Het lijkt er op dat de vignet-fanboys in Duitsland eindelijk hebben ingezien hoe onhaalbaar hun stupide voorstel om op elke centimeter wegdek tol te gaan heffen was. In eerste instantie moeten niet-Duitsers alleen op de Autobahn lappen.
Verkeersminister Dobrindt, die het originele voorstel alleen deed om zijn (CSU-) achterban te pleasen, gaat naarmate de tijd verstrijkt steeds verder terug zijn hok in. Der Spiegel meldt dat hij tijdens een verkiezingsbijeenkomst van zusterpartij CDU heeft laten weten dat tolheffing op alle wegen op zijn vroegst pas per 2018 ingevoerd zal worden, gelijktijdig met de uitbreiding van de vrachtwagentol (de zogeheten LKW-Maut).
Plannen om de snelweg voor buitenlanders te belasten blijven gewoon staan. Naar verwachting gaat de vignetplicht aldaar per 2016 in. De komende jaren komen de Duitse beleidsmakers, onder druk van diverse partijen die wél hun verstand gebruiken, waarschijnlijk tot de conclusie dat dit het hoogst haalbare is, en horen we er nooit meer iets van.
Foto: stukje A11 (Berlijn-Stettin), Wikipedia Creative Commons.
gregorius zegt
Om eerlijk t zijn zal t me geen moer uitmaken of ze het nou voor heel Duitsland doen of alleen de snelwegen. Liever helemaal niet.
Maar goed, als ze het doen, laten we dan hopen dat alle sleurhut liefhebbers liever over Frankrijk gaan rijden, dan hoef ik niet elke keer in de remmen als ik voorbij een sleurhut wil die misschien wel of niet z;n Zafira naar links gooit zonder eerst het achteropkomende verkeer in te schatten.
super zegt
@gregorius:
ja, want jij kunt als enige nederlander wel rijden, en dat zul je laten merken ook…
gast…
gregorius zegt
@super:
JA, ik ben veel goeier dan jou want ik heb alle Granturismo’d=s uitgespeeld en mijn pappie heeft een mooie lease 735d.
Maar even serieus. De bestuurders die hun auto zo naar links gooien op de autobahn zijn toch veel vaker auto’s met een buitenlands kenteken; en ook zeer vaak zitten hier Nederlanders tussen. Onnodig links-rijders op de Autobahn zijn ook vaker buitenlanders dan Duitsers. Referentie: rit Arnhem – Basel (de E35), wat vrij westelijk in Dui ligt.
En ik hoef met hier niet te verdedigen, maar itt de gemiddelde Nederlander, rijd ik al wat jaren enige duizenden km’s per jaar Autobahn op hogere snelheden. Omdat het leuk is, maar ook omdat ik er tot 1.5 uur mee win op mn weg (van en terug) naar Zwi. Als iedereen goed zou kunnen rijden, hoef je vrij weinig af te remmen; maar jammer genoeg is dat dus niet zo. Ook vaak probeer ik een ‘blocker’ op te zoeken: iemand die ook met hogere snelheid naar B wil en die dan maar alle risico’s op zich neemt, ik volg wel op gepaste afstand.
dirkiii zegt
@gregorius: klopt iemand anders lekker ruimte laten maken
azenomei zegt
@gregorius: Het is getest dat je nooit anderhalf uur winst behaald. Tenzij je aan de snelweg woont en je bestemming ook aan de snelweg zit.
gregorius zegt
@azenomei: denk even na over wat je zegt….
’t Maakt toch geen moer uit of je aan de snelweg woont of niet: alles van en tot de snelweg, maak je geen winst op; dus dan maakt het ook niet uit of je aan de snelweg woont of nog 100km door Nederland moet.
9000cse zegt
@gregorius:
Bedoel je gewoon overdag of ’s nachts? En in welke tijd van ’t jaar? En wat doe je met die tijdwinst? Even plat om bij te komen van zo’n rit?
gregorius zegt
@9000cse: dodag/vrijdag avond en terug zondag/maandag avond. Als het sneeuwt of regent, win je een stuk minder ja. En meestal de kroeg in en vrienden zie die ik al enige tijd niet heb gezien.
Uitrusten kan prima in de laatste 100km van Arnhem tot Amsterdam en/of Basel – midden-Zwitserland.
