Ook in 2011 waren er de nodige autoshows, en al met al zijn daar toch even 16 pagina’s(!) met concepten uit voort gekomen. We hebben de 10 mooiste/meest spraakmakende conceptcars op een rijtje gezet.
Uiteraard is het lijstje zo subjectief als het maar zijn kan, dus als je het er totaal niet mee eens bent, jammer. Je eigen lijstje mag uiteraard wel in de commentaarvelden. Vooruit met die geit!
10 ) Wiesmann Spyder
Wiesmanns zijn in productietrim al sub-zero cool, kan je nagaan hoe een concept er uit ziet. Met de Spyder werd de extra minimalistische weg bewandeld. Geen deuren, geen voorruit, en verder gewoon lekker laag en zonder tierelantijnen. Op kenteken krijg je het niet, maar het oogt toch wel tof, of niet?
9 ) Kia GT Concept
Enorme vierdeurs concept vierzitters, dat was het devies van 2011. Fabrikant na fabrikant kwam met een ruim bemeten, luxueus concept op de proppen. Ook Kia. Het Koreaanse merk, voornamelijk bekend van volumemodellen en tenenkrommende reclamespotjes miste nog een beetje ‘bite’. Met de GT werd deze tekortkoming gecompenseerd.
Tekenchef Peter Schreyer maakte een 395 pk sterke achterwielaandrijver met turbinevelgen en suicide doors. Hiermee vertoont hij gelijkenissen met het Concept You van Volvo, dat we later tegenkoomen. Zeker geen belediging voor de Koreanen, die zich steeds meer manifesteren op het wereldtoneel.
8 ) Saab PhoeniX
De mythologische Feniks was een vuurvogel, die werd geconsumeerd door de vlammen, en uiteindelijk uit de as herrees. Een mooie beeldspraak die helaas nog niet van toepassing is gebleken op Saab. Onder Victor Muller werd gehoopt op nieuw elan, en onderdeel hiervan was het aantrekken van Jason Castriota, de Amerikaanse designer met Italiaanse roots, die in het verleden reeds zijn waard had bewezen voor prestigieuze designhuizen als Bertone en Pininfarina.
Castriota pende de Phoenix neer voor de Zweden, maar gevreesd wordt dat dit eerste design meteen nog wel eens het laatste kon zijn. Het is een hybride, die onderhuids gebruik maakt van het bekende Prince 1.6 liter-blok van BMW-PSA. Het gecombineerde vermogen ligt op 234 pk.
7 ) Alfa Romeo 4C
Hoewel er reeds vroeg in 2010 over de auto werd gefluisterd, bewaarde Alfa de 4C voor de Autosalon van Genève van dit jaar. Dankzij deze introductie in 2011 verdient de strakke Alfa een plekje in onze top10, en moet daarmee de Italiaanse eer hoog houden.
De 4C moet de Turijnse fabrikant cachet terug geven, maar ik heb nooit mijn twijfels hierover onder stoelen of banken gestoken. Desalniettemin houdt Alfa vooralsnog vast aan een productiemodel dat als een Halo Car boven aan het modellengamma moet dienen. Kernwaarden: 850kg, 200 pk, en achterwielaandrijving. En gezegd moet worden, het design (en ook de babes die er bij stonden) is een echte nekkendraaier. Voor de IAA in september kreeg de 4C een fluid metal kleurtje mee (je mag het van ons ook chroom noemen), in plaats van de rode kleur die hij eerder had.
6 ) Yo-Auto Yo-Concept
Geen slappe grappen over Yo-dit Yo-dat, het zijn Russen, daar kunnen ze niets aan doen. Maar wat een verrassend bakkie is deze Yo-concept! Het design is niet onaardig, maar zijn unique selling point, datgene wat hem écht speciaal maakt (en dus verantwoordelijk is voor een plekje in deze top10), dat zijn natuurlijk de deuren, die bij ondergetekende op de een of andere manier associaties met lieveheersbeestjes oproepen (video in deze post). Volslagen onpraktisch, maar het is een concept, dus het mag. En zoiets hebben we nog nooit eerder gezien. Chapeau!
