
De downsizingtrend heeft zo zijn voordelen en nadelen. Een van de grootste nadelen is wat mij betreft dat er nooit meer een asociaal groot blok in een hot hatch wordt gelepeld. Dit is een ode aan de laatste der Mohikanen.
Laten we beginnen met te stellen dat de vorige generatie power-hot hatches misschien niet volledig geromantiseerd moet worden. Ze zopen als tempeliers, en zo’n loeizware vijf- of zescilinder in je neus (als hij daar lag althans) was een recept voor onderstuur.
Desalniettemin, dergelijke zware, vaak atmosferische motoren gaven je een unieke rijbeleving en souplesse waar een veel kleiner, drukgevuld blok niet aan kan tippen.
De tijd dat BMW nog grote atmoferische zescilinders inzette lijkt te vervliegen. In de huidige 1 Serie kan je kiezen uit een zwik aan viercilinders, of een hele dikke geblazen zes-in-lijn (M135i), een 130i is er niet meer.
Geen 1.4’tje voor deze jongen, maar gewoon een loei van een zescilinder. If it fits, I sits.
De RS markeert het einde van de oude 2,5 liter Ford vijf-in-lijn. Zijn opvolger krijgt vier cilinders, en een inhoud van waarschijnlijk 2,3 liter.
Ook de kleinste Volvo kreeg de forse 2.5 vijf-in-lijn onder de kap, hier goed voor 230 pk en 320 Nm. In de toekomst zullen de Zweden echter alleen nog maar viercilinders (of kleiner) ontwikkelen, en de C30 is inmiddels uitgeproduceerd.
De laatste Golf met zescilinder was er een van dee vijfde generatie, de R32. De wagen was direct herkenbaar aan zijn centrale uitlaten in de achterbumper, en niet alleen bij burgers populair. In het zuiden des lands reed de politie er ook (anoniem) in.
Weliswaar ‘maar’ vier cilinders, maar wel uit een fors, geblazen, en vervuilend boxerblok. De volgende generatie WRX wordt los van de Impreza ontwikkeld, en wat er onder de kap komt te liggen is nog onbekend. Iets hybride-achtigs lijkt ons echter niet geheel onwaarschijnlijk.
Ok, het is een viercilinder, maar wel een 2,3 liter grote, met 260 pk. Dat staat garant voor bakken torque steer. Inmiddels is er een nieuwe Mazda3, waarvan we natuurlijk hopen dat er een MPS-variant komt. Maar of daar ook zo’n forse unit in komt te liggen…
Een Kever met 3,2 liter VR6, wat een knotsgek apparaat! Hij is alweer meer dan 10 jaar oud, en bij de huidige Beetle is vooralsnog geen zicht op een extreem gepeperd model. Maar je weet maar nooit….
De laatste leuke Alfa Romeo-hatch, met 3,2 liter V6. Zag er gevaarlijk uit, kon Bonnie St. Claire er uitzuipen, maar toverde bij zijn eigenaars wel altijd een glimlach op het gezicht.
We bewaren het lekkerst voor het laatst. Dit is de enige auto in de lijst met een middenmotor, achter de bestuurder geplaatst, en gewoon een beest.
Wat een slappe lijst. 75% is niet bepaald ‘hot’.
@eMbe:
Ik tel er ook maar 2, oké met een beetje goede wil 3. Dan tel ik naast de Clio en de Focus ook de 147 mee. De rest wil echt alleen maar rechtuit….
@jrk68: de Scooby? Weinig wat zo goed hoekt als een STi hoor…
@ej20g:
Point taken, die zag er zo anoniem uit dat ik hem faliekant gemist heb. Sollyyyy….
@jrk68: vergeleken met de eerdere generaties was de vorige generatie inderdaad relatief anoniem.
@jrk68: Jij ziet wel vaker zaken over het hoofd met je haat-klep…
@jrk68: kon je met de 1 serie wel eens behoorlijk meevallen.
@undifined1:
Snel is een 130i zeker maar te soft voor een hothatch, rwd staat natuurlijk wel garant voor een hoop lol.
@jrk68: de rest heeft ook gewoon een stuur hoor, bochten zijn geen probleem…
@kor1:
Je driewieler ook, maar dat maakt het nog geen hothatch….
