• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Top 10: langste tunnels ter wereld

Auteur: sir_smokalot, gepost 28 januari 2012 om 19:00 – 60 Reacties

Leidsche Rijn - Foto: Rachid Finge


Vanmiddag ging, na jarenlang (welkom in Nederland) nutteloos leeg te hebben gestaan, dan eindelijk de Leidsche Rijntunnel bij Utrecht (A2) open voor verkeer. Met een lengte van 1.650 meter geen hele korte tunnel voor Nederlandse begrippen, maar op het wereldtoneel doet hij er absoluut niet echt toe. Kijk maar eens naar de volgende top10.

De langste Nederlandse landtunnel is trouwens de Roertunnel (2.450 meter) aan de A73 in het zuiden van het land, ook al zo’n tunnel die werd/wordt geplaagd door sluitingen. Ondergetekende heeft er vroeger nog 3 maanden lang omheen moeten rijden, maar genoeg van dat. Als we ook nattigheid meerekenen dan wordt de Roertunnel overklast door de Westerscheldetunnel, met 6,6 kilometer de langste tunnel voor het wegverkeer in Nederland.

Vorige week deden we de bruggen, en in de comments werd toen het tunnelidee geopperd. Waarom ook niet?

We beperken ons in de top10 tot tunnels waar je ook daadwerkelijk met je auto doorheen kunt rijden. Er zijn treintunnels die vele malen langer zijn, maar die komen hier niet aan bod. Wordt de ‘oude wereld’ ook hier afgtroefd door de jonge/opkomende economieën? Bekijk het zelf:

#10: Baojiashan (China): 11.200 meter – Opening: mei 2009
Baojiashan
De op-twee-na langste (verkeers-)tunnel van China maakt onderdeel uit van de Xi’an-Ankang expressway (G65 – Baotou-Maoming) in de provincie Shaanxi. De snelweg zelf heeft een lengte van 195 km, en is nog maar een paar jaar in gebruik.

#09: Gudvangen (Noorwegen): 11.428 meter – Opening: december 1991
Gudvangen
De op-één-na langste (verkeers-)tunnel van Noorwegen verbindt het dorpje Gudvangen met de Undredalen-vallei er achter.

#08: Mont-Blanc (Frankrijk-Italië) 11.611 meter – Opening: juli 1965
Mont-Blanctunnel
De oudste tunnel van allemaal gaat door de hoogste berg van West-Europa. Het is alleen de vraag of hij bij zijn 50ste verjaardag nog in de top10 zal staan.

#07: Maijishan (China): 12.290 meter – Opening: 2009
Maijishan
De Maijishan Baoji tunnel ligt in Tianshui, Gansu, een behoorlijk stuk landinwaarts voor de Chinezen. Hij begeeft zich namelijk op ongeveer dezelfde lengtegraad als Hanoi (Vietnam). Het is tevens één van de vier tunnels met een dubbele buis in deze lijst (vreemd genoeg zijn alle Aziatische tunnels dubbel, terwijl alle Europese het met één tunnelbuis moeten stellen.

#06: Fréjus (Frankrijk – Italië): 12.898 meter – Opening: juli 1980
Frejustunnel
De Fréjus-tunnel verbindt Frankrijk met Italië. Hij loopt onder de Col du Fréjus tussen Modane (Frankrijk) en Bardonecchia (Italië). 80% van het commerciële wegverkeer tussen de landen gaat via deze tunnel. In de eerste 20 jaar van zijn bestaan hebben al 20 miljoen auto’s gebruik gemaakt van de tunnel.

#05: Hsuehshan (Taiwan): 12.942 meter – Opening: juni 2006
Hsuehshan
Hsuehshan laat zich vertalen als “Snow Mountain”. Sinds de ingebruikname duurt de reis van Taipei naar het graafschap Yilan in het Noord-Oosten van Taiwan nog maar een half uur. Voorheen was dit twee uur.

#04: Arlberg (Oostenrijk): 13.972 meter – Opening: december 1978
Arlbergtunnel
Dit ouwetje in Tirol draait al een tijdje mee. Hij ligt op 1228 meter boven zeeniveau. Er is vier en een half jaar aan gewerkt, en de bouw kostte destijds omgerekend 300 miljoen euro. Hij kan 1.800 voertuigen per uur aan, en heeft er in zijn bestaan al meer dan 3 miljoen verwerkt. Als je er door heen wilt moet je wel even 8,50 euro tol aftikken.

