De meer dan 20 miljoen auto’s die General Motors dit jaar alleen al moest terugroepen (je zou er een schorre stem van krijgen), is nog niks vergeleken met de grootste recall ooit.
General Motors is dit jaar de onbetwiste King of Recalls. Het Amerikaanse concern verloor hiermee in het eerste en tweede kwartaal van 2014 al zo’n 1,7 miljard dollar. Toch is dit niet de grootste kostenpost van GM in de afgelopen jaren.
Als we kijken naar de tien grootste terugroepacties (aantal auto’s) vertegenwoordigt GM het overgrote deel. Deze twijfelachtige eer is toe te schrijven aan verschillende technische mankementen: van een hangende gasklep tot het spontaan in brand vliegen van de auto. Natuurlijk speelt het volume van het aantal geproduceerde auto’s een belangrijke rol. Toyota doet overigens ook fanatiek mee:
1. Ford – 21 miljoen auto’s
Ford haalde in 1980 maar liefst 21 miljoen auto’s van de weg vanwege een mankement aan de versnellingsbak. Deze zou van zijn P automatisch in zijn achteruit schieten. Onderzoekers hebben destijds 6.000 ongelukken, waarvan 100 met fatale afloop, aan het mankement gelinkt.
2. Ford – 7,9 miljoen auto’s
Bij 7,9 miljoen auto’s van Ford werd in 1996 het contactslot vervangen. Kortsluiting in het slot zou destijds de oorzaak zijn van spontane autobranden.
3. Toyota – 7 miljoen auto’s
Zeven miljoen modellen van het type Vitz, Yaris en Corolla werden in 2012 teruggeroepen door Toyota. Een mogelijk defect aan de elektrisch bedienbare ramen zou de oorzaak zijn.
4. Toyota – 6,76 miljoen auto’s
In april 2014 mochten 6,76 miljoen modellen van Toyota terug naar de fabriek i.v.m het verstelmachanisme van de stoelen, de werking van de airbag en mankementen aan de stuurkolom. Het ging om de Yaris, HiLux, Land Cruiser Rav4 en Urban Cruiser.
5. General Motors – 6,7 miljoen auto’s
Ongeveer 12 GM-modellen met het bouwjaar tussen 1960 en 1970 werden teruggeroepen i.v.m. het spontaan accelereren. Het ging toen om 6,7 miljoen auto’s.
6. General Motors – 5,8 miljoen auto’s
Op nummer 6 zien we wederom GM met een mankement aan de ophanging. De draagarm van diverse voertuigen met het bouwjaar rond 1970 kon los raken, waardoor de bestuurder de controle over het voertuig kon verliezen.
7. Ford – 4,5 miljoen auto’s
In 2005 werden 5,4 miljoen auto’s door Ford teruggefloten vanwege een storing in de cruise control. Hierdoor konden deze auto’s in brand vliegen.
8. Ford – 4 miljoen auto’s
Het spontaan loslaten van de gordelsluiting was in 1972 de reden om 4 miljoen auto’s van Ford terug te roepen.
9. Toyota – 3,8 miljoen auto’s
Eind 2009 zorgden losse vloermatten voor een grote terugroepactie bij Toyota en Lexus. Ze zouden niet goed bevestigd zijn, met alle gevolgen van dien. In totaal ging het om 3,8 miljoen auto’s.
10. General Motors, Volkswagen & Honda – (ieder) 3,7 miljoen auto’s
GM stuurde 3,7 miljoen auto’s terug n.a.v. het onderstel. Dit onderstel zou niet bestand zijn tegen steentjes die tussen de mechaniek van het stuur konden geraken. Volkswagen floot in 1972 3,7 miljoen auto’s terug i.v.m. een losse schroef die ervoor zorgde dat de ruitenwisser niet goed werkte. Honda riep in 1995 ook 3,7 miljoen auto’s terug vanwege een zwakke sluiting van de gordel.
