We zijn je namelijk spuugzat met z’n allen.
Dat zeg ik niet, dat zeggen de luisteraars van Radio 1. Die zijn de hoge frequentie waarmee Tom zijn MKB Brandstofpas aanbeveelt zo zat, dat ze massaal in opstand zijn gekomen. De staatsomroep werd bedolven onder de mails, telefoontjes (en de briefkaarten van de iets oudere luisteraars), dat ze hebben besloten in te grijpen. Jazeker, zelfs de almachtige NPO luistert naar zijn achterban, weten we dat ook weer.
Maar ho… voordat je nu in juichen uitbarst, de champagne laat knallen en de radio met een zucht van verlichting weer terugzet op NPO Radio 1 met het nieuws van alle kanten; hold your horses. Tom en zijn pasje (ook superhandig om te parkeren en voor de wasstraat trouwens, allemaal met fiscusproof-bon) verdwijnen niet van de radio. De STER en de NOS gaan met MKB Brandstof om tafel om te bespreken of ze het aantal commercials kunnen terugdringen. Dus niet meer 19 keer per uur, maar ietsjes minder… Er moet naast het belastinggeld natuurlijk ook nog gewoon reclamepoen binnenkomen. Waar moeten ze anders die redactie van 350 man van betalen?.
Het is overigens niet voor het eerst dat Tom de Ridder de nekharen van veel radioluisteraars overeind doet staan, hij vervuilt de ether al veel langere tijd. In 2010, inmiddels alweer 6 jaar geleden, maakte een creatieve Youtuber nog dit korte filmpje in reactie op de reclamespotjes. Doei doei Tom!!
Bas Fransen zegt
Zwaar irritant idd!
desjonnies zegt
Nu dat irritante wijf van KRUUUUUUUUUIIIIIIIIIIIIDVAT nog !
Die van ‘we gaan dood’ pauze…………….. ‘allemaal!!!, die vond ik geweldig !
Adelheid Roosen dat mens durft tenminste gewoon OUD te worden !
ko3n zegt
@desjonnies: maar de reclame isnook kots irritant
naamloos3 zegt
@desjonnies: ooow gelukkig ik ben niet de enige!! tenenkrommend die stem van de kruidvat!
knipperlichtje zegt
@desjonnies: juist! Adelheid Roosen zet volledig onder eigen regie een dijk van een reclame neer, maar ontvangt vervolgens een loden Loekie omdat de consument het blijkbaar te moeilijk vind. Laten we nu allemaal in opstand komen tegen nietszeggende commercials van schoonheidsmiddeltjes en het zoveelste geurtje!
aj26sc zegt
@knipperlichtje: dus als ik Adelheid een naar wijf vind met een bijpassend stemgeluid, en bovendien een schijthekel heb aan semi-intellectuele zelfverklaarde kunstzinnigheid, dan ben ik dom? Wat een raar misplaatst elitair standpunt.
Je kan het mooi/leuk/ontroerend vinden of niet. Ik waardeer de poging om een gevoelig onderwerp op een artistieke manier in een commercial te verwoorden, maar ik krijg acuut kromme tenen als die commercial voorbij komt. Dat zegt meer over smaak en voorkeuren dan over intelligentie, toch?
Aan de andere kant begrijp ik nooit zo goed waar mensen zich druk over maken. Ik luister wel naar Spotify/Apple music oid.. Geen reclame en alleen de muziek die ik wil. TV, idem.. Netflix of andere streamingdiensten maken de TV kanalen compleet overbodig.
knipperlichtje zegt
@aj26sc: misschien heb ik het achteraf wat te algemeen verwoord, maar ik probeerde wat meer richting de reden achter de nominatie voor de loden loekie te gaan. Vlak voor de nominatie stuitte ik toevallig op een forum van Radar waar mensen hun beklag deden over die reclame, dat was werkelijk niet te lezen. Ze heeft die loekie gekregen omdat mensen de boodschap niet snapten/wilden snappen en zich op een bepaalde manier ernstig geschoffeerd voelden door +/- 30 seconden op TV.
