automaat) 368 g/km
En de DBS:
Aston Martin DBS (handgeschakeld) 388 g/km
Aston Martin (DBS (automaat) 367 g/km
Robertovicioro zegt
Volgens mij heeft de Koenisegg CCXR bij een verbruik van 22l / 100 km een uitstoot van ongeveer 525 g/km… een mooie 2e plaats dus ;)
Potver7 zegt
Jullie vinden het knap dat Bentley met al z’n auto’s in de top-10 komt… Ik vind het veel knapper dat Bugatti met al z’n auto(‘s) op één komt!
Trouwens, het is gewoon bewonderenswaardig dat VOLKSwagen met vijf auto’s in de top-10 geeindigd is.
Robertovicioro zegt
De uitstoot van de Pagani Zonda is volgens deze site
http://www.vroom.be/nl/prijzen-nieuwe-wagens/48734,pagani,zonda-c12,7-3i-v12-48v-s.html
‘Slechts’ 418 g/km… Valt me mee eerlijk gezegd
BmwMPower zegt
En de Maserati MC12 dan?
Daar ben ik ook wel erg benieuwd naar, tevens naar het aantal gram per km van de Lamborghini Réventon.
FabianVTR16V zegt
Wat doet een Dodge RAM SRT-10 eigenlijk, kan me namelijk voorstellen dat die nog wel een slokje meer lust als een Viper SRT-10
BmwMPower zegt
Dus nu kunnen we eigenlijk allemaal de heetste exoten kopen als de Zonda, CCXR, MC12, Carrera GT etc, want die stoten toch ‘minder’ CO2 uit! ;)
timberleek zegt
nou dat is een goede reden om een bugatti te kopen.
ff compenseren met al die prius rijders.
zal ik er een laten bouwen die op ruwe stookolie rijd zonder roetfilter. en dan kijken wat er uit komt aan de achterkant.
vroooooooooom zegt
en de touareg v10?
Antoon zegt
@ Potver7
En die vijf zijn? En eigelijk is het niet Volkswagen maar Porsche natuurlijk. En zo zie je maar weer, ze staan er zelf niet bij, maar indirect……
@ BmwMPower
Volgens mij zijn die niet meer in productie. Wil het van de Enzo en Eb110 ook wel weten. Gaat een beetje ver om alle ooit gebouwde auto’s erin op te nemen.
On topic:
Ik blijf erbij, als je zoveel geld voor een auto hebt, dan heb je ook wel geld voor genoeg compensatie in de vorm van bomen. Maakt meteen je landgoed aantrekkelijker.
Robertovicioro zegt
@ BmwMPower
Verbruik Maserati MC12: 23 l / 100 km… reken maar uit; ongeveer 530/540 g/km… Dit lijstje is dus niet echt volledig inderdaad ;)
@ Fabian VTR16V
Zit in die RAM niet dezelfde motor als in de Viper??
Edman zegt
Fijnstof uitstoot van de Q7 V12 TDI kijk ik naar uit, volgens mij ga je nokky als je daar achter staat met je cabrio in de file…
VLS54 zegt
Wat is gebeurd met de gave lijstjes? Want ik wordt inmiddels KNETTERGEK EN HORENDOL van al dat gezeik over CO2. Het milieu wordt niet kapot gemaakt door CO2 uitstoot, wat dacht je van bodemerosie, plastic in enorm grote bulken bij elkaar in de oceanen, illegale afvaldump….
Mardec zegt
Pff dit is zever, vervuilend is het uitstoten van SCHADELIJKE gassen. CO2 is een totaal natuurlijk product dat elke plant en elk dier op de aarde ook uitstoot. En die zijn toch ook niet vervuilend. CO2 is trouwens een bouwstof voor planten, ze hebben het nodig.
NOx gassen en fijnstof en eventuele CxHy en zwavelderivaten. Dat zijn schadelijke stoffen. Die mag je auto niet uitstoten want die zijn gevaarlijk en dus vervuilend. En dat doen al die wrakken in de 3e wereldlanden wel. Dat ze daar eens iets aan gaan doen ipv ons uit te melken gelijk een stel arm schapen.