@jrk68:
Gna
Bij een hot-hatch denk ik aaaaaaan
– 205 GTI
– Golf GTI (1e generatie)
– Escortje
– 106je
Maar none of the above on the list.
De definitie van een hot hatch is the unbearable lightness of driving.
En alhoewel ik zeker Subaru fan ben, kan ik de WRX STi onmogelijk als hot hatch bestempelen.
Noch enig ander voertuig op dit obesitas lijstje.
Laten we reeël zijn, de hot hatch is dood, leve de hot hatch.
Daarom staat er bij mij een 1e generatie 106 Rally in de loods.
– autootje kost nu nog 2 keer niks
– onderdelen kosten echt eenkrabbel (2 schiven met blokken voor € 42,00)
– en over vijf jaar zegt iedereen ooooh jaaa heb jij er nog eentje
@jrk68: je reactie geeft je niveau maar weer eens aan. Ik heb een 2-wieler (motor) en een 4-wieler, maar geen 3-wieler.
Ik mis er één, hoewel het geen Hot Hatch is: De Golf IV met de V5 motor. Voor zover ik uit mijn hoofd weet de enige auto met een V5 ooit gemaakt…
@theblackstig: De Passat. En de Bora natuurlijk.
@rotarypowah:
Seat Toledo had hem ook.
@rotarypowah @jrk68: Inderdaad, maar het is dan ook precies dezelfde motor. Geen ander concern dan VAG heeft het gebruikt.
@theblackstig:
Zal wel een reden gehad hebben…
@Hubert: VAG liefhebbers spreken wel eens over t slechtste motorblok ooit gebouwd door VW.
@rikus:
Als ze dat zelf toegeven, moet het wel heeeeeeeeeeel slecht zijn….
@jrk68: en VAG fans geven niet gauw iets toe….
@rufctr01: Raar maar waar.
@theblackstig: v5 of vr 5?
@4991: Europa noemt het een V5 in de states noemen ze alles met vr
@dahlback: oh, weeral wat bijgeleerd. Danku!
@theblackstig: De Amerikaanse Golfs hebben bijna allemaal een 2.5 5 cilinder. Golf VI heeft dat ook.
@e550:
Dat is een andere motor, de V5 is 2,3 en de 2.5 in een lijnmotor.
Als je de Subaru WRX STi noemt, mag de Mitsubishi Evo eigenlijk niet ontbreken. En daarmee eigenlijk ook de Supra’s en Skylines ook niet. ’t Zijn eigenlijk ook helemaal geen hot hatches, want coupé/sedans.
Had deze er beter in kunnen staan: Lancia Delta Integrale
@RRRobert: de laatste Impreza WRX STI was in Europa voornamelijk te koop als hatchback. Alleen de laatste 2 jaar kwam de sedan erbij.
@RRRobert:
Imprezza is toch wel een hatchback, en desnoods is het een coach. Aangezien het een 2-deurs is. De evo is een sedan. Supra is een coupe en de skyline is ook een coupe.
@Hupke: de eerste Impreza was er anders ook als volbloed coupé hoor. Inclusief langere voordeuren vergeleken met de normale sedan. De Skyline was er ook als sedan maar daar hoor je (jammerlijk) weinig over.
@Hupke: @ej20g: O.a. een STI wordt niet bedoeld wanneer je het over een ”hot hatch” hebt.
Smokalot slaat grotendeels de plank mis met dit lijstje.
@imba: eigenlijk waar. Strikt genomen zit de STI ook ruim boven de ‘hot hatch’ segmenten.
Golf R32!
Voor mij de clio. Gewoon omdat het toen kon.
@gerjan: ik ben die clio v6 een keer tegengekomen in spanje. Wat een geluid maakte dat ding !!
@kenner: Twee weken geleden één gezien in Groningen, wat een gaaf ding!
@rikus: Klopt! Zie die blauwe wel eens bij Euroborg rijden. Echt breed en begeringswaardig…
@lennyv87: Inderdaad ja, een donkerblauwe. Ik was bij het Rabobank gebouw voor het werk, en daar kwam het monster zo ineens om de hoek rijden. Maandag ben ik daar weer dus met een beetje geluk..
@rikus: Blauw met zwarte lichtmetalen velgen, die komt met grote regelmaat voorbij rijden.
Er rijd in Groningen ook nog een zilvergrijze rond als het goed is.
In enkele gevallen is het jammer, de meeste zal ik niet missen.
