We zetten op verzoek van diverse lezers de 10 goedkoopste nieuwe auto’s van 2022 op een rij. Op welke auto’s komen we uit?
Shoppen onder 19.000 euro
Het A-segment sterft langzaam uit. Auto’s als de Citroën C1, Peugeot 108, Skoda Citigo en Seat Mii zijn allemaal al verdwenen. Hier en daar staan er nog wat nieuwe auto’s op voorraad bij dealers. Wat blijft er over in Nederland? Dat is een interessante vraag. We kijken in dit overzicht wel naar volwaardige auto’s. Een Renault Twizy 80 met twee zitplaatsen achter elkaar tellen we niet mee, ook al kost die 13.290 euro en is het op papier de goedkoopste ‘auto’.
Deze auto’s hebben deze lijst net niet gehaald
Auto’s als de Dacia Jogger en Skoda Fabia Combi vallen net buiten deze top 10. De Fabia Combi is er vanaf 18.690 euro, per 1 april 2022 kost ie 19.190 euro. Let op: dit is wel het oude type Fabia. Van de nieuwe generatie Fabia komt geen Combi-variant. De Dacia Jogger is de goedkoopste zevenzitter in Nederland. Hij kost 19.150 euro. Maar ook die prijs is dus te hoog om mee te doen in deze top 10.
Ook de volledig elektrische Dacia Spring Electric valt met 18.550 euro net buiten de boot. Deze elektrische auto heeft een 27,4 kWh-batterij met 230 kilometer actieradius (WLTP).
Plaats 10:
Mazda 2: vanaf 18.490 euro
1.5 SkyActiv-G 75 pk met handgeschakelde zesbak
Plaats 9:
Een gedeelde negende plaats!
Suzuki Ignis: vanaf 17.990 euro
1.2 Smart Hybrid 83 pk met handgeschakelde vijfbak
Citroën C3: vanaf 17.990 euro
PureTech 83 S&S met handgeschakelde vijfbak
Plaats 8:
Volkswagen Up: vanaf 17.740 euro
1.0 MPI 65 pk met handgeschakelde vijfbak
Plaats 7:
Fiat 500 mild-hybrid: vanaf 16.560 euro
1.0 Hybrid 70 pk met handgeschakelde zesbak
Plaats 6:
Kia Picanto: vanaf 15.695 euro
1.0 DPI 67 pk met handgeschakelde vijfbak
Plaats 5:
Fiat Panda mild-hybrid: vanaf 15.350 euro
1.0 Hybrid 70 met handgeschakelde zesbak
Plaats 4:
Toyota Aygo: vanaf 15.095 euro
1.0 VVT-i 72 pk met handgeschakelde vijfbak
De opvolger Toyota Aygo-X – spreek uit als Aygo Cross – staat vanaf medio april 2022 in de Nederlandse showroom. Die begint bij 15.995 euro voor een 1.0 VVT-i 72 pk met handgeschakelde vijfbak. Dat zou in deze top 10 een zevende plaats opleveren.
Plaats 3:
Dacia Sandero: vanaf 14.650 euro
TCe 100 Bi-Fuel met handgeschakelde vijfbak
Plaats 2:
Hyundai i10: vanaf 14.195 euro
1.0i 67 pk met handgeschakelde vijfbak
Plaats 1:
Mitsubishi Space Star: vanaf 13.990 euro
1,2-liter driecilinder 71 pk met handgeschakelde vijfbak
faalhaas zegt
Jammer dat de betaalbare onder de 10K auto’s niet meer bestaan. Maar dat zal wel de schuld van Poetin wezen ofzo.
Richmond zegt
@faalhaas: komt eerder door inflatie, belastingen, hogere productie Kosten door meer veiligheid en uitrusting.
kennone zegt
@benja01: en ons belastingstelsel
ghengiskhan zegt
Afgelopen vakantie in Sicilië mogen rondcrossen in de Fiat 500, wel grappig als je ‘m op z’n lazer geeft. Verder zou ik de Mazda misschien nog overwegen. Maar liever nog geef ik de genoemde bedragen uit aan een interessant occasion.
Richmond zegt
C3 goedkoper dan C1?
Loek zegt
@benja01: lees de eerste zin nog eens ;)
Richmond zegt
@Loek: ah dacht dat ze er nog waren s
sirdrinksalotofpetrol zegt
@benja01: omdat de C1 niet meer gemaakt wordt…
vondick zegt
Waarom zo duur? Je kon een paar jaar geleden toch voor rond de 7-8k een nieuw autootje ophalen? Ik vind een verdubbeling nogal wat. Hoe komt dat?
