
De TOM’s GR86 laat zien wat er allemaal mogelijk is, als je een purist wil zijn.
We gaan lekker vandaag. Er zijn geen nieuwe medium elektrische premium crossovers bijgekomen op deze hete woensdag. In plaats daarvan worden we om onze oren geslagen met cool autonieuws! De Porsche 911 GT3 Touring, een betaalbare Ferrari en een betaalbare sportsedan met 1.000 pk. Het volgende: een licht aangepaste Toyota, namelijk deze TOM’s GR86.
Mocht je TOM’s niet kennen, raden we je aan Gran Turismo 2 te gaan spelen. TOM’s is een Toyota tuner. Een beetje zoals AC Schnitzer en ABT zich verhouden tot respectievelijk BMW en Audi. Er zijn nauwe banden. Nog een voordeeltje, de kwaliteit is minimaal op fabrieksniveau, iets dat bij tuning absoluut niet altijd het geval is!

Functionele schoonheid (echt waar!)
Voor de TOM’s GR86 hebben de Japanse tuners zoveel mogelijk gestreefd naar, ‘functionele schoonheid’ die heel erg ‘emotioneel’ is. Wat zijn Japanse persberichten altijd vermakelijk! De sportieve coupé is voorzien van een aerokit die moet zorgen voor een “betere luchtgeleiding”. Om de spoorbreedte te kunnen vergroten, is er een vebredingskit. TOM’s benaderde de ontwikkeling van deze straatauto zoals raceauto’s aanpakken. Dit betekent dat alle modificaties een doel moet hebben, in plaats van enkel ‘mooi’ zijn.
De verbreding is overigens vrij subtiel, aan beide kanten komt er 8 millimeter bij. Het zijn zogenaamde ‘overfenders’, je plakt ze gewoon over de bestaande schermen heen. Hierdoor kan het loopvlak van de achterband iets breder zijn. TOM’s zegt niet hoeveel, maar wel dat de wegligging en stabiliteit erdoor verbeterd is.

Interieur TOM’s GR86
In het interieur zijn de heren ook bezig geweest. Net als bij de BMW Performance-lijn van de E8X en E9X kun je een speciaal stuurwiel bestellen. In dit stuurwiel kun je allerlei data zien, die kennelijk van jou een veel betere bestuurder moet maken. Zo kun je toerentalindicatoren bekijken, maar ook het verzamelde werk van Heleen van Royen. Het idee erachter is dat je beter geïnformeerd bent, zonder dat je hoofd van de weg moet houden.

Tot slot, een fraai setje velgen ontbreekt uiteraard niet, alhoewel de benodigde informatie daarover wél ontbreekt. Gelukkig kan de TOM’s GR86 binnenkort uitgerust worden met een sportievere ophanging en een “TOM’s Barrel”-sportuitlaatsysteem.
Officieel is de TOM’s GR86 nog een concept. Een productieversie volgt snel.
Hij is in ieder geval klaar voor het EK….
Supercharger er op en hij is af.
En ik maar denken dat puristen juist van een onaangetast origineel houden en niet van veranderingen door tjoeners.
Zo was dat vroeger, maar ja, vroeger is niet meer.
Ik las puisten auto… soms is dyslexie wel leuk ヅ
@st33fie:
lol – al word ik van het design moet echt blij: weinig spannends.
Wat blijft het toch een leuke wagen. Vind deze stiekem mooier als de oude brz. Zo zou ik hem wel willen hebben alleen iets meer vermogen als standaard en dan lekker b wegen pakken!
Waarom al die moeite bij een maximum snelheid van 180
@supertjeduc: omdat hij niet voor hoge snelheden is?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Als hij die uitbouw op de wielkasten heeft en die worden er op geplakt zodat de banden breder kunnen. Dan loopt de wielkast onder dat plakding toch tegen de band aan? Of zie ik dat verkeerd ?
cool, ze hebben een 370Z zonder V6 gemaakt…….
https://topgear.nl/thumbs/hd/2018/05/nissan-370z-nismo-1-e1557742198254-scaled.jpg
Ik vind het erg lelijk gedaan dat die strips er gewoon op zijn geplakt. Het was mooier geweest als het netjes geschuurd en geplamuurd was zodat het een geheel met de rest van de carrosserie vormde.