De downsize trend kan ook leuke auto’s opleveren, denk eens aan de Renault 5 turbo, dat was met slechts een 1.4 4L toch een episch bommetje.
@jrk68: nog enkele downsize leuke dingen:
AX GTi 95pk/800kg
106 Rallye/GTi
Saxo VTR/VTS
…
In die Clio zie ik wel een leuk hobby project. Als ik geld zou hebben voor een nieuwe Clio. En voor een V6 en als ik tijd zou hebben, en een overdekte ruimte voor de auto.
De Forcus RS is wel miijn all time favoriet.
De Subaru vindt ik persoonlijk geen hot hatch hoewel het een hatchback is doet de Suby eerder mee in het rijtje evo X, 350/370Z en mischien ook wel de octavia RS.
Zelf heb ik ook een clio(2003) maar mijn liefde gaat toch uit naar de 130i wat een beest van een auto is dat en die clio v6 is net te hardcore
En de C32 AMG Sportcoupé?
Wat mij betreft overigens prima dat die Impreza ”hot” hatch niet meer terug komt, zelfs in de topvariant leek het een saaie wannabe lease auto met net 1 extra gat in de motorkap. Een impreza/wrx hoort gewoon een sedan te zijn, punt.
@HDM: mee eens. Als sedan zijn ze gewoon veel mooier (of als coupé, zoals de Type R’s en P1’s van vroeger).
@HDM: dat is waar !!
Nissan sunny Gt-r mis ik in dit rijtje
Nissan sunny GTI-R bedoel ik
@wantthegreen:
Dan mag de Delta Integrale evo ook niet ontbreken.
Hahahaha bonnie st. Claire, haha well played!!!
Ehm riep daar iemand Civic Type-R….
@the-thing: Riep daar iemand hot-hatch met grote motoren .. ?
@waxweazel: Riep daar iemand?
@waxweazel: moeten die groot zijn dan? Met 200pk uit n 2.0 en 6,6 sec naar de 100 voor de ep3, en 185pk uit n 1.6 vtec in <6 seconden (ek9) kunnen die best tegen deze wagens op.
Waardeloze lijst!
@nasty: Je snapt blijkbaar de achterliggende gedachte van dit artikel niet..
Doe mij maar de alfa! Oh, wacht…die staat al op de oprit :D
Ford 5 in lijn? Lol.. Volgens mij huist daar toch echt een Zweed onder de kap…
@patrickae86: Correct.
R32 komt niet meer terug? Was dat maar waar, een buurjongen heeft er een. Ff naar buiten gaan en je komt het vagwaggel direct tegen. BAH!
147 GTA, lekker! Zelfs in zwart. Wil hem graag terug. Oh wacht, tijdens postbode simon spelen kom ik hem altijd tegen.
Clio V6, nooit gezien. Lijkt me lastig sturen, maar heerlijk om te zien en te horen.
3 MPS? Zie hem soms, nog geen geluid gehoord. Underdog…
Soeb? Wil er 1, wil er 1 wil er 1!
C30 T5? Nooit gezien of gehoord.
Focus RS: 1x gezien, toffe wagen!
@toyotafortuner: C30 T5 heb ik wel weleens gehoord. Klinkt zalig! Maar welke 5-cilinder benzine doet dat niet?
@ej20g: mjah.. 5-cyls zijn idd lekker. Heb er gewoon nooit een C30 T5 gespot tijdens mijn spotrondjes. Of ik moet gewoon meer omkijken naar C30’jes.
@toyotafortuner: T5’s zijn ook zeldzaam hoor. Sinds de introductie heb ik er maar een stuk of 4 á 5 zien rijden.
@ej20g: ach so.. Net zo zeldzaam waarschijnlijk als de 207RC van weleer denk ik. Heb er maar 1 ooit gespot. Thanks voor de verduidelijking, mede Japanliefhebber :D
@toyotafortuner: ja dat denk ik inderdaad. De 207 heb ik nog nooit gezien zelfs! Wat ik overigens het meest zie rijden van de C30 zijn…jawel, 1.6 ecosjokkers. En graag gedaan, mede Japanliefhebber.:)
@toyotafortuner: die t5 rijd zat rond, zowiezo te herkennen aan de dubbele uitlaat en het heerlijke 5 cilinder geluid.
207RC wil je toch niet dood in gevonden worden?
