Nope, geen Amsterdam, Rotterdam of Den Haag op nummer één.
Het is namelijk.. Haarlem! De Noord-Hollandse stad is een verschrikking als het op verkeer aankomt. Automobilisten die zich rond de spitstijden in de stad begeven zijn vrijwel altijd het haasje. Dat blijkt uit cijfers van de TomTom Traffic Index. De gemiddelde extra reistijd bedraagt 26 minuten. Volgens TomTom komt dit neer op 100 uur per jaar.
In 2015 stond Den Haag op één. Wereldwijd staat Mexico Stad nog steeds op de eerste plek. Volgens de cijfers zijn de omstandigheden nóg dramatischer geworden. Dat gezegd hebbende: in Nederland is het er ook niet beter op geworden. Geen enkele stad in de top 10 toont een verbetering ten opzichte van 2015. De lijst is wel diverser geworden. Groningen zakt van een tweede naar een vierde plek. Amsterdam gaat van drie naar vijf. Rotterdam is zelfs uit de top 10 verdwenen, net als Utrecht en Almere. Het is er niet rustiger geworden. Bij ons niet, en ook niet in de rest van de wereld. De lijst met Nederlandse steden check je hieronder. De cijfers van 2015 checkt u HIER. Steden die nieuw binnen zijn gekomen in de top 10 krijgen de stempel ‘nieuw’ opgedrukt. De positie van 2015 staat tussen haakjes achter de stad.
Stad | Vertraging |
---|---|
Haarlem (nieuw) | 27% (+3) |
Den Haag (1) | 24% (+1) |
Leiden (nieuw) | 23% (+2) |
Groningen (2) | 23% (+1) |
Amsterdam (3) | 22% (+2) |
Nijmegen (5) | 21% (+3) |
Arnhem (nieuw) | 20% (+3) |
Tilburg (6) | 19% (+2) |
Breda (7) | 19% (+2) |
Eindhoven (8) | 19% (+3) |
Zoals gezegd was wereldwijd gezien Mexico City ook in 2016 de grootste bitch, gevolgd door Bangkok. Nieuw in de wereldwijde top 10 zijn Jakarta, Chongqing, Tainan en Beijing. De enige stad die beter scoort in vergelijking met 2015 is Istanboel. De Turkse stad pakt een magere verbetering van één procent. De lijst:
Stad | Vertraging |
---|---|
Mexico City, Mexico (1) | 66% (+7) |
Bangkok, Thailand (2) | 61% (+4) |
Jakarta, Indonesië (nieuw) | 58% |
Chongqing, China (nieuw) | 52% (+14) |
Bucharest, Roemenië (6) | 50% (+7) |
Istanboel, Turkije (3) | 49% (-1) |
Chengdu, China (9) | 47% (+6) |
Rio de Janeiro, Brazilië (4) | 47% |
Tainan, Taiwan (nieuw) | 46% (+10) |
Beijing, China (nieuw) | 46% (+8) |
Fotocredit: Ferrari 599 GTO in Haarlem via @jeppie op Autojunk
parttimeautospotter zegt
Geen Rotterdam dus?
viezefreddyw zegt
De Nederlandse grote steden zijn er ook totaal niet op gebouwd om met de auto door te kunnen rijden. Je moet het als automobilist ook niet willen. Pak lekker de fiets of koop een klein brommertje en je bent overal 10 keer sneller dan met de auto.
Jochempie zegt
@viezefreddyw: Precies, die steden stonden er al toen we nog op paarden reden. Je moet er eigenlijk niet met een auto willen komen. Dan ga je maar lekker in de suburbs wonen..
Ram-G-maN zegt
@jochempie: Rotterdam heeft als een historische stad wel een “redelijk fatsoenlijke” infrastructuur voor auto’s in de binnenstad. Maar dat heeft ook te maken met een Duitser die even een ongewenste herinrichting doorvoerde in 1940…
mout zegt
@jochempie: Ja, maar wie staan er in die files? De mensen die in de suburbs zijn gaan wonen, maar het zo fijn vinden dat ze dicht bij de grote stad wonen…
Jochempie zegt
@mout: Jep, de luitjes die op zaterdag met de SUV in de binnenstad de boodschapjes doen en een nieuwe spijkerbroek halen…
riri zegt
@viezefreddyw: Klopt en als je er aan komt mag je zoeken naar een dure parkeerplaats die vaak nog ver lopen is van je plaats van bestemming. Helaas ontmoedigen de grote steden brommers het lijkt wel dat ze een plan smeden om die doelgroep door regels te belasten .
