De navigatiesystemen met een afwijking naar rechts, die kende we al een poosje. Wat ik tot vandaag nog niet wist is dat de navigatiehulpjes van TomTom dorpenschuw zijn. Bij de routes die Bram of Eva voor je uitstippelen, worden provinciale wegen, dorpskernen en woonwijken zoveel mogelijk gemeden. Dit is het gevolg van afspraken die Rijkswaterstaat hierover met TomTom heeft gemaakt.
Al in september beklaagde de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) dat TomTom (en concullega’s) vrachtwagens over lokale wegen stuurt die hier helemaal niet op berekend zijn en dat veroorzaakt schade en gevaarlijke situaties. Volgens de VNG zijn de routes die TomTom uitstippelt niet altijd de veiligste.
Ik weet dat je bij TomTom o.a. op kunt geven of je de snelste of de kortste route wilt berekenen, maar “de veiligste” heb ik hier nog niet tussen zien staan. Is de kortste route werkelijk altijd de kortste route, kun je je straks afvragen. Bovendien heeft ook niet iedere bestuurder die zich laat leiden door een elektronisch routehulpje ook meteen een zware vrachtwagen onder z’n reet. Het gaat dus ook over automobilisten die door dorpskernen met spelende kinderen worden gestuurd.
Rijkswaterstaat heeft het probleem overigens niet zelf onderzocht, maar vooral uit de media vernomen en cijfers over een toename van incidenten ontbreken vooralsnog. Volgens TomTom is het contact met Rijkswaterstaat nog heel pril. Het probleem is namelijk veel groter en wordt niet alleen veroorzaakt door de TomTommers, want dat percentage ligt slechts tussen de 10 en 15 procent. Het probleem zit ‘m voornamelijk in de toename van de verkeersdrukte in het algemeen. Dat bestuurders wellicht vaker door dorpskernen rijden, komt volgens TomTom omdat zij de kortste route kiezen en niet de snelste, die doorgaans over de snelweg loopt. Desondanks staat TomTom open voor de discussie om het probleem te beperken. (bron: artikel 1 en 2 in het AD)
lexus zegt
Mijn navigatie laat me ook altijd om dorpen en steden heen rijden, vooral in het buitenland, dat zijn gewoon afspraken idd.
AJ zegt
Maargoed ook, want er doorheen betekent een hoop stoplichten, drempels en meer van zulk soort vertragingen.
mvagusta zegt
@AJ… In de meeste kleine dorpen heb je nog geen stoplichten dus kan je juist wel aardig doorrijden, alleen zijn de wegen daar niet op berekend, hoe meer mensen het gaan doen, hoe langzamer het ook weer gaat worden!
Rick dos zegt
Jah snotverdurrie zeg! Dis toch gewoon afzetterij?
Ik hoor altijd als je reclames hoort van navigatiesysteemapparatenbouwersfabrikanten dat die dingen je om files heen leidt……….Jaaaaaahjah!
JLJ zegt
Als ik het artikel goed lees, zijn de navigatiesystemen nog niet dorpsschuw, maar moeten ze het nog WORDEN.
///M FOR LIFE!!! zegt
Ik heb een navman, en die leidt mij ook altijd via van die smalle boerenstraatjes, daar krijg ik het van!!!
Erikje zegt
ach, als ik via de dorpjes wil rijden, dan rijd ik er eerst naartoe en laat dan de navi het verdere werk doen.
Zoef zegt
Eén van de belangrijkste activiteiten die de antimobilisten de voorbije 15 jaar hebben ontplooid is het confineren van zoveel mogelijk verkeer op de hoofdwegen, onder het mom dat dit goed voor de veiligheid zou zijn en om zoveel mogelijk autoverkeer te weren uit kleine weggetjes, die daardoor “leefbaarder” zouden worden.
De pestterm “sluipweg” is in dit verband uitgevonden en gepromoot. Het resultaat is natuurlijk dat we met veel drukkere hoofdwegen dan vroeger zitten, maar dat is voor deze kliek mooi meegenomen.
Zij krijgen er immers zelf de schuld niet van omdat iedereen het mantra gelooft dat we VEEEEEL meer zijn gaan autorijden dan 15 jaar geleden (klopt, maar dit is slechts 25% en dat is niet genoeg om de drukte te verklaren), én wat ze nog mooier vinden is dat het autorijden er flink door belemmerd wordt. Het verkeersinfarkt is namelijk een DOEL.
Jaren en jaren hebben ze hun best gedaan om wegen onaantrekkelijk te maken door het aanleggen van allerlei soorten hindernissen en pesterijen, waardoor hun plannetje om de helft van de wegen nagenoeg verkeersvrij te maken zowat gelukt is, zo goed dat zelfs de grote massa mensen OPKIJKT als je zegt dat de helft van de wegen vrij verkeersvrij is.
Een GROOT stuk van het “verkeersinfarkt” kan dus opgelost worden door terug, zoals vroeger, binnenweggetjes te nemen. Maar dat mag nu net niet!
Als dan zo’n hitech apparaat als TOMTOM roet in het eten van die antimobilisten komt strooien, al was het alleen maar doordat mensen zich terug bewust worden van ons rijke wegennet, moet natuurlijk TOMTOM tot de orde geroepen worden en met “zachte” druk bewust gemaakt worden van hun “sociale taak.”
Overheidsbemoeienis met onze GPS-systemen moet het verkeer dus lastig genoeg houden dus. Wie houdt die bemoeizieke moeder overheid tegen?
eedwin zegt
kijk in een file eens om je heen. Een TOMtom leid je er niet omheen, want in veel auto’s zit er één.
En dat ie je niet via een dorpskern wil leiden doen meer merken. Ik rij met een VDO en die stuurt je zo lang mogelijk over de snelweg, ook al is het langer.
Rijden is niet plezierig meer.
Markus zegt
Aparte versie maken voor de truckers onder ons: TomTomTruck.
Hilgert zegt
@Zoef: helemaal mee eens! Iedereen moet maar over de snelweg, die allang niet snel meer is, want je staat constant in de file. Neem even de A2 waar ik mij vrijwel dagelijks over beweeg….deze is alleen tussen 11:30 en 14:00 filevrij….daarvoor of daarna staat er altijd ergens file. Nee, Amsterdam-Den Bosch is geen pretje :(