De brandstofprijzen rijzen wereldwijd de pan uit. Niet overal overigens, want in Venezuela tank je nog voor 0,023 euro per liter (geen grapje). Wat een verschil ten opzichte van de tien duurste landen!
Gemiddelde brandstofprijs
De gemiddelde prijs van benzine gemeten op 9 maart in de wereld is 1,19 euro per liter. Dat soort tarieven kennen we in Nederland al heel lang niet meer. Hoewel: begin maart vierde tankstationketen TinQ zijn twintigjarig bestaan. Leuk idee: tanken voor de brandstofprijzen van 2001. Toen betaalde je 1,17 euro per liter benzine. Er ontstond een ware run en de dorpen waar de deelnemende tankstations te vinden waren, liepen compleet vast.
Grote verschillen
Er bestaan grote verschillen voor brandstofprijzen in landen. Rijkere landen – waaronder Nederland – vragen hogere tarieven. Onder meer met accijnzen en belastingen. In armere landen – vaak de landen waarin de olie geproduceerd en geëxporteerd wordt – is de benzine veel goedkoper. De Verenigde Staten vormt een uitzondering, dat land is best goed ontwikkeld en hanteert toch lage brandstofprijzen.
De invloed van vraag, aanbod en onrust
Er zijn diverse factoren van invloed op de brandstofprijs. Uiteraard heb je te maken met de prijs van ruwe olie. Ongeveer 21 procent van de pompprijs wordt bepaald door de prijs van ruwe olie. Natuurlijk beïnvloeden ook vraag en aanbod (wereldwijd) de prijs. Werkelijk alles is van invloed, denk aan internationale politiek en economie, valutaschommelingen, de beschikbaarheid van olie en zelfs natuurrampen. Of wat denk je van spanningen in Oekraïne en Rusland? Niet bevorderlijk voor de brandstofprijzen.
Nog meer kosten
Daarnaast heb je nog opslag- en transportkosten voor alle producten. Tot slot betaal je nog BTW en diverse accijnzen. In 2022 is de accijns op brandstof gestegen. Het vaste bedrag accijns per liter benzine komt uit op ongeveer 83 cent. Op diesel is dat afgerond 54 cent en op LPG 20 cent. Accijns doet dus niet mee aan de schommelingen van de brandstofprijzen, alleen de jaarlijkse aanpassing is van invloed. Maar omdat er in Nederland zoveel accijns zit op benzine, lijkt een verlaging wenselijk om alles nog betaalbaar te houden. Want de prijzen van nu, zijn echt extreem hoog.
Top 10: in deze landen is de benzine het duurst*
- 10: Estland – 1,945 euro per liter
- 9: België – 1,951 euro per liter
- 8: Singapore – 2,021 euro per liter
- 7: Israël – 2,035 euro per liter
- 6: Duitsland – 2,047 euro per liter
- 5: Finland – 2,055 euro per liter
- 4: Zweden – 2,109 euro per liter
- 3: Denemarken – 2,207 euro per liter
- 2: Noorwegen – 2,475 euro per liter
- 1: Nederland – 2,484 euro per liter
Peildatum: 9 maart 2022
En Hong Kong dan?
Officieel is Hong Kong geen land, maar ze hebben wel de hoogste brandstofprijzen ter wereld. Je betaalt er bijna 2,609 euro per liter benzine.
mashell zegt
In de meeste van die landen is het prettig wonen. Dus misschien zorgen die hoge brandstofprijzen wel ergens voor en kunnen de mensen ze gewoon betalen.
outlook zegt
@mashell: en zo is het maar net
kevertje zegt
Ik heb daar zeer gemengde gevoelens over. Natuurlijk heeft de Europeaan een hogere levensstandaard vergeleken met vele landen in de wereld, maar we hebben overheden die eigenlijk met zeer harde hand het leven flink duur maken. Ik vrees dat de maatschappelijke issues die vandaag opgemerkt worden maar het topje van de ijsberg zijn. Het leven was al moeilijk voor heel wat mensen zonder job en/of in een precaire sociaal/financiële toestand zitten terwijl er een soort van hyper-inflatie aan de gang is, accijnzen en fiscaliteit absurd zijn geworden en regeringen alleen maar ‘doelstellingen’ als probleem zien. Ik wil wel eens zien hoeveel deurwaarders straks achter onbetaalde energiefacturen en de wanbetaling van andere levensnoodzakelijke kosten gestuurd zullen worden. Hoe een grote massa mensen in afbetalingsplannen dreigt te belanden, tot in het eindeloze, met facturen van vele honderden euro’s voor wat basislicht en warmte. Ik heb het al een paar keer gezegd de werkelijke kost van het groene Europa begint stilaan neer te dalen tot op het niveau van het gemiddeld gezin, dat zich zo geen luxeoplossingen kan veroorloven, al heel blij is dat elk factuurtje opzij gelegd kan worden. Wanneer je absurd dure renovaties verplicht maakt, goed werkende gasketels begint af te keuren, perfect rijdende auto’s om weinig verdedigbare redenen van de baan duwt is er wel iets héél vreemds en asociaal aan het gebeuren. Nogmaals, niet alleen in Nederland hoor.
tbr zegt
Dat we hier veel belasting betalen – net als in veel andere europese landen – staat niet ter discussie maar waar denk je dan dat die overheden het geld heen sluizen? Je zegt dat ze het leven duurder maken maar als ze geld binnen halen moet het toch ook ergens heen?
