Welke automerken zijn de toppers op de occasionmarkt? We zetten de top 10 op een rijtje.
Occasions zijn populairder dan ooit vandaag de dag. Voor het tweede jaar op rij werden er meer dan 2 miljoen occasions verkocht in Nederland. Tussen particulieren onderling werden er weliswaar iets minder occasions verkocht, maar door autobedrijven werden er juist weer meer occasions verkocht. Wat voor auto’s dit vooral zijn? In dit artikel zetten we de populairste merken op een rijtje.
1. Volkswagen
Als het om occasions gaat is en blijft Volkswagen de onbetwiste nummer één. In totaal werden er in het afgelopen jaar 265.019 tweedehands Volkswagens verkocht. Maar liefst 13% van alle verkochte occasions in Nederland was een Volkswagen. Daarmee doet het merk zijn naam dus eer aan. De Golf en Polo blijven onverminderd populair, want dat waren niet alleen de bestverkochte Volkswagens, maar überhaupt de bestverkochte occasions.
2. Peugeot
Van de Franse automerken is Peugeot het populairst als het om tweedehands auto’s gaat. Modellen als de Peugeot 206 en de Peugeot 107 blijven in trek bij de kopers. Daarmee was Peugeot het afgelopen jaar na Volkswagen het populairste merk op de tweedehands markt, met 184.104 verkochte occasions.
3. Opel
Opel doet als degelijk Duits merk al sinds jaar en dag goede zaken in ons land. Er waren heel wat mensen die in 2021 een tweedehands Opel aanschaften. 168.434 om precies te zijn. Waar bij Volkswagen de Golf populairder is dan de Polo, zijn bij Opel de rollen omgekeerd. De compactere Corsa was populairder dan de Astra, alhoewel die het natuurlijk ook erg goed doet als occasion.
4. Renault
Ook Renault mag tot de verkooptoppers onder de occasions gerekend worden. In 2021 wisselden er in totaal 157.382 tweedehands Renaults van eigenaar. Bijna een derde daarvan waren Clio’s, die daarmee de populairste tweedehands Renault was.
5. Ford
We hebben Volkswagen en Opel gehad, welk Duits merkt ontbreekt er dan nog? Precies, Ford. Het aantal Ford’s dat tweedehands werd verkocht kwam vorig jaar uit op 142.846. De verkooptoppers waren – uiteraard – de Focus en de Fiesta, in die volgorde.
6. Toyota
Het is vooral Duits en Frans wat de klok slaat in deze top 10, maar Toyota is natuurlijk ook erg populair. Van alle Aziatische merken is Toyota het meest in trek op de occasionmarkt. Er kregen in totaal 127.341 tweedehands Toyota’s een nieuw baasje. De populairste modellen waren de Aygo en de Yaris.
7. BMW
Van de premiummerken is BMW met enige afstand het populairst, met 116.733 verkochte occasions in 2021. De 3 Serie was het populairst onder de tweedehands BMW’s. Geloof het of niet, maar er werden zelfs meer tweedehands 3 Series verkocht dan tweedehands Aygo’s.
8. Citroën
Om de Franse drie compleet te maken staat ook Citroën in de top 10. Citroën is niet zo populair als Peugeot of Renault, maar alsnog werden er vorig jaar 95.317 tweedehands Citroëns verkocht.
9. Audi
Audi deed het bijna net zo goed als Citroën als het aankomt op occasionverkopen, met een totaal van 95.090 verkochte occasions. Een nieuwe Audi aanschaffen is niet voor iedereen weggelegd, maar via de occasionmarkt kunnen veel mensen dus alsnog zorgen dat ze een Audi voor de deur hebben.
10. Mercedes
Mercedes blijft niet achter, want ook dit merk mag nog tot de 10 populairste tweedehands automerken gerekend worden. Met 94.281 Mercedessen die in 2021 tweedehands verkocht werden, zit Mercedes ongeveer op hetzelfde niveau als Audi.
Cijfers: Bovag
vonklausenburg zegt
De laatste keer dat ik checkte was Ford gewoon Amerikaans, toch?
tinnemans zegt
@vonklausenburg; In dat geval zou Opel als GM dochter dat ook zijn, maar in de praktijk reden van beide merken alleen maar modellen voor en door Europa gemaakt zijn. Anders gezegd; er is weinig Amerikaans aan.
baserace zegt
@vonklausenburg: Ford Europa is zo duits als het maar kan zijn…
mashell zegt
Nee hoor, de Ford motorenontwikkeling zit in Engeland. Ford of Europe is behoorlijk zelfstandig en heeft maar weinig te maken met moederbedrijf Ford uit de VS.
LaLancia zegt
@mashell: bijzondere redenering. De Yaris/Aygo staan net zover van Toyota Japan verwijderd als de Fiesta/Focus van Ford USA. Maakt dat Toyota dan ineens Europees?
maotje zegt
@vonklausenburg: dat is ford usa. Ford zoals wij hier kennen is gewoon duits.
E34M5Touring zegt
Ik ga BMW nog een handje helpen morgen :)
lekkerlinksrijden zegt
@e34m5touring: met wat ga je dat doen?
E34M5Touring zegt
@lekkerlinksrijden: Komt weer een 5 serie. Geen M5, een 528i uit 2015.
Johanneke zegt
Lekker man, zoiets hoop ik ook als volgende auto te hebben, alleen dan met 6 pitter. Mooie generatie, die F10/F11.
raoufff zegt
@e34m5touring: vertel, ik ben benieuwd wat voor lekkers je gaat ophalen.
maotje zegt
@e34m5touring: 2021 is voorbij. Helpen kan dus niet meer.