#03: St. Gotthard (Zwitserland – Italië) 16.942 meter – Opening: september 1980
Gotthardtunnel
Wellicht (een van) de bekendste tunnel(s) ter wereld. Dikke kans dat je hier op weg naar Italië doorheen gekomen bent. Ook al bestaat hij meer dan 30 jaar, hij staat nog steeds in de top3. Een gratis tip: hou je aan de maximumsnelheid, want er wordt gecontroleerd. En de bekeuringen zij niet goedkoop.

#02: Zhongnanshan (China) 18.040 meter – Opening: januari 2007
Zhongnanshantunnel
China’s voorlopige meesterwerk onder de Zhongnan-berg door bestaat net vijf jaar. Hij maakt onderdeel uit van de Xi’an-Ankang-snelweg tussen de graafschappen Changan en Zhashui, en kostte iets meer dan 300 miljoen euro om aan te leggen. Lang leve goedkope Chinese arbeid.

#01: Laerdal (Noorwegen) 24.510 meter – Opening: november 2000
Laerdaltunnel
De Laerdal-tunnel, met afstand de langste ter wereld, maakt deel uit van de verbinding tussen de hoofdstad Oslo en Bergen, aan de westkust. Dankzij de tunnel hoef je tussen de steden nu geen enkele pont of moeilijk begaanbare bergpas te nemen. De bouw duurde 5 jaar, en er werd in totaal 2,5 miljoen kuub aan steen voor verwijderd. Bijzonder is dat er in de tunnel nog 3 grotten zitten.

Wow...

Foto credit Leidsche Rijntunnel – Rachid Finge

Ook interessant!

  • Gespot - De foutste S 63 AMG ter wereld?
  • Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
    Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
  • minst betrouwbare Land Cruiser
    Dit is de minst betrouwbare Land Cruiser ter wereld
  • Dit is de snelste auto ter wereld, maar dan agressiever

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

lijstjes, Specials, top10, tunnel, Verkeer

Vorig bericht: « Video: oldtimer geeft auto-interieur wasbeurt
Volgend bericht: Huet Brothers komen met de HB Coupe Concept »

Lees Interacties

Reacties

  1. vincentvanb zegt

    28 januari 2012 om 19:05

    Roertunnel is heul nie de laangste! http://nl.wikipedia.org/wiki/Westerscheldetunnel En volgens mij is die tunnel in Zeeland ook de tunnel met de hoogste noodtelefoondichtheid ter wereld. Echt om de 2 meter hangt zo’n SOS-ding.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      28 januari 2012 om 21:19

      @vincentvanb: Silly me, ik zat in de landtunnels. Maar er zijn natuurlijk ook nog veredelde aquaducten :) Heb het toegevoegd.

      Login om te reageren
      • vincentvanb zegt

        28 januari 2012 om 21:41

        @sir_smokalot: internet is a bitch… Vooral wel doorgaan met dit soort overzicht-posts overigens!

        Login om te reageren
        • robinio zegt

          29 januari 2012 om 16:29

          @vincentvanb: Idd, altijd leuk om te lezen wie de langste heeft :-) Of de diepste, of de hoogste…

          Login om te reageren
  2. brennie-1994 zegt

    28 januari 2012 om 19:08

    De Laerdal-tunnel lijkt me ontzettend mooi om een keer door heen te rijden!.. maar k vraag me af hoelang ze erover gedaan hebben….

    Login om te reageren
    • jellle zegt

      28 januari 2012 om 19:13

      @brennie-1994: lees de tekst: 5 jaar bouwtijd

      Login om te reageren
    • FlighTom zegt

      28 januari 2012 om 22:49

      @brennie-1994: Been there, done that! Heel mooie tunnel, 24kilometer is een best eind! De blauwe lichten houden je goed wakker ;)

      Login om te reageren
    • astra zegt

      29 januari 2012 om 00:26

      @brennie-1994: Ben er doorheen gereden, inderdaad heel apart. Wel oppassen voor de flitskasten ín de tunnel! Overigens ook over de pas gereden, dat duurt een behoorlijk stuk langer maar de uitzichten zijn er super!

      Login om te reageren
    • frensj zegt

      29 januari 2012 om 22:17

      @brennie-1994:
      Ik ben er OVERheen gereden, dat is ook echt een mooie route hoor! Het was echt kiezen tussen door de langste tunnel ter wereld, met hier en daar wat lichtjes, of een geweldige passage door het hooggebergte. We waren toch blij om boven gebleven te zijn, een paar echt mooie scenes meegepikt!