De huidige terugroepactie, waarbij de teller als gezegd sinds deze week op 20 miljoen auto’s staat, scoort een voorlopige tweede plaats, maar aangezien het nog niet duidelijk is of, en zo ja, hoe veel er zal volgen binnen de recall, nemen we hem nog niet in de lijst op.
henkhupelschoten zegt
Ford is toch echt de koning kwa terugroep acties, niet normaal veel haha.
fordnut zegt
@henkhupelschoten: Maar Ford riep al auto’s terug toen nog geen enkel merk dat deed en de jongste terugroep actie is van 1996.
fordnut zegt
@fordnut: Sorry, die van 2005 over het hoofd gezien.
nvhuijkelom zegt
Ford, ford, ford, ford
bmw1m zegt
Denk dat ik toch geen ford koop. Al vindt ik de mondeo wel een leuke auto
roppp zegt
@bmw1m: vindt ik?
mercedesclk350 zegt
@roppp: Ik vindt jou een grammarnazi. Oh wacht, nee dat klopt ook niet, want je kan een feit niet vinden…
EFB zegt
@mercedesclk350: Feiten zijn prima te vinden. Velen boeken staan er vol mee, en op het internet staan er ook nog wel een paar….
mercedesclk350 zegt
@EFB: jij bent zeker de leukste thuis?
maseratizzzzzzzz zegt
@bmw1m: de st220 is een heerlijke auto!
knipperlichtje zegt
Zo, in dit lijstje is Frankrijk helemaal afwezig. Dat gaat weer even tegen de vooroordelen in.
Jansen zegt
@knipperlichtje: niet alleen in dit lijstje… Franse merken lijken niet aan recalls te doen.
tupperware zegt
@Jansen:
Tja, het zal niet nodig zijn hè, ik kan anders nog een rede bedenken waarom ze de top 10 niet haalden. Daar maken ze niet genoeg auto’s voor..
E34M5Touring zegt
@tupperware: Vertel dat maar aan de eigenaren van een C3. Toen de veerschotels het begaven en je een gratis verlaagde C3 had…
maranello zegt
Nr 7. 4,5 of 5,4 mln auto’s?
matje140 zegt
@jansen: nee die gaan gewoon alleen kapot!
RickS zegt
@jansen: in 2010 zijn er bij mijn weten Veel renaults teruggeroepen ivm het mogelijk spontaan activeren van de elektronische handrem. Leuk voor als je op de snelweg rijdt!
stamp zegt
@Jansen: Product recalls (of in ’t frans rappel de produits) komt ook in Frankrijk voor.. maar niet in zulke grote getalen. De nieuwe C1 / 108 / Aygo werd deze week nog op AB aangehaald: een recall nog vóór uitlevering (iets met draagarmen ofzo)
stamp zegt
@stamp: Je reactie moet nog worden goedgekeurd. WAAROM?
stanny zegt
@knipperlichtje: je moet wel eerst genoeg wagens verkopen om ze terug te roepen…. Is dan ook logisch dat de grootste merken in het lijstje voorkomen.
knipperlichtje zegt
@stanny: daar zeg je zo eens wat! Dit is inderdaad vertekend omdat hoge bomen nou eenmaal veel wind vangen. Eigenlijk moet er gekeken worden naar het aantal recalls als percentage van de nieuwverkopen van de wagens waar het om gaat.
roppp zegt
@knipperlichtje: ook geen recente VAAG’s. Die houden ook alles onder de pet.
weem zegt
@roppp: VAG maakt z’n recalls inderdaad niet publiekelijk bekend, maar maakt aanpassingen voor zover ik weet tijdens de reguliere onderhoudsintervals. Het lijkt me dat, in tegenstelling tot sommige van de recalls die in dit lijstje worden genoemd, er uit veiligheidsgronden dus ook geen reden was daarvan af te wijken.
