Eerder vandaag werden we door Fisker al klaargestoomd dat er ‘een belangrijke mededeling’ zat aan te komen, en nu is het hoge woord er uit: oprichter Henrik Fisker doet een stap terug, en wordt vervangen door ex-Chrysler baas Tom LaSorda. Plat gezegd is dit zodat Henrik Fisker meer tijd heeft om met de pet rond te gaan, want Fisker heeft geld nodig.
Er bestaat een aardig verschil tussen het goed kunnen designen van auto’s en het goed kunnen leiden van een commerciële organisatie. Hiermee insinueren we niet dat Henrik Fisker er niks van bakte, maar je moet je wel voorstellen dat het een aardige kluif voor hem is geweest.
Medio december werd de Canadees Tom LaSorda aan het Fisker-management toegevoegd, in de rol van Vice-Chairman of the Board. Snel carrière maken binnen Fisker is kennelijk zeer goed mogelijk, want nog geen twee-en-een-halve maand later heeft hij het al tot CEO geschopt. Vanzelfsprekend komt dit intern niet uit de lucht vallen.
LaSorda is het meest bekend als voormalig CEO van Chrysler, die na de overname door Cerberus werd vervangen door de keiharde cost-cutter Bob Nardelli en tot eenieders verbazing genoegen nam met zijn demotie en gewoon aanbleef.
Met LaSorda heeft Fisker een door de wol geverfde veteraan binnen gehaald, die je niets meer hoeft te leren over het runnen van een autoproducent. Hij zal een bedrijf leiden waarin nog meer oud-executives van onder andere GM werken. Tegelijkertijd heeft Henrik Fisker, die zichzelf de rol van Executive Chairman heeft toebedeeld, nu meer de handen vrij om zich met andere dingen dan de dagelijkse gang van zaken bezig te houden. Zoals bijvoorbeeld het vinden van investeerders.
Het relatief jonge merk staat er financieel momenteel niet zo florissant voor, omdat het Amerikaanse Department of Energy (DoE) weigert de resterende 336 miljoen dollar van een lening van a 529 miljoen over te maken. Of er van acute geldnood sprake is durven we niet te stellen, maar het bedrijf zal wel eens beter in de slappe was hebben gezeten. Het valt dan ook niet mee om eventjes vanuit het niets een compleet nieuw automerk uit de grond te stampen. En dat zijn allebei eufemismen, voor zover dat nog niet duidelijk was.
UPDATE: er werd tevens bekend dat Fisker waarschijnlijk tijdens de Autosalon van Parijs (in oktober) met een productieversie van de Surf komt.
Update 15-08 – Poof! And he’s gone..
dennisr zegt
het moet eerst minder worden voordat het beter word :mrgreen:
als je met zulke auto’s begint kan het toch nooit fout gaan zou je zeggen? ben geen fan van de wagens maar het moet wel blijven, hopelijk komt het financieel allemaal goed!
vale46 zegt
Ik hou wel van die Surf (zijn er nog mensen die Smurf lazen?) :mrgreen:
Ik mag Fisker wel, alleen hun design is nog wennen. Echt mooi vind ik het nog niet. Maar er rijden lelijkere hokken rond!
mierenneuker zegt
Jobs werd ook afgezet als CEO van zijn eigen bedrijf toen het geld nodig had.
Hoe dat was afgelopen..
rrvliet zegt
“Met LaSorda heeft Fisker en door de wil geverfde veteraan binnen gehaald”
Met LaSorda heeft Fisker een door de wol geverfde veteraan binnen gehaald*
Spannend, ik hoop dat hij het bedrijf in rustiger vaarwater krijgt.
Tonnie zegt
Knap wat Fisker heeft neergezet, dit lijkt me idd wel een logische stap voor het bedrijf dat nu een start heeft gemaakt en nu verder moet bouwen.
clubbtraxx zegt
Zag van de week nog een witte fisker rijden, toch best een vet apparaat om te zien in het echt hoor.
Hoop dat het goed met ze zal gaan, want zeg nou zelf dit ziet er toch leuker uit dan al die andere electrische hokken die er momenteel zijn
Kleinere fisker van een rooitje of 50 en hup, die Opel Ampera kan inpakken.