Het voordeel van een grote zoekmachine voor tweedehands auto’s: je kan nog eens wat statistieken tevoorschijn toveren. Zo deed AutoScout24 en zocht uit wat de duurste steden zijn qua gemiddelde occasionprijs.
Uit de database werden de prijzen van 130.000 tweedehands auto’s gevist en aan steden gekoppeld. Een simpele manier om je statistieken te verkrijgen, maar tegelijkertijd wel effectief. Hieruit blijkt dat Parijs de koploper is met de duurste bolides. Voor de koopjesjagers is er goed nieuws, want de stad met de laagste gemiddelde prijs voor tweedehands auto’s is te vinden bij onze Zuiderburen: Brussel.
Hieronder de Top10 met de gemiddelde prijzen van de maand november. Een bescheiden zesde plek is weggelegd voor onze hoofdstad.
1. Parijs – €22.182
2. München – €19.325
3. Frankfurt – €19.275
4. Rome – €17.667
5. Hamburg – 17.650
6. Amsterdam – €17.533
7. Milaan – €17.0773
8. Barcelona – €16.806
9. Madrid – €16.745
10. Marseille – €14.535
Hieronder een globaal overzicht. Klikken op de kaartjes = groter beeld waarop alle dertien steden worden weergegeven.
meneersander zegt
Als wij niet die onzin genaamt BPM en slurptax, en krijg mensen uit hun auto, want wij zijn het kabinet en vinden het stoer om belasting te heffen tax dan hadden wij helemaal niet in dit rijtje voor gekomen.
gedwongenleaser zegt
@meneersander: ik moest ‘m 3x lezen, zal wel aan mij liggen…
kliko zegt
@gedwongenleaser: dat dus.
meneersander zegt
@gedwongenleaser: Ik weet dat ik wat slordig ben met komma’s en punten, maar voor de rest klopt de zin toch gewoon of zie ik iets over het hoofd?
wimmm zegt
@meneersander: Had dat stuk “en krijg mensen(..)te heffen” ff tussen aanhalingstekens gezet, of een streepje tussen alle woorden… dan was t wel in 1 keer duidelijk ;)
magetwan zegt
@meneersander: BPM betaal je niet meer als je een Nederlandse occasion koopt?!
meneersander zegt
@magetwan: Nee, maar is wel over de nieuwe auto heen betaald, daarom blijft de waarde van de occasion iets hoger hangen?/
porsche928 zegt
@meneersander: tenzij je hem exporteert, dan krijg je rest bpm terug!!!! Waarom de je dat wrakken van dure auto’s zo populair zijn. Daar wordt heel veel mee gefraudeerd.
lambo4all zegt
@magetwan: die prijs zit al inbegrepen bij de nieuwprijs. En dat wordt gewoon doorgerekend. Je betaald dus gewoon bpm alleen naarmate de auto ouder wordt steeds minder.
Joerek zegt
@magetwan: Ook als je een auto importeert betaal je BPM naar rate. Bij nederlandse occasions zit de bpm dus al gewoon in de prijs, welke voor een deel is afgeschreven. De eerste eigenaar heeft deze betaald.
Megakix zegt
@Joerek: met max van 10 jaar…
E34M5Touring zegt
Geen wonder dat Parijs het hoogste is. daar steken ze om de zoveel tijd een hele riedel auto’s in de fik. Dat maakt ze natuurlijk wel exclusief!
gedwongenleaser zegt
@E34M5Touring: lol. :)
desjonnies zegt
Leuk lijstjes, slaan dus werkelijk helemaal nergens op.
’t enige wat ik me kan bedenken is dat de gemiddelede Parijzenaar of van dure auto’s houdt of zich een dure auto kan veroorloven.
Voor de rest zegt dit me helemaal niets.
Het zegt nl iets over de lokale prijs van een Ford MOndeo uit 2008 met zeg 30000 op de teller.
En waar die het goedkoopst is, dat kan redelijk interessant zijn maar ook dat is relatief.
Want misschien worden er Mondeo’s verkocht waarvan de neus uit Stuttgart en de kont uit Odense komen.
garp zegt
@desjonnies: had het niet beter kunnen verwoorden.
masterstig zegt
@desjonnies: Dit lijstje slaat idd nergens op….
Den zegt
@desjonnies: yes, dit is echt een kul onderzoek. uit de gemiddelde prijs van een auto kan je niets opmaken. wat is het doel van dit onderzoek overigens?
Joerek zegt
@desjonnies: Ja lekker makkelijk. Gewoon een exportje van autotrack, met prijs en dealerlocatie. Dan een gemiddelde trekken en klaar… zegt dus echt 0,0!
gregorius zegt
@desjonnies: een leukere is de gemiddelde afschrijving.
Neem bijv alle 3 jarige auto’s. 1-(prijs nu – prijs nieuw).
Dan kan je leuke lijstjes maken. Kan je zien waar de auto’s relatief het meeste afschrijven. Dat zou in theorie meer over vraag en aanbod moeten zeggen (en dus waar je er eentje vandaan moet trekken).
(en ja, in Parijs hebben ze meer deukjes en zijn de 2ehandsjes relatief goedkooop).
magetwan zegt
En wat leren wij hieruit? Dat je beter een occasion kan kopen in een kleinere stad of dorpje, gewoon bij het ouderwetse familie-autobedrijf!
upstream zegt
Zegt niks, er is in Molembeek (deelgemeente brussel) een hele buurt waar occasions worden verkocht/verhandeld voor enkele 10 tot 100den euros volgestouwd met prullen voor export naar Afrika, de meeste dealers van nieuwe occasions zitten in de rand rond Brussel (Waterloo, Diegem, Zaventem, Overijse); niet in Brussel
Megakix zegt
@upstream: je hebt volkomen gelijk…vanuit ervaring weet ik dat Berlijn de goedkoopste occassions levert.
bowie zegt
En waar staat Londen?
Joost1990_2 zegt
@bowie: Ach, die wilden vast niet meedoen aan het onderzoek, omdat ze zichzelf geen Europa vinden.
autoblogger zegt
@Joost1990_2: LOL ;)
magetwan zegt
@Joost1990_2: +1 :) Geniale opmerking, you just made my day :)
Megakix zegt
@Joost1990_2: …en terecht, de Britten zijn als enige de minst slappe van het stel ! Maar daar leent AB zich niet echt voor…
Joost1990_2 zegt
@Megakix: Ik ben het ook absoluut met ze eens. Uiteindelijk blijken ze toch gelijk te hebben gehad ;). Al denk ik niet dat we er uiteindelijk achter komen dat rechts rijden ook slimmer is
Megakix zegt
@Joost1990_2: je bedoelt; rechts sturen en links rijden… ? ;-)
Joost1990_2 zegt
@Megakix: Ehm ja :P
bowie zegt
@Joost1990_2: Goeie, +1!
Megakix zegt
Toch vreemd…je kunt namelijk de goedkoopste occassions uit Nederland krijgen ivm de BPM-terrugave…Het onderzoek klopt wel, maar men had het van een andere kant moeten bekijken ter stimulering van bepaalde europese sectoren. Nja…