We betaalden afgelopen jaar noodgedwongen héél veel extra centen aan onze buurlanden. En dan hebben we het niet over een paar miljoen euro.
In totaal waren de Nederlandse transporteurs in 2016 namelijk ruim 200 miljoen euro extra kwijt aan tol- en milieuheffingen in Duitsland en België. In Duitsland betaalden we 144 miljoen extra Mautheffing, een heffing gebaseerd op het aantal assen van een truck, de soort uitstoot en de gereden afstand. Maar ook België kan er wat van. Dankzij de afgelopen april ingevoerde tolheffing wisten onze zuiderburen ons zo’n 60 miljoen euro uit de jas te kloppen.
De komende jaren wil Duitsland de de regels voor tol en milieuzones flink uitbreiden. Daarmee hoopt Duitsland alleen in de transportsector al 2 miljard euro extra te cashen. Dat gaat dan met name over de rug van de Oostbloklanden overigens, want die betalen verreweg het meeste in Duitsland. Dat heeft er alles mee te maken dat ze de meeste kilometers door Duitsland rijden: zo’n 4,8 miljard kilometer. De Nederlandse transportsector legde net geen miljard kilometer in Duitsland af.
Bron: BNR
Fotocredit: @patbenz via Autojunk
godofracing zegt
Tijd dat Nederland dit ook gaan invoeren dan. Wij betalen grof geld en alle buitenlanders scheuren lekker voor niets door.
granlusso zegt
@godofracing: Ja. Laten we lekker alles per land regelen. Tol, moeilijk doen bij de grenzen door ze op slot te gooien, eigen volk eerst, laat de buitenlanders maar betalen. We gaan steeds meer richting een anti-Europa samenwerkingssfeer toe.
Lang leve het populisme. Economie is niet belangrijk, zolang Brussel en Den Haag ons maar niet meer ‘naaien’ (kan iemand me dat sowieso eens uitleggen, het is nogal generaliserend).
Vooral voor Nederland is het invoeren van een tol een ramp voor onze doorvoereconomie. Dat Duitsland en België het doen, is één ding. Maar ik denk dat we de door mij omschreven trend echt moeten tegenwerken om het nog een beetje leuk te houden.
Wat wordt het volgende? Het Schengen-akkoord schrappen?
godofracing zegt
@granlusso: ik begrijp je volledig. Ben het ook zeker met je eens over Europa. Het komt natuurlijk wel raar over vind je niet?
granlusso zegt
@godofracing: Dat is ook vreemd. Vooral een land als Duitsland of België moet dit gewoon niet doen. Kan me haast niet voorstellen dat er geen andere manier is om dat gat (€) te dichten. Nu creëer je ongelijkheid, en met de voorbeeldfunctie die deze twee landen hebben in het kader van Europese samenwerking, is het hek misschien wel van de dam. Misschien zeg ik, ik wil geen paniekzaaier worden. Overigens ben ik niet voorstander echt alles op Europees niveau te regelen, maar qua economie moeten we (in ieder geval de Noord-Europese landen) hecht bij kaar blijven. Liever één grootmacht tegenover de rest van de wereld dan allerlei kleine schattige landjes die denken los van mekaar de wereld aan te kunnen. Iets met mierenkolonie enz…
goodolddays zegt
@granlusso: er is niks mis met zelf een tol introduceren als pressiemiddel naar belgië en duitsland. Neemt niet weg dat het intens hypocriet is dat we aan de ene kant doen alsof we zo’n verbonden europese unie zijn en aan de andere kant elkaar een hak zetten met dit soort onderlinge tolheffingen. We zitten in de EU alleen als het de grote landen uitkomt, maar als wij onze eigen soevereiniteit willen benutten dan menen ze daar wel mee te bemoeien….
VeniVidiVici zegt
@granlusso: Zo is het wel. Zeker nu Trump president is geworden met z’n America first moeten de EU 1 blok vormen met allemaal de neuzen dezelfde kant op. Dus gezien je laatste zin zou het mega dom zijn als de bevolking op figuren als Wilders of le Pen gaan stemmen!!