HelldogBE zegt
Segment van de Dacia Sandero zit toch een trapje hoger van de vroegere Peugeot 107, Smart ForTwo, Opel Karl of dergelijke. Die kleintjes zijn de investering in de laatste veiligheidstechnologie niet meer waard omdat de catalogusprijs dan amper onder dit hogere segment komt te liggen.
pindakoning zegt
Ondanks dat de Spacestar het voordeligst is zie ik dat ding vrijwel nooit eigenlijk
faalhaas zegt
@pindakoning: Ik denk dat het bedrag gewoon te groot is voor een particulier om te kopen. A. Je moet bijna 2x zoveel betalen voor wat het waard is. B. Met een occasion krijg je meer auto voor je geld.
Bella Macchina zegt
Hoewel het het eerste is waar men naar kijkt, is de aankoopprijs niet de maat voor goedkoop rijden. De Dacia zal hier waarschijnlijk het beste scoren.
Overigens mis ik enige informatie over de standaarduitrusting en prijs van de populairste opties, dat kan een heel ander resultaat opleveren. De beelden zijn wat dat betreft trouwens een beetje misleidend, ik ga ervan uit dat al deze auto’s standaard met wieldeksels ipv lichtmetaal geleverd worden.
Hubert zegt
Ik heb destijds in deze categorie geshopt en het laatste waar ik me druk om maakte was wat voor wielen er onder zitten. Zolang ze rond zijn en er lucht in zit, is het voor mij prima.
Erik zegt
Lichtmetaal krijg je ook als je de Dacia Sandero Bi-Fuel in de comfort uitrusting koopt voor € 16.745,- Gaat hij wel van plek 3 naar plek 9, € 5,00 duurder dan plek 8. En daarnaast, een zeer behoorlijke uitrusting!
alcantara zegt
Goedkoop is niks mis mee. Zolang het maar betrouwbaar is, niet te klein, lekker stuurt en binnen 7 secs op 100 zit. Al die luxe hoef ik niet, maakt een auto alleen maar zwaar en log in het betere bochtenwerk.
Alleen dat laatste die laatste 2 punten zorgen er dus voor dat je toch weer naar de ‘premium’ merken moet uitwijken, omdat er amper Japanse wagentjes zijn die dat doen. Muv een paar onpraktische sportieve wagentjes zoals een GT86, of een veel te dure i30N waar je ook een Golf GTI voor haalt. En die is ook niet Japans btw
Bella Macchina zegt
Voor de aardigheid: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220116_95520500
henk123456 zegt
Waanzin dat prijsverschil
willeme zegt
Eigenlijk is het een heel vreemde trend. Zuinige, goedkope en eenvoudige auto’s zijn onmogelijk te verkopen. Dat nog niet alleen, ze worden telkens duurder door maffe eisen vanuit de EU waar werkelijk niemand om gevraagd heeft. Ironisch dat de Gutmenschen en rabiate wokies met hun dogmata ervoor gezorgd hebben dat hun achterban voornamelijk met de fiets, bus en trein kan gaan forenzen.
Dit terwijl de gemiddelde VVD’er zijn 530d ingeruild heeft voor een 330e of Tesla en over gaat tot de orde van de dag. Ja, er is een beetje inflatie, maat 17.500 voor een insta-Up is echt van de zotte. Ach ja, over 5-10 jaar mag je blij zijn dat je een compacte Chinese crossover deelauto kunt rijden voor 2 uurtjes per week. Yes!
Zo, tijd voor koffie!
cloverleaf zegt
@willeme: stop eens met EU bashen. Dat staat zo dom. De eisen voor uitstoot en veiligheid komen misschien uit Brussel maar daar is weinig mis mee. De prijzen zijn nog altijd een nationaal iets. Dus ga lekker zeiken op Den Haag en hou die FvD leuzen lekker voor je! Ik durf zelfs te stellen dat door de gemeenschappelijke markt auto’s goedkoper zijn geworden.
henk123456 zegt
Willem heeft toch gelijk? Er moeten steeds meer verplichte zaken op een auto; een motorkap die naar boven gaat als je een voetganger raakt, automatisch noodstopsysteem, maar ook simpelere dingen als vermoeidheidsdetectie etc vereisen sensoren en achterliggende systemen. Als je dan een “knakenauto” maakt zoals een C1 lijkt het me logisch dat die qua prijs meer richting een C3 gaat kruipen waardoor niemand dat ding meer koopt.