desjonnies zegt
@aj26sc:
Nee, ik ben ook niet zo van de Adelheid, maarre de manier waarop ze de dood in beeld durft te brengen, het moderne rouwen, het allochtone rouwen en ze gewoon een ouwe kop heeft gekregen en niets van de botox of de eeuwige jeugd DURFT na te jagen, maar open en eerlijk een oud wijf is, dat vind ik op zijn zachts gezegd verfrissend in een steeds maar Veramerikaniserende Westerse Wereld waar oud zijn ‘not done ‘is
” We worden oud …………………………ALLEMAAL ” ( als het goed is)
Donald Trump schijnt uren met zijn haardos bezig te zijn; omdat een kale president = oud = niet in staat om de VS te besturen.
En ow wee, er is een kaal plekje op zijn achterhoofd wat de nodige aandacht behoeft.
Ik denk dan : In wat voor wereld leven we eigenlijk, ik wil een president of leider of whatever die kundig is, als alles om het uiterlijk gaat, dan zijn we reddeloos verloren………
toniominestrone zegt
@desjonnies: vraag niet hoe!
victornator95 zegt
@desjonnies: grrr verschrikkelijk inderdaad! Doet mij vreemd genoeg denken aan een irritante clown
Lotus zegt
@desjonnies: als we dan toch bezig zijn, ik wil heel graag die “ik wil van mijn auto af” reclame van de radio… 10 keer irritanter dan Tom de Ridder.
robert110 zegt
Ik vindt reclames altijd irritant. Daarom heb ik altijd mijn eigen muziek op.
rulefollower zegt
We weten al decennia dat irritante reclame gewoon werkt, inclusief deze (ik neem aan gratis) plug.
parker zegt
Is nog niks vergeleken met een Prius, die is pas irritant
cpp1 zegt
Kijk en dit is nu precies het doel van reclame: mensen lullen erover. Negatief of positief, maakt maar weinig uit. Mensen Googlen toch wel als eerste op Mkb brandstof, omdat ze dermate geïndoctrineerd zijn door onze Tom. Het blijft blijkbaar goed hangen deze, overigens zeer irritante, Tom de Ridder.
Er is ook een simpele oplossing: de radio op een andere zender zetten…ik hoor deze iig al geruime tijd niet meer op “mijn” zenders.
87sandyd zegt
@cpp1: elke irritante reclame blijft hangen. Kan iemand ook de Vodafone reclames op uit zetten aub?
jack_abarth zegt
@87sandyd:
Nou inderdaad, die zijn wel zo waardeloos.
87sandyd zegt
@jack_abarth: kwijl bekhand
walfo zegt
Als de andere zenders die dit pareltje ook constant draaien, afgewisseld met een hitje, maar luisteren ben ik tevreden.
Senne zegt
Luister vrijwel alleen Studio Brussel, die Belgen weten wél hoe je leuke reclames maakt…
Daarnaast ook nog wat meer variatie in muziek vergeleken met 538, qmusic of 3fm.
berlinetta zegt
@Senne: De Belgische zenders vind ik inderdaad ook leuker dan de Nederlandse, maar Belgische reclames zijn ook vreselijk irritant. Ik hoor alleen maar gekakel met gekke stemmetjes door de speakers.
vinox zegt
@berlinetta: Gamma. GAMMA. HEHE. :p
berlinetta zegt
@vinox: Bijvoorbeeld.
vinox zegt
@Senne: Eén van de weinige redenen dat ik mijn thuislandje mis. Na het verhuizen naar Nederland ben ik genoodzaakt te kiezen tussen 538 en Slam, en dan ga ik meestal nog voor dat laatste vanwege minder “geouwehoer” zoals ze dat hier zeggen. Digitaal kan ik natuurlijk nog naar StuBru luisteren, maar ik luister bijna alleen in de auto naar de radio. En vrijdag heel de dag Slam natuurlijk, want mixmarathon, toch iets positiefs ^_^
berlinetta zegt
@vinox: Vrijdag Slam is inderdaad lekker. En Slam is inderdaad een van de betere zenders. Weinig lullen, maar plaatjes draaien. Het is soms wel wat eenzijdig, maar voor in de auto wel prima.