      Login om te reageren
  3. resulutionNL zegt

    28 januari 2012 om 19:09

    #03: St. Gotthard (Zwitserland – Italië) 16.942 meter – Opening: september 1980

    Hier ben ik doorheen gegaan. Supermooie tunnel!

    Login om te reageren
    • label89 zegt

      28 januari 2012 om 21:40

      @VWTouran75: wat is er mooi aan die tunnel? Is gewoon een lange smalle buis door een berg. De #1 tunnel ziet er daarentegen wel weer bijzonder uit, zou er wel eens doorheen willen rijden…

      Login om te reageren
      • BrutaalAapje zegt

        29 januari 2012 om 10:41

        @label89: Sommige mensen hebben blijkbaar meer ook voor detail. Er zijn ook mensen die zich realiseren wat voor blod, zweet en tranen…en geld er besteed is aan zo’n project…

        Login om te reageren
        • label89 zegt

          29 januari 2012 om 12:15

          @BrutaalAapje: je hoort mij ook niet praten over hoeveel bloed zweet en tranen dat heeft gekost! Ik zeg alleen dat er aan dié tunnel niks moois is…

          Login om te reageren
    • Larrs zegt

      28 januari 2012 om 22:38

      @VWTouran75: De St. Gotthard pass is mooier.

      Login om te reageren
  4. sdk16420 zegt

    28 januari 2012 om 19:09

    Zie net dat die Laerdal en Gudvangen tunnel op zo’n 10km van elkaar liggen. Hadden ze het nou gewoon doorgetrokken, dan was het pas lang.

    Login om te reageren
    • sdk16420 zegt

      28 januari 2012 om 19:10

      @sdk16420: Kaart: http://bit.ly/zHmUyX

      Login om te reageren
  5. mercs zegt

    28 januari 2012 om 19:23

    Wat een verschrikkelijk slecht werk van de AutoBlog redactie. De Westerscheldetunnel is 6,6 kilometer lang. Dat is bijna drie keer de roermondtunnel!

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      28 januari 2012 om 21:11

      @mercs: Ja nou, wat een prutsers. Beter stoppen ze nooit meer tijd in dit soort artikelen!

      Login om te reageren
      • label89 zegt

        28 januari 2012 om 21:43

        @sir_smokalot: ach er zijn altijd haters…

        Login om te reageren
      • mercs zegt

        28 januari 2012 om 22:21

        @sir_smokalot:
        Kalm aan. De nuance ligt wel iets anders, ik vind jullie geen prutsers, dat maak je er zelf van. Daarnaast heb ik ook niet gezegd dat je er geen tijd in moet stoppen. Ga vooral zo door zou ik eerder zeggen, ik geniet ervan. Maar een klein beetje meer moeite had tot een nog beter resultaat geleid. Ik neem aan dat je daar wel naar streeft. Ik tenminste wel: The best or nothing ;) Ik vind trouwens dat het wel goed is opgelost, dus bij deze mij complimenten.

        Login om te reageren
        • BrutaalAapje zegt

          29 januari 2012 om 10:39

          @mercs: Kalm aan? Als je je eerste bericht zo genuanceerd had bedoelt…schrijf dat dan ook. Altijd die zwart/wit reacties. Tip: begin eens met complimentje voordat je begint te mopperen…

          Login om te reageren
          • label89 zegt

            29 januari 2012 om 10:55

            @BrutaalAapje: goeie tip!

            Login om te reageren
          • mercs zegt

            29 januari 2012 om 12:18

            @BrutaalAapje: Altijd die zwart/wit reacties? Hoezo ongenuanceerd. Als jij zo goed de nuance kent, waarom schrijf je dat dan niet?
            Nog wat: je weet het goed voor een ander, maar zelf zie ik ook geen compliment in je mopperbetoog.
            Een tip: Breng eerst zelf je tips in praktijk voordat je wat rondschreeuwt.
            Je hebt in de basis wel gelijk, daar niet van, maar wat je nu schrijft is een grote tegenstrijdigheid.

            Login om te reageren
  6. audicoupe84 zegt

    28 januari 2012 om 19:23

    Als je bij Villach (Oostenrijk) de grens van Italië en je rijdt richting Trieste heb je (ik dacht) 19 tunnels achter elkaar. Geen lange tunnels maar wel een geweldige prestatie.

