• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toffe performance-feature Ioniq 5 N komt naar ‘normale’ auto’s

Auteur: Loek, gepost 23 februari 2025 om 11:12 – 4 Reacties

Zelfs een doodnormale EV van Kia krijgt een performance-feature van de Ioniq 5 N en EV6 GT mee.

Het blijft een lastig vraagstuk: kun je een EV leuk maken voor de petrolhead? In theorie een irrelevante vraag, want de groep petrolheads die een EV nieuw kan kopen is te klein om winst op te maken. Het gaat echter om meer dan dat. Wij petrolheads zien een sombere tijd tegemoet en het eerste merk dat met de nieuwe alternatieven iets interessants kan maken, zorgt ervoor dat wij weten dat de toekomst veilig is voor auto’s als iets leuks in tegenstelling tot iets enkel nuttigs.

Hyundai Ioniq 5 N

De lovende kritieken die de Hyundai Ioniq 5 N krijgt, die stellen ons ietwat gerust. De Koreanen hebben het voor elkaar gebokst om een EV te maken die toch best leuk blijkt te zijn. Een groot deel daarvan zit hem in de gesimuleerde versnellingsbak met motorgeluid. Ja, het is allemaal nep, maar dat is Forza spelen ook en dat vinden we vaak ook stiekem erg leuk. De manual mode van de Ioniq 5 N met zelfs heuse RPM-redlines zodat je echt móét schakelen (maar dan zonder het risico dat je je motor overbelast), het is op zijn minst goed bedacht.

Kia EV4

Het lijkt erop dat Kia wil dat deze features bereikbaarder worden. De EV4 die in aantocht is en qua design al onthuld is, krijgt ook gesimuleerde versnellingen. En niet alleen de GT-versie, nee, alle versies! Dus in theorie de lol van de Ioniq 5 N maar dan in een middelgrote en goedkopere EV. Dat moet wel gegarandeerd een succes worden. Er is één maar.

Namelijk dat de rev-limiter exclusief voor de GT-modellen blijft. Hoe dat precies gaat werken wordt nog niet helemaal duidelijk, want we gaan er vanuit dat zo’n manual mode enkel zin heeft als er ook geluid bij komt. Wellicht dat de auto alsnog zelf opschakelt als je het zelf niet doet en enkel de koppelcurve imiteert. Of zoiets. Laten we hopen dat Kia er een mooie uitleg bij heeft. Overigens hebben versnellingen voor een EV niet alleen zin voor lol trappen, het zorgt volgens Kia ook ervoor dat de auto wellicht wat minder buitenaards voelt voor mensen die overstappen naar EV.

Op 24 februari, op moment van schrijven dus morgen, onthult Kia de hele line-up van de EV4 en krijgen we waarschijnlijk alles over de auto te horen en te zien. (via Carscoops)

Ook interessant!

  • Hyundai IONIQ 9 gaat Kia EV9 achterna
    Hyundai IONIQ 9 gaat Kia EV9 achterna
  • Mijn Auto video: Tesla Model 3 Performance van Jeroen
  • Miljoenen Kia's konden worden gehackt
  • Video: 'Die auto komt uit het niets!'

Nieuwste artikelen

  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
  • Politiehelikopter stopt dronken automobilist bij Lelystad
FacebookTweetPinLinkedIn

ev4, Kia

Vorig bericht: « Nee, Volvo is niet aan het testen met hoekige retro-modellen
Volgend bericht: Video: Dat gaat niet passen »

Lees Interacties

Reacties

  1. rijnounsdoor zegt

    23 februari 2025 om 14:06

    Mooi man! Binnenkort simuleren ze ook overmatig olieverbruik, kokende motor en een lekke koppakking. Moet je wél voor betalen om ze op te lossen.

    Login om te reageren
  2. Onehp zegt

    23 februari 2025 om 15:16

    Benieuwd hoe goed dat zal zijn. Ik rij quasi altijd met de manuele bak in de 5N, maar de balans tussen heel leuk en stomme gadget is best fragiel. Laat je ook maar ergens een steek vallen dan wordt het vooral stom.

    Terzelfdertijd mag het ook niet te goed zijn zonder mijn 5N te updaten ;)

    Login om te reageren
  3. DeWitteCondor zegt

    23 februari 2025 om 16:00

    Dit lijken me nou typisch zaken die over een aantal jaren nog lachwekkender zijn dan nu. Net als het gesimuleerde motorgeluid over de speakers en 4 uitlaten bij een 1.2 schraapertje. Als je hiervoor gaat moet je de ICE niet krampachtig willen simuleren. Daarmee straal je ook uit dat je zelf eigenlijk vindt dat het leuker moet.

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      23 februari 2025 om 17:32

      Jaja, beste stuurman staat aan wal. Jij kijkt ook nooit naar een film of luistert naar muziek tenzij het live akoustisch is, of speelt nooit een spelletje, want dat is ook allemaal vals en lachwekkend.

      Nee, wat eigelijk belangrijk is, is of het goed gedaan is. En ja, mijn auto is speelgoed en entertainment, anders kocht ik wel de goedkoopate Dacia diesel ofzo…

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North