Als we het dan toch over kutzenders hebben, dan kom ik uit bij 3fm. Tering, wat lullen die gasten veel.
dennisdd zegt
@berlinetta: maar op zaterdag is Dance Departement weer beter. Overigens is Slam ook gewoon van 538.
henkhupelschoten zegt
@Senne: “van den borre, door uw akte van vertrouwen”
alassad zegt
@henkhupelschoten: u heeft goed gekozen!
GWBoes zegt
@Senne: amen.
Jaren geleden ook een tijdje naar radio brussel geluisterd en daar was toen een reclame op van volgens mij een telefoon provider die gratis sms’jes had (smske) waarna er een vent belt op zoek naar het gratis sm meiske. Eerste keer een wtf momentje en daarna keihard dubbel gelegen.
desjonnies zegt
@Senne:
Ja,
Lenen bij Mevrouw Leemans, …………………..dat ies lenen bij een vriendin
Sappig gebrachte Belgische reclame om geld te lenen.
Ik fantaseer dan altijd dat Mevrouw Leemans over een arsenaal zonen beschikt die Rocco, Felicio, Julian, Lore, Kobus, Gaston en Seppe heten en samen een soort van Vlaamse ‘magnificent seven’ vormen, de helft zit in de bak wegens het verbouwen van de clientèle van geleend geld !
En dat er bij mevrouw Leemans, gehuld in een bloemetjes schort en grijze steunkousen een mitrailleur bij de patatten onder handbereik ligt !
clarkson zegt
@Senne: Ha! Die zet ik ook vaak op via de televisie voor de hond. Eigenlijk ook alleen maar omdat hij op zender 1111 zit. Lekker makkelijk met indrukken.
moondustfocus zegt
En met dit artikel maken jullie ook nog eens gratis reclame
fit4fun zegt
Als ik het goed heb is DAB Radio 100 procent reclame vrij? Hoop het in de toekomst in mijn auto te krijgen, lijkt mij super!
knipperlichtje zegt
@fit4fun: uitzendingen op FM en DAB+ zijn helaas precies hetzelfde, inclusief reclame. Gelukkig heeft DAB+ wel een aantal extra zenders waarop constant muziek is te horen. Sublime You bijvoorbeeld.
dondeboer zegt
@fit4fun: DAB is een manier van zenden, dus ook dan blijf je volledig afhankelijk van het financieringsmodel van de betreffende zender. Als je radio 1 luistert via DAB, krijg je dezelfde reclame als via de ether.
mynameisjeroen zegt
@dondeboer: DAB komt ook via de ether, maar is digitaal ipv analoog.
850t5r zegt
Irritante reclame is de juiste reclame, overigens wisten jullie al van dat bedrijf MKB Brandstof? Handig die bonnetjes voor de fiscus!
siemi zegt
@850t5r: wisten jullie dan al dat de ANWB ook een tandpas aanbied? Goedkoper nog ook…
850t5r zegt
@siemi: Dat zullen ze bij MKB Brandstof vast wel weten… ;-)
406_v6 zegt
@siemi: Een Tandpas?? Sinds wanneer kun je met je ANWB pas bij de smoelensmid terecht dan?
siemi zegt
@406_v6: de spellingscontrole maakte er tandpasta van. Had dus even meer moeten doen dan alleen A weghalen. Sorry.
gtwillem zegt
Daarom altijd iPod, Spotify of gewoon een ouderwetse CD. Ik ken deze hele kerel niet eens, en nooit van de reclame gehoord.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Een ouderwets stickje doet het ook best. Op vaste tijden luisteren we eventueel naar Evert staat op, en verder mooi m`n eigen meuk.