Design_Driven zegt
@granlusso: Ik zeg het al jaren, er moet een europese wegenbelasting komen die uitbetaald al naar het gelang van buitenlandse auto’s op hun wegen. Een deel van de nationale wegenbelasting gaat dan naar een fonds. Voor doorvoer landen als België die echt weinig economische nu heeft van die verkeersbewegingen is tol nu de enige oplossing, dat moet veranderen.
Ook milieuzones mogen van mij europees geregeld worden, waarbij er een aantal stappen worden vastgelegd en iedere stand kan kiezen welke stap ze invoeren. Zo is het voor iedereen duidelijk waar wat wel en niet in mag want ik zie door de bomen het bos niet meer. Zelf niet als ik NL kom bezoeken. Ik hoop maar dat ze mijn kenteken niet kunnen lezen.
Maar ja wat weet ik er van ik woon op een eiland die straks niet eens meer in de unie zit.
unknown32 zegt
@sketcher: klinkt goed! Nu nog implementeren. Succes daarmee!
Tol in een doorvoerland als Belgie vind ik niet meer dan normaal… maar dan gelijk voor ALLE voertuigen. Zware (in kg’s) betalen meer want die slijten de wegen meer. Simpel toch?
dracae zegt
@granlusso: Daarnaast gaat dit, tenminste m.b.t. personenauto’s Duitsland waarschijnlijk geld kpsten i.p.v. opleveren..
Het zou toch gek zijn als wij hier ons geld ook op die manier gaan weggooien.
xenonlampje zegt
@godofracing: Toen België met het zelfde argument kwam vonden alle Nederlanders het onzin.
desjonnies zegt
@godofracing:
Persoonlijk vind ik dit populisme en van dictatoriale trekjes getuigen die tolheffingen, iets wat versterkt wordt door alle Brusselse EU-roeptoeters voor ‘Meer Europa’, ‘Meer Brussel’ en ‘één Europa.’
Als deze landen zich zo “Europees voelen” zoals ze zeggen, zou een tolheffing nicht im frage zijn ivm
de ECHTE Europese gedachte die Adenauer en de Gaulle ooit hebben aangehangen.
Daarnaast is er al een Eurovignet voor vrachtwagens, waarvan het JUIST de bedoeling was om de opbrengst ervan in een grote pot te gooien en de opbrengst aan de individuele lidstaten van de unie voor wegenonderhoud uit te keren.
Daarnaast schijnt u niet te begrijpen wie dit betaalt : Dat bent u namelijk, samen met alle inwoners van de EU !
Of u mocht van mening zijn dat transport bedrijven charitatieve instellingen zijn, en Duitsers echte democraten !
Maar goed zo doorgaan Duitsertjes, jullie beginnen stiekempjes we steeds meer Adolf Hitler trekjes te krijgen, heel zachtjes en stilletjes kruipt de dictatuur via de EU weg onze kant uit.
George Carlin de beroemde Amerikaanse komiek en morbide criticus van gezag zei het al 20 jaar geleden.
“You have no rights, you have owners “
Design_Driven zegt
@godofracing: Anders dan bijvoorbeeld belgië hebben we er economisch profijt van. In België en mindere maten Duitsland rijden de vrachtwagen alleen maar door, als ze geluk hebben tanken ze een keer in die landen. In Nederland verdienen we er op via de havens. Geen goed idee dus.
camber24 zegt
Als je in dat apenland België je er nou ook nog eens eindelijk fatsoenlijke wegen er door zou krijgen. Maar neuh, dat zou een te logisch besluit zijn voor onze zuiderburen.
mennok zegt
@camber24: Haha, wat een niveau weer. “Zij zijn egt dom!”
camber24 zegt
@mennok: die slechte spelling, ook van een prima niveau……. Ik woon in België, en vind de politiek en hun bijbehorende besluiten meer passen bij een bananenrepubliek dan bij een west europees land. Wegennetwerk idem dito.
granlusso zegt
@camber24: Denk dat die verkeerde spelling met opzet was
Design_Driven zegt
@camber24: En de belgen maar lachen. Ik betaalde toen ik daar woonde nog geen 400 wegenbelasting per jaar, tegen bijna 3000 in NL. Doe mij dan maar de iets krokante wegen.
camber24 zegt
@sketcher: is allemaal relatief. Als je een wat ruimere motorinhoud hebt sla je in België ook aan het betalen. Cost of living bij beide landen ongeveer hetzelfde.
