De filedruk is afgelopen jaar met circa 25% toegenomen. Nog nooit steeg de filedruk zo snel als afgelopen jaar, maar wat zijn de grootste fileknelpunten van 2015?
Sinds de VID in 2000 begon met het verzamelen van filestatistieken is er niet zo’n grote stijging van de filedruk geweest als afgelopen jaar. We stonden 25% vaker in de file dan in 2014, en daarmee is geheel volgens verwachting ook direct een einde gekomen aan de daling van de filedruk die we in 2007 hadden ingezet. In zeven jaar tijd was de filedruk ongeveer de helft van de piek uit 2007, maar in het afgelopen jaar is een kwart van die daling alweer teniet gedaan.
De oorzaak daarvan is een combinatie van verschillende oorzaken. Het komt deels doordat het effect van de doorgevoerde wegverbredingen is uitgewerkt, maar er zijn ook nieuwe knelpunten ontstaan. Bovendien draait de economie beter, waardoor het autoverkeer sneller groeit dan de afgelopen jaren. Ook een belangrijke oorzaak is de herverdeling van het verkeer: op sommige trajecten zijn mensen die eerder buiten de spits reden weer in de spits gaan rijden. Daardoor kwamen met name de ochtendspitsen vroeger op gang.
En dan was er nog de regen. In 2014 waren er 48 spitsen buiten de vakantieperiode waarin meer dan 0,1 millimeter neerslag viel in De Bilt. Dit jaar waren dat er 64, met name doordat het najaar (september t/m december) veel natter was dan vorig jaar: 42 regenspitsen dit jaar versus 15 in 2014.
De Top 10 grootste fileknelpunten van het jaar 2015 ziet er als volgt uit.
Plaats | Weg | Richting | Koplocatie | Plaats 2014 |
---|---|---|---|---|
1 | A20 | Hoek van Holland - Gouda | Terbregseplein | 1 |
2 | A20 | Hoek van Holland - Gouda | Moordrecht | 2 |
3 | A1 | Amsterdam - Amersfoort | Eembrugge | 3 |
4 | A16 | Breda - Amsterdam | Terbregseplein | 4 |
5 | A28 | Amersfoort - Utrecht | Rijnsweerd | 5 |
6 | A4 | Delft - Amsterdam | Zouterwoude-Dorp | 8 |
7 | A20 | Gouda - Hoek van Holland | Rotterdam-Centrum | 7 |
8 | A7 | Hoorn - Zaanstad | Wijdewormer | 38 |
9 | A1 | Amsterdam - Amersfoort | Muiden | 11 |
10 | A27 | Utrecht - Gorinchem | Lexmond | 12 |
Een deel van bovenstaande locaties profiteert komend jaar van wegverbredingsprojecten, zoals de A1 tussen Amsterdam en Muiden en tussen Bunschoten en Hoevelaken. Ook de spitsstrook op de A7 zou wat verlichting moeten zorgen voor de files tussen Purmerend en Zaandam. Daar komt nog bij dat de opening van de A4 door Midden-Delfland voor verlichting moet zorgen voor het verkeer rond Rotterdam.
Daar staat echter tegenover dat er nieuwe knelpunten zullen ontstaan. Het oplossen van een flessenhals zorgt er immers voor dat verkeer zich sneller op andere plaatsen gaat melden. Plekken om rekening te houden met deze problematiek zijn de knooppunten Gouwe en Oudenrijn op de A12, en knooppunt Rijnsweerd op de A28.
