Concept cars zijn vaak een mooie uitlaatklep voor de designafdeling van een autofabrikant. Als er al een productievariant van komt wijkt deze bijna altijd op veel punten van het concept af. Je kunt dus lekker los gaan met scherpe lijnen, mini-spiegels, enorme velgen en een futuristisch interieur. Vroeger was dit op veel punten niet anders, en vandaag laten we je zien wat de Japanners in het verleden allemaal in elkaar hebben geschroefd.
Deze top 10 is chronologisch, en loopt van de jaren ’50 tot begin jaren ’70. Voor inspiratie keken we naar dit overzicht. Van met name de oudste concepts is de informatie summier, maar als er wat degelijke informatie te vinden was staat er een stukje begeleidende tekst bij. Komt ‘ie:
Toyota Proto (1957)
Nissan Prince Sprint 1900 Prototype (1963)
Toyota Concept (1966)
Niet veel is bekend van dit ruimteschip op wielen, maar kenners zijn van harte welkom ons hierover bij te praten. Meest in het oog springend zijn de grote vin op de achterkant en de, ehm, aparte koplampen, waar een stel tepels uit lijkt te steken.
Mazda RX-87 (1967)
We weten dat het design van deze Mazda afkomstig was van Bertone, en dat hij met een wankelmotor was uitgerust, maar daar houdt de kennis ook op.
Toyota EX-1 Concept (Tokyo Motor Show, 1969)
De EX-1 was een van de drie concepten die Toyota eind jaren ’60 maakte. Deze tweezits coupe Check was volgens Toyota zelf “styled specifically for long-distance driving at high speed.” In de styling zijn duidelijk elementen van de 2000 GT te zien. Het model was vooral technologisch interessant, bijvoorbeeld door de spoiler die elektrisch te verstellen was. In 1969. Het dashboard vouwde zich als het ware om de bestuurder heen, en ook de klokkenwinkel was zijn tijd ver vooruit. Twee jaar na dit concept kwam de Celica uit, een auto die aardig wat stylingkenmerken van de EX-1 leende.
Isuzu Bellett MX1600 Concept (Tokyo Motor Show, 1969)
De MX1600 is een auto met een Nederlands tintje. Verantwoordelijk voor het design was Tom Tjaarda van Ghia. Het is een achterwielaangdreven model met middenmotor, dezelfde 1.6 met dubbele carburateur die in de GT-R te vinden was. Een jaar later kwam Tjaarda met een update, de Bellett MX1600II, maar het eerste model wint het wat mij betreft op alle fronten.
Mazda RX-500 Concept (Tokyo Motor Show, 1970)
Deze breadvan van Mazda was de grote publiekstrekker op de 17e editie van de Japanse autoshow. Het concept was een testversie voor veiligheid op hoge snelheid. De koets was vervaardigd van plastic, die hielp het gewicht op een bizar lage 500 kg te houden. Onder de kap lag een wankelmotor die de achterwielen aandreef, en die de RX-500 in staat stelde snelheden tot 200 km/u te halen. Een leuke gimmick waren lichten aan de achterkant, die middels kleur aangaven of de auto accelereerde, remde, of een constante snleheid reed.
Nissan 270X Concept (Tokyo Motor Show, 1970)
Qua styling oogde deze 270X lekker agressief. Scherpe vormen, dikke banden en een dubbele uitlaat deden de bezoeker vermoeden wat voor een bruut powerhouse er onder de kap zou liggen. Dit viel tegen: in de basis was het een Nissan E10 Cherry, uitgerust met een 1171cc motor. All show and no go dekt de lading dus aardig. Desalniettemin moet je de designers kudo’s geven voor hun werk.
Toyota EX-7 Concept (Tokyo Motor Show, 1970)
Deze tweezitter was het antwoord op de vraag hoe een supercar op basis van de Toyota 7-racer er uit zou zien. In het concept werd dezelfde 5 liter krachtbron gestopt, alleen dan qua vermogen teruggeschroefd (met 450 in plaats van 800 pk). De deuren hadden een gullwing-design, maar dan anders, want ze openden naar achteren, zoals op deze foto mooi te zien is. Het uiterlijk is duidelijk een teken van de tijd, vergeljk hem maar eens met de Mercedes C111 uit dezelfde periode.
Nissan 216X concept (1971)
Nissans experimentele auto op het gebied van veiligheid. Onder de kap lag een dwarsgeplaatste 2-liter viercilinder. Twee zaken maken deze auto in het bijzonder speciaal: onder het rijden schoven de bumpers automatisch uit, met maximaal 15 centimeter. Verder was de 216X voorzien van een achteruitrijcamera avant la lettre: in de bolling van het dak was een achteruitrijperiscoop geplaatst. No kidding.
Toyota RV-2 Concept (Tokyo Motor Show, 1972)
Deze hippe campervan op basis van de Corona was ideaal voor het stelletje dat geen zin had om een trekhaak op hun auto te monteren. Helaas voor de mannen van Top Gear is het nooit tot een productiemodel gekomen, anders was hun kampeer-aflevering een eitje geweest
SimonMc zegt
Die Mazda RX-500 Concept is zooooo VET !
En dan dat gewicht! *kwijl*
norge zegt
Die Mazda RX 500 was/is toch wel een gaaf karretje.