5 ) Volvo Concept You
Het Concept Universe heeft het niet gered, maar wij dichten de Concept You betere kansen toe om in min of meer gewijzigde vorm het productiestadium te halen.
Deze heerlijke vierzits-hatchback met suicide doors is op en top Volvo, en, aan de spiegels, lampen en interieur te beoordelen eveneens op en top concept. De heuplijn vertoont gelijkenissen met die van de Porsche Panamera (vergelijkplaatje), maar bij de Volvo wordt de elegantie gered door een speelser achterlicht-design, meer knikken, en minder homogeen oppervlak.
Aangezien het een concept is, is het ook niet nodig om er specs bij te vermelden, en dat doet Volvo dan ook niet. Maar als er iets onder de brede motorkap zou liggen, dan was dit een viercilinder. Volvo lanceerde onlangs de Volvo Environmental Architecture (VEA), met als speerpunt het uitbannen van alles met meer dan 4 cilinders in de volgende generatie motoren.
4 ) Ford Evos
Nog zo’n lieveheersbeestje. Niet minder dan 4 vleugeldeuren telt dit Ford-concept. Vanzelfsprekend is het een plug-in hybride, want dat is hip en het is een concept, dus kan je het als automaker laten zijn wat jij wilt dat het is. De lijnen van de Evos zijn strak, lang en laag. Zowel voor Ford als voor de rest van de wereld is het een belangrijk concept, want zijn uiterlijk vormt de design-muze voor alle modellen die de komende jaren de Ford-fabrieken wereldwijd zullen verlaten.
Wat wij zo mooi vinden aan dit concept, behalve de aparte vleugeldeuren, is het Fastback-uiterlijk. Gevolg is wel dat je alleen dwergen achterin mee kunt nemen. Kijk maar eens op de foto’s naar de stand van de achterste zetels.
3 ) BMW 328 Hommage
Pats! Ineens stond hij er, daar op Villa d’Este. Vanuit het niets. Maar wat een schitterende retro-Roadster is deze 328 Hommage. Het is, de naam zegt het al, een eerbetoon aan een BMW-klassieker uit de jaren ’30, een decennium dat Duitsland vooral veel ellende, maar gelukkig ook wat mooie dingen schonk.
De niertjes zijn ouderwets smal en hoog, de velgen zijn fraai en apart, en de auto zit volgepropt met verwijzingen naar het verleden. Een direct in het oog springend detail zijn de zwarte accenten op de koplampen die doen denken aan het tape waarmee de racers hun lampen in vervlogen tijden af plakten. Deuren ontbreken, in plaats daarvan heeft de tweezitter gewoon uitsparingen. Dit is een van de vele zaken die er voor zorgen dat het gewicht op slechts 780 kg uit komt.
Waar BMW in mijn optiek zo geweldig in geslaagd is, is deze auto er van de ene kant heel erg retro uit te doen zien, terwijl hij van de andere kant (achterkant) juist hypermodern oogt, met zijn strakke lijnen en koolstofvezel (en je kunt je iPhone er ook in kwijt).
Naast de 328 produceerde BMW dit jaar nog een concept dat zeer de moeite waard was, de Vision EfficientDynamics, maar het is door de 328 Hommage dat deze auto buiten de ranglijst gehouden is.
2 ) Cadillac Ciel
Wat een topper is dit! Even Amerikaans als hamburgers and fries, opulent, protserig, en groot. Heel groot. De Ciel is voor de concept cars wat Isaac Hayes was voor de soul, wat Steve McQueen was voor de filmminnende petrolhead, en wat Ayrton Senna was voor de racewereld: een modderfokking eindbaas. Deze auto heeft stijl, hij heeft charisma. En bovenal, hij heeft swag. Als de Ciel een kamer binnenloopt valt het gesprek stil. De Ciel beweegt zich niet voort, hij glijdt.
Maar toch is er één auto waar zelfs deze vierdeurs cabrio vol ‘red blooded luxury’ niet aan kan tippen, en dat is onze nummer 1 van dit jaar. Heb je al een vermoeden welke dit is?