Daar kunnen de fabrikanten en Nederland niet veel aan doen, dat zijn de Europese eisen die gesteld worden. Dus terecht dat Willem op de EU aan het zeuren is dat de goedkoopste auto’s niet meer rendabel zijn en daarom verdwijnen. Dat we in NL een onprettig belastingstelsel hebben heeft er niet voor gezorgd dat die auto’s niet meer geproduceerd worden.
https://www.kentekenloket.nl/veiligheid-en-autos-rijhulpsystemen-en-nieuwe-eisen-vanaf-2022/
willeme zegt
@cloverleaf:
EU wil veel attributen op auto’s. Nodig of onnodig.
EU kijkt alleen naar theoretische CO2-uitstoot.
A-segmenters zijn kaal en hebben niet de laagste theoretische uitstoot (in praktijk wel, op EV’s na)_
Ergo: kleine auto’s zij niet rendabel. Fabrikanten stappen over naar B- of C-segment. Die 20-30 procent van de Nederlanders die nu een A-segmenter heeft, kan over 5-10 jaar fietsen. Er zijn immers geen okazies meer.
Ben trouwens het tegenovergestelde van een FvD’er ;-)
kav79 zegt
@Benja01C1 is niet meer leverbaar
schuurfonds zegt
Interessante top 11. De I10 was altijd een van de duurste in het A-segment en nu blijkbaar juist voordelig. Ziet er ook prima uit voor zo’n gebakje. Maar de echte prijspakker is de Sandero bifuel, als Lpg-rijder vind ik dit een sympathiek aanbod. Welbeschouwd de enige auto die ik ooit zou overwegen nieuw te kopen.
kniesoor zegt
Hoe zit het met de MRB op zo’n “Bi-fuel” Sandero, wordt die in rekening gebracht op basis van benzine of van LPG ?
Erik zegt
De benzine versie kost € 512,– per jaar. Het verschil is maar € 188,00 per jaar / € 15,667 per maand.
De aanschaf van een Bi-Fuel is € 500,- goedkoper (!!) dan de benzine versie. € 500,– / € 15,667 = 32. De eerste 32 maanden is de motorrijtuigenbelasting al betaald door de goedkopere aanschaf van de auto.
Bij een verbruik van 1:15 (benzine) en 1:13 (LPG3).
Puur gebaseerd op verbruik ligt het omslagpunt al bij 2.050 km per jaar (excl. voordeel aanschaf):
Benzine 2050km – 1:15 – Liters 136,67 – Prijs 2,25 Ltr = totaal € 307,50 MRB 512,– pj = Totaal € 819,50,
LPG3 2050km – 1:13 – Liters 157,693 – Prijs 0,75 Ltr = totaal € 118,27 MRB 700,– pj = Totaal € 818,27.
Indien men het voordeel van € 500,– bij aanschaf meeneemt in de berekening ligt het omslagpunt al bij 150km per jaar bij een gebruik van 10 jaar.
Robert zegt
Vorige week nog zo’n Up! meegekregen als leenauto. Reed toch wel heel volwassen voor zo’n klein autootje. Het interieur was allemaal plaatstaal of plastic-fantastic, maar verder airco. elektrische ramen en zelfs een dab+ radio. Het enige wat ik miste was een cruise control.
Uit het lijstje hierboven zou ik overigens eerder de Dacia Sandero overwegen. Als je namelijk echt voor goedkoop gaat, is dit de enige die ook echt goedkoop te rijden is, vanwege de af-fabriek gemonteerde lpg-installatie.
henk123456 zegt
Dank dat jullie de foto van de Suzuki Ignis achterwege hebben gelaten. Je kunt toch alleen een krabbel onder het contract zetten als je onder invloed bent lijkt me. Lijkt wel een uitgeklopt invalidenwagentje
audiA41.8TFSI2013 zegt
Uit dit lijstje zou ik voor de Mazda 2 gaan. Betrouwbaar, ziet er acceptabel uit en 1,5 liter motor 4 cilinder motor.
gezondverstand zegt
Nieuwe auto wordt onbetaalbaar voor nog heel veel meer mensen.
Nadat we financieel noodgedwongen steeds kleiner moesten gaan rijden gaan we nu steeds oudere auto’s rijden, want een nieuwe kan Bruin niet trekken.
En het wordt nog erger als de brandstof auto niet meer nieuw verkocht mag worden.
Dan mag je de rubriek ‘De goedkoopste onder de 29000’ schrijven.