Ik mis toch echt een Civic Type-R en Nissan Sunny GT-R in dit lijstje.
Beide zijn begeerlijker dan een Volvo C30 T5 of BMW 130i.
Die Clio V6 daarentegen… Die zie ik bijna dagelijks bij mijn werk langs komen. Bruut!!
@awesome: plus één voor de sunny
@awesome: Uiteraard heb ik daaraan gedacht, maar de focus in dit artikel ligt juist op de zware motoriseringen. De Japanse GTI’tjes zijn allemaal vierpitters met maximaal 2 liter motorinhoud (soms minder, zoals de Swift 1.3 GTI), dit is meer een ode aan de V6- en vijf-in-lijn-schuivers, die bij een nieuwe generatie echt niet meer terug gaan komen.
@sir_smokalot: Point taken.
@sir_smokalot:
Uitzondering is dan wel de Toyota blade master G (stomme naam dat wel)
Een 3.5 V6 in een wat “aangepaste” auris ;)
@awesome: idd de civic type-r voorzien van een heerlijke K20, dan halen we de Mazda uit de lijst in ruil voor deze.
Kever RSI… Omdat hij uniek is en knijterhard gaat !
@markietwo:
Voor 27 rooitjes laad je der in mijn Heimat eentje op, koopje toch?, voor een auto waar er maar 250 van zijn gemaakt.
Ook staat er nog 1 met weinig km’s voor 39k.
Kun je nagaan als Volkswagen de golf w12 had gebouwd, dan was dat gewoon “the mother of hatchbacks”.
@porscheFan64: Ja vooral in bochten!!
c30 t-5 hoort er eigenlijk niet tussen mijns insziens.. tuurlijk is 230 pk veel en snel , het was tevens de top in het c30 gamma maar t is géén hot hatch in de zin dat het een supersportieve bochtenridder is, ’t is meer een soort gt onder de hot hatches… Vind t eigenlijk wel vreemd dat de civic vti er niet tussenstaat… had destijds 170 pk waar de golf gti er slechts iets van 120 van had…
@tmenges: Kijk even naar de titel. Snelle civics bestaan nog steeds.
@pleiades: Welke snelle civic? op dit moment is er een 1.4 met 100pk , een 1.6 diesel met 120 pk en als klap op de vuurpijl een allesverpletterende 1.8 met 140 asfaltverscheurende pk’s leverbaar …. Een Type R (waarmee je mij onder de tafel probeert te lullen) is helaas niet leverbaar!
@tmenges: Voel je je meteen aangevallen dan? En de Type R is nog niet leverbaar, maar komt wel terug. (in 2015) :’) En het ging hééééél toevallig over hot hatches die niet meer terugkomen.
@pleiades: o nee voel mij niet aangevallen :)ok t ging over hot hatches die niet meer terugkomen. maar wie zegt dat mazda geen mps meer gaat maken, en wrx sti modeljaar 2014 komt er óók!!
@pleiades:
Je hebt echter 1 niet geheel onbelangrijk deel van het verhaal gemist. Het gaat om grote motoren.
De MPS was 2.3 liter en daarmee de kleinste uit deze lijst. Het is onwaarschijnlijk dat een eventuele opvolger dat weer krijgt daar Mazda alles op Skyactive gooit en die is slechts 2 liter.
@jrk68: Ik heb stille hoop dat ze de TBi-blokkies van Alfa kunnen lenen voor een MPS, als die hele tie-up althans wat vloeiend verloopt. Zou niet weten wat ze er anders in zouden moeten lepelen.
@sir_smokalot:
Dat zal wel “stille hoop” blijven vrees ik.
Ze kunnen natuurlijk ook een haardroger op de skyactive schroeven. Maar zoals zo treffend uit het AMG/M/RS artikel kwam, hoeveel moeite wil je doen voor 1 á 2% van de verkopen in crisistijd.
Mijnsinziens zou de industrie er beter aan doen om te leren van de geschiedenis, 30 jaar geleden was er een enorme keus uit betaalbare ragbakkies.
Zo heb ik nog een Innocenti DeTomaso gehad. Wat heb ik daar een lol mee gehad, lichtjes getuned naar een pk of 90 maar slecht 700kg en het onderstel van de oude Mini.
Niet supersnel maar gek genoeg om de hooligan uit te hangen.