BeQuietAndDrive zegt
Als het artikel nou ook nog even zou uitleggen waar dit precies over gaat, voor de niet-radio (1) luisteraars onder ons?
dondeboer zegt
@BeQuietAndDrive: eh… Dat staat er heel duidelijk in hoor.
BeQuietAndDrive zegt
@dondeboer: die man komt dus een paar eer per uur op de radio om een product te pluggen, correct?
bokkepoot zegt
De grap is dat MKB brandstof ook nog een paar factoren! duurder is dan de concurrenten.
Je betaald dus in feite voor de reclame:)
406_v6 zegt
@bokkepoot: Leg eens uit? Waarom duurder?
bokkepoot zegt
@406_v6:
Ze zijn gewoon vrij prijzig voor wat ze bieden, hoge abonnementskosten etc.
Terwijl je met een pasje van een Shell of BP voordeliger uitbent… nadeel is dat je moet zoeken naar een BP of Shell. Maar dat is ook niet zo’n opgave in dit land.
9000cse zegt
@bokkepoot:
Zou interessanter zijn als je ook aan zou geven welke passen dan goedkoper zijn.
bokkepoot zegt
@9000cse:
http://www.brandstofpasvergelijken.nl/
En dan heb ik het nog geen eens over als je een pas zou halen bij de maatschappij van het tankstation
siemi zegt
@bokkepoot: maar ik wil een pas waarmee ik ook in Duitsland tanken en dan wel de btw terug krijgen. Dat zie ik op die site niet.
potver7 zegt
Er is wel een oplossing voor hoor. Gewoon de budgetten voor de publieke omroepen verhogen met 220 miljoen per jaar, zodat de STER-reclameblokken niet meer nodig zijn. Dus de gemiddelde belastingplichtige betaalt dan zo’n 10-15 Euro per jaar meer belasting, lijkt me een prima bedrag als je daarmee een aantal gegarandeerd reclamevrije tv- en radiostations hebt.
Rob zegt
@potver7:
Er is ook een andere oplossing.
Gewoon afschaffen dat hele NPO gedoe. Die troep die ze daar fabriceren (op wat sporadische programma’s na) is geen euro belastinggeld waard…..
lekbak zegt
@Rob: als je muziekliefhebber bent zijn er twee zenders die leuk kunnen zijn. Radio 2 voor de gewone muziek en radio 4 voor het klassieke. Bij mij staat radio 4 nog wel eens aan, maar zodra er dan iemand begint te krijsen (vrouwen gezang) of te bulderende (mannen gezang) zap ik weer weg.
Rob zegt
@lekbak:
Radio 2 lijkt een beetje overgenomen door schijtlollige DJ’s die stomme spelletjes bedenken. Muziek lijkt ook minder gevarieerd te worden. Maar soms heb je nog wel goede programma’s, al lijken die buiten de werkweek/werkuren om te zitten….
En Radio 4, heel af en toe. Klassieke muziek hoor ik het liefst onbenullig hard terwijl ik op de bank lig. Dan geniet ik er van. In de auto, via twee brakke speakertjes, is het niet wat eigenlijk.
pimk68 zegt
Inderdaad, wàt een kút reclame.
En IEDER half uur…
bmwalpina zegt
Huh? Leeft Tom de Ridder nou nog steeds? Ik dacht (en hoopte) dat iemand hem 5 jaar geleden al de mond gesnoerd had..
str8six zegt
Het maakt niet uit of er positief of negatief over je gelult wordt. Áls er maar over je gelult wordt.
Hoe irritant ook die Tom de Ridder, zelfs AB wijdt er een volledig artikel aan…
allesmetturbo zegt
Aaaaaaaan taaaaafel, daar gaan men nekharen van overeind staan
e1000bmw zegt
@allesmetturbo: ik zit al…
clioracing zegt
Waarom zou je naar Radio 1 luisteren?
