Wat zijn de grootste namen van de Nederlandse autobranche als we naar de omzet kijken?
Onlangs schreef @perry_snijders al een uitgebreid artikel over de grootste dealergroepen van Nederland. Nu gaan we nog een keertje kijken naar de grote jongens van de Nederlandse autowereld, maar deze keer op basis van omzet in plaats van verkoopcijfers.
Dit doen we aan de hand van de recent gepubliceerde EW Top 500. Dit is een ranglijst van de 500 grootste bedrijven van Nederland gebaseerd op de omzet in 2023. Op LinkedIn deelt EW nu ook een lijstje met de hoogste genoteerde autobedrijven uit de Top 500.
Dit resulteerde in de top 10:
- Pon Holdings: €10 miljard
- Van Mossel Automotive Group: €5,4 miljard
- Global Automotive Investments: €1,8 miljard
- Louwman Group (o.a. Louwman bedrijfswagens) : €1,8 miljard
- Broekhuis Groep: €1,4 miljard
- Autobinck Group: €964 miljoen
- Wensink Automotive: €730 miljoen
- Hyva Global: €643 miljoen
- Amega Group: €626 miljoen
- Van Tilburg-Bastianen Groep: €624 miljoen
Zoals je ziet steekt Pon echt met kop en schouders boven de rest uit, qua omzet. We moeten er wel meteen bij zeggen dat dit niet alleen door auto’s komt: Pon is ook groot op het gebied van fietsen, scheepsmotoren, grondverzetmateriaal en meer.
Hoewel Pon dubbel zoveel omzet had als Van Mossel heeft die laatste toch meer winst. Van Mossel noteerde in 2023 een winst van €121 miljoen, tegen €111 miljoen voor Pon. In de algehele ranglijst staan Pon en Van Mossel op respectievelijk plek 26 en plek 40. Op nummer 1 staat oliereus Vitol, met een omzet van 370 miljard. Je hebt altijd baas boven baas.
Meer lezen? In het artikel over de grootste dealergroepen gaan we uitgebreid in op de
De hele top 500 kun je bekijken op de website van EW
ouwedibbes83 zegt
10 miljard omzet, 111 miljoen winst is 1,1% vorig jaar. Dat is geen geweldig percentage. Nou is winst te manipuleren, dus zegt het niet zoveel.
Gele Koplamp zegt
Denk dat je het daarmee zelf inderdaad al beantwoordt.
Mike zegt
Zeker te manipuleren als je naar een specifiek jaar kijkt door wat kosten te schuiven of voorzieningen te nemen daarom is het interessant om het langjarig gemiddelde percentage te weten.
Benny_Weisz zegt
Binnen de automotive branche zijn investeringsrendementem onder de 1% zeer normaal
alloallo zegt
Pon heeft ook verlieslatende onderdelen zoals bv swapfiets!! En wellicht ook de andere fiets belangen
cdlop01 zegt
Ik breng mijn auto bij een vakgarage, familiebedrijf, echte service, kennis van zaken en betaalbaar. Heb met Pon en Wensink zeer slechte ervaringen, nooit meer. Dit soort bedrijven zijn helemaal op de leasemarkt gericht, particulieren..
.liever niet.
MarcoM zegt
Leuk omzet, het gaat er mij altijd om wat er onderaan de streep netto overblijft.
mashell zegt
Wat zit er onder “Global Automotive Investments”?
kniesoor zegt
Hele grote banden- en velgenboer. Goed zichtbaar gevestigd langs de A17.
Johanneke zegt
Zoon van een collega van mij werkt ook bij Pon. Zijn voornaamste bezigheid is elektrische transportbakfietsen verkopen. In steden van die pakketjes die met een bakfiets bezorgd worden zeg maar. Ik wist ook niet dat daar zo veel vraag naar was.
petroldrinker zegt
Voor mij de 10 bedrijven om te mijden waar mogelijk dus….
Jetlag zegt
Idd, je moet kopen bij een bedrijf die geen winst maakt, of liever nog, aan de rand van de afgrond staat.
Je loopt misschien het risico je aanbetaling op je nieuwe fiets dan kwijt te raken, maar ze hebben in ieder geval geen winst over jouw rug gemaakt.
Rare gedachten hebben mensen toch…
Richmond zegt
Mijd je ook je eigen werkgever omdat die omzet draait?
JelmerS zegt
En in omgekeerde volgorde is ook de lijst van grootste belasting bijdragers bekend..