Tot slot meldt de VID nog dat er een speciale situatie is ontstaan op de A4 bij Zoeterwoude. Daar werd de rijbaan verbreed, maar toch staat er frequent file. De gerealiseerde splitsing in een hoofd- en parallelrijbaan levert daar blijkbaar niet het gewenste resultaat op.
parker zegt
De A13 bestaat niet meer?
camber24 zegt
Zo irritant, als je dat soort tabellen naar rechts wilt verschuiven in een artikel, je dan doorswipet naar het volgende artikel. @autoblogger Doe er wat aan!! Levert erg veel hinder op, en ik zal niet de enige iOS gebruiker zijn die hier last van heeft. En nee, ik mail niet naar tips@autoblog. Dit soort berichtgeving moet ook afdoende zijn. Dank u.
smoothoperator zegt
@camber24: +heelveel
jeroen13 zegt
@camber24: precies! Net als het inzoomen op een foto en daar de foto naar rechts slepen, dan ga je gelijk naar de volgende foto, heel irritant
Dutchdriftking zegt
@camber24: Op Android is het ongeveer het zelfde…..
redbeams zegt
@dutchdriftking: Valt wel mee…ik kan gewoon naar rechts swipen zonder in het volgende artikel te belanden ;)
dawwg zegt
@redbeams: Sommige mensen zijn nu eenmaal wat beter met techniek dan anderen :)
On-topic: ik weet nog wel een verklaring: Die schijtsteden die er een auto-NSB beleid op na houden (‘ehhh, ontmoedingsbeleid’ heet dat werkende middenklasse expres pesten formeel !) door op ring- en hoofddoorstroom wegen overal fietsers en voetgangers voorrang te geven, onnodig stoplichten te plaatsen die 3x zo lang op groen staan dan voor auto’s en overal onnodig eenrichtingsverkeer in te voeren (nog even los van het parkeertarief; dat is off-topic)…
Zorgt alleen maar voor meer overlast, meer vervuiling en meer kosten voor iedereen :(
rnej zegt
ik blijf erbij dat ze sommige knelpunten gewoon keihard verzwijgen of verkeerd meten.
A15 Rotterdam –> Gorinchem staat elke middag vanaf 4 uur gewoon een half uur file…. die zie ik nooit in de statistieken terug… terwijl ik elke dag de tegenovergestelde richting rijd en ‘m toch echt zie staan.
maar ’t zal wel…
Arnoud zegt
@rnej:
Die valt erg mee hoor. Ik sta er regelmatig in en je verliest er meestal niet meer dan 10 minuten op.
rnej zegt
@Original_Arnoud: typisch, ik hoor op de radio vaak toch wel meer vertraging genoemd worden.
hij ziet er ook fors uit.. naja, dan zal ik ’t wel mis hebben :)
Arnoud zegt
@rnej:
Misschien komt het dan doordat ik er op andere tijden langs rijd. Ik vertrek bijna nooit vóór half 5.
rnej zegt
@Original_Arnoud: geen idee, hij staat er wel echt elke dag, dat dan weer wel :P
dutchneon zegt
@Original_Arnoud: valt mee zegt ie…. fijne kerel ben jij! Als ik rond kwart over 3 vertrek uit capelle ad ijssel doe ik er ruim een half uur over. Als ik dat om 4 uur probeer doe ik er meer als anderhalf uur over. Hoe verklaar je dat dan??
Ik rijd het elke dag en is belachelijk hoe weinig de A15 genoemd word!!!
dutchneon zegt
@dutchneon: overigens is dat op de rit naar Gorinchem. Dat is dus maar 35km. Alles meer als een uur is ronduit belachelijk voor die afstand!!!
remylahaye zegt
Ik mis de A58 Eindhoven Tilburg.. Staat daar elke dag vast!
henkhupelschoten zegt
@remylahaye: Heel brabant .
parker zegt
@remylahaye: is geen Randstad dus niet belangrijk
Dutchdriftking zegt
Ach ja, dat lijstje kennen we wel. En tegen de tijd dat deze knelpunten zijn opgelost komen de volgende wel weer door. Zo houden we elkaar bezig.
timmehh zegt
Wat een drama afgelopen jaar op de A4 bij Leiderdorp. Dikke faal van RWS. Ik ben daardoor andere tijden gaan werken, normaal van 10 tot 1800. Nu van half 7 tot ~3, scheelt me zo’n 1,5 uur per dag file rijden.
