We verklapten eerder deze week al de duurste, maar welke viercilinders zijn nog meer schreeuwend duur?
Heel veel geld betalen voor een eenvoudige vierpitter, het is geen uitzondering in deze tijden van downsizing. Zo maakte Mercedes deze week bekend dat de AMG GT 43 €173.046 kost. Daarmee is het de duurste viercilinder van Nederland. Maar is het zeker niet de enige dure viercilinder.
Daarom hebben we eens even uitgezocht wat nu eigenlijk de duurste auto’s met viercilinder zijn die je op dit moment kunt krijgen. Om het overzichtelijk te houden vermelden we de vanafprijs, maar in de praktijk zijn de auto’s dus nóg duurder (ervanuit gaande dat je ook nog wat opties wil).
10. Alpine A110 R
€131.575
Wie houdt er niet van de Alpine A110? Helaas is ‘ie wel erg prijzig. Dat geldt helemaal voor de A110 R. Die kost momenteel minstens €131.575. Dat is bijna het dubbele van wat een Alpine A110 bij de introductie kostte. Ook is de meerprijs ten opzichte van een Alpine A110 GT (die eveneens 300 pk heeft) heel fors.
9. Land Cruiser (5-deurs)
€133.550
Er is inmiddels een gloednieuwe Land Cruiser, maar de oude staat ook nog in de configurator. Die telt dus gewoon mee voor dit lijstje, met zijn 2.8 viercilinder diesel. Voor de vijfdeurs betaal je minstens €133.550, maar dit bedrag kan nog flink oplopen. Voor een 7-persoons Professional-uitvoering ben je anderhalve ton kwijt.
8. Porsche 718 Boxster S
€136.118
Als je nog een Porsche Boxster of Cayman wil bestellen moet je snel zijn, want per 1 juli worden deze modellen geschrapt. Voor nu zijn ze echter nog te bestellen, en wel voor €136.118 (in het geval van de Boxster S). Wij zouden toch nog even 20 mille doosparen, voor de GTS met de 4.0 zescilinder.
7. Lexus RX 500h
€136.790
Deze dure viercilinder is een oude bekende, want de RX 500h heeft deel gemaakt van de Autoblog Garage als duurtester. Het is een puike auto, maar voor een hybride (!) viercilinder valt de prijs behoorlijk tegen. Zeker als je bedenkt dat de plug-in hybride RX 450h+ gewoon een halve ton goedkoper is.
6. Lotus Emira 2.0i
€137.148
De Lotus Emira met V6 was maar een heel kort leven beschoren, dus je kunt nu alleen nog maar kiezen voor de viercilinder. Een Lotus en een viercilinder is natuurlijk een prima match, maar het prijsverschil met de V6 valt tegen. In 2022 betaalde je 150k voor de V6, terwijl de viercilinder nu alsnog €137.000 kost. Maar het blijft wel een tof ding, die Emira.
5. Maserati Levante GT
€151.561
Van de nummer 6 naar de nummer 5 maken we een flinke sprong, want we zitten nu al boven de 150k. Voor dat geld heb je de instapversie van de Maserati Levante. De mild hybrid-techniek ten spijt is dit een van de duurste viercilinders. Sommige vierpitters uit dit lijstje leveren nog indrukwekkende prestaties, maar 330 pk is ook niet extreem veel voor een auto van dit formaat. Je kunt je dus afvragen of deze Levante nog wel zo’n relevante auto is… De enige andere optie is nog de Levante Modena met een V6, maar die is meteen €63.700 duurder.
4. Mercedes-AMG C 63 S E Performance (Estate)
€151.700
Deze kon natuurlijk niet ontbreken in het lijstje: de nieuwe C 63. Die kunnen we op dit moment niet vinden in de configurator, maar Mercedes verzekert ons dat ‘ie wel gewoon leverbaar is. De C 63 is sinds de introductie vorig jaar nóg duurder geworden. Voor de sedan betaal je €150.248 en voor de Estate €151.700. Vind je dat veel geld? Er nog drie Mercedessen met viercilinder die duurder zijn…
3. Mercedes-AMG SL 43
€163.556
De SL is tegenwoordig ook met een viercilinder te krijgen. Of eigenlijk moeten we zeggen: wéér, want een SL met viercilinder is natuurlijk wel historisch verantwoord. In tegenstelling tot de C 63 hierboven is de SL 43 geen hybride, dus je moet het met aanzienlijk minder vermogen doen: 421 pk in plaats van 680 pk.
2. Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance (Coupé)
€166.883
Iedereen heeft het over de nieuwe C 63, maar deze aandrijflijn is in nog een auto te vinden: de GLC 63. Dit is eveneens een viercilinder hybride met 680 pk, maar dan nog ietsje duurder. De normale SUV kost €162.043 en de Coupé zelfs €166.883.