Maar het is hiermee weer bewezen, there is no such thing as bad publicity. Na alle berichtgeving van vandaag heeft iedereen van de MKB brandstofpas gehoord.
9000cse zegt
Ja, reclame kan bijzonder irritant zijn, maar irritante reclame blijft wel hangen en daar gaat het om.
Wat mij echter verbaast, is dat er op de redactie van AutoBlog naar NPO 1 geluisterd wordt. Echt nooit verwacht!
Dutchdriftking zegt
350 man personeel???! Wat zijn die in hemelsnaam aan het doen!
Rob zegt
@dutchdriftking:
Dat vraag ik me ook wel eens af….
Een fatsoenlijk journaal maken doen ze in ieder geval niet. Zoals laatst: tien minuten (tien!) gelul over de ijzel. Tien f*cking minuten, exclusief het weerbericht. Da’s de helft van het journaal ongeveer.
En zo zit ik me wel vaker af te vragen waarom ze zoveel tijd (of überhaupt tijd) besteden aan iets onbenulligs. Zeg dan gewoon dat het nieuws op is ofzo….
berlinetta zegt
@Rob: Het mooie is nog dat de gezeur over ijzel ieder uur opnieuw komt. Die gasten hebben echt niks anders te doen.
mashell zegt
@dutchdriftking: dat getal staat in het deel van het artikel dat al niet serieus meer is. De reclame spots zijn ook niet 19x uur maar slechts 4x uur.
Rob zegt
@mashell:
Klopt, is een grap. Het zijn er namelijk veul meer. In 2014 had de NOS 646 (zeshonderzessenveertig) mensen in dienst: (ff doorscrollen naar pagina 10)
https://over.nos.nl/fileupload/jaarverslagen/De_NOS_in_Cijfers_2014.pdf
mashell zegt
@Rob: Daarvoor maken ze dus ruim 10.000 uur radio en TV. Vind ik eigenlijk nog wel meevallen. Het is meestal goede kwaliteit wat de NOS maakt.
Rob zegt
@mashell:
Nouja, kwaliteit, ik heb niet zelden het idee dat ik naar het jeugdjournaal of SBS Hart van Nederland aan het kijken/luisteren ben. Beetje stom, want daar heb je het Jeugdjournaal en SBS Hart van Nederland al voor…
lekbak zegt
@mashell: het journaal van de nos is om te huilen zo slecht. Niet aleen is het zeer suggestief en laten ze zeer cruciale informatie weg om het nieuw een bepaalde kant op te sturen. Ook zit het vol met fouten die soms best belangrijk zijn. Bijna altijd als ik echt verstand van het onderwerp heb waarover het gaat zit ik vol verbazing te luisteren. Zo slecht is het.
Rob zegt
@lekbak:
Vandaag op geen stijl:
“NOS Journaal, het minst journalistieke programma op de Nederlandse televisie”
Was getekend Arnold Karskens.
Rob zegt
@mashell:
Oja, de STER (die hier in één adem genoemd wordt met de NOS) heeft ook nog eens 90 FTE…….
norge zegt
say whut wie, waar, hoezo….Geen last van :)
gregorius zegt
@norge: Het moment dat je lang genoeg uit het land bent dat je niet weet wie Tom de Ridder is, dat je nog nooit van een MKB pas hebt gehoord en dat je je eigenlijk ook niet kan herinneren dat je ooit naar Radio 1 hebt geluisterd. Heerlijk.
pilz zegt
Bijna net zo irritant als die vreselijke Vodafone radio reclames.
trustmeiamanengineer zegt
Wie luistert er überhaupt nog naar de radio?
Ik ben die reclames en dat gelul van die dj’s al jaren spuugzat. Lang leve Spotify!
mashell zegt
Terecht! Fiscusproof is geen goed Nederlands woord.