    Login om te reageren
    • kaeser zegt

      28 januari 2012 om 19:58

      @audicoupe84: je kunt na Villach ook richting Slovenië, dan rij je ook een tunnel in. Enig idee hoelang die is? In 2010 reed ik er doorheen met een Voyager en kreeg ik midden in de tunnel pech. Beetje chaos veroorzaakt maar dat is een ander verhaal…

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        28 januari 2012 om 20:11

        @kaeser: lol, maar wel een mooi verhaal aan overgehouden!

        Login om te reageren
      • sportquattro zegt

        29 januari 2012 om 13:25

        @kaeser: is dat niet de karawankentunnel?? van 7,9 KM lang?

        Login om te reageren
  7. bosje zegt

    28 januari 2012 om 19:36

    Grappig. Toen ik die laatste foto zag dacht ik al, hé, dat komt me bekent voor! Even navraag gedaan, en inderdaad, ik ben zonder het te weten door de langste tunnel ter wereld gereden! Grandioos.

    Login om te reageren
  8. AudiQuatro zegt

    28 januari 2012 om 19:44

    Die nr 1 is een mooie tunnel! Zeker met die grotten! Kwamen ze die onderweg tegen met boren ofzo??

    Login om te reageren
    • rimmert zegt

      28 januari 2012 om 20:27

      @AudiQuatro:
      Nee die zitten er in om vrachtauto’s te kunnen laten keren als er iets gebeurt in de tunnel. Ze zitten om de 5km.
      Voor de veiligheid hebben ze er na een paar jaar ook flitscamera’s in gehangen omdat mensen het als dragstrip gebruikten.

      Login om te reageren
  9. atteh zegt

    28 januari 2012 om 19:56

    3 van de 10 doorheen gereden (Gudvangen, Arlberg en Laerdal), waarvan de Laerdal 2x. De groten zijn inderdaad een bijzonder fenomeen, vooral het licht wat bedoeld is om de mens wakker te houden.

    Login om te reageren
  10. maheey zegt

    28 januari 2012 om 20:02

    In de top 10 bruggen stonden ook de meeste van China, ookal allemaal in de afgelopen 10-15 jaar gebouwd..

    Geen made in China geval dus..;(

    Login om te reageren
  11. 4991 zegt

    28 januari 2012 om 20:09

    Die laatste lijkt me leuk

    Login om te reageren
  12. norge zegt

    28 januari 2012 om 20:27

    Die Lærdal tunnel is gewoon saai ,de bergpas is veul leuker om te rijden. Wel een geliefde plek om hard te rijden ,wel je nummerbord aan de voorkant eraf en een bivak muts op doen :P

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      28 januari 2012 om 22:28

      @norge: Zo rijdt ik altijd.. Nee maar effe serieus hoezo dat? 300 flitsers?

      Login om te reageren
      • norge zegt

        29 januari 2012 om 00:20

        @kaasboerin: Fotokastjes in Noorwegen maken/moeten de foto aan de voorkant van de auto maken. En daarbij moet het gezicht van de bestuurder zichtbaar zijn ter identificatie.

        Login om te reageren
        • lamdi zegt

          29 januari 2012 om 01:15

          @norge: en motoren dan?

          Login om te reageren
          • Hupke zegt

            29 januari 2012 om 01:35

            @lamdi:

            Tenzij iemand je aangeeft (wat volgens een vriend van me al wel eens gebeurt is) ga je gewoon vrijuit.

            Login om te reageren
          • norge zegt

            29 januari 2012 om 01:48

            @lamdi: Die worden door de vaste camera’s niet gecontroleerd ,maar mobiele radar agentjes kunnen hun wel aanhouden natuurlijk.

            Login om te reageren
    • 4991 zegt

      28 januari 2012 om 23:09

      @norge: wa is de toegelate snelheid dan?

      Login om te reageren
      • norge zegt

        29 januari 2012 om 00:22

        @4991: Ahum .de max snelheid is 80 .Niet hard maar als je op een leuke bergpas rijdt ben je een kleine Schumacher als je die snelheid volhoudt.

        Login om te reageren
    • atteh zegt

      29 januari 2012 om 00:18

      @norge: Dat eerste stuk van de pas (vanaf Laerdal) is gewoon vreselijk, hoe smal kan een bergpas zijn. Maar verder is het wel een zeer leuke pas om in de zomer te nemen, het is wel een aanradertje als je van natuur en zomersneeuw houdt!