Ik woon in België, en prefereer toch echt het Nederlandse wegennetwerk! Zou ik graag wat extra voor betalen (zeker als het regent).
Design_Driven zegt
@camber24: Ik woon nu in het VK, prima compromis. Betaal nu nog minder en wegen zijn beter.
camber24 zegt
@sketcher: misschien volg ik je wel over een paar jaar; werk nu ook al veel in Londen. Nog een veel mooier en leuker land ook ;-)
Design_Driven zegt
@camber24: Ja doen, heb er werkelijk geen seconde spijt van gehad. De baan in België was goed voor mijn carrière maar het land en de Belgen zelf……Laat ik het zo zeggen ik mis het niet.
camber24 zegt
@sketcher: snap ik volledig!!
viezefreddyw zegt
Één Europa. Hahahaha.
willeme zegt
@viezefreddyw: Op zich is het ergens wel te begrijpen. Nederland zit voor een groot deel aan de kust. Echt een ‘doorkruis’ land is het niet. Ja, voor Clarkson in die SLR op weg naar Noorwegen.
Duitsland is het hart van Noord-Europa. Vanuit alle kanten en hoeken wordt dat land doorkruist. Van het vrachtverkeer in NL kun je redelijk veilig vast stellen dat het een NL bestemming heeft, in Duitsland is dit veel minder. Dus dan heb je wel te maken met zwaarder belaste wegen en luchtvervuiling, zonder er (op een paar tankbeurten na) ook baat bij te hebben.
Dit zou de EU moeten kunnen regelen, eigenlijk. Dat Duitsland het nu zelf doet, is voor ons Nederlanders niet leuk, maar ik kan het ergens wel begrijpen. Ook voor een land als Duitsland is 2 miljard veel geld ;). Dat hark je niet weg bij de subsidie voor de zwemwoensdagmiddag voor linkshandige senioren met loopneuzen.
viezefreddyw zegt
@willeme: Ik vind het ook wel te begrijpen, daar gaat het niet om. Maar het gaat precies om wat jij zegt. De EU zou dit moeten regelen, niet Duitsland zelf. Anders krijg je, zoals je nu ziet, scheve gezichten. De Duitsers die hier in de zomer met hun campers op vakantie komen worden ook niet belast. Een kromme vergelijking misschien, maar zo is het wel een beetje.
willeme zegt
@viezefreddyw: ik begrijp wat je zegt. Ondanks dat vele politici ons doen geloven word door de EU niet alles geregeld ;). Landen hebben nog steeds hun eigen verantwoording over hun huishoudboekje.
Alleen even over de vergelijking, die mijn inziens ietwat mank gaat. De Duitser in de camper op de camping zal geld uitgeven in Nederland. Denk alleen al aan de Duitse watersporters die conpleet Friesland overnemen in de zomer. Ja, rijden 100 km door Nederland, maar daar is een financieel voordeel bij.
In Duitsland rijdt men ook er enkel doorheen. Bij de handel tussen bijvoorbeeld Polen en NL heeft Duitsland niet veel gewin aan, maar wel de lasten. Dus nogmaals: ik kan het wel begrijpen, het komt ons wat minder uit ;).
Maar we zijn het in elk geval eens: dit is een maatregel die vanuit de EU geregeld had moeten worden.
viezefreddyw zegt
@willeme: Bedankt voor je sterke argumenten Willem, een goede discussie op AB is altijd welkom. Vriendelijke toon ook (minstens zo belangrijk!).
Tuurlijk is het zo dat er meer buitenlanders door Duitsland heenrijden zonder een bestemming te hebben in het land dan in Nederland, daar kunnen we moeilijk omheen draaien. Maar er zijn ook mensen die met liefde Duitsland opzoeken voor vakantie, ik denk zelfs dat er meer mensen naar Duitsland gaan voor vakantie dan naar Nederland.
