En de groenste? Dat is Fiat met een grote voorsprong.
De totale gemiddelde CO2 uitstoot van alle Fiats was in 2008 133,7 gram per kilometer. Toyota mag dan wel een Prius hebben, toch blijven de Japanners gemiddeld steken op een CO2 uitstoot van 144,9 gram per km, dik 8% meer. Eén hybride kan de uitstoot van de rest van de vloot blijkbaar niet compenseren.
1. Fiat 133,7 gram CO2 per km
2. Peugeot 138,1 g/km
3. Citroën 142,4 g/km
4. Renault 142,7 g/km
5. Toyota 144,9 g/km
6. Ford 147,8 g/km
7. Opel/Vauxhall 151,1 g/km
8. Volkswagen 158,8 g/km
9. BMW 160,6 g/km
10. Mercedes 185,0 g/km
Ook als op concern-niveau wordt gekeken zijn de Italianen de winnaars. De Fiat Group Automobiles (Alfa Romeo, Fiat, Lancia) heeft een gezamenlijke gemiddelde uitstoot van 138,4 g/km. Plaats twee is voor PSA (Citroën/Peugeot).
Nog mooier wordt het in 2009 voor Fiat, de gemiddelde uitstoot in het eerste halfjaar was 129,1 g/km. Daarmee is Fiat het eerste merk wat al aan de CO2 emissie-eisen van 2015 voldoet. In dat jaar moet de gemiddelde uitstoot 130 g/km of minder bedragen. Een aantal fabrikanten heeft nog flink werk aan de winkel, maar in Italie kunnen ze (op dat gebied) vast de champagne fles opentrekken. (via dasautoblog.com)
Fova zegt
En Daihatsu of Suzuki dan bijvoorbeeld?
Driewieler zegt
@Fova: lees de titel nog eens.
Driewieler zegt
@Fova, oeps, ik heb het zelf niet goed gelezen terwijl ik het antwoord op je vraag dacht te weten. Excusez!
Mr. V8 zegt
Is niet zo moeilijk de hele top 5 produceren vooral van die kleine hondenhokken..
Laue zegt
Vrij logisch, Fiat / PSA hebben niet zoveel afzet als het om grote auto’s gaat.
Bert zegt
Zal smart dan onder Mercedes gerekend worden..?
Lijkt me vreemd, gezien Citroën en Peugeot ook apart genoemd worden.
Het merk smart heeft alleen maar auto’s ónder de 124g/km…
Lucca6C zegt
het zal eerder een flaske prosecco of spumante zijn ;-)
Benjamin1 zegt
Alfa 159 etc doen ook gewoon mee in de statistieken net als de Bravo en de Croma etc. Bij PSA tellen de C4tjes en de 308en ook gewoon mee.
Efficient Dynamics my ass dus. En audi zie je al helemaal nergens meer met hun 150duizend A labels
mrtn zegt
@ Benjamin1
Daarom geven labels ook een vertekend beeld.
bmw zegt
@Mr. V8: wat belet een merk als BMW of Mercedes om ook -ik citeer jou- “kleine hondenhokken” te verkopen?
Ik gun het Fiat en PSA, zij maken kleinere auto’s ook best aantrekkelijk: comfortabel en toch betaalbaar. Proficiat! Hopelijk blijven ze niet bij de pakken zitten en gaan ze nu ook verder werken aan het reduceren van andere uitstoot dan CO2. De Multiair-techniek van FPT geeft toch al goede hoop wat dat betreft!
6C Jordy zegt
@Laue & Mr V8,
Dan neem je het cijfer van FGA. (138,4)
Waar modellen als de 159 en Brera ook in vallen.
Daarmee hebben ze een vergelijkbaar aanbod als het gros van de top-8.
En dan nog een eerste plaats behalen is gewoon knap.
robbie zegt
Hmm volgens mij mis ik een aantal merken: smart, MINI…
robbie zegt
En als ik kijk naar de cijfers voor de UK is MINI toch redelijk schoon:
MINI 137,24 g/km (6,8%)
Fiat 137,32 g/km (3,45%)
Peugeot 140,16 g/km (4,55%)
Toyota 144,01 g/km (2,86%)
Citroen 145,40 g/km (1,80%)
http://www.autoblog.nl/archive/2009/01/24/bmw-is-wederom-het-groenste-premium-merk
Nimbus zegt
Tellen de bedrijfsauto’s ook mee in dit onderzoek? En wat about Iveco & Ferrari?
