Carbon Fibre Reinforced Plastics/Polymers (CFRP) wordt steeds vaker op auto’s toegepast, omdat het gewicht bespaart en/of omdat het er gewoon tof uitziet. Op de IAA zagen we het goedje dan ook overal en nergens terug.
Als tuner heb je wat meer de vrije hand, maar de meeste autofabrikanten die koolstofvezel of CFRP toepassen doen dit met een zeer duidelijke gedachte hierachter. Dat moet ook wel, want het goedje daalt weliswaar in prijs, het is nog steeds fors duurder dan staal.
Deze eerdergenoemde gedachte is tweeledig: ofwel het gaat om sportieve topmodellen waarvoor een zo gunstig mogelijke pk/gewichtsverhouding de Heilige Graal is, danwel om geëlektrificeerde modellen die ten behoeve van hun bereik een zo laag mogelijk gewicht nodig hebben. In de volgende lijst komen we uit elke categorie wel wat tegen:
Dit was de laatste 6/7 jaar BMW’s kindje. De i-lijn moest en zou superlicht worden, en een CFRP-monocoque was hierin essentieel. Met behulp van SGL Carbon (waar BMW een aandeel in heeft) werd dit bewerkstelligd, maar nu de eerste productiemodellen er zijn, blijkt dat de i3 weliswaar redelijk licht is, maar dit vertaalt zich niet in een enorm bereik.
Hoe dan ook, BMW i mag natuurlijk niet ontbreken in deze top 10.
De aller- aller- aller- allerlaatste uitzwaai-Gallardo (echt!) heeft zich helemaal volgevreten met carbon, maar is hier wonderwel alleen maar van afgevallen. De megavleugel en ‘motorkap’, deurpanelen, racekuipjes, en het centrum van de middenconsole zijn van CFRP.
Maar dan zijn we er nog niet: het frame van de handrem, het onderste deel van het stuurwiel, de omlijsting van de instrumentenpanelen, de deurgrepen en de greep waarmee het handschoenenkastje open gaat, allemaal carbon. Misschien had Lamborghini beter kunnen zeggen wat niet van CFRP was.
We zijn er nog niet over uit wat we lelijker vinden, de naam of het autootje zelf. In dit geval volgt vorm functie, want deze malle Koreaan heeft maar één doel: zo ver mogelijk komen op een acculading. Weinig gewicht, en dus CFRP-toepassingen zijn hier essentieël voor.
De naam zegt het al: een elektrisch Roadstertje, met een body van koolstofvezel. Daarom weegt het ding slechts 800 kg. Het is echter nog steeds een concept, ook al was het plan dat hij inmiddels in productie was. Maar plannen wijzigen nog wel eens.
Met zijn zware motor, batterijen en accupakket weegt de Sport Quattro al 1.850 kg, en zonder CFRP was dit nog meer geweest. De dragende structuur van het interieur is een carbonschaal, die tevens als opbergvak in de deuren fungeert. Ook het dak, de motorkap, en de kofferklep komen uit de CFRP-oven.
Wellicht de grootste lol-toepassing van CFRP, op een zeswieler die 10 megaton weegt. Maar geef toe, die spatborden zien er wel cool uit, of niet?
Deze uber-458 schaafde hier en daar enkele kilo’s van zijn standaardbroertje, waarbij koolstofvezel een grote rol speelde. Het inlaattraject is 8 kg lichter door carbon- vulkamers en luchtfilter. Ook binnenin zien we CFRP, in de ‘brug’ over de middentunnel waarop de bediening van de F1-bak te vinden is. Ook de stoelen hebben een CFRP-schaal.
De 918 heeft niet alleen een CFRP monocoque en unit carriers, als je het Weissach-pakket (-34 kg) bestelt, krijg je er allerhande magnesium en carbon-onderdelen bij. Daarnaast zijn de twee verwijderbare dakpanelen ook van CFRP.
Het is nog een concept, dus dan mag het. Peugeot voorzag zijn 308 R Concept niet alleen van de 270 pk sterke aandrijflijn uit de RCZ-R en kekke velgjes, maar het ding heeft CFRP deuren, voorsplitters, carrosserie-zijkanten, kieuwen, motorkap en bumpers. Dit is allemaal vastgezet aan de stalen structuur, die alleen het dak en de kofferklep met de standaard 308 deelt.