1 ) Jaguar C-X16
Het kon eigenlijk niet missen, al was het alleen al vanwege de geinige zonnebril-gimmick die Ian Callum en zijn mannen er in gestopt hadden.
In Frankfurt lanceerde Jaguar de C-X16, een hybride coupé-concept met een heerlijk lijnenspel. Qua formaat valt hij onder de XK, en inmiddels is bekend geworden dat hij in productie gaat, en de Porsche Caymans van deze wereld het leven zuur gaat maken.
Als gezegd: hij is hybride, maar de fun-factor staat voorop bij deze auto. Onder de kap ligt een 3 liter V6 met Compressor, goed voor zo’n 380 pk. Met de elektromotor komt hier nog eens 95 pk bij. Dit vermogen wordt aangesproken dmv een ‘push to pass’ knop. Heel cool.
Hupke zegt
Het is gemakkelijker te zeggen welke concepts ik hiervan niet leuk vind en die dus niet in het lijstje thuis horen dan welke ik fantastisch vind.
De Yo-auto is gewoon zwak, de saab veel te dik en te druk en dat is het dan.
Die BMW 328 hommage is voor mij echt de concept van 2011 nog beter dan de mercedes silverdinges.
nissangtr zegt
@Hupke: Ik vind de 328 hommage ook de allergaafste van alle concepten.
xilver zegt
Yup da’s een terecht lijstje! Er zitten daar echt schitterende wagens tussen (die CIEL zou het goed doen bij rappers).
veyronlover zegt
Ik denk nog steeds dat die laatste wel komt, zo gaaf vind ik hem .
dennisr zegt
leuk lijstje, maar doen me weinig die concepts.. ben nog niet klaar voor de future car denk ik :P
vale46 zegt
Die C-X16 is zo bruut, zo mooi…
Eindelijk nog eens een NR1 waar ik me volledig bij kan aansluiten!!
Voor de liefhebbers nog een mooie Wallpaper:
http://www.carwalls.com/cars/33-Jaguar%20wallpapers.html?t=988
heidekonijn zegt
@vale46: Mooiste auto van de afgelopen tien jaar, afgezien van brera concept en duettotanta.
agera zegt
@heidekonijn: Poeh mooiste weet ik niet maar de Jaguar hoort in het rijtje van de mooiste auto´s van de afgelopen 10 jaar.
De Lamborghini Gallardo LP570-4 Superleggera model (2011) vind ik mooier, maar de Jag zit zeker in de top 5.
http://www.hessing.nl/media/Image/Lamborghini/Lamborghini%20Gallardo%20LP%20570-4%20Superleggera/Lamborghini%20Gallardo%20LP%20570-4%20Superleggera%20driekwart%20voor.jpg
agera zegt
@agera: Of de Lamborghini Murcielago LP670-4 SuperVeloce ik denk dat deze twee Lamborghini´s door iedereen wel mooi gevonden zullen worden. Alleen zit er natuurlijk een inmense prijsverschil tussen deze twee Lambos en de Jaguar
http://www.netcarshow.com/lamborghini/2010-murcielago_lp670-4_superveloce/800×600/wallpaper_01.htm
heidekonijn zegt
@agera: de murcie vond ik eerst erg mooi, maar nu minder. Iets met de rondingen – de radius van de zijkanten is te groot en de lijnenen te zacht voor een lambo. De gallardo is een hele interessante. Heel kompact, met weinig overhang en strakke lijnen. Echt form follows function. Prachtig maar niet iets waar ik warm van wordt. Is allemaal puur subjectief natuurlijk.
agera zegt
@heidekonijn: Dat kan het is persoonlijke smaak en iedereen heeft zo zijn eigen mening. Het klinkt misschien raar, maar met de dag vind ik een Murcielago mooier en mooier worden. Vooral na de Aventador ben ik de Murcielago nog meer gaan waarderen. Ook omdat de lijnen van de Murcie perfect zijn en eigenlijk voor mij niet te overtreffen waren. De Gallardo idem dito eigenlijk kan de auto na vele jaren nog steeds erg waarderen. Ik ben nog steeds erg onder de indruk welke nieuwe supercars ook uitkomen.