lekbak zegt
@riri: logisch ook. Inefficiënte stinkdingen zijn het. Ga maar lekker fietsen. En als je daar te dik of te oud voor bent is er nog de elektrische fiets.
nicolasr zegt
@lekbak: mijn scooter is een stille viertakt, met katalysator, nauwelijks opgevoerd en rijdt 1 op 60. Of zoiets, ik gooi er twee keer per jaar 5 liter benzine in en hoppa!
Zo inefficiënt, lawaaiig en stinkend is die van mij dus niet. En de meeste nieuwe(re) scooters ook niet.
Die stinkende, knetterende tweetakkrengen zijn inderdaad niet meer van deze tijd.
lekbak zegt
@nicolasr: als je in de stad woont en werkt/winkelt voegt een verbrandingsmotor niks toe. Gewoon fietsen, en eigenlijk ook gewoon zelf trappen. Goed voor de mens, goed voor het milieu.
Jij rijdt op je scooter van dorp naar stad als ik het goed begrijp. Is een heel ander verhaal.
nicolasr zegt
@lekbak: Klopt. Ik woonde in Amsterdam, toen reed ik met die scooter altijd naar “buiten de ring”, waar ik mijn auto bij gebrek aan parkeervergunning moest parkeren, maar woon nu in Blaricum. De scooter heb ik meegenomen en ik gebruik hem nu als ik op zaterdag naar de markt in Hilversum ga, of als ik naar de dorpskroeg ga.
En als ik in de zomer naar Amsterdam ga, pak ik hem dus ook weleens. Vooral op vrijdagmiddag ben je er gewoon sneller dan met de auto (of de trein) en om weer eens op dat ding door Amsterdam te rijden is gewoon leuk.
Maar je hebt helemaal gelijk als het aankomt op fietsen. Dat is eigenlijk hét vervoersmiddel in een stad als Amsterdam. Gezond, beter voor het milieu en je kan het nog beter kwijt dan een scooter.
riri zegt
@lekbak: Beste lekbak mag ik dat zelf bepalen of iets toevoegt of niet ?
lekbak zegt
@riri: als jij je kop in het zand wil steken moet je dat vooral doen.
riri zegt
@lekbak: Laten we dan over de zware industrie praten die de wereld verpesten :)
lekbak zegt
@riri: dat is een hele andere discussie en heeft hier niks mee te maken.
Daarbij vind ik het nogal kinderachtig. “Zij vervuilen dus ik mag ook vervuilen”.
riri zegt
@lekbak: 1:45 is erg efficient
lekbak zegt
@riri: nope. Verbruik heeft helemaal niks met efficiëntie te maken. Bromfietsen zijn extreem inefficiënt. Zuinig, maar inefficiënt.
riri zegt
@lekbak: OK ik vaar er wel bij van buurt naar buurt aan de andere kant van de stad dwars door het centrum .
win win win situatie ik kan nu veel sneller mijn werk doen en privé gebruik het ik de scooter ook graag .
Ja naar de AH om de hoek pak ik soms de fiets of ik ga lopen :)
De auto gebruik ik om 2 kinderen of mijzelf over de snelweg van A naar B te krijgen want het openbaar vervoer is duur en traag.
jorden zegt
@lekbak: als er iets efficiënt is, dan is het een brommer of een scooter in de stad. Persoonlijk pas ik voor 20 km fietsen om het centrum in te komen. Elektrische fietsen zijn gewoon (nog) te duur in verhouding met scooters.
lekbak zegt
@jorden: 20 kilometer fietsen? Er is hier geen stad waar je langer dan 20 minuutjes hoeft te fietsen om in het centrum te komen. Als jij het binnen de stad niet op de fiets wilt doen omdat het te ver is en je hebt geen lichamelijke beperkingen ben je gewoon lui. Zo zwart wit is het.
fanboy zegt
@riri: Elektrische scooters zijn wel welkom hoor. Zijn we tenminste van die lawaaierige stinkdingen af.
ippy zegt
@fanboy: Ik vind die elektrische scooters wel hinderlijk op de fiets. Je hoort ze niet aankomen dus je schrikt je de pleuris als zo’n ding je inhaalt.
riri zegt
@fanboy: Mijn scooter stinkt niet ik heb een 4 takt ik rij hem ipv de auto omdat ik overal vast sta.