Kortom dit artikel de grootste zever die ik deze week gehoord heb.
timberleek zegt
inderdaad mardec
als je het mileu echt wil mollen moet je een lading chloorradicalen de ozonlaag in schieten.
dan komt er een leuke kettingreactie die alle O3 (ozon) omzet in O2
dat is iets wat(sarcastisch bedoeld) erger als wat co2 uitstoot.
en industrieen etc willen nog wel eens wat chlorides uitspugen
Robertovicioro zegt
@ Edman
Valt reuze mee hoor, 299 gr/km…nu kap ik ermee, zoek het lekker zelf op! ;) (handige link: http://www.google.nl)
Mardec zegt
@ Bertus
Dat is zever.
Als je een systeem zou kunnen maken dat CO2 en H2O omzet naar C8H18 (octaan) en O2 (zuurstof) door middel van zonne energie en die octaan gebruikt als benzine wordt die benzine (octaan) in de motor terug omgezet naar CO2 en H2O. En de kring is rond.
CO2 balans = 0 %
Energiebalans = volledig groen (zonne energie)
Je moet alleen een motor hebben die zo weinig mogelijk nevenproducten maakt, en die zitten tegenwoordig bijna in alle europese auto’s want hier staan strenge normen op.
Het enige probleem is dat dit proces zeer moeilijk gaat en nog fel onderzocht wordt op dit moment. Maar als het er ooit komt kunnen we allemaal op een groene manier toch met een mooie verbandingsmotor blijven rondrijden.
Dat zou leuk zijn toch :-)
En ik beloof jullie, ik zal als chemist alles op alles zetten dit waar te maken. Mits het loon correct is :p
robbie zegt
@Robertovicioro & BmwMPower, uiteraard heb ik me alleen maar gericht op auto’s die nog nieuw leverbaar zijn (in Nederland).
De MC12 is alweer jaren uit productie (net als de Enzo) en de RAM SRT-10 is officieel niet eens leverbaar hier (alleen grijze import).
In het verleden waren er ongetwijfeld nog wel auto’s die vele malen vervuilender waren. Wat dacht je van echt oude Amerikaanse slurpmobielen die 1 op emmer lopen.
DRU zegt
Eigenlijk mag je het niet hebben over vervuiling als het om CO2 gaat. Het is het spul dat je Spa Blauw Rood maakt. Dat is toch niet vies?
timberleek zegt
inderdaad dru
en hetzelfde voor cola,fanta, 7up etc
.Memphis. zegt
Vergelijking over de totale levensduur van vb een Veyron tov een Prius zou wel eens leuk zijn, om alle naïeve treehuggers weer eens van antwoord te dienen.
De gemiddelde Veyron staat binnen 45 jaar nog altijd te blinken in de garage van de trotse eigenaar met misschien 50.000km op de teller.
Een Prius heeft na 15 jaar misschien 300.000km op de teller en is klaar voor de schroothoop. Je hebt dus 3 priussen nodig op dezelfde tijdspanne van 1 Veyron, alle 3 deze priussen belanden met hun enorm vervuilende batterijen op de afvalberg en rijden samen 900.000km bijeen.
Wordt lachen om te zien wie dan het meest belastend is voor het milieu.
timberleek zegt
@ memphis
haha
leuke vergelijking:P
Mies zegt
@.Memphis
Leuke vergelijking, maar wat doet de Veyron-eigenaar met de overige 250.000 km lopen? Of met de bus?
timberleek zegt
@ mies
die zal hij wel gereden hebben met de rest van zijn/haar autoverzameling.
die rijden gewoon allemaal 50000 km in die tijd
Laurens zegt
@Mies
Wilde ook net zeggen dat @Memphis uit zijn nek lulde ;-)
Maar de Veyronner heeft natuurlijk ook een privé helicopter. En is derhalve automobieltechnisch zeer milieu verantwoord bezig…… daar heeft @Memphis wel weer gelijk in ;-)
BmwMPower zegt
@ robbie
Oke, ik snap dat deze auto’s wel al uit productie zijn, en dat ze maar in een beperkte oplage gebouwd zijn, maar het zou toch leuk zijn om te weten?
Verder vind ik dat deze auto’s niet echt bijdragen aan het milieu, ongeacht hoeveel CO2 de auto produceert.
Van deze supercars zijn er slechts enkele, en dat tegenover de rest van alle auto’s in de wereld.
Dat is een peulenschil.
Rx-7/6Us Owner zegt
”En wil je in een ‘groene’ limousine rijden?”
wat dacht je van de LS600h
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Dat ‘emotie’label’ van Alfa Romeo moest ik direct aan denken:
Hoe roder, hoe meer emotie…
Hoe toepasselijk!
Kan hem even niet vinden op het www, iemand???
wimbers zegt
De enige die schuldig is aan de vervuiling is de overheid en de sector planologie.