De Gallardo en de Murcielago zijn apart en speciaal voor mij.
Naar een ding ben ik wel benieuwd dan :P Heeft de Aventador te maken dat jij de Murcielago iets minder bent gaan vinden :P
heidekonijn zegt
@agera: de aventador vind ik ok, maar niets voor een lambo. Hooguit als one-off. Die zij-inlaten bijvoorbeeld vind ik te groot. Ik mis harmonie. Eigenlijk komt het er op neer dat ik de neiging heb elke lambo te toetsen aan de countach. Zet een lp400 periscopo naast een aventador en je vraagt je af waar de vooruitgang zit. Een gallardo kan er nog naast staan, maar zelfs die ziet er te weinig “ruimteschip” uit. De murcie is prachtig, maar heeft voor mij te ronde “schouders” en is niet strak genoeg.
Voor mij hoort een lambo iets buitenaards te hebben. De achterkant van de aventador is wat dat betreft volgens mij dan weer wel geslaagd. Maar liever een murcie sv of een diablo gt1 dan een aventador voor mij.
euro95 zegt
Ik heb besloten dat ik vandaag alleen nog maar opbouwende dingen op @autoblog: spam ;) Deze vind ik mooi uit de bovenstaande lijst:
1) Jaguar C-X16
2) Ford Evos
En de afsluiter is uiteraard:
3) Alfa Romeo 4C
Saab is in mijns inziens allang niet meer tof. Doch dit sterk naar de negatieve kant begint te reiken, moet ik mij uitlaten dat ik het een zeer sterk concept vind :)
dawwg zegt
De volgorde van de top 10 klopt voor geen meter. Die Volvo You lijkt gewoon een S60 ‘GT’ editie. En de Yo is een leuke vingeroefening, maar zou het zelfs in Star Wars niet tot productie redden (nog even los van het 13-in-een-dozijn gehalte).
Als ik een top 3 zou maken, werd het:
1) Cadillac Ciel. Orgineel en vrijwel produktierijp.
2) Alfa 4C; een kleinere, betaalbare, massa-productie 8C; meteen doen !
3) De Kia GT. Gewoon omdat ik het die Koreanen gun. Ze komen van ver, maar het design gaat in ieder geval de goede kant op. Nu nog de afwerking en de motoren ;)
Runner up: De Jaguar C-X16; dat is amper meer een concept-car; het ziet gewoon als een produktie-model uit: meteen leveren die handel dus ;)
De rest zijn leuke hommages of onrealistische vingeroefeningen, maar hebben m.i. te wenig met road-legal produktie-modellen te maken.
autoblogger zegt
@dawwg: “En de Yo is een leuke vingeroefening, maar zou het zelfs in Star Wars niet tot productie redden”
Vandaar dat het gaat om de top10 CONCEPTCARS…
Northwestern zegt
Die Saab Phoenix is voor mij echt een winnaar. Wat een gaaf ding, alleen jammer dat we er nooit een op de weg zullen zien.
degraafm zegt
Wat een kudtjaar. (qua concepts dan he.)
degraafm zegt
@degraafm: ik mis echte innovatie.
suiicide-doors en vleugeldeuren zijn dat allang niet meer.
vale46 zegt
@degraafm: Yo-Auto Yo-Concept over het hoofd gezien?
Als die geen originele deuren heeft weet ik het ook niet meer…
degraafm zegt
@vale46: true. maar de naam was te gek, dus heb ik doorgescrolled.
Blijf het een lijstje van niks vinden.
911GT2 zegt
Euh de tubic?
Dat was voor mij in ieder geval beter dan bv de slecht gepimpte Alfa…
kaasboerin zegt
@911GT2: Over slecht gepimpt gesproken..
vorlox zegt
Ik ben geen peugeot fan..maar vindt dit toch echt prachtig
vorlox zegt
? geen foto dan maar link
http://bawic.xs4all.nl/photo/big/index/64
degraafm zegt
@vorlox: mooi! Alleen jammer dat die uit 2010 komt… ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Geeneens een Saab op nr. 1 dit jaar? Hm, apart… Zucht, het had zo mooi kunnen zijn!!