@jrk68: Heel veel pk’s heb je niet per se nodig, vraag dat maar aan alle MX-5 fanboys in mijn vriendenkring :)
@sir_smokalot:
Iets wat ik al een heel poosje weet, een S1 Elise en een Smart Roadster hier.
Beide amper boven de 100pk maar bakken vol lol….
@tmenges: tot kort geleden was er in Japan nog een Type R leverbaar. Deze stond op hetzelfde chassis als de Civic Hybrid hier.
@tmenges: Klopt. Net zozeer als de R32 een heel ander karakter heeft dan de GTI. Ik heb ze voor het gemak ‘hot hatches’ genoemd, maar in de pure zin des woords kan je daar kanttekeningen bij zetten. Het ging mij juist om de grote zuipblokken die er in lagen, met als summum wellicht de GTA’s van Alfa.
Als daar nog een nieuwe van komt, dan is het een 1750 viercilinder, toch een ander karakter dan een atmosferische V6.
@tmenges: Het verhaal gaat om grote motoren in wagens, civic gaat niet verder dan 2.0 en 4 cilinder
Hoe kan die beetle in hetzelfde rijtje staan als een geniale clio V6?
Het hart zou de clio V6 kiezen, het verstand de VW golf en met een combinatie van de 2 kom ik bij de subaru wrx sti uit.
Heerlijk zo’n Clio V6!
Er komt dus geen focus rs meer……. Ik had nog een stille hoop dat dit geweld terug zou keren in een nieuweren verpakking……..
Geeft niks, redding is nabij….. http://www.autoblog.nl/nieuws/kia-pro_ceed-gt-rijtest-en-video-60019
@norge: Gelukkig , zat al peentjes te zweten!
Overigens staat er geen enkele peugeot in het lijstje als je het over hot hatches hebt moet er er in die hun line-up toch sowieso eentje te vinden zijn.
106, 205, 206 de ralley’s en de gti’s,…
@Hupke:
Allee salle, hedde gij de tekst gelezen…?
Het gaat om grote motoren in kleine auto’s. Niet om koffiemolentjes….
@Hupke: Peugot hoort daarin ook niet thuis en wat jrk69 zegt het zijn allemaal koffiemolens.
Had hele andere auto’s in mijn hoofd.
Mini Cooper S JCW met 211pk. Iemand???
@stanoow:
Gaan ze die downsizen dan…? Bij mijn weten krijgt zijn opvolger een 2 liter i.p.v. een 1.6.
Lees de eerste 2 regels anders nog even aandachtig terug….
Een ode aan de laatste der Mohikanen is niet compleet als je hierbij de eerste vergeet.
Namelijk :
AMC Pacer.
5000cc V8 !! ;-)
@kungfupanda:
AMC had 5 jaar eerder de Gremlin al met dezelfde V8.
@carmasterr:
Je hebt helemaal gelijk. Dacht altijd dat de volgorde andersom was.
De Gremlin was een stuk knapper.
Metro 6r4 3.0 v6 400pk
Mijn Peugeot 205 1.9 GTi komt helaas ook nooit meer terug.
Zo’n tien jaren geleden stond er bij een Subaru dealer in het oosten des land ook een Clio V6 te koop,zilver kleurig.(-reed toen der tijd zelf een Impreza Gt turbo MY 2000,laatste model van deze oer-impreza met een EJ20G motor.)
Ik mij toen laten vertellen dat deze Clio was ingeruild op een WRX Sti.De vorige bestuurder van deze Clio kon dat ding niet in bedwang houden,om het even zo te zeggen.Dat was/is een ‘bom’op wielen,met zo’n 250pk.(+)
Renault doet mij niks,maar die V6,wat een bak,prachtig.
Dit model Clio heb ik sinds die tijd,nooit meer op de weg zien rijden.
@bayernmunchen: wellicht was de reden wel van de abominale staat van bouw van zo”n v6 clio , zeker de eerste serie . Kan ook de reden zijn er 1 te willen bezitten…
@tweede_woning:
Jij was toch ook van de Lotus?
Dan kan een series 2 Clio V6 geen probleem zijn.
@jrk68: dan heb je een wel heel beperkte mechanische kennis , dat geeft niet , het is nu alleen zo zichtbaar ( voor velen )
wie heeft er dan ook zin om 1 op 5 te rijden in zo,n klein gebakkie ??
gaat toch nergens over ..