E34M5Touring zegt
@maotje: Voor 2022 dan….
maotje zegt
@e34m5touring: Daarvoor kun je volgend jaar op reageren. Zet hem in je agenda alvast. 😂
Maar goede keus! En veel plezier van je aankoop.
👍
bernoulli zegt
MG en Mini. Dat zijn tweedehands automerken.
albertjan zegt
@bernoulli: ja, Bugatti en Spyker ook
eunosroadster zegt
De populairste merken of de meest verkochte merken? Als je je auto’s maar slecht genoeg bouwt dan wil een onverlaat welke zo’n ding koopt er natuurlijk ook snel weer vanaf om hem een ander in z’n maag te splitsen. Meer roulatie = meer verkopen. Met dat in ogenschouw kan ik de top 5 van het lijstje wel begrijpen haha.
bartteeuwen zegt
@eunosroadster: je bent misschien wel bewust op reactie uit dus bij deze: enkel opel en ford tweedehands gekocht voor relatief lage bedragen maar enkel “goede” auto’s.
golf1985 zegt
@eunosroadster: drie volkswagens voor de deur staan. Alles wat ze zeggen klopt niet hoor. Heb er nog niet mee stil gestaan of drinken overmatig veel olie. En vind je het echt slechte auto’s? Al ooit in een volkswagen gereden? Beste automerk wat ik heb gereden, voelt degelijk aan, rijd lekker en zit ook lekker. Maar ieder zijn ding he
frank2b zegt
En Lexus wordt weer eens niet genoemd natuurlijk! ;)
Johanneke zegt
De meeste Polo’s en Golfs die ik op kentekenchecks zie hebben zo’n 6 eigenaars in 11 jaar lijstje, niet zo gek dat je bovenaan staat.
Laatst uit verveling op marktplaats polo’tjes zitten checken, en dan die 1.2’s benzine en diesel, en 1.0 benzine mpi, je weet wel, 17 seconde naar de 100. Daar worden een hoop van aangeboden met 4 uitlaten en GTI grill. Die gaan allemaal van maand tot maand op een nieuwe eigenaar. Zouden ze er bij het stoplicht een keer af zijn gereden door een Aygo, en dan denken ik verkoop het weer ofzo.
tinnemans zegt
@Johanneke; Ik twijfel nou erg hoe ik moet reageren; aan de ene kant krijg ik de neiging om je meer zoekopdrachten uit te laten voeren, bijvoorbeeld, worden 318’s en 320’s vaker verbouwd dan de snellere modellen? En hoe zit dat bij andere merken? En aan de andere kant maak ik me zorgen dat iemand zich zo erg kan vervelen dat ondergemotoriseerde en verbouwde Polootjes uitzoeken opeens een goed idee lijkt.
Ik denk wel dat je conclusie klopt, sommige auto’s verhandelen veel vaker dan anderen en dat zegt dan meer over de doelgroep dan over iets anders.
@machielvdd; Worden bij deze verkoopcijfers ook auto’s meegenomen die omlaag sijpelen van handelaar naar handelaar? Mijn 7 heeft heel meerdere handelaren gezien, maar dat was niet echt omdat de auto nou zo populair was.
DeWitteCondor zegt
Eens. Dit soort lijstjes zeggen heel erg weinig. Statistieken waar je vrijwel niets aan hebt.
De 3 serie van bepaalde bouwjaren is ook zo’n geval. Lekker wat Halfords troep erop gesmeten, 2 jaartjes rijden zonder onderhoud en hoppa, weer door naar de volgende.
marcomanta zegt
Wacht maar, over een paar jaar is het compleet anders, ja echt compleet anders. De hele automarkt gaat enorm veranderen, het resultaat is dan Tesla, de Koreanen, Stellantis en daarna “de rest”.
deepep zegt
@marcomanta Ja en nee, bijv: ford zit voor 13% in rivian, porsche in rimac, bmw/volkswagen hebben hun eigen batterij fabrieken in europa klaar. Toyota heeft 50 miljard gereserveerd voor de electro en waterstof ontwikkeling… Ga zo maar door. Volgens mij was de beste in Europa verkochte electro auto de renault zoe 3e generatie, Dus ik vraag mij af of het zo hard loopt met de nieuwkomers :)
melcon zegt
Hoe zie je dat voor je? Dan tesla toch echt iets met hun prijzen doen nu de concurrentie stevig is toegenomen met auto’s die beter in elkaar zitten, waar je je hand niet tussen twee panelen kan steken, de lak niet afbladdert omdat de kofferklep niet goed sluit en de bezitters niet als beta testers worden gebruikt. En dat allemaal dus ook nog voor aanzienlijk minder geld als een tesla.
Henver zegt
Ben ik met je eens Johanneke. Als ze het petje er maar wel bijdoen.
wigboldus zegt
Ik heb altijd gedacht dat Ford een Engels merk is en niet Duits.
tenaci zegt
@wigboldus: Ford is al vroeg in de 20ste eeuw divisies gestart in zowel UK als in Duitsland. Beide divisies gingen lange tijd hun eigen weg, maar zijn door Ford in de jaren 60 samengevoegd tot Ford Europa en het hoofdkantoor is sindsdien gevestigd in Keulen. De echte Britse Fords werden meer en meer vervangen door Duitse tot ze geen eigen modellen meer ontwikkelden (beetje zelfde verhaal als GM deed met Opel en Vauxhall). Feitelijk is Ford Europa dus Duits.