Daarvan kunnen de VAG haters zoals gebruikelijk weer vinden wat ze willen, maar van de grote merken zijn er die het dan minder goed doen, en in tegenstelling tot de Franse merken doet VAG qua wereldwijd volume wèl mee in het rijtje van Toyota, GM en Ford.
pindakoning zegt
Mooi plaatje met een allesvernietigende Prius;)
Jantje_555 zegt
Zo’n Toy Of The Asians (Aziatisch speelgoedje) scoort hier hoge toppen maar het kan NOG slechter bewijst Ford ons
moveyourmind zegt
Loslatende vloermatten met alle gevolgen van dien. Dan ben je als bestuurder ook lekker sloom. Als ze niet goed vastzitten merk je dat echt wel voordat er ongelukken gebeuren. Moeilijk hoor om zelf ook wat verantwoordelijkheid te nemen.
tupperware zegt
@moveyourmind:
Tja, Amerikanen, het volk dat je uit moet leggen dat een magnetron niet bedoeld is om je kat te drogen..
dodge-hemi zegt
Bewijst wel weer dat het chrysler concern het beste uit de states is..
marv46 zegt
Het valt mij uit dit bericht toch wel op dat de recalls van Toyota om een stuk minder bedreigende mankementen gaan dan de recalls van GM en Ford.
En dat laat i.m.o. nou net weer dat verschil zien tussen Japan en de rest van de wereld: Als er ook maar iets niet in orde blijkt te zijn dan willen de Japanners dat weer op orde stellen, terwijl de recalls van Ford voornamelijk om levensgevaarlijke/levensbedreigende mankementen gaan. Om dezelfde reden gok ik dat de Europeanen niet in dit lijstje staan: die laten het niet zo ver komen als de Amerikanen, dus geen/minder recalls voor de veiligheid. Maar ze zijn bij lange na niet zo perfectionistisch als de Japanners, dus ook geen/minder recalls voor (kleine) mankementen die niets met veiligheid van doen hebben.
Captain zegt
Spontane acceleratie in de jaren 60, dat zal tof geweest zijn met je bigblock en uiterst matige remmen.
toniominestrone zegt
Weer zo’n onzinnig lijstje waar je totaal niets aan hebt, maak eens een lijstje in percentage naar het aantal verkochte voertuigen per merk, logisch dat de grote fabrikanten bovenin te vinden zijn, macht van de getallen.
Verder hangt veel af van de strategie van de fabrikant, hou je het stil en laat je eventuele modificaties samenvallen met een servicebeurt zonder veel ophef of speel je open kaart.
desjonnies zegt
He?
Geen PEUGEOT ?
Geen RENAULT ?
Geen CITROËN ?
Hoe kan dat nou….
lincoln zegt
@desjonnies:
door Geen NHTSA bijv ..
daar is in Europa al 50 jaar gebrek aan ..
kunnen gewoon (met subsidie) alle troep van de wereld verkopen ..
geen enkel Europees overheids-orgaan die daar iets aan durft te doen ..
Arno's zegt
@desjonnies: Daarbij waren de mankementen zo gevarieerd dat er geen beginnen aan was
glashelder zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
lincoln zegt
“Unsafe at any speed” ..
een boek welke elke echte petrolhead gelezen moet hebben ..
kwam zo rond 1965 uit ..
in die periode waren Amerikaanse auto,s al veel veiliger dan de Europese ..
en de consumenten waren daar veel kritischer ..
welvaart was daar dus op een veel hoger niveau ..
die periode begonnen ook de absurde subsidies voor de Europese fabrikanten ..
dat icm met de eewige babylonische spraakverwarring in de oude wereld konden de Austins en Simca,s gewoon van de band rollen en aan Europese consumenten verkocht worden ..
norge zegt
En de achterdeuren die van mijn Caddy afvallen zijn weer niet meegenomen in dit staatje? Merkwaardig toch…