Heuvelklimmen: in Nederland is deze discipline nog niet zo bekend (hoe zou dat nou komen?), maar elders in de wereld lusten ze er pap van. Aan de vooravond van de Pikes Peak hillclimb zetten we daarom een tiental heuvelklimmende monsters op een rijtje.
Het principe van een hillclimb is simpel: neem een zo licht mogelijke auto met een beregoede wegligging, en stamp deze zonder onderweg te crashen zo snel mogelijk van punt A naar B. Gezien het karakter van de discipline zal punt B altijd hoger liggen dan punt A.
Beschik je niet over een verderlichte auto of ontbreken andere sleutelelementen? Zie dan dat je er iets spectaculairs van maakt!
Geen idee of het ook snel ging, maar kanonnen, wat een geluid!
De ouwetjes doen het nog prima, dat bewijst dit vlieggewicht uit 1968, met aan boord een 245 pk sterke vierpitter wel. Heerlijk puur.
Er zijn meer mensen die het truukje ‘lepel eens een motorfietsblokje in een licht chassis’ beheersen. Dit stukje Italiaans vakmanschap bewijst dit: een Gixxer 1000-motorblok, samen met de nodige aanpassingen aan banden, stuurinrichting, vering enz enz enz doet dit X1/9’tje aan de weg kleven als een Wiesmann gecko.
Het hoeft niet altijd snel te gaan, ook met spectaculair ogende hillclimbs pak je punten. Een aardige opvaltechniek is het hele parcours al driftend af te leggen. Take it away, Fastkenny!
Oef… 570 pk aan Judd-heerlijkheid, uit een 3,5 liter V8, die het tot 9.900 tpm uitschreeuwt. Verpak dit in een legendarische DTM-verpakking, en je hebt onze onverdeelde aandacht. ROAR!
Met een poepzware, hevig opgevoerde SUV een hillclimb doen. Dan verdien je heldenpunten.
Ari Vatanen en Robby Unser zetten een mooie prestatie neer met de Peug, die bovendien werd vereeuwigd in de film ‘climb dance’. De link met het heden is dit jaar zeer aanwezig.
Audi S1 Sport Quattro (Walter Röhrl)
Twee jaar na Vatanen, in 1987, deed Walter Röhrl ook een niet onaardige poging de berg in Colorado te beklimmen, nadat zijn vrouwelijke collega Michele Mouton er in ’85 niet zo veel van bakte.
Suzuki SX4 Pikes Peak Special (Nobuhiro Tajima)
Eigenlijk is elke hillclimber waarmee oude baas ‘Monster’ Tajima reed episch, of het nou zijn meest recente GT86 of elektromobiel zijn, danwel zijn oude XL7.
Toch is er eentje waarmee hij zijn grootste succes boekte: de 925 pk SX4 waarmee voor het eerst de 10-minuten grens werd doorbroken.
Zie Mercedes 190 W201 DTM. Hetzelfde laken en pak, en ook hier evenaart het geluid de pornokwaliteit van deze andere Duitse pareltjes
Na morgen mogen we aan dit lijstje waarschijnlijk de 875 pk sterke, 875 kg zware Peugeot 208 T16 van Sebastien Loeb toevoegen. In de trainingen voor Pikes Peak rijdt hij alles en iedereen het snot voor ogen, en er wordt door sommigen al gefluisterd dat zijn tijd best nog wel eens in de buurt van de 9 minuten zou kunnen komen. Vorig jaar zette Rhys Millen het huisige record van 9:46 minuten in zijn Hyundai Genesis-broodtrommel
Is dat nieuw, het hele artikel op de voorpagina?
@zinloos1: Wel handig als je niets anders doet dan Autoblog lezen. Dan hoef je voor het nieuwste artikel niet te klikken.
@zinloos1: Benieuwd wie dit gaat oplossen op een zaterdagavond…
@zinloos1: ?