Ik ga uit het rijtje hierboven voor de Alfa 147.Die laten tunen bij Auto Delta in Engeland.Komt hij terug als 3,7 liter.Die hebben ook een 156,3,7ltr.Zou ik die toch nog liever hebben.
Ben absoluut geen franse fan maar een vriend van me heeft een Clio V6 voorzien van een zeldzaam kleurtje, beetje oranje rood met micca.
Golf r32 een heerlijke wagen en zie die toch het liefste van het type 4.
Subaru heeft helaas de fout gemaakt door een hatchback uit te brengen en die moeten ze alleen in Sedan leveren. Alleen in mijn ogen is de 1e impreza het mooist en vooral de 22B.
Alfa niet echt fan van.
Bmw 1 serie doet me helemaal niets.
Dit zijn allemaal obesitas kindertjes, die door het gebruik van een zware motor presteren, nix in dit lijstje is een echte hot-hatch.
Bij een echte hot hatch hoor je je deurplaten buigen onder de spanning, als je hem loeihard in een bocht zet.
In een echte hothatch is comfort een accessoire en eigenlijk niet aanwezig.
In een echte hothatch stuur je de wagen met je billen en je onderrug.
In een echte hothatch zit geen enkele klapzak.
In een echte hothatch wil je geen stuurverkrachtiging.
In een echte hothatch zitten remmen zo groot als ouderwetse LP’s
In een echte hothatch is een enorme voorraad aan aftermarket verbeterings en veranderings onderdelen verkrijgbaar.
In een echte hothatch kun je jezelf hardstikke deaud rijden.
In een echte hothatch zit nauwelijks ABS
In een echte hothatch zit een gewledige prijs-kwaliteits verhouding.
In een echte hothatch wil IEDEREEN gezien worden.
@desjonnies: Helaas paste ‘Top 10: obesitas kindertjes, die door het gebruik van een zware motor presteren, maar volgens de strikte definitie van het woord geen hot hatch zijn, maar toch rap gaan’ niet op 1 regel…
@sir_smokalot:
Weet je Smoke,
je humor snap ik helemaal, maar je weet volgens mij ook donders goed dat ” none of the above ” echt voldoet aan de definitie van een hot hatch
Jeremy Clarkson geeft in de docu ” the new romantics ” een liefdesverklaring af over zijn favoriete auto : de hot hatch.
En hoewel de man soms een blaaskaak mag lijken, met deze docu slaat hij in mijn wereld de spijker op zijn kop
http://www.youtube.com/watch?v=IocMDfTw1_0
@desjonnies: Laat Clarkson de Clio V6 nu 1 van de beste hot-hatches vinden… Blijkbaar wordt jouw definitie niet door iedereen overgenomen…
@desjonnies: Dat is jouw definitie van een hothatch. Leuk en aardig, maar wat jij noemt is leuk voor + versies van hothatches. Meer bedoelt voor een circuit dan de openbare weg. Enige die dit nog waat maakt is Renault met de Megane 2 r26R. Hotter en kaler krijg je ze niet.
Van het bovenstaande rijtje heb ik enkel de 147GTA mogen (en willen) bezitten en het was een genot om er mee te rijden. Tijdloze auto. Moest wel voorzien worden van wat upgrades zoals fatsoenlijke lichtgewicht velgen, sperdiff, remupgrade en eigenlijk ook de 2×2 einddemper..
@jeffreym3: 2 keer 2 einddemper en weg originaliteit van de GTA.
@jeffreym3:
Ik zie dat je mijn punt juist helemaal mist, voor mij is een hothatchjuist een auto waarmee mijn vrouw gewoon boodschappen kan gaan doen, snel als het moet maar vooral praktisch en niet echt over de top en betaalbaar.
Grappig dat je de 147 GTA noemt, Italianen hebben altijd de neiging gehad om, als ze zoiets neerzetten, gelijk een race-monster te creeëren.
Ik zou meer op de Alfa Sud Sprint willen wijzen als zijnde een echte hot hatch.
Drie deurs, sneller dan zijn broertjes of zusjes, onderscheidend op straat en toch praktisch genoeg voor het dagelijks gebruik
@desjonnies:
Dan is een Peugeot 205 1.3 Rallye ook een heel goede hot hatch.