De buitenste luchtinlaten hebben een carbon gaasje, en tot slot zijn de spiegelkappen ook van het goedje gemaakt.
Als er een tuner is die CFRP als handelsmerk heeft, dan is het wel de toko van Kourosh Mansory. De man heeft werkelijk een niet te stillen honger naar carbon-tierelantijnen, maar de vraag is: als alles al met CFRP is behangen, hoe ga je daar dan nog overheen? Seriously Mansory, stahp!
marokkaanseheld zegt
Ik vind helemaal mooi.
timdrogt zegt
-edit: ip ban-
lamborgfan zegt
@timdrogt: subtiel.. Maar niet erg netjes..
baap zegt
@timdrogt: En jij bent een gedrocht?
4x4wheels zegt
@timdrogt: Calm your tits mate..
4x4wheels zegt
@marokkaanseheld: +t het
sbas zegt
@marokkaanseheld: dat isss perfect.
C6_R zegt
Die G(een)-Klasse 6 wieler is nu vast en zeker een vedergewicht!
thomcarspotter zegt
@C6_R: nog geen 4 ton!
ferrariaron zegt
Net terug van de beurs, was echt GEWELDIG!!!
lamborgfan zegt
@ferrariaron: Ik ben nooit verder dan de autorai geweest.. Als je het vergelijkt met dat, is het dan de moeite waard om eventjes om te rijden naar Frankfurt?
Misschien wel leuk om de volgende keer samen met mn broeder te gaan vandaar..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@lamborgfan: Meen je dit serieus? Zo ja: de IAA is ongeveer 20 keer zo groot… En daarnaast veel belangrijker voor fabrikanten dus die investeren tig keer zoveel. Kortom: absoluut de moeite waard!
lamborgfan zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Dank u! Volgende keer bezoek ik hem!
ferrariaron zegt
@lamborgfan: het is eigenlijk niet te vergelijken met de Autorai. Dit is zo veel groter en alle merken staan er. Ook zijn er een stuk meer concepts. De rit ernaartoe is best lang inderdaad maar ik vond het het helemaal waard. Gewoon zaterdagochtend vertrekken, naar de beurs gaan, en dan een hotelletje pakken en zondag in de loop van de middag weer weg. Het mooie is ook dat er hele shows worden gegeven door de merken enzo. Het is echt super!
lamborgfan zegt
@ferrariaron: Ah kijk! Dus iniedergeval je tijd ervoor nemen! Danku
doezel1997 zegt
@lamborgfan:ik ben gister geweest, 6 uur aanrijden 9 uur daar. Toen rond 6 uur weer vertrokken = 9 uur thuis
midasracer zegt
Dan wordt het nu zo langzamerhand wel nodig dat de wetgeving wordt aangepast. Tot nu toe staat er nog steeds dat het VIN number moet worden ingeslagen. Dat is dus onmogelijk bij kunststof monocoques. Als de RDW het toch zo nodig wil proberen, slaan ze hem meteen stuk. Ik heb er de nodige problemen meegehad met mijn Midas die ook een kunststof monocoque heeft. Ik graveer het VIN nummer in voordat ik voor de keuring ga, maar er zijn auto’s waarbij ze het nummer in een subframe hebben ingeslagen. Is onzin natuurlijk, maar ambtenaren he?
jrk68 zegt
@midasracer:
Altijd lachen met die lui, bij mij zit het chassis nr. in de motorruimte, alleen volgens de heren van de RDW is dat de kofferbak.
stephane8200 zegt
@jrk68: bij een Elise dan toch? Weet niet meer waar dat plaatje zit en kan niet meer in de garage gaan kijken nu ;)
baap zegt
En, Sir Smoke.. omdat het vaak ook zorgt voor meer stijfheid! (:
C220AMG zegt
Morgenvroeg vertrekken :)
wolfssjrd zegt
Je kunt zeggen van Mansory wat je wilt, maar die Mansory La Revoluzione ziet er fantastisch uit! Beste creatie van Mansory in jaren!
lamborgfan zegt
Ik vind de 308 R concept echt super gaaf! (lekker sjonnie!)