      Login om te reageren
      • norge zegt

        29 januari 2012 om 00:24

        @atteh:Juist heerlijk om in de winter te nemen ,wel met 4×4 en goede winterbandjes natuurlijk.(als de pas door het weer niet gesloten is )

        Login om te reageren
  13. norge zegt

    28 januari 2012 om 20:29

    Die drie grotten zij trouwens om de chauffeur (blauw licht) wakker te houden en tevens een plek om te kunnen keren.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      29 januari 2012 om 01:56

      @norge:
      http://www.youtube.com/watch?v=-5NA5PZuHYY&feature=player_detailpage

      Login om te reageren
  14. Dimglor zegt

    28 januari 2012 om 20:32

    Saint Gotard… meerdere malen..
    Niet meteen de leukste… zeker niet als je er mag aanschuiven..

    Login om te reageren
    • FlighTom zegt

      28 januari 2012 om 22:52

      @Dimglor: St Gotthard, schrijf die heilige plek aub goed ;)

      Login om te reageren
    • FlighTom zegt

      28 januari 2012 om 22:53

      @Dimglor: St Gotthard, schrijf het zoals die plek het verdient! :P

      Login om te reageren
  15. dave5555 zegt

    28 januari 2012 om 20:41

    Die Laerdal tunnel is wel vet maar daar boven door die berg pas rijden is veel leuker

    Login om te reageren
  16. arro zegt

    28 januari 2012 om 20:43

    Heuj ik ben door die langste tunnel gereden. Erg mooi maar duur wel lang hoor om er doorheen te rijden

    Login om te reageren
  17. willemseles zegt

    28 januari 2012 om 21:11

    De Gothardtunnel div. doorgereden, maar ga tegenwoordig liever over de Brennerpass.
    Wat een smerige warme uitlaatwalmen in die echotunnel.Beter gelijk de recirkelatieknop van de interieurroosters dichtzetten. Eén keer met een open cabriodak er doorheen gereden met m’n stomme kop.Ook 1 x over de Gothardpass gereden -de Italian Job route- helaas wat het toen mistig en moest de middenlijnstrepen met m’n hoofd uit het raam volgen.
    Blijft brandgevaarlijk zo’n tunnel.

    Login om te reageren
  18. stifke1 zegt

    28 januari 2012 om 21:46

    Die grotten in de Lærdal tunnel worden niet alleen gebruikt om vrachtwagens te keren, ze worden ook gebruikt om een paar mooie donuts te draaien ;) (zie google streetview)

    Login om te reageren
  19. marbre zegt

    28 januari 2012 om 22:24

    Autoblog lijkt de wel een civieltechnische blog de laatste tijd! Mooi om deze kunstwerken ook hier te zien als student civiele techniek en autoliefhebber :)

    Login om te reageren
  20. meneersander zegt

    28 januari 2012 om 22:50

    24KM? Dat is sirieus lang! Ik vind die tunnel door Oostenrijk al lang om door te rijn.

    Login om te reageren
    • meneersander zegt

      28 januari 2012 om 22:50

      @meneersander: door te rijden…

      Login om te reageren
  21. 4991 zegt

    28 januari 2012 om 23:06

    St. Gotthard is dat waar er ooit een gigantische brand is ontstaan?

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      29 januari 2012 om 00:33

      @4991: dat is de Mont Blanc tunnel

      Login om te reageren
  22. janklaassen zegt

    29 januari 2012 om 00:05

    St Gotthardtunnel is leuk. Maar neem liever toch de Brenner . Gotthard-pas. Ook zeer aan te raden!

    Login om te reageren
  23. easygoingmartin zegt

    29 januari 2012 om 02:21

    Bij st gotthard staat zij ipv. Zijn.

    Just sayin’.

    Ot: ben ook vaak zat door de gotthard tunnel gekomen maar vind die al lang laat staan 24,5 km:o

    Login om te reageren
  24. silly zegt

    29 januari 2012 om 11:07

    @4991 Jaaaaa,ik ben altijd blij als ik eruit ben !!!……kans op een frontaaltje doordat iemand in slaapt valt is altijd mogelijk……brrrrr.
    Ik vind er ook niets moois aan,wel knap dat het mogelijk is.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North