En in mijn geval voor werk. Ik ben geregeld te vinden in Duitsland voor mijn werk en aanstaande vrijdag mag ik weer. Ik ben bezig om handel vanuit Duitsland naar Nederland te halen dus voor mij persoonlijk is deze nieuwe regel van Duitsland wel een puntje van discussie.
vonklausenburg zegt
@viezefreddyw: Ik denk dat er twee zaken los van elkaar moeten gaan staan in deze discussie:
Ten eerste Duitsland als transitland en ten tweede Duitsland als bestemming.
In het eerste geval snap ik dat er tol gegeven wordt om de lasten van de doorreis te dekken en er iets aan te verdienen. Qua “baten en lasten” kan ik mij dan ook in de tol vinden.
Echter bestaat er iets in het VEU te vinden over de vrije doorgang tussen lidstaten. Volgens mij is die vrije doorgang optimaal op het moment dat er geen extra financiële lasten bij komen om interne EU-handel te voeren.
Het is zorgt nu echter voor een rare situatie waarin je met allerlei kosten komt te zitten terwijl je alleen aan de grens kunt genieten van het vrije reizen. De facto is het een win-win-situatie voor de overheden van de lidstaten. Als voorbeeld: 20 jaar geleden moest ik bij de overgang DE-A nog door een controle en had ik voor A nog een transitvisum nodig, de overgang A-H was al helemaal dramatisch qua controle en de overgang H-RO zowaar nog erger. Waar de lidstaten nu “winst” halen door niet meer die controles te hebben pakken ze nog meer door tol te heffen.
Persoonlijk denk ik dat – hoe eurosceptisch ik ook ben – er een enorm grote rol is weggelegd voor de EU. Misschien is het zelfs wel nodig om voor de transportsector (en de inwoners) de gehele EU-zone als eenheid te zien, anders gezegd: een federale staat van maken. De wirwar aan regels, heffingen en tol die nu betaald moet worden draagt niet echt bij aan de totstandkoming van een echte interne vrije markt.
Long story short: de EU had hier 25 jaar geleden rekening mee moeten houden en transport en vervoer door lidstaten moet via Brussel geregeld worden. Ergo: afschaffen van tol, heffingen en belastingen op landelijk niveau en het opzetten van één systeem voor alle lidstaten.
Rob zegt
@vonklausenburg:
Je wil dus de gehele infrastrcutuur in de EU als één geheel zien. In de zin van ook één begroting? Poeh, nobel streven. In theorie ook een prima plan.
Maar wij Nederlanders willen gladde biljartlakens. In Duitsland vinden ze betonplaten wel prima. Belgen boeit het ze geen fuck. Oostenrijk ligt vol met miljoenen, zo niet miljarden, kostende tunnels en bruggen. En zo heeft ieder land haar eigen idee over een snelweg met een daar bijhorend kostenplaatje. Knappe jongen die daar één geheel van kan maken. In theorie niet onmogelijk, maar ik zie de Nederlandse veiligheidsfreaks al stuiteren als we in Nederland gekort gaan worden, wat onvermijdelijk is met één begroting.
Mijn ideaalplaatje is uiteraard ook één prachtig mooi Europees netwerk, zonder tol en dergelijke. Maar als praktisch ingesteld persoon zeg ik, laat elk land het lekker zelf weten.
vonklausenburg zegt
@Rob: Niet qua infrastructuurbudget maar qua belastingen. Als de landelijke wegenbelastingen vervallen en daar één Europese belasting voor terugkomt kunnen extra heffingen voor buitenlanders komen te vervallen. Het principe van tol en vignet kan dan weg omdat we als EU-burgers al betalen voor alle wegen.
Rob zegt
@vonklausenburg:
Dus een Tsjech moet gaan betalen voor onze prachtige biljartlakens en de peperdure Oostenrijkse tunnels? De Tsjech gaat zeggen: “Dat kan wel wat minder hoor.” De Nederlander gaat zeggen: “Wij willen mooie wegen!” De Oostenrijker: “Ja hallo! Weet je wel wat één miezerig tunneltje kost?!”
