Het merk dat u in slaap deed vallen met de Prius en weer wakker schudde met de GT86 staat opnieuw op één, waarmee het BMW van de eerste plek stoot.
De jaarlijkse merkenstrijd in de BrandZ 100 van marktonderzoeksbureau Millward Brown is weer losgebarsten, en het stuivertje wisselen tussen BMW en Toyota gaat ouderwets door. Vorig jaar stond BMW namelijk nog op 1, maar volgens BrandZ is het verminderde aantal uitgebrachte modellen vergeleken met vorig jaren reden om de waarde van de Beierse autoproducent met 2 procent te doen afnemen. Toyota ging daarentegen met 12 procent omhoog. Voornamelijk omdat de hybridificatie in meerdere modellijnen doorzet, en daar wereldwijd vraag naar is. Een paarse broek van Millward Brown voegt daar aan toe:
Its hybrids are reinforcing the experience of the brand, and in so doing, Toyota continues to magnify what is special and different about it
Andere stijgers zijn Mercedes (+11%) en Audi (+18%), voornamelijk door de toegenomen premiumvraag vanuit China. Ook de toenemende vraag vanuit de VS wordt als reden genoemd.
Enfin, het lijstje met automerken hieronder, maar de échte winnaar is opnieuw Apple, dat de algemene lijst aanvoert met een merkwaarde van 181,5 miljard dollar, oftewel 142,1 miljard euro. En het meest waardevolle merk uit Nederland? Heineken, met 6,2 miljard euro. Iets om op te proosten, later vandaag.
De top 10 automerken. Waarde van vorig jaar tussen haakjes, gevolgd door de toe- of afname.
1. Toyota $24,5 miljard (23) +12%
2. BMW $24,0 miljard (24) -2%
3. Mercedes $18,0 miljard (43) +11%
4. Honda $12,4 miljard (71) -2%
5. Nissan $10,2 miljard (86) +3%
6. Volkswagen $8,83 miljard(100) +3%
7. Ford $7,6 miljard (*) +8%
8. Audi $5,5 miljard (*) +18%
9. Hyundai $4,0 miljard (*) +11%
10. Lexus $3,5 miljard (*) +2%
tunefuldjmike zegt
Hmm Lexus is voor een relatief klein merk nog best veel waard.
E34M5Touring zegt
@tunefuldjmike: Aan de motivatie van de paarsebroekmeneer te zien, zal dat ook te maken hebben met het grote aantal hybrides die zij in het gamma hebben.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@tunefuldjmike: Is overduidelijk een Amerikaans lijstje… Kijk maar maar Honda bv.
TimoBac zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Lijkt me niet zozeer een Amerikaans lijstje maar eerder een wereldwijd lijstje. Het feit dat Honda hier niet populair is zegt niet.
tunefuldjmike zegt
@TimoBac: In de tekst staat dat het zowel over de VS en China gaat dus zal wel wereldwijd zijn
tunefuldjmike zegt
@tunefuldjmike: die was voor @Svenska_Aeroplan_AB
drivingpleasure zegt
@tunefuldjmike: Lexus wordt wel veel verkocht op andere plekken in de wereld..
tunefuldjmike zegt
@drivingpleasure: Dat blijkt :)
smultie zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Hupke zegt
Eigenlijk ben ik lichjes verbaasd van hyundai, maar dan ook weer niet.
offtopic: als van dat gore slootwater zoals Heineken er al mag in staan vraag ik me af hoe het zit met onze bieren.
bsxc2 zegt
@Hupke: Connecties met Norge.
Hupke zegt
@bsxc2:
Alsof die een patent heeft op het gebruik van het woord hyundai.
Nuja mogelijk wel ik zal maar oppassen of ik moet nog betalen.
TimoBac zegt
@Hupke: Het feit dat Heineken meer ‘waard’ is dan Ford zegt veel over de brand equity en de wereldwijde populariteit en het image. Dat het slootwater is heeft er niet mee te maken aangezien men wereldwijd Heineken als premium bier ziet. Trouwens, heb je wel eens een doorsnede Amerikaans biertje gedronken? Over slootwater gesproken…
felix1989 zegt
@TimoBac: Heb je weleens Amerikaans Duff bier gedronken, dat is pas lekker.
