Het liefste hebben we in Nederland (bijna) allemaal een dikke auto met veel pk’s, maar de realiteit is anders. Hoe komen wij mee met de rest van Europa als het gaat om de pk’s per nieuwverkochte auto?
Het zal je niet verbazen, maar we staan niet bovenaan. Er worden hier alleen nog maar downsize- A- en B-segmenters verkocht, en die puilen niet bepaald uit van de power.
Het International Council of Clean Transportation legde de gegevens van 15 EU-lidstaten op een rijtje en kwam over jaargang 2011 tot de volgende conclusies. Tussen haakjes staat de gemiddelde cilinderinhoud per verkochte auto aangegeven:
# 10 Frankrijk – 81 kW / 110 pk (1.592 cc)
# 9 Ierland – 81 kW / 110 pk (1.598 cc)
# 8 België – 84 kW / 114 pk (1.634 cc)
# 7 Spanje – 85 kW / 116 pk (n.b. cc)
# 6 Oostenrijk – 87 kW / 118 pk (1.648 cc)
# 5 Verenigd Koninkrijk – 93 kW / 126 pk (1.673 cc)
# 4 Finland – 96 kW / 131 pk (1.675 cc)
# 3 Duitsland – 101 kW / 137 pk (1.756 cc)
# 2 Zweden – 102 kW / 139 pk (1.787 cc)
# 1 Luxemburg – 109 kW / 148 pk (1.874 cc)
En Nederland?
Wij vallen met 79 kW (1.438 cc) buiten de boot. Maar aan de andere kant: wij hebben ook geen bergen te bedwingen en bovendien veel trajectcontroles. En Grieken, Denen en Italianen moeten het met nog minder power stellen dan wij, respectievelijk 70, 72, en 77 kW in hun nieuwe koekblik.
E550 zegt
Ben toch ook erg benieuwd naar wereldwijde cijfers…
VeniVidiVici zegt
@e550: Hoef ik niet te weten, want dan is de Verenigde Arabische Emiraten met alle super cars OF Amerika met al hun muscle cars winnaar…
JamesBond007 zegt
Verbaasd me niks van die Grieken
autobart zegt
@JamesBond007: Sorry, jij had je toch echt beter James Blond kunnen noemen, want in de zin die jij typte is het toch echt; ‘Het verbaast me niks.’
JamesBond007 zegt
@autobart:
fedmas zegt
Ik heb meer. Ha!
Emile_Benz zegt
@fedmas: Op welke schaal…?
fedmas zegt
@Emile_Benz: 170peekaaatjes.
Emile_Benz zegt
@fedmas: Same here. :P
cupradriver zegt
@fedmas: zijn er nog 100 te kort.
numpty zegt
@cupradriver: AMEN !
Bartholomeo zegt
ik zou wel eens de cijfers willen zien van belgie.Hoeveel % met een koekblik rijd, hoeveel met een kanon.
jack_abarth zegt
@Bartholomeo:
Dat zal wel redelijk af te meten zijn aan het aantal Wallonen en Vlamingen…
vondeyck zegt
Hoe zit dat met Monaco bijvoorbeeld? Geeft wel een vreemd gemiddelde en er “wonen” nogal wat mensen die eigenlijk elders wonen maar ik kan me ergens slecht voorstellen dat Monaco gemiddeld onder de 79 kW zit per nieuw verkochte auto.
stanlee zegt
@vondeyck: Monaco is geen lidstaat van de eu
vondeyck zegt
@stanlee: Ah, daar had ik even overheen gelezen.
xilver zegt
@stanlee: Die visie zal je moeten herzien. Officieel is het inderdaad geen aparte lidstaat en wordt het verwerkt onder Frankrijk, toch hebben die lui o zo gegeerde Euro’s.
forzaferrari zegt
Goh, Luxemburg op 1..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Zweden Powerrrrr
Hupke zegt
Het verbaasd me eigenlijk dat dat zo laag is, worden er dan zoveel koekenblikjes verkocht? Ik dacht eigenlijk dat 2 liter de middenmoot was.
ardonjr zegt
@Hupke: Ik zou zeggen tel morgen in de spits maar eens de 107s, Clio’s, Aygo’s, Megane Estate’s (ook maar rond de 70 kW), fiat punto’s en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het zijn niet alleen de kleine autootjes die je ziet die weinig Kw’s hebben. De Priussen, Megane’s, Fiesta’s, BlueMotions enz.. kunnen er tegenwoordig ook wat van.
casperfcb zegt
@ardonjr: die autos die je opnoemt zie ik dagelijk.. geen bal aan zie liever wat spectaculaiders..
ardonjr zegt
@casperfcb: euh.. ja .. dat is toch ook het hele idee achter het lage gemiddelde.. dat je die dingen dus zo vaak ziet.. daardoor gaat het gemiddelde omlaag.
casperfcb zegt
@ardonjr: ja wel jammer.. zie toch liever de pk beesten..
mout zegt
@Hupke: Welnee, is het ook nooit geweest. Zelfs in het D-segment is 2 liter altijd een meerprijs geweest. Misschien is een enkele premium D-segmenter nooit kleiner geleverd, maar ook daar was 1.6 / 1.8 de standaard.
tupperware zegt
@Hupke:
Dit zijn dan ook de cijfers uit de echte wereld, die waar echte mensen echte auto’s kopen.
ff een citaat van @desjonnies misbruiken.