Snap je mijn punt? Want zo gaat er gedacht worden. Of dat goed of slecht is, is een tweede. Tis wel realiteit.
Rob zegt
@vonklausenburg:
En je hoort dat geluid ook vanuit Nederland: waarom moeten wij onevenredig veel afdragen aan de Europese Unie, terwijl Oost Europese landen daar van profiteren? Waarom krijgen wij een naheffing en krijgen die Grieken wederom een zak geld? Etc. Etc. Etc.
Zo zijn de verhoudingen momenteel. Ik weet dat de EU streeft naar een soort Verenigde Landen van Europa, maar ik zie eerder het tegenovergestelde gebeuren. De Brexit was geen rare idiote stuiptrekking van de Britten. Echt niet. De Europese Unie bracht ons veel, maar faalt nu kneiterhard. Ook niet vreemd. Want om elk pietluttig landsgrensje is een oorlog (of meerdere) gevoerd in Europa. Dat moet men nu maar even vergeten en overdragen aan één Europa? Think again….
Rob zegt
@viezefreddyw:
Met die reactie geef je exact aan waar het ons Nederlanders om gaat: geld. Niet om het één Europa of scheve gezichten, nee, het gaat ons geld kosten. Dat is alles.
En ik begrijp 100% dat jij die tolheffing vervelend vind voor je handel. Zou ik ook vinden. Maar dat is dan maar even slikken, Duitsland is volledig vrij om zelf te bepalen hoe ze haar infrastructuur inrichten en bekostigen. En eerlijk gezegd vind ik het dan een beetje flauw om maar te vingerwijzen naar de EU, omdat het jou toevallig geld gaat kosten.
viezefreddyw zegt
@rob: Je hebt een punt, zeker. Maar ik vind het makkelijk gezegd om het maar even te slikken. Als ondernemer moet je namelijk al zoveel slikken. En als ik puur kijk naar mijn eigen situatie dan kost het mij inderdaad geld en dat is inderdaad waar het mij om gaat. Ik ben ook niet bezig om door Duitsland te transporteren naar een ander land toe, maar juist om Handel uit Duitsland te halen. Daarmee draag ik al een steentje bij aan de economie van het land.
Simpelgezegd kijk ik in dit specifieke geval naar mijn eigen portemonnee. En dan blijkt het dus dat dat het mij geld gaat kosten wat in principe niet nodig is.
Rob zegt
@viezefreddyw:
Ik begrijp dat je als ondernemer moe wordt van weer een regeltje, weer een belasting en weer de knip moeten trekken. Ik snap ook dat jij het verspild geld vindt. Maar de Duitsers hebben besloten dat de tolheffing in principe wél nodig is en dan houdt het wat mij betreft op. Want we zijn geen Verenigde Staten. We zijn geen megaland. Europa is een verzameling kleine kikkerlandjes die allemaal heel veel waarde hechten aan hun eigen grondgebied en grenzen. Ieder doet het op haar eigen manier. Dat is hartstikke prima. Maar zolang we dat niet willen opgeven zul je dit soort dingetjes houden. En zeker met een groeiende weerstand tegen een Europese Unie die toch al nauwelijks slagvaardigheid heeft, gaat dit de komende eeuw nog niet veranderen. Goed of slecht? Wel, met de huidige gang van zaken in Brussel vind ik het niet zo erg dat landelijke overheden meer hun eigen plan trekken.
viezefreddyw zegt
@rob: Met je laatste punt ben ik het wel weer helemaal met je eens. Goed punt!
martijn11 zegt
Nou laten wij dan ook maar tol heffen!
moveyourmind zegt
En nog hebben de Duitsers zwaar geldgebrek om de infrastructuur te onderhouden…
Duitsland…van Wirtschaftswunder naar Wundernwarumwirdassnichtmehrschaffen…
Alfarobert zegt
1 Europa,iedereen mag profiteren en Nederland betaald. Per inwoner betalen we al het meest en er wordt nog steeds meer van ons geeist.
cloverleaf zegt
@alfarobert: En helaas weer een stem voor Greet…
baasbas zegt
@alfarobert: eh.. je weet dat Duitsland dit doet hè en niet de EU?