@sir ..
die ” Chevy Blazer” is geen Chevy Blazer ..
maar een GMC Typhoon ..
en minder “loodzwaar” dan een Freelander ..
zijn er iets van 5000 gemaakt ofzo ..
waren van de fabriek uit al sneller dan elke Ferrari/Maserati/Lambo ..
en namen genoegen met een V6 ..
@lincoln: en zijn broertje de Syclone ook niet vergeten. Wat een auto’s zijn dat… Daarnaast weegt de Typhoon inderdaad leeg ook maar 1734 kilo, behoorlijk licht voor zo’n auto.
@lincoln: maatje van me had er een, best wel een rappe wagen, jammer dat je een whiplash overhoud van die automaat Als hij schakelt van 1 naar 2
@lincoln:
1700 kg vs gooi en smijtijzers van ver onder de ton…
Toch best nog wel zwaar.
@lincoln: Wel een geblazen V6 en inderdaad, bijzonder snel.
Kijk @smokalot met dat soort opmerkingen kan ik niks anders zeggen dat die Audi ook een broodtrommel was .
Geniaal artikel weer Smoke! :)
Klein dingetje: hij staat volledig op de homepage (op de mobiele site), wat ik om eerlijk te zijn zelfs nog handiger vind!
Beetje slordig artikel van onze smoke. Had zeker zin in bier.
Trouwens, vederlicht is niet zo’n groot belang bij een hillclimb. Op de downhill wel, maar omhoog wil je toch vooral gewoon veel power hebben. Op die fiets hoeft die idiote Typhoon niet eens zo langzaam te zijn.
@bozewolf:
Het is precies andersom wolffie, uphill wil je licht zijn en downhill zwaar, iets met zwaartekracht….
Een hoog specifiek vermogen (lees weinig kg per pk) is wat je wilt.
@jrk68: Dude, als je zwaar bent op de downhill dan verlies je enorm veel tijd bij remmen en je bochtensnelheid ligt veeeeeeeel lager.
Niet voor niks dat lichtere auto’s het heel moeilijk kunnen maken voor zware auto’s als het bergaf gaat. JUIST omdat de zwaartekracht meehelpt heb je iets minder aan rauw vermogen.
En op de uphill kun je 400kg wegen, zonder power kom je dan alsnog niet vooruit.
(dit alles afgezien van het feit dat lichter in principe natuurlijk altijd beter is, magoed)
@jrk68: Specifiek vermogen is wat anders namelijk, pk per liter motorinhoud.
En massa wil je eigenlijk nooit hebben ivm massatraagheid. Zoals bozewolf ook zegt, je moet ook remmen en bochten maken. En idd je wilt het helemaal niet een berg opslepen. Zou mooi zijn, als et al helemaal asfalt is, als er Formule wagens gebruikt gaan worden, dat is echt bizar om te zien, zoals in je geboorte land :)
@anakiet: @bozewolf, heren hebben jullie het comment van @jrk68 wel goed gelezen? hij snapt echt wel waar hij het over heeft,(loopt misschien een dag of 2,3 langer mee dan gisteren) even nadenken voor je een eigen comment schrijft
@anakiet:
Het staat er in Jip en Janneke taal, anders snapt het gros het hier niet.
Een laag gewicht is natuurlijk altijd belangrijk als je omhoog wilt, zeker als er bochten genomen moeten worden.
Dat zwaar en naar beneden was trouwens een geintje, maar dat werd dus niet begrepen.
Iets met een veertje of een baksteen en wat er eerder beneden is (mits niet in een vacuüm uiteraard).
@jrk68: Maar een laag gewicht is nog belangrijker als je snel naar beneden wil en niet van bocht naar bocht blitzen om het apparaat dan door de asfaltslinger te baby’en.
Natuurlijk is veel gewicht ook niet lekker als je omhoog wilt, maar dat kun je nog compenseren met brute kracht. Naar beneden kun je een teveel aan massa nergens mee compenseren (tenzij je een Star Trek-achtig anti-gravity field hebt)
Geweldig artikel wederom! Erg leuk leesvoer!