Hupke zegt
@tupperware:
Een opel isignia, skoda octavia, vw passat, renault laguna, peugeot 508,… allemaal echte wagens die de mensen echt kopen. En dat is toch ook wel het gross van de wagens op de weg. En op hier en daar een 1900 zullen het toch wel allemaal 2.0 zijn.
amglover zegt
Hahahahah geweldige foto’s bij dit artikel. Een dikke Brabus blok met 850pk hahahaha
mout zegt
En ik dacht dat ik een laffe bak had, met mijn 12 jaar oud familiehok. Kom ik lekker toch nog boven het gemiddelde van Luxemburg, al is het qua vermogen met de hakken over de sloot.
screamer zegt
mijn franse auto heeft het gemiddelde van Frankrijk :D
ow wacht, dan heb ik een wel heel erg “gewone” franse auto… :(
anakiet zegt
# 1 USA – 150 kw 204 pk (5700 cc)
Kon het niet laten :)
roelster zegt
@anakiet: Zo weinig vermogen voor zo’n cilinderinhoud.
patrickae86 zegt
In Nederland rijden verschrikkelijk veel van die Joris 3 pinters rond… Ik zit lekker veilig met minder cc’s en meer pk’s dan Luxemburg :)
melkkoe zegt
@patrickae86: met tjoening is natuurlijk geen rekening gehouden in deze lijst
patrickae86 zegt
@melkkoe:
Dagelijks vervoer:
Volvo s40 t4
1855cc
147kw (200pk)
Standaard ;)
melkkoe zegt
@patrickae86: dan heb ik niets gezegd. Was bang dat je een 3-pitter zou rijden
RazorHead zegt
@patrickae86:
is die ae86 op je profielfoto van jou?
foto’s op AJ ? ziet er wel goed uit !
patrickae86 zegt
@RazorHead:
Ja die is van mij, ligt alleen behoorlijk in project op het moment.. Japans blik uit de jaren 80 is niet zo best… :(
E34M5Touring zegt
Zwitserland maakt ook een goeie kans. Geen EU dus niet in deze lijst natuurlijk.
erwh zegt
@E34M5Touring: inderdaad, als men daar een auto koopt is het meestal de dikkere versie.
melkkoe zegt
” wij hebben ook geen bergen te bedwingen en bovendien veel trajectcontroles.”
Maar wij hebben wel ontzettend veel bejaarden die met een sleurhut moeten rijden.
Hoe lager op deze lijst, hoe hoger het aantal files in het betreffende land denk ik
moveyourmind zegt
Maar goed ook dat we niet in de top tien van dit onderzoek voorkomen. De Europesche Unie zal de uitkomsten van de studie van The International Council of Clean Transportation ongetwijfeld aangrijpen om nog meer restricties en heffingen op te leggen.
escort77 zegt
@moveyourmind: en op 6 december start de VN een onderzoek om te zien of die hoge vermogens niet tot extra veel zwarte rookpluimen uit de uitlaat leiden.
jessetje zegt
Nou ik heb wel wat dikke supercars gezien in Luxemburg
jrk68 zegt
Qua kw’s zit ik aardig op het landelijk gemiddelde alleen haal ik qua cc’s nog niet de helft.
Qua gewicht waarschijnlijk ook niet, dus zeggen die kw’s weer niet zo heel veel.
Emile_Benz zegt
Hm, doe ik het met mijn 125kW/170pk (2495cc) toch redelijk vergeleken bij het gemiddelde…
rob68 zegt
Pff, wat een Donald Duck auto’s allemaal zeg…
sls63amg zegt
@rob68: wat rijd je zelf dan? Een panda?
escort77 zegt
@rob68: niet lullig gaan doen over Duckati’s he… Als je aan DD komt, kom je ook aan mij!
heidekonijn zegt
Maar jullie hebben tenmiste wel mooi gladde wegen om met je toasters overheen te waggelen (proest).
w0o0dy zegt
@heidekonijn: jullie hebben dan weer minder rolweerstand doordat je wielen regelmatig de grond niet raken met al die kuilen, hobbels en gaten. En erg veel diesels…
heidekonijn zegt
@w0o0dy: Met pekaas. Pekaas overal :-)
st3fan zegt
@heidekonijn: hahaahah +1 gekke belg (/andere buitelander) :)
tvr1974 zegt
Ik mis oa ook Portugal
faithnomore zegt
Ga er maar van uit dat een hoog percentage van de krachtigere autos op Luxemburgse nummerplaat eigenlijk frauderende Belgen zijn. Zelfs zonder daar rekening mee te houden doet België het blijkbaar aanvaardbaar. Ging er eigenlijk altijd van uit dat België op dit vlak extreem zwak was. Al die 1000cc 4-wiel scooters die in de weg rijden ..
xjs678qr zegt
Zwitserland? Ik schat ze nog voor Luxemburg :-)
porteno zegt
behoorlijk wat rijke Belgen rijden rond met Luxemburgse nummerplaten om de belastingen een hak te zetten. Waar ik woon in de buurt van Waterloo rijden er veel. Maar de controles zijn verscherpt het laatste jaar en sommige zijn al tegen de lamp gelopen/gereden.
rc1990 zegt
Ik vraag me af hoeveel van de auto’s die het gemiddelde in Luxemburg omhoog halen, ook daadwerkelijk ik Luxemburg rondrijden.