vonklausenburg zegt
@Alfarobert: Volgens mij is de kern van dit probleem dat er geen “één Europa” is en dus de lidstaten onafhankelijk van elkaar heffingen en tol-muren opwerpen. Je mist de kern nogal enorm.
cloverleaf zegt
EU is vrij verkeer van goederen en personen. Behalve voor tol, bpm, roaming etc… Zo zie je maar dat juist zoiets als wegenbelasting/wegennetwerk op Europees niveau geregeld zou moeten worden. Het liefst verrekend in de brandstofprijs. De laatste weken nog 2x op en neer naar Oostenrijk gereden. Toch 4x getankt in Duitsland, 2 whoppers, een bockworst mit kartoffelsalat, panini tomaat mozzarella, 8 koffie en een paar flesjes water gekocht. Ze weten in Duitsland dat we het toch wel blijven doen.
slickrick zegt
@cloverleaf: ik knal in 1 keer door naar Oostenrijk en hoef pas te tanken als ik in Tirol aankom…
erwh zegt
Tijd dus om al die spullen veel minder over de weg te gaan vervoeren, daar wordt iedereen uiteindelijk blijer van.
dailydriver zegt
Lijdt de locale economie er niet onder als de steden steeds meer auto’s willen mijden? Gaat de locale economie en/of toerisme sector daar dan ook last van hebben? Wat zijn de directe gevolgen en langer termijn gevolgen van het tolheffen?
maikel2303 zegt
In Nederland ook invoeren die handel. Er rijden veel buitenlandse kentekens rond en die hoeven geen cent te betalen. Ze gebruiken de wegen dus een bijdrage aan de slijtage van de wegen is op zijn plaats. Daarbij met schiphol en de haven van rotterdam hebben we 2 grote distributiecentra om het zo maar te noemen met betrekking tot goederen, dus veel vrachtwagens. Dus gewoon invoeren wat belgie en duitsland ons ook aandoen!
roquez zegt
@maikel2303: en die 2 ‘grote distributiecentra’ die jij benoemt is precies de reden waarom we dit niet moeten invoeren. Dat maakt Nederland minder interessant voor buitenlandse bedrijven die hun goederen via Nederland naar Europa verschepen.
maikel2303 zegt
@roquez: ben ik niet met je eens. Kijk naar de haven in belgie. Die wordt steeds meer gebruikt waar rotterdam terrein van aan het verliezen is en toch verdienen de belgen ,zoals in het artikel gezegd, flink geld aan ons en dus ook aan de andere landen. Van de EU moeten wij bij 2030 40% co2 uitstoot vermindert hebben. Dit kost veel geld en transport sector is daar een groot gedeelte van (heb hier laatst nog onderzoek naar gedaan). Om dit te kunnen verminderen is veel geld nodig. Ben jij bereid als belastingbetaler dat allemaal op te hoesten of zullen we de kosten bij de vervuiler zelf neer leggen. Ik denk het 2e
Dutchdriftking zegt
Het meest idiote is dat we als één Europa een eurovignet hebben afgesproken, maar dat we alsnog een appart tolsysteem per land hebben….
Rob zegt
Als Duitsland tol wil heffen, dan mogen ze tol heffen.
Als België tol wil heffen, dan mogen ze tol heffen.
Als Nederland tol wil heffen, dan mogen ze tol heffen.
Als Zimbabwe tol wil heffen, dan mogen ze tol heffen.
Zo ontzettend simpel is de “discussie”.
dracae zegt
@rob: Niet dus.. Naast allerlei Europese regels, waar we lang en breed over kunnen discuteren is er ook nog zoiets als billijkheid.
Nederland heeft stevig meebetaald aan de A31. Dat maakt het nogal onbeschoft om ons NOG EEN KEER te laten betalen.
Als ze dus tol willen invoeren, dan vind ik dat ze de Nederlandse bijdrage aan hun autobahn met rente moeten terugbetalen aan ons.