In mijn ogen gaat dit geld terug naar de samenleving. Kan je het eens zijn met de keuzes maar door deze investeringen in de samenleving is het juist prettig wonen hier en stijgen de salarissen ook. Veel geld wordt ook herverdeeld naar lagere inkomens – we klagen met z’n allen steen en been maar wereldwijd gezien heeft de minima het hier echt niet slecht. Hierdoor (belasten en herverdelen) is er een minder grote ongelijkheid in inkomens. En die hoge energieprijzen… het is echt niet een nederlands feestje, denk dat dit wereldwijd een probleem is en dat hier nog steun wordt gegeven aan de onderkant terwijl in veel landen dat toch anders is (maar ze wel goedkoepre benzine hebben). Denk dat ik liever in NL dan in Venezuela zou leven als minima.
normalantrieb zegt
@tbr: de efficiëntie van de overheid is het probleem. Hoge belasting en herverdeling is in principe niks mis mee maar moeten we daarvoor tig ministeries en ambtenaren voor hebben. Landen met een té grote publieke sector verliezen hun vermogen om aan te passen en dus hun levensstandaard in relatie tot landen die dat minder hebben. Die kant moet je ook benoemen, je kunt dezelfde idealen en maatschappelijke doelen ook halen/beschermen door het anders in te richten en daardoor levensstandaard nog verder vergroten
jelmer zegt
Nederland is een fijn land om te wonen, maar als je bij de 25% minst verdienenden hoort wordt je in permanente financiële stress gebracht. Er zijn ongelijkere landen, maar toch: we delen te weinig en (onder leiding van de VVD) steeds minder.
mashell zegt
Tot zover de dramatiek… Hyper inflatie zijn mooie woorden maar zijn natuurlijk niet van toepassing op het Nederland van nu. We zien nu de energiekosten stijgen (dat heeft niets met het groene Europa van doen, dat zijn nog slechts woorden) maar alles met de oorlog in Oekraïne en de daaruit volgende mogelijke schaarste van doen. Zelfde geldt voor de prijzen van het brood. Als we realistisch zijn dan is nu de werkeloosheid bijzonder laag, het sociale voorzieningen niveau (ondanks uitgekleed te zijn door de rechtse regeringen) nog altijd goed. De mensen hebben het gewoon goed in Nederland en zij die het niet goed gaat kunnen op uitkeringen, bijstand, zorg- en huurtoeslagen en desnoods zelfs de voedselbank terugvallen.
Klimaatproblemen zijn prima verdedigbare redenen om op te houden het milieu te verpesten, dus weg met een groot deel van de veeteelt, weg met de hoogst inefficiënte verbrandingsmotoren en op termijn ook weg van aardgas.
Slurp slurp zegt
Helaas, niet met u eens
Begin januari een oude v70 xc gekocht. Zuipt als een tank ik weet. Maar we hebben hem gekocht met een kapotte turbo en zonder cardanas.
Met veel gesleutel loopt het monster weer. Ik vraag me dan wel eens af wat er met zon wagen gebeurd. Blijft maar staan en uiteindelijk rijp voor de sloop.
Zojuist nog een artikel op het nieuws gelezen. Er zal gestimuleerd worden om auto’s te verkopen. In plaats daarvan het openbaar vervoer goedkoop maken. Maar daar stopt het niet mee.
Natuurlijk moeten we het ov ook flink opkrikken. Er wordt weer het geweldige plan opgesteld om flink veel treinen, bussen en trams aan te schaffen.
Mijn punt is: er wordt al zolang geneuzeld over dat het milieu verbeterd moet worden, maar die impulsieve ideeën zullen nooit gaan werken. Als niet duidelijk in kaart wordt gebracht waar überhaupt onze industrie op loopt. Jup China haha wat een grap.
Het enige wat je krijgt zijn impulsieve stamp uit de grond productie om het milieu te verbeteren, maar puntje bij paaltje is het gewoon niks anders dan hamsteren.
Ja die mensen die bij de pomp staan te tanken en schrikken omdat de benzineprijs stijgt. Want tja vraag en aanbod is wat onze industrie ook een mooi onderwerp vind.
En zo denk ik erover, mijn 5 cylinder roffelt heerlijk. Persoonlijk ben ik van mening om eens goed om de tafel te zitten als EU landen waar de oorzaak is en dan pas de oplossing. Ben van mening dat gas, benzine en diesel een krachtige combinatie is om naast kernenergie onze wereld van energie te voorzien.