(Tax)Money well spent RWS [/sarcasm]
yipikaye zegt
@timmehh:
De A4 bij Leiderdorp is zeker een schande voor Rijkswaterstaat.
Bijna 20 jaar zijn ze bezig geweest om tussen Den Haag en Burgerveen één rijbaan extra te plaatsen.
Na al deze jaren nog steeds slechts 2 rijbanen op de hoofdrijbaan.
timmehh zegt
@yipikaye: je vraagt je dan af of die architecten zelf wel met de auto naar hun werk gaan, volgens mij hebben ze geen flauw benul van de situatie op de wegen.
3->2 baans met invoegstroken werkt niet op een van de drukste wegen van NL, zeker niet icm de rij kunsten van de hedendaagse rijder.
healey zegt
@yipikaye: toen de tijdelijke 80km/h situatie bestond door 1 tunnelbuis, was er minder file dan toen de tweede tunnelbuis werd geopend. Toen werden de vernauwingen van 3 naar 2 banen weer geherintroduceerd. Vraag me af en toe af wat het gemiddelde IQ van een RWS medewerker is. Vooral de opmerking destijds “de bestuurders wennen er wel aan” spreekt boekdelen.
olivier420 zegt
@timmehh: van 10:00 tot 18:00 werken? Zo da’s lekker
bennyyy zegt
Zo te zien is de verleningen van de A16 op de A13 prio 1. Nu maar hopen dat omwonende dit niet nog eens 63 jaar kunnen uitstellen.
norge zegt
Ik moest vandaag 5 minuten wachten omdat een egel de weg overstak….Geldt dat ook?
riddertevoet zegt
A2tje bij Culemborg mogen ze wel verder verbreden.
w0o0dy zegt
De A12 grens naar Arnhem? Dagelijks 12km langzaamaan … Raar dat die zo vaak buiten beeld blijft.
lekbak zegt
@w0o0dy: net als de a13, die hele weg is elke dag langzaam rijdend en stop en go’s. Wellicht dat de schade in tijd dan toch heel erg meevalt.
busterd zegt
A16 Breda-Amsterdam…volgens mij stopt de A16 in Rotterdam en gaat hij niet naar 020…
jessepinkman zegt
@busterd: ik wilde net zeggen.. Hebben we een nieuwe A16?
ary777 zegt
@jessepinkman: Ach, blijkbaar hebben we ook ineens een Zouterwoude-dorp.
Nummer 6 op het lijstje. Hahaha… Het staat er gewoon!?
racenderechter zegt
Zo zie je maar, meer asfalt is niet de oplossing.
Rob zegt
“De file. Wat men eraan vindt? Van mij mogen ze het afschaffen, maar ze staan ervoor in de rij.”
Vandaag was ik twee minuten te laat weggegaan. Moest ik zeker twee minuten wachten voor de spoorwegovergang. Was ik zowaar vier minuten later dan normaal! Ongekend.
tvr1974 zegt
Die 3 files op de A20 zouden na volgend jaar moeten verdwijnen… Dan wordt de weg ontlast door:
– de aansluiting met de A12 bij Gouda / Waddinxveen
– de (verlengde)A4 is net geopend dus die ontlast die weg voor een deel
De A16 wordt dan ook ontlast naar AMS want verkeer zal eerder afslaan (over de A15 en dan naar de A4 richting AMS)
Andersom zou de A4 bij Leiden (door het extra verkeer) wel eens op 1 kunnen komen te staan.. Maar verkeer op de A12 richting AMS kan ook straks makkelijker over de N11 als de stoplichten er tussen uit zijn en de oprit de A4 op werkt.
Dat de A4 regelmatig vast loopt is niet zo gek… Van 120 -> 100 Dus je krijgt een rem reactie.. (en dan hangt er ook nog traject controle)… Dus wat dacht je dan overheid?? Maak het stuk vanaf Schiedam tot Nieuw Vennep 120 (en ’s avonds 130… ) en file verdwijnt …