Fietsen doe ik ook en ik sport ook .
Dutchdriftking zegt
Ach, Haarlem ben je in de avond binnen 5 min uit. Zowel me OV als eigen vervoer. Andere steden daar in tegen is drama….
nicolasr zegt
Daarom pak ik, mits het niet regent, zelfs vanuit het Gooi mijn scootertje als ik naar Amsterdam moet. Het is even doorbijten op het fietspad naast de A1, maar van deur tot deur ben ik met dat ding alsnog sneller dan met de auto.
En noem me kinderachtig, er zijn weinig dingen leuker dan met een brommer door de stad te raggen. Dat blijft gewoon zo!
lekbak zegt
@nicolasr: ff investeren in een goretex (of imitatie) motorpak. Dan geef je echt helemaal niks meer om een beetje regen, je voelt het niet eens meer.
viezefreddyw zegt
@nicolasr: In de zomer is het toch heerlijk om op een scootertje te gaan rijden? Een graad of 25 en een beetje touren op zo’n ding. Chickies kijken enzo.
lekbak zegt
@viezefreddyw: chickies kijken heb ik een boot voor. Hoe duurder de sloep waar ze in zitten hoe smeriger ze naar mij en “die oude vieze sleepboot” kijken. Om dat vervolgens weer helemaal goed te maken als ik later eens als enige klaar sta om een touwtje aan te pakken. Heerlijk spelletje!
viezefreddyw zegt
@lekbak: Haha zekers! Bootjes werken ook erg goed in Friesland. Die ouwe van mij heeft altijd een sloepje gehad en sinds kort een O.N.J bootje. In de zomer ga ik wel eens een stukje varen. Je kent het wel. Koud bier mee, muziek mee, een paar maten. Toch wel de leukste manier om chickies te kijken in de zomer.
fanboy zegt
@nicolasr: Ach zolang je maar niet 1 van die figuren bent die met 45km/u vol over het fiets pad ragt, dan valt het wel mee.
Als je dat wel bent: Regel effe dat je (uitvaart) verzekering goed op orde is, want je bent niet de eerste die op een rechtsafslaande auto klapt terwijl je groen hebt.
Maar ik snap je helemaal. Ik rij dagelijks de andere kant op, en verbaas me over de files richting Amsterdam.
Denk wel dat je een keer moet overstappen naar elektrische scooter, vanwege de milieuzones straks ook voor scooters. Maar dat kan prima en het rijdt denk ik nog relaxter.
nicolasr zegt
@fanboy: ik rij op het fietspad langs de A1 wél altijd volgas, (dan haalt ie misschien wel 62, wow!! ;-) )want daar is nauwelijks ander verkeer.
Verder geldt op de scooter, kijk een beetje uit, rij niet tengers waar het niet jan, hou rekening met anderen en doe waarvan je denkt dat je niemand kwaad doet.
Zoals ook in de auto…
nicolasr zegt
@nicolasr: Niet tengers waar het niet jan is natuurlijk “”Te hard waar het niet kan”.
Vroeger had ik nog een editknop… ;-)
viezefreddyw zegt
@nicolasr: Dat viel me al op ja. Je schrijft niet meer??
nicolasr zegt
@viezefreddyw: Voorlopig even niet, wie weet wat de toekomst brengt. Ik ben op dit moment helaas té druk met mijn werk en kon een paar uur per week schrijven echt niet meer in de planning krijgen. Helaas, want ik vond het ontzettend leuk om te doen.
Maar reageren en lezen kan natuurlijk altijd en mijn (oud-) collegae doen het ook zonder mij geweldig!!
viezefreddyw zegt
@nicolasr: Ik begrijp het, jammer! Vond je artikelen altijd erg leuk en dan met name je lezersvragen en het vervolgartikel daarop. Succes met alles en in de zomer maar even een datumpje prikken!