Als er gewoon ruim opgezette wijken gebouwd zouden worden in plaats van betondorpen, zou er hier en daar nog een boom kunne n groeien.
geef ieder huis een tuin van 1000 meter en verplicht iedereen en iedere gemeente om bomen te planten.
maak van nederland eerst maar eens het groenste land van europa, en ga dan lopen zeuren over uitstoot.
(ik dacht, ik maak ook eens een statement. :)
Rick zegt
HUMMER’s worden geweerd maar ferrari’s mogen maar komen in de stad :P
Buyck zegt
Schandalig maarja, ze kunnen die wagens perfect op bio-ethanol laten rijden of bij het optrekken batterijen gebruiken enz… Zonder dat deze modellen hun charme en kick verliezen! Helaas gebrek aan de goede wil en vooroordelen.
Mardec zegt
@ Buyck
Jij weet bij ver niet waarover het gaat he..
Als je hasselt 1 jaar op biobrandstof wil laten rijden moet je geheel limburg beplanten met koolzaad hiervoor..
Dus reken jij maar uit hoeveel aardbollen je nodig hebt voor heel Belgie alleen al op bio te laten rijden..
Jullie tree huggers weten helemaal niet waarover het gaat, jullie willen alleen aandacht en terwijl zouden jullie met die biobrandstof half de wereld laten verhongeren (wet misschien nog niet zo een slecht idee is).
Jan C. zegt
Ik wil geen groene auto. Liever een rooie.
Autogek zegt
Wimbers: Weet je hoeveel co2 een gezin uitstoot. In totaal zou je ter compensatie ong. 10 bomen per jaar moeten planten. Dan is je tuin ( hoe groot ook) snel vol.
Er moet veel meer gedaan worden met zonne, wind en water- energie. Voor woningen en bedrijven. Voor auto’s (vrachtwagens) is de uitkomst waterstof, maar wel gewonnen met duurzame energie. Een deel van de waterstof die nu gemaakt wordt, wordt nogsteeds met fossiele brandstof-energie ipv schone energie geproduceerd.
Lennard zegt
Who cares? Van het overgrote deel in dat lijstje zijn er maar zo weinig dat het geen nut heeft om dit soort auto’s te gaan weren.
Ary zegt
en de fhurrarie skoedirijah?
schoner dan de normale f430? of geen gegevens ?:P
jasper zegt
Dit is echt al de 1000000000 ste keer dat ik dit lijstje voorbij zie komen.
robbie zegt
@Ary, anders lees je het hele artikel even…
SCscreamGT zegt
” een beter milieu begeint bij jezelf ”
timberleek zegt
@ SCscreamGT
nou niet bij mij voorlopig
Robbin zegt
@ Svenska Aeroplan AB
de echte (rijke) vent rijd een g label :p
Toet toet zegt
Ferrari en Bentley zijn VIIIEEES man…
Eigenlijk dus dubbel vies :lol:
Floryn zegt
je hebt dus idd een v8 nodig om het echt bont te maken. Doe mij maar een f40 met een 6 cilinder biturbo dan :)
ach ja als je het aantal auto’s met deze uitstootcijfers maal het gebruik, maal de “vervuiling” per kilometer rekent, zul je lager uitkomen dan de uitstoot van alle smart’s. Is dat niet een goed argument om deze dinosaurussen op de weg te houden?
Autogek zegt
Een echte vent meet zichzelf niet aan zijn “G-Label”. Maar ja, dat wist je vast al!
Goed Hard zegt
Wat een gel*l zeg, je hebt het hier niet over auto’s waarmee 100k per jaar wordt gereden! Stel dat dit niet meer mag, waar moet ik dan over dromen???
Super zegt
bij deze auto’s kun je de co2 uitstoot beter in kilogrammen meten dan in grammen. De veyron zit op ruim een halve kilo dus.
Nick zegt
Het is allemaal relatief.
Overigens zijn het wel auto’s die ook een redelijk koppelfiguur hebben.
Uiteraard stoot een Phantom minder CO2 uit, maar die moet wel veel harder werken om vooruit te komen t.o.v. een Arnage of een Maybach.
Je moet het zo zien, deze auto’s gaan efficienter om met brandstof. Iets wat ik veel belangrijker vind dan de CO2 uitstoot.
Hendrik zegt
Even inhakend op 430 Scuderia en F430, de 430 is geen ‘serieproduct’, de F430 wel.
Voor de rest, who cares.