Maar dit mag wel iets breder. Het zou prettig zijn als we op radio 1 normale reclames krijgen en alle reclames waarin het woord “ondernemer” voorkomt of die op ondernemers gericht zijn gewoon naar BNR verkassen, dat is immers voor ondernemers bedoeld. Radio 1 is bedoeld voor mensen die in nieuws geïnteresseerd zijn. Ik hoor dus liever in de reclame dat Unox weer een nieuwe soep heeft dan dat ondernemers weer 1 of ander belastingvoordeel kunnen scoren als ze nu een nieuwe Vito leasen.
fokspietkop zegt
@mashell: “radio 1 is voor mensen die in nieuws geïnteresseerd zijn” daarom spelen ze al een heel aantal jaar een liedje tijdens het radio 1 journaal en gaat een journalist “de straat op”…
viezefreddyw zegt
Het allerergste is nog dat de reclameblokken veel te lang duren en veel te vaak voorbij komen. Om het uur gewoon 3 reclameblokken, DRIE! Na elk uur reclame, dan komt het nieuws met het weer en verkeer, en dan weer reclame om vervolgens 10 minuten later pas muziek te horen en na 20 minuten ze er weer een reclameblok in. Je wordt er gek van. Er is dus ook maar een remedie om dit op te lossen; je eigen muziek luisteren via USB, Spotify of wat dan ook. En de muziek die tegenwoordig te beluisteren valt op de radio is toch k*t met hoofdletter K.
mashell zegt
@viezefreddyw: voor mij geldt: als ik s’ochtends de keukenradio aanzet die altijd op radio 1 staat (file berichten) en er wordt muziek gedraaid dan wordt ik heel vrolijk want radio 1 draait alleen muziek als er geen nieuws is.
vorsprungdurchbetrug zegt
Je kan beter een Shell tankpas nemen bijvoorbeeld, geen maandelijks kosten en geen jaarlijkse bijdragen.
Buiten het feit dat het gewoon een kut reclame is, kan het ook zo zijn dat je gewoon de verkeerde zender beluisterd.
Een omroep of zender die zo vaak dezelfde reclame uitzendt dat je luisteraars bij je weg lopen is ook niet echt slim bezig.
Dev zegt
Nu die reclame van Bart Smit nog. Weet je hoe pleuris irritant het is als je Bart heet en voortdurend op de radio wordt geschreeuwd om Bart-Bart-BAAAAAART dat ie z’n speelgoed op moet ruimen?
Alex_79 zegt
Tom de Rugridder begint inderdaad een sterke kandidaat voor de Loden Leeuw Oeuvre-award te worden, al is “Kruidvat, Nooit verrassend altijd vervelend een goede tweede.”
supertjeduc zegt
Wakker dier en al die andere milieu ridders/ leugenaars daar erger ik me aan ,
Pas een film op SBS zitten kijken , na elk kwartier ongeveer 7 minuten reclame
Ben dus ook overgeschakeld naar een andere zender , was niet te doen
Calimero zegt
Opmerkelijk dat velen de reclame stem van Kruitvat irritant vinden maar mensen wel massaal naar Hazes de musical zijn geweest waarin Hadewijch Minis een hoofdol speelt. Zelfde stem ;-)
Er zijn echt zenders waar die reclame van MKB brandstof niet of nauwelijks te horen is. Of het moet mij niet opvallen.
sportevo zegt
@milan0: ik hoorde hem hier ook af en toe op q-music maar tot ik dit hier las vond ik het wel meevallen maar ik hoor hem nu net wel 3 of 4x in 1 reclameblok voorbijkomen. Dat is wel heel irritant, en je gaat er op letten.
BaRa zegt
typ je autoblog.be in je browser, kom je hier terecht… who the fuck is Tom de Ridder?
vorsprungdurchbetrug zegt
@BaRa:
Als je niet weet wie Tom de Ridder is, houden zo.
Het is een kut reclame voor een tankpas bedrijf,
die eikel zat gister bij Jinek, en hij houd er voorlopig niet mee op.
knul, wat dacht je van een beetje googlen???