Rob zegt
@dracae: het internet vertel mij dat Nederland enkel in een klein traject heeft bijgedragen. 11 miljoen euro, op een totaal kostenplaatje a 215 miljoen euro. In 2004. Dat is 13 jaar geleden. Maar goed, details, maar begrijp je sentiment wel.
Verder zeg ik: welkom in Europa! Waar elk land lekker haar eigen gang gaat. Hoe graag de Brusselse ambtenaren het ook anders zouden zien, we zijn geen één. Zullen we ook niet 1-2-3 worden. Heerlijk toch?
En dan kun je hoog of laag springen, als een land tol wil heffen, dan doet een land dat. Net als we tig andere dingen naar eigen inzicht invoeren. Zoals de BTW die in Duitsland 19% is en in Nederland 21%. De Europese Unie heeft nog een heeeeeeeele lang weg te gaan, willen ze alle onderlinge verschillen wegnemen.
De vraag is of je überhaupt wel alle verschillen weg kán of móet nemen. In de onafhankelijkheidsverklaring van de Verenigde Staten is niet voor niks vastgelegd dat de afzonderlijke staten heel veel dingen ZELF mogen beslissen. Men zag ook wel in dat zo’n groot land zich niet 100% centraal laat besturen. Ter afsluiting:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_toll_roads_in_the_United_States
dracae zegt
@rob: Ik heb het ‘grote antwoord’ ook niet.. Wel weet ik, ook omdat ik in de USA heb geleefd, dat de US op een aantal fronten veel rationeler is georganiseerd dan de EU. De verantwoordelijkheden van de staten en de federale overheid zijn over het algemeen duidelijk en redelijk logisch.
Eén van de belangrijkste dingen is dat er één begroting is voor één munt. Er wordt ook flink wat geld rond gesluisd van rijkere staten naar armere om het systeem overeind te houden. Alleen hoor je daar niet veel over, en dat is maar goed ook. Hier kan de Euro ook alleen blijven bestaan als de minder kapitaalkrachtige landen structureel gesteund worden. Dat leid dus wel constant tot gedonder omdat men het politiek niet kan of wil verkopen.
Ik weet dus het antwoord niet, maar mij is wel iets duidelijk: we moeten een veel grotere integratie hebben op een aantal gebieden, terwijl de EU zich helemaal niet met allerlei details hoeft te bemoeien waar ze nu wel bovenop zit. ( Denk kromme bananen )
Tja…
Rob zegt
@dracae:
Is het hele probleem van de EU niet dat de burger zich geen Europeaan voelt? Een Amerikaan stelt zich voor met “I am an American”. De Europeaan is een Nederlander. Een Engelsman. Een Belg. Een Duitser.
Dat sentiment wordt niet gezien of genegeerd in Brussel. Sterker nog, nationalisme is iets slechts als we de hoge heren moeten geloven. Iets wat bestreden moet worden. Maar ga dat de inwoners van de 28 lidstaten vertellen. 28 zwaar bevochten landsgrenzen. 28 volksliederen. 28 brabbeltaaltjes. 28 democratieën die net even anders functioneren. 28 verschillende cultuurtjes.
Europa is niet rationeel. Tis een emotionele ratjetoe. Ik vraag me af of daar ooit vergaande rationaliteit, zoals in de VS, te organiseren valt. In ieder geval niet in dit slopende tempo, niet in deze vorm en niet met deze machthebbers. Als de Junckers, Verhofstadten en Timmerfransjes op deze wijze blijven regeren, dan was de Brexit slechts het begin. En ik vrees dat ze nog steeds niet gaan of willen zien. Zie de reacties op Brexit. Zie de reacties op het Nederlandse referendum van laatst. Hun reactie: nog meer EU! Ze hebben oogkleppen op en luisteren gewoon niet. Ze zitten letterlijk in hun ivoren torens in Brussel los van de realiteit. Misschien is het daarom maar beter dat Duitsland gewoon tol kan invoeren als zij dat nodig vinden….
mrrallycross zegt
We moeten wat doen zodat we weer wat terug gaan krijgen voor wat we daar betalen
slickrick zegt
@mrrallycross: 3 x wat in 1 zin, wat een wartaal :)