Dichtgeslibde steden met een walm aan fijnstofjes en kans op stugge smog. Iedereen haat ze. Maar liggen de drukste steden waar auto’s continue in de polonaise-opstelling staan nog wel in onze buurt? Neen. In Nederland komen ze niet meer voor.
TomTom is gek op data. Verkopen ze het niet aan de sterke arm der wet, dan geven ze op basis van GPS-info van alle TomTom-gebruikers wel accuraat en real-time door waar files staan. Wat ze nu ook met deze info gaan doen: verkeersopstoppingen in grote Europese steden in kaart brengen. Uit deze zogenaamde ‘Congestion Index’ blijkt dat het Poolse Warschau een automobilistenhel is waar de reistijd gemiddeld 42 procent hoger ligt dan wanneer er doorgereden kan worden. In de ochtendspits duurt een trip door Warschau gemiddeld zelfs 89 procent langer.
De navigatie-grootgrutter omschrijft de index als volgt:
De TomTom Congestion Index is de meest accurate congestiebarometer ter wereld voor verkeersopstoppingen in stedelijke gebieden. De index is uniek doordat hij gebaseerd is op de daadwerkelijke reistijden van automobilisten die het totale wegennet gebruiken. De verkeersdatabase van TomTom omvat meer dan vijf biljoen datametingen en groeit met vijf miljard metingen per dag. Het gemiddelde congestieniveau voor alle steden die in Europa geanalyseerd zijn, is 24 procent hoger dan wanneer het verkeer gewoon door kan rijden.
En uit deze data van Q1 2012 kwam de volgende top 10 rollen.
1. Warschau 42% congestieniveau
2. Marseille 41%
3. Rome 34%
4. Brussel 34%
5. Parijs 32%
6. Dublin 30%
7. Leeds-Bradford 28%
8. Londen 27%
9. Stockholm 27%
10. Hamburg 27%
Waar Amsterdam staat? Op de 29ste plek. Ondanks alle bouwterreur in en om de stad nam de verkeersdrukte toch af. Onze hoofdstad staat zelfs op de derde plek in de top 5 van gedaalde steden. Of dit te maken heeft met astronomische parkeertarieven in de stad laten we maar even in het midden. Check HIER de volledige lijst.
PS. De Top50 van vorig jaar staat daar.
jrk68 zegt
Wat de milieuterreurbeweging (3x woordwaarde) al jaren tevergeefs probeerde bleek te kunnen door een beetje crisis.
Wat kan het leven toch heerlijk simpel zijn
jerry zegt
Als de auto’s in Nederlands als maar kleiner worden dan worden de file’s ook wel korter jah..
smoked zegt
frappant, in 2010 is dit onderzoek ook TomTom gedaan en toen was dit de top 10:
1. Brussel
2. Warschau (Polen)
3. Wroclaw (Polen)
4. Londen (Groot-Brittannië)
5. Edinburgh (Groot-Brittannië)
6. Dublin (Ierland)
7. Belfast (Groot-Brittannië)
8. Marseille (Frankrijk)
9. Parijs (Frankrijk)
10.Luxemburg (Groot-Hertogdom Luxemburg)
bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/brussel/1.763266
Nogal wat veranderd!
norge zegt
Werkt dat verkeerswaarschuwingssysteem (.) toch niet zo goed van tomtom .
temptation zegt
België toch nog steeds een top-10 plaatsje :-)
agera zegt
Istanbul ?
jordy14 zegt
Heel erg interessant.
RubenPriest zegt
Als ik op vakantie ben pak ik meestal de trein vanuit een dorp naar een grote stad. Scheelt een hoop gezeik en je komt vaak in het centrum uit. Je hebt ook geen NS toestanden of prijzen dus is het zeer aantrekkelijk
E550 zegt
Moskou is geen Europa meer?
sir_smokalot zegt
De laatste keer dat ik het checkte niet nee. Ligt toch vrij ver op het Aziatische vasteland
lijphoofd zegt
@sir_smokalot: Moskou ligt in het transcontinentale deel van Rusland, behorend tot zowel Europa als Azië.
Overigens had dan ook Istanbul erbij moeten horen, dat is ook best een stuk (auto)hel op aarde als ik mn schoonvader moet geloven. 2uur om de stad door te crossen (25km ofzo).
agera zegt
@sir_smokalot: Als je het nauwkeurig bekijkt geldt dat misschien voor Moskou. Istanbul is een ander geval het ligt op 2 continenten en toch raar dat de stad er niet in staat. Istanbul kun je qua grootte en inwoneraantal vergelijken met wereldsteden als Londen, Tokyo, New York, Rio de Janeiro.
Megakix zegt
@e550: Europa loopt officieel (qua continent) tot aan het Oeral-gebergte. Nu dus je atlas erbij pakken ;)
E550 zegt
@Megakix: Haha, je hoeft niet aan mij te vertellen dat Moskou in Europa ligt. Dat weet ik ook wel. Was een retorische vraag.
mckroket zegt
best raar. ik ga wel eens shoppen in brussel, en parkeer dan praktisch midden in de stad. maar ik heb altijd kunnen doorrijden? iemand een clue? het gaat dan wel om zaterdag ochtend/middag.
lijphoofd zegt
@mckroket: Het is berekend door te kijken over hoe lang je er over zou doen op zn snelst (zonder file) en hoe lang je dr over doet met file (hoe langer dat, hoe hoger de score).
Vervolgens is dat percentage hoeveel je dr gemiddeld langer over doet (dus 50% is ipv een half uur onderweg, 45 minuten).
Als dus zaterdagmiddag het gewoon doorrijden is, is dat zeg maar het ijkpunt.
In het geval van Brussel makkelijk te verklaren; al die EU-ambtenaren willen niet in Brussel zelf wonen, daardoor op werkdagen verstopte ring omdat ze de stad proberen in te komen om op kantoor te zitten…
Megakix zegt
Ik mis de berekening die gebaseerd is op de infrastructuur van de stad ! Stel je hebt slechts één baan door een stad lopen. Als er géén file staat, ben je in bijv. 5 minuten door de hele stad heen. Rijden er 500 auto’s op diezelfde eenbaansweg, dan wordt de reistijd alras 15 minuten = 300% langer.
Kortom, deze ‘filetijden’ zeggen helemaal niets over ‘filedruk’ en vervolgens weer minder over Co2-uitstoot en smoggehaltes.
Anders gesteld: Berlijn staat niet in de top-10…die stad kent vele meerbaanswegen, rechtuit, door de stad heen. Er rijden wellicht véél meer auto’s (= smog), maar stroomt prima door.
E34M5Touring zegt
Montpellier Frankrijk mag van mij met stip op nummer 1. Wat een ongelofelijke kakstad om door heen te rijden.