
Cijfers en tabelletjes. Hoe staan we ervoor met de files in de Nederlandse steden? En in de rest van de wereld?
Wel, niet al te best als je hoopte op verandering in ons land. Er is te weinig veranderd om te spreken van een verbetering of een verslechtering. Wanneer je de percentages achterwege laat, kunnen we de tabel van vorig jaar een-op-een kopiëren in dit artikel. Maar hoewel de steden geen verschil tonen, zijn de cijfertjes wel wat anders. Den Haag scoort namelijk één procent beroerder. Ook Amsterdam krijg een procentje erbij. In Groningen is de drukte gelijk gebleven, aldus de resultaten van de TomTom Traffic Index. In de steden Breda, Utrecht en Almere nam de filedrukte zelfs met twee procent toe.
Stad | Vertraging |
---|---|
Den Haag | 23% (+1) |
Groningen | 22% |
Amsterdam | 20 % (+1) |
Rotterdam | 19% |
Nijmegen | 18% |
Tilburg | 17% |
Breda | 17% (+2) |
Eindhoven | 16% (+1) |
Utrecht | 16 % (+2) |
Almere | 13 % (+2) |
Kijken we naar de rest van de wereld dan zien we meer verschuivingen. Zo is Bangkok een nieuwe binnenkomer in de lijst en pakt meteen de tweede plaats. Mexico Stad is met een dikke vijf procent een stuk drukker geworden ten opzichte van vorig jaar. Een opvallende daler is Istanboel. De Turkse stad zag een afname van acht procent. De nummer één van vorig jaar daalt hierdoor naar de derde plaats.
Stad | Vertraging |
---|---|
Mexico Stad, Mexico | 59% (+4) |
Bangkok, Thailand | 57% |
Istanboel, Turkije | 50% (-8) |
Rio de Janeiro, Brazilië | 47% (-4) |
Moskou, Rusland | 44% (-6) |
Boekarest, Roemenië | 43% (+2) |
Salvador, Brazilië | 43% (-3) |
Recife, Brazilië | 43% (-2) |
Chengdu, China | 41% (+5) |
Los Angeles, VS | 41% (+2) |
Foto via Autojunk
De eerste Chinese stad op 9? En waar is Mumbai gebleven? Tokyo? Sorry maar daar geloof ik helemaal niets van. Van wie komen deze cijfers?
@pomoek: “aldus de resultaten van de TomTom Traffic Index”
@Thunderstruck: Ah dank je, overheen gelezen.
@thunderstruck: met andere woorden, tomtom is slecht vertegenwoordigd in die landen…
@lekbak: over betrouwbaarheid van de cijfers valt ongetwijfeld nog het één en ander te zeggen.
hmm oké
Niet zo verrassend dat Den Haag op de eerste plaats staat. Van de ene wegafsluiting val je in de andere wegafsluiting….
@Rick-dos: ja, en om 9:00 flikkeren ze daar alle bruggen open ‘omdat om 9:00 de spits voorbij is’…. not.. Soort tweetrapsraket, om 9u creëren ze nog een extra infarct op de wegen die de stad in gaan rond o.a. Rijswijk.
@parker: het is werkelijk een schitterend gezicht. Nadat je zelf een paar uur ! hebt moeten wachten op de spits, moeten opeens de auto’s op jou wachten…
Mooie foto ;)…. http://www.autojunk.nl/2016/03/vrachtwagen-vol-met-luchtgekoelde-911jes
Als de steden de doorstroom nou eens zouden verbeteren, dan zijn maatregelen met onmeetbaar effect als milieu-zones voor diesels compleet overbodig.
Heel herkenbaar. Ik heb in verschillende van de internationale steden gewoond. Op dit moment woon ik in Bucharest. En inderdaad, in de ochtend, als ik naar kantoor rij, doe ik er ongeveer 3 kwartier over als het meezit. Als het tegen zit ruim een uur. Het is 3 km….. In de zomer laat ik dus ook altijd de auto op het werk staan en ga dan (met gevaar voor eigen leven) met de fiets. Dan red ik het in een kleine 10 minuutjes.
@stnectaire: Ik zou gaan lopen……
@dutchdriftking: Nee, dankjewel. De straten zijn erg smerig in Boekarest en een stoep is hier nog niet uitgevonden. Zie hieronder een filmpje van de straat die loopt van mijn huis totaan kantoor op een rustig tijdstip. Even ter verduidelijking: Dit is in Pipera, het ‘Eldorado’ van Bucharest. De wegen kunnen hier nog een stuk slechter zijn.
http://www.trafictube.ro/cocosi/
@dutchdriftking: fiets is nog altijd sneller!!
Economie groeit, verkeersdrukte groeit, niet heel gek toch?
Maastricht .. staat ook altijd wel file..