Author zegt
Slijmbal!
nicolasr zegt
@mauritsh: Er was iets weggevallen… Maar reageren en lezen kan natuurlijk altijd en mijn (oud-) collegae doen het ook zonder mij geweldig, op MauritsH na, die zuigt apenballen. Zoals altijd. Met z’n hoofd. ;-)
Author zegt
@nicolasr: Ah ok, weggevallen tekst kan iedereen overkomen. Ik vreesde dat je gehackt was.
dare2think zegt
@mauritsh: Wil de redactie even stoppen met haar wild geraas :D
Author zegt
@dare2think: Mi scusi! https://www.youtube.com/watch?v=ivSMNbaXRSE
riri zegt
@fanboy: Het zijn de fietsers die alle regels massaal aan hun laars lappen.
Gulli zegt
Mag toch aannemen dat iedereen daar in de file staat om de stad uit te komen?
riri zegt
@gulli: Vluchten van de boeren de er naar toe trekken :)
lekbak zegt
Rotterdam niet eens in de top10, terwijl die stad al een ramp is om in te rijden in de spits. Gelukkig is er redelijk ov maar als ik er dan toch eens doorheen moet is het ook letterlijk 90% stilstaan.
stationcar zegt
Volgens mij zou Utrecht ook in de top 10 thuis horen, gek dat die er niet tussen staat!
ahs1979 zegt
Dan woon ik denk ik aan de goede kant van Haarlem. Weinig last over het algemeen. Wel heb ik het voordeel dat ik maar 4 stoplichten heb en ik zit op Rottepolderplein. Maar de gemeente is wel redelijk goed bezig om het verkeer verder te ontregelen. Amsterdamse Vaart moet minder banen krijgen maar de alternatieve route via de Waarderpolder krijgt er geen banen bij… dus ik denk dat men deze eerste plek wil koesteren.
basgsi zegt
In en rond Arnhem is het ook echt dramatisch geworden, gelukkig vanaf 1 maart een andere baan en geen files meer. Met fiets naar werk zelfs, dan komt een c63 amg weer wat dichterbij als ik een vast contract krijg!
mashell zegt
@basgsi: beweer jij nou dat jij verantwoordelijk bent voor het creeëren van die files in Arnhem?
basgsi zegt
@mashell: haha zo kan je het ook interpreteren idd ;)
pomoek zegt
Van mij heeft niemand last. Ik ben in de gelukkige omstandigheid zelf mijn werktijden in te kunnen delen. Zou anders voor mij een secundaire arbeidsvoorwaarde zijn: reizen na de ochtendspits en de avondspits.
right zegt
Bijzonder dat Utrecht er niet bij staat: rij dagelijks 19km woon werk verkeer en doe hier minimaal 45 minuten over want de A28/A27/A12 staan altijd dicht
susp1cious zegt
Ik vermoed dat Haarlem met stip is binnengekomen door de werkzaamheden aan de A9 en de velsertunnel. Hierdoor werd de in- uitstroom hevig beperkt.
1audi1 zegt
De enige stad in Nederland waar ik echt problemen heb is Utrecht.. Amsterdam vind vind ik zelfs reuze meevallen. Maarja na een paar keer in Parijs en Brussel te zijn geweest met de auto os zelfs Utrecht te doen
mrrallycross zegt
Niet eens Utrecht?
vonklausenburg zegt
Arnhem verbaast mij. Ik kom er regelmatig en heb sinds 2013 niet het gevoel dat het drukker is geworden, juist eerder dat het rustiger is geworden.
hans75 zegt
Erdogan for president… zie je wel… hij lost zelfs de fileproblemen van Istanbul op… (wellicht een makkelijk te kopieren concept, zet een soldaat met AK47 bij de ingang van de stad en het wordt vanzelf minder druk)
azuli zegt
De Buitenrustbruggen (N205) is nu ook niet handig als in/uitrij route in Haarlem.
bartw zegt
@azuli: Dat is gelukkig nu afgelopen, wat een drama was dat de afgelopen maanden…
bartw zegt
@azuli: Dat is gelukkig nu afgelopen, wat een drama was dat de afgelopen maanden…
azuli zegt
De Buitenrustbruggen (N205) is nu ook niet handig als in/uitrij route in Haarlem.
martijn11 zegt
Wel veel steden in Azie!