1. Mercedes-AMG GT 43
€173.046
En dan de nummer 1. Daar hebben we geen tromgeroffel voor nodig, want zoals we al zeiden in de inleiding: deze auto is de hele reden dat we dit lijstje maken. De AMG GT 43 is nog eens 10k duurder dan de SL 43 met precies dezelfde aandrijflijn. En daarmee is het dus de duurste viercilinder van Nederland.
a_buis zegt
Dat oude denken over viercilinders. Ja vroeger waren het instappers met laag vermogen. De 6 cilinders gingen richting de 200 pk en wat meer en de 8 cilinders 100 pk erbij. Hoe meer vermogen hoe steviger de auto gebouwd en afgeremd dient te worden. Dat was toen en dat is nu. Tegenwoordig zit er een dikke turbo en hybride techniek op de viercilinders.
87sandyd zegt
Maar het blijft toch een viercilinder. En als je anderhalve ton stuk slaat op een auto wil je toch minimaal 6 cilinders hebben?
mashell zegt
Tegenwoordig is het aantal cilinders slechts een getal. Aan “bij een ton horen zes cilinders” (waarom eigenlijk geen acht?) vasthangen is nostalgie en laat geen ruimte voor technologische ontwikkelingen.
Stefje zegt
Een viercilinder heeft nooi dezelfde emotie of motorstabiliteit laat staan klank als een zescilinder zal hebben.
Ook niet voor 150k. En alsof er bij 6 en 8 cilinders geen ruimte is voor technologische ontwikkelingen.
Johanneke zegt
Ja die dikke turbo en hybride techniek maakt het alleen maar moeilijker en fragieler. Pak liever een EV dan zo’n AMG uit dit lijstje.
ghost zegt
Tegenwoordig peutert men uit een 3 cilinder Yaris meer pk’s dan een V8 in de jaren 80..zo erg is een 4 cilinder bij lange na niet. Alles is relatief en alles kent z’n charmes.
PunicaOase zegt
Maar dat geluid :-(
e38ossie zegt
Wel eens een formule 1 motor uit de jaren 80 gehoord. 😋
Gele Koplamp zegt
4 cilinders (oud en nieuw) kunnen echt wel lekker klinken: https://youtu.be/W522uJTplYE?feature=shared
rollingstoned zegt
Lancia: Hold my beer…
https://m.youtube.com/watch?v=badFXU_HtQs
Johanneke zegt
Ja en nee. De oude muscle cars uit de jaren 60 hadden ook gewoon 450pk hoor.
anthwan zegt
Jah klopt en de 3 cilinder net zo leuk rijd net zo leuk. Weer iets wat vroeger beter was. En dan hebben we het niet eens over de levensduur.
Johanneke zegt
Op de sportwagens en die toyota na denk je toch, wie gaat dit nou kopen. Vooral al die Mercs, je hebt concurrentie die wel een grotere motor heeft.
Ik wens de koper overigens veel succes met de afschrijving, en de monteurs over 10 jaar veel sterkte toe.
Richmond zegt
Auto’s in dat segment hebben sowieso hoge onderhoudskosten of dat nu voor een 4 cil is of meer cilinders.
mashell zegt
Meer cilinders is hogere kosten is al sinds het begin van de auto industrie de gouden regel.
tortuga zegt
Top 4 allemaal AMG´s. Het lijkt wel of ze het gewoon willen om de duurste te zijn
Wolflow zegt
Het lijkt er eerder op dat ze verkopen willen minimaliseren.
Die dingen worden (binnen segment) niet of nauwelijks verkocht
JelmerS zegt
Mercedes: das beste oder nichts. Denk dat ze in dit segment weinig klanten overhouden als andere merken wel meer beleving voor het geld kunnen beloven
scrmeagle zegt
Rij al 10 jaar met een mini cooper 3 cyl met turbo rijdt prima. Wel langzaam warm rijden. Dus de hele discussie over aantal cylinders slaat nergens op in moderne auto’s.
Dickie zegt
Die discussie bepaal ik zelf wel, als ik zoveel geld uitgeef dan ga ik toch zeker geen 4 cilinder kopen.
Ik heb wel een voorkeur voor Mercedes maar niet met bromfiets motor er in voor 150k+ dan maar op zoek naar gebruikte.
rogerzz zegt
Hmm mijn vriendin heeft een 2.0tdi met 180pk, ofwel 90pk per liter, diesel. Dat is toch wat minder dan de 140/150pk per liter die een turbo-benzine tegenwoordig heeft. Qua belasting/stress en levensduur denk ik dat ik wel weet welke motor het langer vol gaat houden.
Ik snap niet waarom het nergens op slaat, vermogen/liter is toch een duidelijke ratio als je motoren vergelijkt en het zegt toch iets?
vopo zegt
Hier rijden we een Volvo XC60 T8 en een Audi A6 Avant 3.0 v6. En dan kan de Volvo sneller zijn maar de diepe v6 brom van de Audi geeft me iedere keer weer een glimlach. Waarschijnlijk ben ik ouderwets maar het geluid van een motor bepaalt voor mij toch voor een groot deel het plezier. Dan maar iets minder snel.