Per smartphone de taximarkt ontdoen van rotte appels. Volgens TomTom is het mogelijk.
Nederlands navigatietrots TomTom kocht in 2011 de app ‘TXXI’, met als doel de taximarkt te bestormen. (Ze moeten immers ergens inkomsten vandaan trekken, aangezien de verkoop van losse navigatiekastjes in een vrije val terecht is gekomen.) Hieruit ontstond de TomTom Taxi App, en die is nu langzaam uit de testfase aan het kruipen. In zowel Amsterdam als Rotterdam kan de app sinds vandaag breed worden ingezet.
Maar wat maakt deze app anders dan de honderd miljoen miljard anderen waarmee je met een druk op de knop taxi’s kunt bestellen? Wel, er wordt gebruik gemaakt van navigatieroutes: na het bestellen van een taxi, en het invoeren van het eindpunt, krijg je de af te leggen route al te zien. Een taxi die jouw oproep aanneemt krijgt dezelfde, waarmee gesteggel over de route grotendeels wordt uitgesloten. Een ander punt is dat aangesloten taxi’s met chauffeursnaam, kenteken, en type auto in beeld komen. Daarnaast kan men een rating uitdelen: het tuig wordt er dus uitgefilterd. Ook wordt de verwachte aankomst- en aflevertijd getoond. SMS’en en bellen met de chauffeur kan ook. En in de toekomst zou je middels de app moeten kunnen betalen.
TomTom werkt samen met verschillende taxicentrales (TCA in 020, RTC in 010) en aangesloten taxi’s hebben een TomTom Taxi Assistent (€149) achter de voorruit zitten om ritten te kunnen aannemen. Volgens projectleider en bedenker Steven Blom zijn er “al duizenden taxi’s aan ons platform verbonden.” De komende tijd zal de service naar meer steden worden uitgebreid, om uiteindelijk de landsgrenzen over te steken. Tomtom gaat immers voor internationaal succes op de taximarkt. Of dat ook gaat lukken in de zee van taxi-apps moet nog blijken…
Het verdienmodel? Taxichauffeurs betalen per rit een commissie van tussen de een euro en 1,50 euro aan TomTom Taxi. Chauffeurs die het slim aanpakken qua service kunnen naar verwachting flink wat extra ritten maken. “Populaire chauffeurs krijgen meer ritten toegewezen”, aldus Blom. “Als het ze zo’n twee tot drie extra ritten per dag oplevert is dat mooi meegenomen.” De app en het gebruik daarvan is voor de gebruiker gewoon gratis.
Momenteel staat hij alleen nog in de App Store van Apple, een Android-versie volgt later. Heb je hem gebruikt? Laat ons even weten hoe het beviel.
atakan zegt
Wel een handige applicatie en dat je nog een berichtje kan achterlaten waarom je niet bereikbaar kan zijn.
johanhummer9 zegt
Neppe m5 , en niet eens kenteken gechecktd
gforce zegt
@johanhummer9: Als BMW zulke scheve uitlaten onder de echte M5 zou doen was het denk ik wel afgelopen met BMW.
mevipp zegt
@johanhummer9: ik heb hem een tijdje geleden gespot. Het is een neppe M5 (maar de chauffeur bleef volhouden dat hij echt was :p)
amgpower63 zegt
Tja of je belt een officieel bedrijf en je stapt niet bij ali of mo in die met een s65 kit met 4 ton op je staan te wachten om je een ongevraagde rondreis te geven. Is allemaal niet zo moeilijk maja wel klagen als je het zelf doet en ze flikken het haha te simpel sommige mensen.
Simpson zegt
mensen die regelmatig een taxi nemen hebben toch al het telefoonnummer van hun favoriete taxibedrijf in hun telefoon staan?
Daarnaast hanteert TomTom weer een gijzelings-verdienmodel.
eerst een abonnement afsluiten en dan maar afwachten wat je er voor terug krijgt.
erikvb zegt
@Simpson: “tuig eruit gefilterd”…alleen TCA…Nee, ik zeg niks. Te makkelijk! :)
wesko zegt
@Simpson: Je bent niet geod ingelicht. Als er al kosten zijn, is het eenmalig. De chauffeur betaalt alleen 149 voor een topmodel tomtom met meer jaren maps update en live verbinding dan in de winkel. En hij krijgt zijn ritten er op binnen.
Nu mag jij weer.
Simpson zegt
@wesko: dank je!
uit het bericht:
“Het verdienmodel? Taxichauffeurs betalen per rit een commissie van tussen de een euro en 1,50 euro aan TomTom Taxi.”
tvk92 zegt
Inderdaad zo nep als maar kan… 530D!
StijnB zegt
@tvk92:
Gewoon BMW voor geweest, vandaag de dag plakt er ook een M-badge op een dieseltje…
popoff zegt
@tvk92: Ik was niet benieuwd wat dit wanstallig ding was. Het was geen M5, dat was meteen duidelijk. En, laten we wel zijn alleen een taxi-piloot van ‘bepaalde afkomsten’ kunnen een auto zo verklooien.
meneersander zegt
@tvk92: ook niks om je voor te schamen!
the-budel-guy zegt
Ik gebruik zo af en toe Uber. super taxi serves het enige na deel je moet een creditcard hebben om te kunnen betalen. dus dan toch maar een principe van me het raam uit gegooid.
sdk16420 zegt
Welke taxichauffeur in de randstad laat zich raten? Of alleen raten onder bedreiging?
Brutus zegt
84-CD-AE als kenteken.. Een Corps Diplomaat als taxichauffeur? Dan is de taxioorlog nog niet over hoor. Dan betaal je je alsnog scheel..
JamesBond007 zegt
“Ikke jou brengen op tijd naar werk. Jij mij rating goeie geven?”
Alleen als je geen omweg neemt. Anders jij 1 ster krijgen…
Ik zie het wel zitten dit idee!
martijnb11 zegt
Het is een 530 sedan uit 2006.
martijnb11 zegt
@martijnb11: en nog een diesel ook
E320cdi zegt
Uber anyone? Werkt nog makkelijker, want betalen gaat automatisch in de app met je credit card.
tstile zegt
TomTom & Android, dat kan wel even duren!
Goed idee dit, het IVW faalt gigantisch in het aanpakken van de misstanden.
Jammer alleen dat de toeristen die een straattaxi pakken nogsteeds hard genaaid worden.
bobb zegt
Apps Ali’s ratings en creditcards, ik zocht altijd naar die ster op de grille. Ik kan wel merken dat ik al een tijd niet met een taxi ben geweest.
NicoLauda zegt
Leuk, stuurt die je dan ook over zandpadjes? Of 20km omrijden over de snelweg?