Ik vind de Jag ook absoluut fantastisch! En die BMW is ook fraai. Rest? Neuh…
Dimglor zegt
Die Wiesmann concept herinner ik me totaal niet meer…
Die Jaguar, die Ford, die Volvo, die Bmw, die Alfa en die Saab zijn inderdaad merkwaardige concepts, maar er ontbreken er nog een paar…
Laten we beginnen met de Bmw i8 concept.. Is toch wel een prachtige wagen van Bmw..
De Seat IBL concept…. Is gewoon een mooi ontwerp..
De Audi A3 concept, gewoon omdat het een prachtige concept is die er lekker sportief uitziet…
En als laatste de Mini Rocketman concept… De eerste Mini die weer echt mini is…
heidekonijn zegt
@Dimglor: Good call die i8 en rocketman. Zeker niet de mooisten maar waarschijnlijk wel erg invloedrijk. Ik zal niet snel een bmw rijden maar hun positionering is top. Die seat lijkt me eerder een flop. Heel gebalanceerd, strak en kalm en daarom geen auto emocion. Vreemd.
nissangtr zegt
@Dimglor:Die wiesmann stond ook op de RAI dit jaar,Kan hem wel uploaden.
autoblogger zegt
@Dimglor: goeie suggesties, maar de meesten daarvan zullen redelijk ongewijzigd in productie gaan, dus zijn deze “concepts” niet echt verrassend.
autoblogger zegt
@autoblogger: behalve de MINI, maar die is gewoon gay;)
robbie zegt
@autoblogger: dat geldt natuurlijk ook voor de C-X16 en 4C.
Dimglor zegt
@autoblogger: Verrassend niet, mooi wel ;-)
Hupke zegt
@Dimglor:
Die I8 is practisch een kopie van de EfficientDynamics uit ’09 niet echt nieuw dus.
@Paere
Die is ook niet van 2011.
paere zegt
*Ahum* porsche 918 spyder
nissangtr zegt
@paere: Die gaat in productie!
vale46 zegt
@paere: Die is in 2010 voorgesteld aan het publiek.
carking zegt
die volvo heeft de achterkant van een a7
nissangtr zegt
@carking: Ik vind het juist een beetje Chinees lijken!
mazdarx8 zegt
ik vind dit wel een aardig goede top10.
Freewarefreak zegt
Mooie top 10. Voor mij is de Jaguar CX-16 ook de winnaar. De mooiste concept, absoluut. O please Ian, zet dit ding zo op straat. Ben ook heel benieuwd hoe het verder gaat met de AR 4C.
Carreza zegt
Ben het eens met de top 4 maar waarom die lelijke Volvo concept en Yo-auto voor de Alfa 4C…???
Esprit_de_Flandre zegt
@Carreza: In die Volvo You zie ik toch de volgende S80. Of C80, als vierdeurscoupé…
yoris zegt
Hmm, deze lijst is voor verbetering vatbaar!!!
thoisss zegt
De Audi Quattro concept had best in plaats van die Yo-homo-auto of Volvo mogen komen, echt een misser.
fluvioglacialeafzetting zegt
@thoisss: die is al uit 2010
fluvioglacialeafzetting zegt
Mooie lijst hoor, behalve dan dat de 4c wel hoger mag van mij. En de BMW is veel te makkelijk, ze hebben gewoon wat schetsen van dat connectedDrive concept genomen (die ik trouwens mis in deze lijst) en daar een retro look aan gegeven… Dat is niet hoe je een goed concept ontwerpt dus die mag er van mij uit. Maar dat neemt allemaal trouwens niet weg dat hij er wél goed uit ziet.
fluvioglacialeafzetting zegt
Ooh ja en de Jag en Caddillac gedeelde eerste plaats?:) goed idee?:)
boomhauwer zegt
Die 328 zouden ze moeten produceren.
Esprit_de_Flandre zegt
Die Volvo Concept You heb ik blijkbaar gemist, behalve de eerste schets die een keer passeerde en waarvoor iedereen direct de noemer ‘Chinees’ klaar had. Ziet er veel beter uit dan die schets deed vermoeden…