Echt, onderzoeken ondersmoeken, wederom dikke internetbullshit geschikt voor telegraaf publiek.
Initial_D zegt
Hoe komt VW aan zo’n hoge uitstoot? Die hebben toch allemaal TSI en DSG bij wijze van spreken?
BananaFlip zegt
@Initial_D: Daarom is Volkswagen ook zo hard bezig om wat groener te worden (1.2 TSI, L1 Concept).
Stender zegt
@ Initial D
6.0 V12 TDI :roll:
BananaFlip zegt
@Stender: Dat is een Audi.
Vinny_93 zegt
@BananaFlip: Weet je zeker dat dit:
een Audi is?
Eh, ja, maar dat doet er niet toe.
Ik vraag mij af hoe het concern Fiat zo hoog scoort als ook Ferrari daartoe behoort.
BananaFlip zegt
@Vinny_93: De V12 TDI is toch nooit in de Phaeton geleverd?
De V10 TDI daarentegen wel…
VolvoXCseries zegt
@Vinny_93:
Het gaat hier om de merken en niet om de concerns :P
On-Topic:
Met die 185 gram van Mercedes-Benz is overigens ook niets mis.
Laurens zegt
Geen commentaar. Maar de prijs voor “vlag op een modderschuit” gaat naar…
BananaFlip zegt
Mercedes is echt goed bezig met die BlueEFFICIENCY-modellen.
Ze staan gewoon op plaats 10, terwijl Mercedes toch vooral grote dure vieze auto’s in het gamma heeft.
merc zegt
ik dacht dat smart het groenste merk is
(als ik hun reclame campagne moet geloven althans).
Scorpion zegt
Nou top 5 van het onderzoek wordt gevuld met fabrikanten die alleen kleintjes verkopen dus zo indrukwekkend lijkt het me ook weer niet? Fiat: panda, 500, punto, bravo. Peugeot: 107, 207, 308. Citroen: C1 (beetje C5). Renault: Twingo,clio(beetje mpv’s en mpv achtigen). Toyota Aygo, Yaris, Pruis(beetje avensis). Wat betreft het Fiat concern: de rest verkoop net genoeg om hun kop boven het water te houden. BMW heeft als kleinste auto de 1 serie en ze staan toch nog op een mooie 8e plek, dus EfficientDynamics doet zijn werk toch nog heel goed.
Laurens zegt
Dit is trouwens Europees. Prii worden alleen in NL subsidieland verkocht…
Punk zegt
@ Banaflip
Het zelfde geld ook voor BMW !!
BananaFlip zegt
@Punk: Ja. Dus?
Prof. Dr. Vliegwiel zegt
Het gaat om het gemiddelde van alle modellen, dan is het dus niet zo gek dat de merken met kleinere auto’s en kleine motoren hoog scoren. Bij fiat hebben ze bijvoorbeeld geen dikke SUV’s met 500 pk. Het onderzoek is gedaan door duitsers en volgens mij zijn ze een aantal merken vergeten om plaats te maken voor merken uit eigen land. Kan het niet checken, want je moet je registreren om het hele onderzoek te lezen en daar heb ik geen zin in.
Waxweazel zegt
Een dikke uppercut aan al die Duitse merken met hun zogenaamd zuinige A-label motoren.
Uiteraard zullen er in dit topic weer een hoop VAG fanboys en BMW-fanboys hun ongenoegen uiten, dit moet hard aankomen.
bmw zegt
Toch grappig hoe sommigen proberen om BMW en Merc alsnog op te hemelen. Kijk, hoe je het ook draait of keert, Fiat en PSA maken kleine, zuinige auto’s. Dat VW dat ook doet, dat is zo, maar ze maken ook veel grote, onzuinige auto’s. Idem voor BMW en Merc. Dit moet je dus gewoon gunnen aan de fabrikanten van de “kleintjes”. Zij helpen mee aan een schoner milieu, wees daar blij om, in plaats van oeverloos te blijven zeuren, omdat je favoriete merk niet op één staat.
BananaFlip zegt
@bmw: Er is hier op dit topic nog geen enkele fanboy langsgekomen die zijn merk de hemel in prijst.
Alleen wat mensen, waaronder ik, die het goed vinden van BMW en Mercedes dat ze in de top 10 staan.
Want, precies zoals je zegt, maken Fiat en PSA kleine autootjes, die van zichzelf zuiniger zijn.