9000cse zegt
@gregorius:
Waar ik benieuwd naar ben is, hoeveel keer je dan al een boete hebt gekregen voor te hard rijden. Ik ben dit jaar al 23 keer naar Zwitserland gereden. En altijd via Basel. Weliswaar via de A61 + A5, maar dat zal niet zoveel verschil maken met jouw route. Ik bedoel, dat er ontzettend veel plaatsen zijn waar aan de weg gewerkt wordt en het aantal snelheidsbeperkingen is heel erg groot. Ik houd me altijd aan de aangegeven snelheid en rijd op de stukken die vrij zijn aan de “Richtgeschwindigkeit”, dus 130 km/u. Hoe jij dan van Emmerich tot Basel 1,5 uur sneller kunt zijn is me echt ’n raadsel. Niet, dat ik het je niet zou gunnen, maar je zult er toch op alle vrije stukken ver boven de 200 voor moeten en (vooral) kunnen rijden om die tijdswinst te kunnen halen.
gregorius zegt
@9000cse: 1 keer geflits bij die grote borden boven de weg rondom Limburg (DUI), voordat je recht door dat dal heen gaat waar de ICE een mooie brug heeft, je mag daar 100 volgens mij. Boete nooit aangekomen. Neem ook vaak de A67/A6 tot om Heidelberg heen; is maar 4-baans, maar is ’s avonds niet heel druk en bij goed weer kan je lekker doorrammen.
En van Karlsruhe richting Basel is de weg nu bijna af en er waren al vrij weinig mensen die zich daar aan de 80 houden en aan de 130 op de stukjes ertussen.
Maar goed, over 2 weekjes vlieg ik weer een keer; kost wat meer, maar is uiteindelijk wel sneller .
9000cse zegt
@gregorius:
Jij bedoelt de Elzer Berg oftewel de “Katzenbuckel”. Die punten zijn vast en bij iedereen bekend. Maar pas op: Even voorbij die vaste punten wordt vaak nog eens mobiel gecontroleerd.
Ook heb ik de ervaring, dat er ’s nachts bij snelheidsbeperkingen mobiel wordt gecontroleerd. Verder mogen de vrachtwagens op de A5 vanaf Offenburg (overgang van 3-baans naar 2-baans) vanaf 19.00 uur inhalen, wat nogal eens voor oponthoud kan zorgen.
Al met al weet ik echter uit ervaring, dat erg hard rijden slechts over een kleine afstand mogelijk is. Persoonlijk vind ik het daarom nogal frustrerend: Doortrekken van 100-120 naar 200, om vervolgens weer af te moeten remmen naar 90. Over enkele honderden kilometers gerekend levert het meestal meer ergernis dan feestvreugde op en ook dat vind ik nogal vermoeiend.
Toch wens ik je veel rijplezier.
ihrte zegt
misleidende titel :(
desjonnies zegt
Haaaa die snelweg, Berlijn Stettin oftewel Szczecin, heb ik veel gereden, sweet memories.
Dat kadoeng kadoeng stuk, met de Citroën, was je de koning.
Kroop er weleens een Audi of BMW achter je, maar die moesten gewoon lossen.
sajmun zegt
@desjonnies: haha, ik heb er 1x gereden, zomer 2012 tijdens mijn road trip door/naar de Baltische staten. Slechtste snelweg die ik ooit heb gereden, maar met mijn oude Volvo was het enigszins te doen :)
mout zegt
@sajmun: Oude Volvo… Zie ik nou een 360 in je avatar?
Dat is wel ongeveer de minst gekoesterde oude Volvo die ik kan bedenken.
(Rij zelf 245 Transfer)
9000cse zegt
@desjonnies:
Hahaha! Die desjonnies! “sweet memories”! Ik denk wel te weten, wat je bedoelt. Zo had menigeen er wel een heel stuk kadoeng-kadoeng voor over. Jij naar Szczecin, ik naar Praha. Those were the days!
clioracing zegt
Mocht het allemaal doorgaan, dan hoop ik wel dat het geld gebruikt wordt om de wegen te verbeteren en dat het niet naar de algemene middelen gaat.
Gisteren op de terugweg van Hockenheim weer een paar keer bijna opgestegen door hobbels in de weg. Vooral een gedeelte van de A3 bij Oberhausen is dramatisch slecht!
dakloos zegt
@clioracing: Over het algemeen is de toestand van het wegennet in Duitsland niet Duits. Hopelijk voeren ze gelijktijdig een ‘Zufriedenheitsgarantie’ in, maar dat zijn “Wünschgedanken”
clioracing zegt
@dakloos: Inderdaad! Waarschijnlijk zijn de Duitse auto’s daarom zo gründlich gebouwd. De BMW waar ik mee reed is wederom heel gebleven;)