Heyhuub zegt
@Floryn
Ken je auto’s…. een F40 heeft een V8 bi-turbo
Mathie zegt
@floryn :
Een F40 is btw een v8 met bi turbo en geen 6 cilinder.
Gr.
lincoln zegt
altijd het zelfde liedje met die Chinezen en Amerikanen ..
de wereld vervuilen voor ons ..
wat zeg je .. europees !!
doemijdiema ..
echt vet ..
zet maar voor de deur ..
hebbe hebbe hebbe .. en nog meer zwakzinnig geleuter ..
Patrick T. zegt
Nutteloos zo’n lijstje
Deze auto’s rijden dermate weinig dat ze maar zeer weinig bijdragen aan de co2 uitstoot.
sowieso is de co2 uitstoot van auto’s te verwaarlozen als je naar de totale co2 uitstoot kijkt.
JanJansen zegt
De CO2 uitstoot van de Lotus ELISE 111S is slechts 163g/km.
Zien we hier binnenkort anti-alles-Femke-Halsema in rondrijden?
Naam (verplicht) zegt
“Opvallend is dat Bentley het voor elkaar heeft gekregen om met alle modellen in de top 10 terecht te komen. ”
Aaight, Bentley!! Mooiboy..;)
Even in een flauwe bui..
Stephan Tast zegt
Als je puur naar de CO2-uitstoot kijkt en niet naar roet- en andere deeltjes, dan is de Veyron eigenlijk de meest groene auto die er is. In de kasbouw worden onze groenten voorzien van extra CO2 om sneller te kunnen groeien. Om de extra CO2 zo nuttig en zo efficiënt mogelijk te kunnen gebruiken heeft de plant ook een hogere omgevingstemperatuur nodig. Voor bomen en planten in het “wild” is extra CO2 en warmte dus een win-winsituatie.
Sinds de Industriële Revolutie is de CO2-concentratie in de atmosfeer door toedoen van de mens gestegen van 280 ppm tot boven de 380 ppm tegenwoordig. Dat lijkt misschien wel veel, maar in de kasbouw wordt gewerkt met waarden tot ongeveeer 1500 ppm om de plantjes beter te laten groeien.
denny zegt
@ Robbie e.a.
Lekker door blijven rijden in die bakken mensen! CO2 en roetdeeltjes zijn niet verantwoordelijk (slechts een kleine bijdrage) voor de opwarming van de aarde. Heeft meer te maken met de aerosol deeltjes die reageren met magnetische deeltjes van de zon in onze atmosfeer, waardoor er veel wolken komen en de warmte langer blijft hangen en dus de aarde opwarmt. Hiervoor zijn wel wetenschappelijke bewijzen.
Milieuproblematiek is maw bullshit, gewoon weer een goed uitbedachte lobby. Voordat een Prius echt milieuvriendelijk is ben je tien jaar verder.
CO2 uitstoot gewoon negeren.
Franco zegt
Quote..; “Rick schrijft,
16 December 2008 om 17:08
HUMMER’s worden geweerd maar ferrari’s mogen maar komen in de stad”
Hmm, Ferrari dan kapotgereden over de vele verkeersdrempels, terwijl de Hummer’s er simpelweg overheen zouden donderen… :roll:
Zeen zegt
Infeite is deze lijst verkeerd, je zou ook het aantal kilometers moeten derbij nemen. Zulke auto’s zullen nooit zoveel vervuiling maken als een doordeweekse wagen.
geelhoed zegt
@autoblogger, (ton en adinsx)
bron, even klikken op: Verzeichnis der Kraftstoffverbrauchs- und Emissionstypprüfwerte, Stand März 2008
Sorteer jij de lijst of moet ik het doen?
geelhoed zegt
@autoblogger, (ton en adinsx:)
http://www.kbashop.de/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?storeId=10001&langId=-3&catalogId=10051&top_category=10008&catalogId=10051&parent_category_rn=10032&categoryId=10032&top=y
even klikken op: Verzeichnis der Kraftstoffverbrauchs- und Emissionstypprüfwerte, Stand März 2008
Maak jij de lijst of moet ik het doen?
geelhoed zegt
We hebben ook nog de ANWB ecotest natuurlijk,
http://www.anwb.nl/auto/tests/ecotest,/ecotest-2008.html
maar daar zijn wat issues mee:
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,3551440,3557223#msg-3557223
Maarre…. gaan we hier op autoblog nu inhoudelijk doen? Het moet niet gekker worden ;)
Laurens zegt
Toch blijf ik me een beetje verbazen over de CO2 reductie antipathie.