Het is alleen belangrijk om ze alle 3 tot optimaal te ontwikkelen en niet te richten op 1 energiebron. Daarmee creër je een focus punt en dat is in techniek nooit goed.
Enfine bedrijf elektrifiseren graag want tja het wordt zo lekker gesubsidieerd, geef ze ongelijk
wimof zegt
En terwijl tientallen veehouderijen de hand(en( (ABB) boven het hoofd hebt gehouden.
Zie De Morgen vandaag “stikstof in Vlaanderen”
Ik doe mijn T4 niet weg,
toniominestrone zegt
Normaal begin met dit soort lijstjes met de #1
faalhaas zegt
Gefeliciteerd allemaal! We staan op #1 !!
jaytje zegt
Hong Kong is onderdeel van China. Dan is China toch het duurste land om te tanken?
baf07 zegt
Yesss!!! Gewonnen
faalhaas zegt
@baf07: Hoe meer je tankt, hoe groter de prijzen! Vandaag zijn we allemaal winnaar!
petroldrinker zegt
Staan we eindwlijk als lans op nummer 1, is het in een statistiek waar je juist laatste wilt zijn….
Benny_Weisz zegt
Da’s niet helemaal waar, hé?
Nederland is ook het land met het hoogste aantal FvD-stemmers ter wereld. En dat is ook niet iets waar je als land trots op moet zijn!
ghengiskhan zegt
Grappig. Momenteel zit ik in Italie en ondanks dat de prijzen hier vergelijkbaar met Nederland zijn zie ik die niet op het lijstje voorkomen. En om het nog erger te maken, mijn 159 lust Satansap, en dat is hier nu zelfs duurder dan dat spul met een octaangetal.
gilettelubbers zegt
@ghengiskhan: diesel is daar al jaren duurder dan benzine. In 2018 tankte ik in Italië ook voor ruim €2,- per liter. Vaak wordt vergeten dat andere landen op jaarbasis hetzelfde aan ‘wegen’belasting betalen als wat men hier per kwartaal betaalt.
drtim zegt
Nederland de beste!
Jacco zegt
Voor iedereen die juicht, de redactie is het land jemen vergeten. Hierdoor staan wij waarschijnlijk op de 2e plaats.
pivavar zegt
Precies, ook zo’n lijstje voor diesel?
pvg100 zegt
De goedkope prijs in Venezuela is te verklaren doordat het een minder ontwikkeld land is, een grote olieproducent en de hyperinflatie van enige tijd geleden. De lage prijs in de VS is te wijten aan het feit dat het ondertussen de grootste olieproducent ter wereld is, ze exporteren gewoon minder dan de OPEC landen. Maar ik vraag me af, waar staat Japan in dit lijstje?
ritzevespa zegt
Waanzin he 😂
Rij zelf 1 op 7 met m’n old merkedes
Maar wel een lach op m’n gezicht als voel hoe hard dat ding trekt, 😍 heb het er eigenlijk nog voor over ook..
En voor alle andere ritjes hebben we een motor scooter om wat te compenseren.
Kunnen oude diesels niet ook op afgewerkte motorolie en frieten vet rijden?
bbjorn zegt
Hier in Frankrijk schommelt het tussen de 2.10 – 2.30 in dorpen, snelweg weet ik niet maar dat zou dus jammer genoeg een top 4. Diesel was gisteren trouwens 22 cent!!! Duurder dan benzine, die gaat richting de 2.40
neymar zegt
Nederland altijd nummer 1 swa!
gezondverstand zegt
Voor ik de link van het artikel aanklikte wist is al welk land er op 1 zou staan.
Daar heb je geen glazen bol voor nodig.
Die 17 cent die er over 18 dagen vanaf gaat moet maar permanent blijven gelden.
Dat tijdelijke kwartje van Kok mag na 30 jaar eindelijk wel eens afgeschaft blijven.
Hoeveel duizenden euro’s me dat al gekost heeft :)
mashell zegt
Mensen die nu nog niet doorhebben dat het kwartje van Kok al lang is afgeschaft die verdienen geen lagere accijnzen. En waar blijft mijn Zalmsnip en dat duizendje dat Rutte beloofd had?
Jantje_555 zegt
het is schandalig dat je baas belastingen aftikt om jou te laten werken, jij belastingen aftikt op je loon waarmee je dan belastingen én accijnzen aftikt voor aan de pomp te mogen staan.
piebepost zegt
Dat zijn bijna allemaal landen waar ik best wel zou willen wonen.
Ja, tuurlijk is het even vloeken bij het tanken, en bij iedere blauwe envelop. Maar kijk eens naar een westers land met lage belastingdruk: De VS. Man, man, man.. Wat een derde wereldland. In San Francisco struikel je over de zwervers en in de fly-over country heb je hele dorpen opgebouwd uit afgedankte stacaravans. Mij niet gezien!
sjeemsbond zegt
Nederlanders moeten niet zeuren als ze 106 miljoen neertellen in een dag voor giro 555. Dan kunnen ze die dubbeltjes extra voor de peut ook wel missen.