‘Drie sneeuwvlokjes, en heel Nederland staat vast‘. Als je de afgelopen 20 jaar niet onder een steen hebt gelegen, dan ken je dit mantra ongetwijfeld. TomTom probeert de overlast nu tegen te gaan door zijn navigatiesuggesties aan te passen op ‘actuele weersomstandigheden’.
De filosofie hier achter is dat als bestuurders beter zijn geïnformeerd over de weersomstandigheden die voor hen liggen, zij op tijd kunnen kiezen voor een snellere route naar hun bestemming. Ralf-Peter Schäfer, hoofd van TomTom Traffic:
“Dankzij kennis over de exacte verkeerssituatie op het gehele wegennet, kunnen we altijd helpen om voor mensen de snelste route naar hun bestemming te berekenen [..] we weten dat slecht weer onvoorspelbaar is en grote vertraging kan veroorzaken. Door daar rekening mee te houden, kunnen we nog geavanceerdere voorspellingen doen over de route die autorijders afleggen.”
Hier lijkt me inderdaad niets op tegen, als je in de auto zit kan je per slot an rekening niet elke minuut je buienradar checken. De tekortkomingen laten zich natuurlijk ook raden: sommige lokale fronten verplaatsen zich snel en onvoorspelbaar, en zodra heel Nederland onder zo veel snow ligt dat iedereen spontaan ‘Informer’ begint te zingen heb je er niets meer aan. Tenzij je van extreem omrijden houdt.
Cijfers
TomTom presenteerde vandaag kwartaalcijfers: het aantal automotive orders lag op een recordhoogte van €170 miljoen, de raming van de jaaromzet ligt tussen de €930 en €950 miljoen, iets hoger dan eerst geschat.
rnej zegt
op mijn woon-werk route is omrijden niet echt een optie. als er sneeuw verwacht wordt ga ik 1,5 uur eerder naar m’n werk.. en 1,5 uur eerder naar huis.. works like a charm. kan me voorstellen dat niet iedereen die luxe heeft.. maar ik ben benieuwd of dit soort apps gaan helpen in een klein land zoals NL…
borrelnoot zegt
Mensen moeten idd in overleg met hun werkgever de werktijden eens aan gaan passen. Je kunt prima buiten de spitsen om rijden. Heb zelden last van file, maar zit dan ook rond 0600uur in de auto en ga voor vieren weer weg. Maar mensen liggen liever tot 0800uur met hun krent in bed, tsja dan kom je in de file.
367pk zegt
@borrelnoot: ik vind m’n bed heerlijk! Ik werk dus van 09.30 tot 19.30: werkt net zo goed. Zelden last van files
lamborgfan zegt
@367pk: 367pk? heb je een C55 amg?
jzaero zegt
@lamborgfan: volgens mij een 550i
599gto zegt
Mijn ervaring is dat TomTom graag de gebruikers omleiden ook van de plaats van bestemming .
Dus voor mij heten ze OmOm.
moondustfocus zegt
Mijn ervaring heeft geleerd dat je beter de route kan nemen die je anders ook neemt. De tijdwinst is te verwaarlozen.
Hubert zegt
Of brengt hij je naar de eerste de beste bandenboer voor winterbanden. Dan kun je de volgende dag gewoon door de sneeuw heen rijden.
luuktb zegt
@Hubert: behalve die paar armoedzaaiers die de boel ophouden met een oud barrel
norge zegt
Blijf lekker lekker thuis zegt dat wijf dan..
styns zegt
Ja omrijden ja dus mee verstoken dus vaker naar de pomp. Zeker contractje met Shell enz.
styns zegt
@styns: r
faalhaas zegt
Doet Waze niet hetzelfde? Alleen zonder al die fancy weer onzin?
notsobig zegt
Lijkt me handig… Als je bijvoorbeeld van Nederland naar Italië wilt rijden of zo.
Omrijden voor het weer in de (relatief) kleine afstanden die men hier in NL rijdt lijkt me nogal nutteloos… Zulk groot verschil in weer heb je niet in NL, aangezien NL vrij klein en plat is. Dus als je het weer op zo’n afstand wilt ontwijken, moet je echt gigantisch omrijden, als het überhaupt mogelijk is…
Op echt grote afstanden kan het wel nut hebben. In het voorbeeld van NL naar Italië, kun je bijvoorbeeld over Frankrijk rijden, maar ook over Duitsland. Dan kan omrijden vanwege het (extreem) weer mogelijk wel erg nuttig zijn…
potver7 zegt
@notsobig: Dan ga je er dus van uit dat TomTom kan uitrekenen wáár in de Alpen het over een uurtje of 8-12 gaat regenen en/of sneeuwen. Terwijl neerslag in berggebieden doorgaans behoorlijk onvoorspelbaar zijn vanwege de vele micro-klimaatjes.
Als de sneeuw er al ligt is het simpel, maar daar houdt TomTom nu ook al rekening mee omdat het kijkt naar het huidige verkeersbeeld – maar dan nog is een verkeersprognose op die afstand vrij onbetrouwbaar.
notsobig zegt
@potver7: Italië was dan ook maar een voorbeeld, ik had bijvoorbeeld ook Polen of bijvoorbeeld Zuid-Frankrijk kunnen zeggen…
Het punt is, in alleen NL zal je er weinig aan hebben, vanwege de kleine afstanden. Pas bij grote afstanden kan het handig zijn. Door de Alpen is inderdaad lastig voorspellen, maar helemaal geen rekening houden met een voorspelling is wellicht nog onvoorspelbaarder… Maar ik ben geen klimatoloog, dus geen idee of het enigszins voorspelbaar kan zijn…