TimoBac zegt
@felix1989: Absoluut! Maar de big boys zoals Budweiser, Budlight en Coors light zijn afschuwelijk..
felix1989 zegt
@TimoBac: Dat ben ik zeker met je eens. Ik ben er ondertussen wel aan gewend. Grolsch is altijd erg lekker;)
Hupke zegt
@felix1989:
Te veel simpsons gekeken?
desjonnies zegt
@TimoBac:
Ze zeggen van Budweiser dat het smaakt ” Like having sex in a kanoo: fucking close to water ………………………………………….
norge zegt
@desjonnies: Dus toch lekker ?
Emile_Benz zegt
@Hupke: slootwater? Grachtenwater zul je bedoelen. Incl. de behoeftes van mens en dier, roestdeeltjes (fietswrakken) en misschien wat lijkenaroma… :x
flippert zegt
@Hupke: een sloebermerk zijn is ook een vorm van waarde..
realcar zegt
Denk dat het onderzoek vooral voor de bekendheid van Millward Brown gehouden wordt. Dit gaat niet om een werkelijke waarde maar wat meneer Brown vind dat het waard is. Wat een gebakken lucht.
vale46 zegt
“Waarde van vorig jaar tussen haakjes, gevolgd door de toe- of afname.”
Dan zou ik Volkswagen maar eens nakijken @ricardo
vale46 zegt
@vale46: & ook een heleboel andere waarden, iets met euro en dollar ofzo?
nero22 zegt
Iets met positie op de gehele lijst
replicant zegt
Geen Franse merken… Apart. Valt bijv. Renault onder Nissan?!
jrk68 zegt
@replicant:
Nope, andersom. Nissan valt onder Renault.
norge zegt
Mambo number nine….
Esprit_de_Flandre zegt
Weer een hoop marketing zever die op bitter weinig gebaseerd wordt…
@ricardo: Volgens mij is het getal tussen haakjes de rangschikking van de algemene lijst. 71mia -2% is volgens mijn wiskunde geen 12.4mia…
jrk68 zegt
@Esprit_de_Flandre:
Pssst, het getal tussen de haakjes is de plaats in de top 100. Toyota staat als brand dus op P23 in die top 100.
Esprit_de_Flandre zegt
@jrk68: Das toch wat ik zeg?
In tegenstelling tot wat ricardo beweert “Waarde van vorig jaar tussen haakjes”…
heidekonijn zegt
Ook vreemd, en laatst bleek dat Ferrari het sterkste merk ter wereld was? Nu verkopen ze waarschijnlijk meer petjes dan auto’s, maar lijkt me toch een automerk?
545e60 zegt
@heidekonijn: De sterkste merk zijn en de meest waardevolle merk zijn is iets anders.
flippert zegt
@545e60: HET merk, niet ‘de’
545e60 zegt
@flippert: Boehoe, ga huilen jonge.
nielsa87 zegt
Ik had Porsche er wel tussen verwacht?!?!?
betonstaal zegt
@nielsa87: was dat een vraag aan jezelf?
ronin1130 zegt
@nielsa87: misschien in de VW-groep…
*zucht*
redbeams zegt
@ronin1130:
Hou ’t zuchten maar voor je want audi staat ook in de lijst.
nielsa87 zegt
@ronin1130: Nee dat denk ik niet anders had AUDI er ook niet tussen gestaan. @Betonstaal hoezo vraag aan mezelf? Vraag het toch aan jullie!
heidekonijn zegt
Euhm… eh? Wat is het verschil dan? Komt er een Brinelltest aan te pas?
lemans96 zegt
Nou, daar ben’k dan toch trots op hè. Mijn merk…(pinkt sentimenteel traantje weg) xD
We kunnen overigens Lexus natuurlijk zo bij Toyota optellen hè…