Stel, laat ik Honda nemen, die doen toch niet meer mee in de F1, maar stel, Honda ontwikkelt een F1 motor die zowel heel veel vermogen levert, en relatief weinig brandstof verbruikt, dan wint Honda toch direct elke F1 race en vinden we het allemaal geweldig, goed van Honda, leuk voor Honda, knap van Honda, ga zo maar door!
Mijns inziens is de CO2 uitstoot gecombineerd met de prestaties van de betreffende auto een uitstekende maatstaf om te bepalen hoe goed de betreffende fabrikant is qua niveau van technologie. En daarom is het heel terecht dat BMW altijd zulke hoge ogen gooit wat dat betreft.
En misschien Toyota ook wel ;-)
robbie zegt
@geelhoed, aangezien je het zo lief aanbied, be my guest!
PantheraLeo205 zegt
In China lachen ze zich krom, wat een mierenneukerij. Die ecotripperij is binnen een jaar echt compleet uit de hand gelopen. ‘k Laat dit stadium van CO en wat voor stoffen al niet meer gewoon aan me voorbij gaan en over een tijdje verwelkom ik de waterstofauto. Hybride en elektrische auto’s zijn zoooo achterhaald.
timberleek zegt
waterstof niet denk je
het heeft enorm veel energie nodig om te produceren
geelhoed zegt
@robbie
Zal ik het artikel (blog) dan ook maar schrijven :idea:
A-Alpina zegt
De meeste zijn ook gewoon dure luxe-wagens en sportwagens, alleen weggelegt voor de rijken en allerijksten. Ik denk, en ik weet het wel zeker, dat als je het totale verbruik van dure luxe-wagens en sportwagens in vergelijking neemt met de rest van de auto’s dat het totale verbruik van de eerstgenoemde veel lager is, omdat het zeldzame auto’ zijn zeker als je het over de bugatti , lamborghini en ferrari hebt. Dus het is onzin om deze auto’s dan te gaan weren en er weer allerlei extra k*tbelastingen erover heen te flikkeren want dat heeft weinig zin. De auto’s in dit lijstje zijn er gewoon heel weinig. Laten ze eens wat gaan doen aan de ozonlaag verwoestende fabrieken en andere vervuilingen.
lincoln zegt
@A-Alpina .. ozonlaag ?? bedoel je niet zure-regen ??
nick zegt
dat er geen corvette bij staat :p
nick zegt
dat er geen corvette bij staat :p
NLBUURMAN zegt
waarom staat er geen Hemi bij?
want Hemi staat bij mij voor:
-rijden van tankstation naar tankstation
-uche uche uche
-mooi geluid
-veel inhoud, weinig resultaat (300-350 pk, dat doet BMW beter)
-meestal een gigantische auto er om heen (amerikaanse pickup of zo)
-en anders staat clarkson er eentje te gebruiken voor z’n armstoel of barbeque.
en geen 65 AMG’s? die S-CL-SL klasse moeten toch hoog kunnen eindigen… met 612 pk…. (of is dat de 600)
databekker zegt
Er rijden zo weinig Veyrons rond dat het onzinnig is je over de uitstoot van deze vulkaan te bekommeren. De Etna bedek je toch ook niet af met beton!
JML zegt
Dit soort ‘super’-auto’s zorgen er wel voor dat de pk-gekte aangewakkerd blijft. Daarom zou het goed zijn als er eens gefocust zou worden op superzuinige en superschone superauto’s om als voorbeeld te dienen. Maar ja, veel mensen neigen er helaas naar brute kracht en snelheid als hoogste doel te zien, ongeacht de gevolgen. Ik heb meer respect voor dit soort sportieve prestaties: http://www.youtube.com/watch?v=jUgXtZFdUcs
geocarros zegt
Heeft iemand wel nagedacht over co2 uitstoot tijdens de productie van de auto’s. Ook de levensduur speelt een veel belangrijkere rol. Neem bijvoorbeeld een hummer deze is in het geval van de standaard versie zuiniger dan een toyota prius. De prius heeft bijvoorbeeld milieuvervuilende accu’s. Omdat deze accu’s niet lang mee gaan is de mogelijkheid groot dat deze auto snel weer op de sloop terecht komt. Dus wat nou pk/co2 verhouding. Eerder co2/levensduur!
geenAutoFan zegt
haha.. had ik net nodig voor mijn GPO ;) thankss :D