Trouwens, er staat in de allerlaatste regel ‘huisige record’ ipv ‘huidige record’.. En dat het artikel in zijn geheel op de homepage staat, maar dat was al gezegd…
@sir_smokalot: Welja joh, ga jij maar in je Spaanse überoord van je weekend genieten. Rico fikst de frontpage-faal wel weer vanuit een bedroevend slecht-weer-Nederland.
*verder niet jaloers is*
OT: die Peug met Ari Vatanen blijft een genot. Benieuwd of Loeb dit jaar potten kan breken voor de Fransen.
@ricardo: En die link van de SX4 werkt niet hé.
@ricardo: Rico to the rescue! Was even een stukje wezen fietsen…
Hoeba, hoeba, hoeba hop, hop, hop!
@sir_smokalot: met de fiets gaan rijden… Een hillclimb mag ik dan toch aannemen?
@Carreza: Haha, nee, vlak stukje langs de kust, net als de rest van deze week.
Volgende week ga ik weer de bergen in..
Die vorm van die SX4 is erg niet-SX4achtig. Het heeft wel wat. Al zou het een gigantisch gedrocht zijn om tegen te komen op de openbare weg (zelfs als je al die spoilers wegdenkt).
Ik mis de Toyota Tacoma van Rod Millen nog, alleen al omdat het monster het tegenovergestelde is van wat Toyota tegenwoordig wil zijn..
http://www.youtube.com/watch?v=faK1RCiTM6g
Ik mis de BMW 134 Judd van wijlen Georg Plasa, dat is pas een beest!
@crackdavid: maar dat is geen goede reclame…
Ik zou willen dat dit een legendarische hillclimber was. Zo’n mooi ding.
Even voor degene die het willen kijken, op ppihc.com kan je het morgen via een livestream volgen.
@jrk68:
Ook even uitgezocht hoe laat ze beginnen. De uitzending begint om 16.00 uur met de motorfietsen, Loeb start in de eerste auto groep en als hij de snelste was in de kwalificatie dan start hij dus als eerst auto. Het hele startschema staat op de hierboven vernoemde site.
Zeg, waar is de legendarische Escudo Pikes Peak waar Monster mee reed?
http://www.scorpiocars.net/images/Suzuki/1996%20Suzuki%20Escudo%20Pikes%20Peak_1.jpg
Komt de uitslag van de wedstrijd ook op Autoblog?
Jullie vergeten er een welke een genot is om te zien en te horen:
http://www.youtube.com/watch?v=9Nuw8xOnsfg
@x3ro: klinkt een beetje mager voor een V8. Hij mist het gebulder een beetje. Hij klinkt overigens ook zeker niet verkeerd.
@x3ro: Haalt hij het met die set achterbanden tot vanboven?
Wat klinkt die Judd toch fantastisch! :)
De lambo qua geluid natuurlijk ook! 1 keer zien en horen rijden bij de 24 uur van spa met Lammers achter het stuur. Niet normaal, zo’n herrie :)
@loekie125: Ja, met Peter Kox en de een of andere rus. Zelden een auto zulke dikke vlammen zien spugen als dat ding…
Euh? Een hillclimb lijstje zonder Saab 93 Viggen Pikes Peak? Dacht het niet!
http://youtu.be/UMBVzsEWvW4
Mouton bakte er niks van!? In 1984 werd ze 2e in de Sportquattro, om vervolgens in 1985 de Pikes Peak te winnen. Bobby Unser jr. finishte in 1986 met de S1 1e.
Live.redbull.tv voor livestream
Die Lambo blijft toch het heerlijkst klinken.
Nu komt Loeb!
8 minuten en 13 seconden ….Wauw
8:13.878…………. Fucking hell dat ging hard! Jammer van het camerawerk.
Rhyss Millen nu 9:02.192.
@Ferry_76:
En nu sneeuwt het, geen kans voor de EV’s om nog een fatsoenlijke tijd te rijden.
Inderdaad jammer van het camerawerk maar het is dan ook de eerste keer dat het live te volgen was. Zeker impressive die tijd van Loeb, in de training reed hij 8.25.
Jammer dat het tegenwoordig helemaal geasfalteerd is…