@desjonnies: autoblog heeft de ”brommerjeugd ” toch opgevoed met het feit dat pk”s is waar het om draait…..
@desjonnies: oftewel, een echte hot hatch moet nog gemaakt worden.
@desjonnies:
Er is wellicht hoop, bij Nissan….
http://www.autofans.be/nieuws/officieel/26202-ook-nissan-micra-krijgt-gepeperde-variant
Tuurlijk, er zullen vast wat elektronische snufjes aanwezig zijn, maar ik denk dat Nissan er iets super geinigs van gaat maken..
Kheb een keer een clio v6 gezien wat een ding mooi blauw dik hoor maar was dat wat? Nog problemen ermee? Because renault
Paar jaar geleden zelf in mogen rijden… De Clio v6 had me hart gestolen! Bijzondere auto! En het bekijks dat je heb… Bizar!!
@tweede_woning,
Het betrof hier toen om de tweede generatie V6 Clio,zeer spartaans interieur.
De verkoper zei toen letterlijk dat de eigenaar er niet mee kon ‘omgaan’,vooral in de bochten.
Deze Clio stond toen te koop voor zo’n rond de 30.000Eu.wat ik me kan herinneren.
De eigenaar van deze V6 had er toen een nieuwe WRX Sti gekocht,wat overigens een goede keuze is geweest.
@bayernmunchen: op de openbare weg veel te listig en op een circuit een aan/uit auto. Moet je niet willen , want ook nog beroerd gebouwd. Zat ander spul die de moeite waard is.
@tweede_woning: Als je uitspraken kopieert, doe het dan goed, en weet waar je over praat… Ik rij al 6 jaar Clio V6, en hij is alleen listig als je de grenzen opzoekt. En geloof me, die grenzen liggen heel ver en horen niet op de openbare weg…
Beroerd gebouwd ? Fase 1 (door TWR gebouwd) werd zo wel omschreven, Fase 2 (door Renault Sport zelf gebouwd) dus niet.
@captainknowit: zoals ik al gezegd heb is de eerst serie van Tom een beroerd geval , bouw , handling. De 2 de is zeker beter . Bedenk dat je ook in de regen kan rijden (.) , daarnaast hoort een auto geen aan/uit karakter te hebben waar overstuur bij uit blijft .
Rondjes draaien , leuk hoor , zekier als je de ruimte hebt om de boel heel te houden.
De liefde moet wel realistisch blijven …..
@captainknowit: …product van een veel te korte ontwikkelingstijd , kijk hoelan lotus en porsche erover gedaan hebben een ultiem gedarg te krijgen . Verder de vraag waar je eigen grenzen liggen , indien laag is het welliht acceptabel.
genoeg zo.
Ik begin misschien oud te worden, maar ik mis de Lancia Delta HF Integrale. Mooie tijden….
En wat
En de Renault 5 alpine turbo, de Renault 5 turbo 2, daihatsu charade gti, fiat uno turbo
Op de turbo 2 na allemaal boodschappenwagentjes waar je ook flink mee kan gassen. In de turbo 2 passen nl geen boodschappen :)
@iJoost:
Kleine correctie: Daihatsu Charade GTti. Een 993cc 3 cilinder turbo blokje met 101pk.
@Original_Arnoud: kende de naam niet exact…
Maar een hot hatch hoeft niet per se een 5 of 6 cylinder te hebben. Die gekke Daihatsu wel eens gereden en dat ging best vlot….
Ook wel eens Uno Turbo gereden, dat wil ook zeker wel van zijn plek. Met een 1400 cc blok…
Dan kan deze er ook wel bij in het rijtje: Opell Kadett 2.0 16V.
jullie hebben het allemaal fout!
jullie vergeten allemaal de Fiat 600 Abarth misschien geen autobahn cruiser maar wel bochten auto
MG Metro 6R4.
De focus RS en de R32 hadden in elk geval een goddelijke sound.
Doodzonde dat dat niet is gebleven…
De RSI hoort hier eigenlijk niet thuis ; niet alleen vanwege z’n uiterlijk maar vooral vanwege de ronduit bezopen aanschafprijs..
Hoeveel mensen hebben daadwerkelijk het artikel gelezen?
Wat, geen 850 R?!
I.t.t. veel mensen vond ik de Subaru Impreza WRX Sti hatchback altijd lekker jammer dat die weg is.
@: Of de Ford Focus RS500