BMW en Mercedes maken vooral grotere, luxere en vooral zwaardere auto’s, wat het moeilijker maakt deze auto’s groen en zuinig te maken.
Dan is het alleen maar een compliment waard dat beide merken in de top 10 staan, waaruit blijkt dat EfficientDynamics en BlueEFFICIENCY ook daadwerkelijk werken.
Snap joe?
Laurens zegt
Zou dat onderzoek wel eens zelf willen lezen. Want als er iets van een “kiesdrempel” in zit, blijven er zowiezo maar iets van 10 merken over (als VAG als 1 merk telt).
PAN zegt
De FIAT group heeft alweer een kleine voorsprong op “de andere europeanen” met hun multi air techniek. Gelukkig gaan ze dit niet weer verkopen zoals ze met de commonrail tech. hebben gedaan, want anders waren ze nu op diesel gebied nog steeds leading.
slappehap zegt
De winst voor het merk met de grootste CO2-reductie in de 1e helft van 2009 ging naar Ferrari met een vermindering van 40,4 gram/km. Effec
Stender zegt
@ Bananaflip
V12 TDI is geleverdt in Toureg (evenals V10), en dan heb ik het nog niet over de W12 en V10 TDI Phaeton.
:)
BananaFlip zegt
@Stender: Hoe komt het dat Wiki geen woord tikt over een V12 TDI in de Touareg?
Volgens mij is er alleen een V10 geweest.
Vinny_93 zegt
@BananaFlip: Klopt, ik bedoel eigenlijk ook de W12 TDI(?) 6.0, de Touareg heeft alleen een V10 gehad, daar zat Mashell er ook flink naast…
BananaFlip zegt
@Vinny_93: De enige diesels in de Phaeton zijn volgens mij de 3.0 V6 TDI, 4.2 V8 TDI en 5.0 V10 TDI.
De W12 is alleen maar benzine.
slappehap zegt
Effec? Hetgeen 9,5 % verbetering betekent t.o.v. dezelfde periode in 2008. Ik voorspel voor de tweede helft van 2009 een zege voor Tesla.
Vroegwakker zegt
@Laurens,
Ga door, het gaat je uiteindelijk lukken!
Alle hybrides uit Europa.
mashell zegt
De V12 TDI wordt alleen in de Audi Q7 en R10 geleverd.
mashell zegt
Wat we hier dus eigenlijk zien is een lijstje van de diesel specialisten. Diesel levert het miste CO2 en deze merken leveren veel diesels.
plof zegt
Veel van die opgaven zijn een farce.
BMW 118i <140 g/km reed bij autovisie 1 op 8..Tja dan is de uistoot in de praktijk ook wel wat hoger!
Prof. Dr. Vliegwiel zegt
@plof:
Denk dat de heren van autovisie een iets andere rijstijl hebben dan de testrijder in een geklimatiseerde ruimte.
cardesigner@USA zegt
Alsof fabrikanten boetes krijgen als ze in 2015 niet aan de C02-eisen voldoen…
DD zegt
ik geloof er niks van. Ford heeft nl alleen maar ouderwetse motoren!
Bimmerfahrer zegt
Hoe wordt dat gemiddelde berekend? Is het gewogen naar aantal verkochte auto’s? Gereden kilometers?
6C Jordy zegt
@bananaflip,
Dat je de positie van BMW wil goedpraten kan ik een heeeeel klein beetje indenken.
Maar die van Mercedes niet. Het scheeld onderling maar 1 positie, maar heb je het verschil in uitstoot al gezien?
25g/km!
Dat is ongeveer hetzelfde verschil als tussen plaats 1 en 6 van Fiat en Ford.
BananaFlip zegt
@6C Jordy: Ik probeer de posities van beide merken niet goed te praten, ik meld alleen even dat hieruit blijkt dat EfficientDynamics en BlueEFFICIENCY echt goed werken, aangezien Mercedes en BMW allebei ook hele vervuilende grote luxe CO2-monsters bouwen.
Als je dan bedenkt dat beide merken deze enorm hoge uitstoot kunnen compenseren met de andere groenere modellen en als dat vervolgens resulteert in een plaats in de top 10 vind ik dat toch wel een compliment waard.
