Tom Coronel is hartstikke blij. Waarom? Hij is verzekerd van een stoeltje in het WTCC van 2014. Maar geen BMW-stoeltje.
Coronel reed de afgelopen jaren met zijn BMW zeker niet onverdienstelijk binnen FIA’s WTCC. Hij zakte zelfs een enkele keer uit pure euforie door het dak van zijn 3 Turbo. Maar doordat het wereldkampioenschap komend seizoen onder nieuw reglement gaat rijden, pieste Coronel met zijn BMW net naast de wk-pot.
Speciaal vanwege die kersverse reglementen, stapt ROAL Motorsport, het team waar snelheidsduivel Coronel deel van uit maakt, voor het eerst sinds haar bestaan over op een ander merk. As we speak wordt een aantal Chevrolet Cruze racewagens geprept door het Engelse RML, daarvan zijn er twee voor ROAL Motorsport. En dus kunnen Coronel en teammaat Tom Chilton gewoon weer aan de start verschijnen.
Afgelopen weekend mocht onze Tom nog de BMW Sports Trophy 2013 ophalen en tijdens dat gebeuren was zijn deelname aan het WTCC in 2014 het gesprek van de dag. Tom Coronel zelf zag alle lichten een voor een op groen springen, maar nu pas is er zekerheid. Als we een tevreden Coronel even mogen quoten uit het persbericht: “En ruim van te voren ook. Ook dat is wel eens anders geweest.”
Extra lichtpuntje aan deze kogel die vroegtijdig door de kerk gejakkerd is: Tom kan zich nu storten op de rol van razende RTL-reporter tijdens Le Dakar, die toch wel heel dichtbij begint te komen.
Om Tom nog even het slotwoord te geven over zijn aanstaande deelname aan de hoogste klasse binnen het toerwagensegment: “Ik ben vanaf het begin actief in dit kampioenschap en ik ben trots er weer een jaar bij te mogen zijn. Ik heb er zin in en kijk er naar uit!”
Foto: Autojunk.nl
Met dank aan Floris en Johan voor de tip.
bofkont zegt
Daar gaat je status ;)
hammerman zegt
@bofkont: Ja, zelfs BMW-man Tom Coronel stapt over op een ander merk en dit keer heeft het niets te maken met belastingvoordeel of 0% bijtelling… ;-)
umadbrah zegt
Tom Stom!
bofkont zegt
@hammerman: lol
ramshoek zegt
@hammerman:
Tom is ooit begonnen in een Citroën AX
Reed F3 in een Dallara Opel
Was fabriekscoureur voor Toyota in het Japans F3
Was een paar jaar Honda fabrieksrijder n de F-Nippon en het Japans SuperGT
Reed meerdere jaren ETCC en WTCC met een SEAT
Ja, Tom was best happy met zijn achterwiel aangedreven BMW, maar die kon de afgelopen jaren eigenlijk al niet meekomen met o.a. de Chevvy’s dus ik denk dat Tom best blij is met een ander merklogo op z’n nieuwe bolide.
motoragent zegt
Goed nieuws! Hopelijk kunnen de chevy’s enigszins partij bieden aan de Citroen’s volgend jaar, die gaan erg sterk voor de dag komen verwacht ik.
hammerman zegt
Chevrolet heeft de afgelopen jaren de WTTC gedomineerd, o.a. doordat BMW niet deelnam met een fabrieksteam. Het nieuwe team van Tom is ook geen fabrieksteam, dus géén garantie op succes al gun ik het hem van harte!
Neemt BMW het komend jaar wél weer deel met een fabrieksteam?
motoragent zegt
@hammerman: Nee, BMW ontwikkeld geen nieuwe auto meer voor het WTCC, vandaar dat ROAL over moest stappen op een ander type. Citroen komt wel met een fabrieksteam (met o.a.) Sebastian Loeb, dus daar gaan ze nog een aardige kluif aan hebben.
gearhead zegt
Verzekert? Ehh
skinnybmw zegt
BMW = DTM, baby ;-) Maar mooi voor Tom, al is het dan niet meer in die veel mooiere BMW…mag graag naar hem kijken in de WTCC. Chevy rijdt ook al niet meer met een fabrieksteam, toch?
tupperware zegt
@skinnybmw:
Yep, dit jaar reden alleen Honda (constructeurskampioen) en Lada met een fabrieksteam.
Dat weerhield Yvan Muller er echter niet van om het WTCC op zijn sloffen te winnen voor Chevrolet (lees Deawoo).
Al met al een logische keuze voor Roal om daar mee verder te gaan. BMW voelt zich immers al jaren te goed om met een fabrieksinschrijving te komen in een kampioenschap waar ze tegen Lada’s Deawoos en Citroëns moeten racen. Dat is natuurlijk niet goed voor hun “premiujummie” imago.
gash zegt
Chevy??? Een Camaro is een voorbeeld van een Chevy. Een Cruze is een Daewoo.
gash zegt
Tom Cruze….hehehehe
numpty zegt
@gash: haha,,,, nais
motoragent zegt
@gash: Het leukste is nog dat Tom’s zoon daadwerkelijk Cruz heet.
gash zegt
@motoragent:
Wanneer opa Coronel al kiest voor namen als Alfa & Romeo, sta ik ook hier niet gek van te kijken. Tom’s Cruze – Mission Impossible.
motoragent zegt
@gash: Als ik mijn zoon naar een auto zou vernoemen zou ik niet direct kiezen voor een saaie chevy sedan, maar goed, ieder zijn meug hé.
bofkont zegt
@motoragent: Eng dat jij dat weet, toevallig katholiek ;)
weertx zegt
‘Hoogste klasse binnen het tourwagensegment’??? En de DTM dan….?
carmasterr zegt
@weertx:
Dat zijn allang geen toerwagens meer.
Heeft meer te maken met sportscars.
esbeek zegt
Dus dat wordt een Opel vanaf 2015, de laatste snelle Opel heb ik in een DTM gezien in het zeer grijze verleden, die won trouwens nooit iets.
KoenvanD zegt
@esbeek: de cruze voor komend jaar wordt gebouwd door rml, wat behalve dat dit team het fabrieksteam van chevy geweest is, helemaal niks met chevrolet te maken heeft.
Met maakt dus voor zowel de bouwer, als het team(roal motorsport, de grootste bmw dealer can italie) niets uit met welk merk er gereden wordt.
bmwe46csl zegt
Altijd leuk om te kijken, had niet verwacht dat hij nog een plaatsje zou vinden.
FB_100003823153875 zegt
IK denk dat we Tom best wel kansen toe kunnen dichten nu hij een snelle cruze 1.8T onder zijn kont heeft dan de trage 320TC waar in hij reed al had ik eigenlijk verwacht gezien zijn honda verleden dat hij over zou stappen naar een ander team en met honda zou gaan rijden of wederom weer in een seat plaats zou nemen want de seat Leon is nu ook een echt beest geworden en wat citroën betreft ben benieuwd of ze de wegracerij niet onderschatten in vergelijking met de WRC maar zullen zien wordt interessant dit jaar en verwacht zeker een paar podium plaatsen voor onze Tom.