288gto zegt
@norge: De mooiste uit dit rijtje. Heeft wel wat van italiaanse concepts uit die tijd.
Jochempie zegt
Ik wist niet dat de mercedes C111 een japanse auto was? Oh wacht, het is een Mazda RX 500.. Niets om trots op te zijn, die vroege japanse autojaren.
E34M5Touring zegt
Vind ze allemaal erg vet vooral die deur van de Toyota EX-7 concept talk about the ultimate carpark necktwister
E34M5Touring zegt
trouwens die Toyota Proto met z’n double bubble roof weten we meteen waar Jaguar dat vandaan heeft met de XK8 of peug met de RCZ ;)
Destroyer-GT zegt
@E34M5Touring: Um, denk dat Zagato eerder was
spykerboy zegt
vind het allemaal nix sorry
SimonMc zegt
@spykerboy: Met een Nickname zoals de jouwe, moet je niet te hard roepen sorry
spykerboy zegt
@SimonMc: ach het ziet er teminste beter uit dan een fransoos ;)
SimonMc zegt
@spykerboy: Dan toch niet mijn Fransoos !
spykerboy zegt
@SimonMc: elke fransoos vind ik lelijk, sorry smaken verschillen hea ;)
SimonMc zegt
@spykerboy: Zelfs een Fransoos met een Italiaans design?
Het enige Frans aan mijn auto, is de mekaniek hoor ;)
Zoek maar eens op google : Peugeot 406 coupe. ( valt me wel op hoeveel fout getuned versies er op staan :( )
Esprit_de_Flandre zegt
@SimonMc: Idd, een van de mooiste Fransozen, helaas helemaal naar de kl°ten geholpen door tal van eigenaars…
BmwMPower zegt
Die Mazda RX-500 is inderdaad erg gaaf.
Doet me denken aan een Italdesign.
Ferry_76 zegt
Die Nissan Prince doet aan de voorkant wel héél erg denken aan de Ferrari 275GTB, en aan de achterkant aan Jaguars E-type..
G-Ammo zegt
Toyota EX-7 Concept, vet ding!
Bracket zegt
Volgens mij had ik vroeger een Matchbox (oid) die wel erg lijkt op de EX-7 Concept. Het dak ging ook naar boven open.
av_diver zegt
Ligt het aan mij, of zie ik veel Citroen SM lijnen?
NLBUURMAN zegt
@av_diver: nu je ’t zegt… maar dat vind ik niet erg, jij ook niet hoop ik?
raphael zegt
Je ziet zeker in de vroege concepts het nodige knip, plak en jatwerk waar de Japanners bekend om stonden.
Atenza zegt
De Mazda RX-87 werd later de Luce Rotary Coupe. Gebaseerd op de Luce (sedan en station) dat in NL te koop was als 1500/1800. De coupe is hier nooit geleverd
Larrs zegt
Uit de Nissan Prince Sprint moet gewoon de Nissan 240ZG gekomen zijn.
http://kultivate.wordpress.com/2009/11/19/immaculate-240zg/
Toch wel een van Nissan mooiste sportauto’s.
Fova zegt
Ben ik de eerste die ziet dat deze top 10 extreem bijzonder is, met name omdat er 11 verschillende items in staan?
RubenS zegt
Dr zitten wel een rare concepts tussen…
desjonnies zegt
@RubenS:
Dat is nou juist de bedoeling van een concept, mensen uit hun tent te lokken, nieuwe ideëen naar voren te brengen, iets wat de mensheid overigens heeft doen evolueren : nieuwe ideëen………
fortuna zegt
Leer eens wat gullwing deuren zijn…
Flatfour zegt
Ik zie hier toch wel wat vooruitstrevende creaties op het thema BTTF
Hupke zegt
Die Nissan Prince in best wel een mooi karretje.
En in die tijd met een 1900 zal het ook wel vlot geweest zijn.
Die Toyota Proto heeft wel een heel hoog tunderbird gehalte, zowel tunderbird als Ford Tunderbird.
allcarindex zegt
Ford hundreds of Japanese and other concept cars visit.
Voor honderden Japanners en andere concept cars te bezoeken:
http://www.allcarindex.com/concept/index
floryn zegt
De laatste Toyota RV wint het voor mij. Wat een bak.
floryn zegt
Thanks at Sir Smokalot voor dit stukje geschiedenis!
Esprit_de_Flandre zegt
De Toyota Concept 1966 is een leuk staaltje sixties futurisme. EX-1 is ook best wel knap. Lijkt een beetje een muscle-car, maar dan met een meer Italiaanse lijn.
Mazda RX-500 is knap door z’n lompheid. Puur functie, niets elegantie. Industrieel futurisme. Typische vormen van de jaren ’70.
Nissan 270X heb ik nog als modelautootje gehad, denk ik. Of het was er eentje die er hard op leek. Is ook al zo lang geleden.
)
Esprit_de_Flandre zegt
Recenter maar ook leuk: Nissan TrailRunner, 1997
Kijk, dit is nu een Off-Road Coupé! BMW kan hier nog iets van leren. Hopelijk kijkt Audi hier eens goed naar voor ze zelf met hun SUC(oupé) komen…
Esprit_de_Flandre zegt
@Esprit_de_Flandre: Nog een achterkantje erbij…