GOD zegt
@ benajamin
je praat echt dom zoals altijd.
een merk als BMW maakt veel grotere auto’s, hebben dikke SUV’s en ze hebben nog eens een grote vloot aan M modellen. reken er maar op dat efficient dynamics echt wel werkt en dat het echt wel netjes is.
moeilijk te begrijpen voor een die hard fiat fanboy als jij
peter zegt
ik lees dit toch anders. Men zou dit wat intelligenter moeten aanpakken. En de uitstoot per categorie bekijken. Als je beetje realistisch bent en ziet wie wat voor autos bouwt, scoort volgens mij bmw hier het beste. 160gr is niet eens zo veel meer dan de nr1 fiat. Als je daarbij bedenkt dat de gemiddelde bmw 2 keer zo groot en 3 keer zo krachtig als de gemiddelde Fiat, kan ik alleen zeggen proficiat bmw.
Ik zag onlangs ook reclame van peugeot, zo trots dat hun instap 207 diesel een uitstoot had van 99 gram, niet slecht natuurlijk, maar als je dat vergelijkt met een bmw 320d efficient dynamics met uitstoot van 109 gram, vind ik dat 2de cijfer VEEL straffer. Vooral omdat die bmw in realiteit minder extra zal verbruiken dan zijn normverbruik, omdat hij niet vermogensgehandicapt is.
enja, vooral – die auto is 2 keer zo groot en heeft een allesbehalve belachelijke 163pk.
peter zegt
oja mercedes vind ik wat beschamend, je ziet dat ze toch ver achterstaan op bmw. Mercedes heeft uiteindelijk toch kleinere en minder dynamische modellen (A & B). Anderzijds denk ik dat mercedes meer E’s verkoopt en bmw meer 3’s…
Stefaan zegt
ik vindt het wel een beetje zever dat de 1ste 5 merken alleen maar kleintjes bouwen. Denk eens aan de mpv’s die zijn nie bepaald aerodynamisch van vorm ten op zichte van een laagliggende bmw.
Mr. Dj M. zegt
Als de economie weer aantrekt zal de gemiddelde Co2 uitstoot ook weer stijgen en is het dus ongepast nu al de champgne te openen.
Er is werk aan de winkel voor iedereen!
Rick dos zegt
:lol:
De Italian-boys zijn zo desperate voor wat goed nieuws dat ze dit zelfs aangrijpen om te kunnen pochen.
Nou ja, vooruit dan. Omdat ik medelijden met jullie heb…
Gefelicteerd hoor! ;)
6C Jordy zegt
@Bananaflip,
Welke merken staan er eigenlijk buiten de top 10 vraag ik me nog af? Alle grote europese merken staan in de top 10. (op Audi na)
Dus in zekere zin staan BMW en Mercedes op de laatste plaatsen omdat er niet veel achter hun staan.
Ben ook wel benieuwd ofdat bij Ford ook modellen als de Transit geteld worden en bij Fiat de Ducato.
Al met al vallen de duitsers me tegen. Vooral Volkswagen die genoeg kleine modellen heeft om de uitstoot van hun tractors te compenseren.
Aan Dos: Zeg wat je zeggen wilt. De italianen lachen pas echt. Die zijn klaar voor 2015. Daar doet het modellengamma niets maar dan ook helemaal niets aan af….
Bedankt voor de felicitaties. We hebben er recht op.
Ruudje zegt
Hahaha ik lach me kapot Rik… :S
Kijk al die ‘premium’ poesjes modder gooien “O, kijk we staan niet op 1..”
FIAT doet wel meer dingen goed. Dat jullie nou maar blind staren op 1 merk/groep. Grote auto’s kleine motoren, niet grote auto’s grote lompe motoren. En tuurlijk meer kleinere modellen.
Fact is wanneer je in een lagere prijs categorie zit een andere doelgroep zo’n auto koopt en vaak op onderhoud bezuinigd. Iemand zei ooit tegen mij: “Voor 50k een degelijke auto bouwen is geen probleem, voor 15k een degelijke auto bouwen is een prestatie.”
BOT iig nog even FIAT is gewoon goed bezig (evenals de fransoosjes bijv.) maar dat kunnen die Duitse’aanhangers’ niet verkropen.
peter zegt
@Ruudje leuk dat je je amuseert. Dit heeft natuurlijk een grote impact op jouw leven.
Een hele prestatie, een fiat panda bouwen die 5% zuiniger is dan een bmw 5 serie.
Tomaaas zegt
FORD????? dat is toch geen merk uit europa??
6C Jordy zegt
@Peter,
Onderbouwing??
@Tomaaas,
Geen merk uit Europa, maar wel een merk in Europa.