In plaats van een nieuwe crossover met mooi navigatiesysteem, zoeken we een toffe klassieker het geboortejaar 1987 van een Autoblog-lezeres!
In veel gevallen krijgen we aanvragen die in ‘dezelfde geest’. En dan met het budget en de eisen in het achterhoofd gaan we op zoek naar de beste auto die we kunnen vinden. Vervolgens koopt diegene toch wat ‘ie al in gedachten had en gaan we door naar de volgende.
Maar soms zitten er een paar originele aanvragen tussen. Sowieso, mocht jij nog een paar bijzondere aanvragen hebben die echt afwijkend zijn: heel erg graag! Je kan de aanvraag hier aanmelden.
Toffe klassieker uit geboortejaar 1987
In dit geval hadden we er een van Mara. Zij heeft twee broers en alletwee hebben zij namelijk iets wat Mara niet heeft: beide hebben een auto uit hun geboortejaar. Dat leek Mara ook wel een tof idee. Maar ja, waar te beginnen? Ze is nu getrouwd en heeft twee kinderen. Gelukkig is er een Nissan Qashqai voor de privé-kilometers en heeft haar man een Hyundai Kona Electric. Beide auto’s zijn niet echt fun, maar vooral verstandig. En daar moet dus een leuke auto bij komen.
Mara heeft haar zinnen gezet op een auto uit haar geboortejaar. Alleen heeft ze geen idee wat het moet worden. Aan de ene kant moet het echt heel erg leuk zijn om erin te rijden, maar het hoeft geen scheurmonster te zijn. Het moet vooral een leuke beleving zijn. En ondanks dat het apart mag zijn, hoeft het niet dusdanig obscuur te zijn dat onderdelen niet te vinden zijn. Kortom, we gaan zoeken naar en toffe auto uit haar geboortejaar: 1987!
De wensen en eisen voor een originele klassieker uit 1987 kun je hieronder lezen:
Huidige / vorige auto’s: | Nissan Qashqai en Hyundai Electric (blijven allebei gewoon) |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | 12.500 – 17.500, afhankelijk van de staat |
Jaarkilometrage: | Meer dan 5.000 kilometer zal het niet zijn |
Brandstofvoorkeur: | Benzine lijkt mij het handigste |
Reden aanschaf andere auto: | Ik zoek een auto uit mijn geboortejaar |
Gezinssamenstelling: | 2 kinderen en 2 volwassenen |
Voorkeursmerken / modellen: | Sportieve coupés, iets waar je lol in kan beleven. |
No-go merken / modellen: | Pick-ups, SUV’s en terreinwagens. Moet wel mee te rijden zijn. |
BMW 325i Coupé (E30)
€ 12.950
1987
200.000 km
Er is een enorme keuze aan BMW’s. In principe is er eentje die eruit springt als je zoekt naar een toffe klassieker uit het geboortejaar 1987. Wat ons betreft en dat is de 325i Coupé. Nou ja, coupé, het is een tweedeurs sedan. Maar dat maakt verder niet uit. Bij elke generatie 3 Serie zegt men dat de auto te volwassen is geworden. Met name bij de E36 was de kritiek niet van de lucht (fanboys zeuren constant, is van alle tijden). De 325 combineert een paar toffe dingen. Je hebt namelijk achterwielaandrijving, een sportief afgestemd chassis, een goddelijke zes-in-lijnmotor en een handbak. Helemaal top.
Nog een voordeel: onderdelen, onderhoud en eventuele upgrades zijn nog te doen, alhoewel de spoeling in rap tempo dunner wordt. BMW heeft zijn onderdelenvoorziening niet zo goed voor elkaar zoals Mercedes-Benz dat wel heeft. Ook ziet het er erg saai uit, is het een niet originele keuze en misschien meer een auto waar je respect voor hebt dan dat je er verliefd op wordt. Een goed alternatief is de Alfa Romeo 75 met Busso V6.
Alfa Romeo Spider 2.0 L (115)
€ 16.960
1987
65.000 km
Ah, een Alfa Romeo! Natuurlijk, een Alfa Romeo! Dat is het mooiste wat er is als je iets zoekt waar je echt blij van wordt. In dit geval zouden we kijken naar een 75 of een Spider, alhoewel een rappe 33 ook niet te versmaden is. De rijbeleving van een Alfa Romeo Spider is ouderwetser dan je zou vermoeden op basis van het bouwjaar. De basis van de auto stamt eigenlijk uit de jaren ’60 en dat merk je wel een beetje.
In vergelijking met een Mazda MX-5 (die iets later de markt transformeerde) was het destijds genant, maar die tekortkomingen maken de Alfa Spider nu juist extra leuk. Beleving en zo. Ook met de Spider zijn er voldoende fans van het model en zijn er genoeg specialisten die eraan sleutelen. Over sleutelen gesproken, bekijk hier ons Alfa Romeo Spider aankoopadvies!
Cadillac Brougham
€ 12.900
1987
240.000 km
Het tegenovergestelde van de open Alfa Romeo is deze Cadillac. Maar het is wel een leuke en toffe klassieker uit het geboortejaar 1987. Want waarom moet het altijd sportief? En laten we eerlijk zijn, heel erg snel zijn de snelle auto’s van toen niet meer. Want wat wil je doen met je klassieker? Lekker rondtoeren, af en toe een tripje maken en een beetje cruisen. Daar zijn Amerikanen uitstekend in. Natuurlijk, het is heel erg hopeloos maar die hopeloosheid geeft de Cadillac Brougham zijn charme.
Het verbruik is een tikkeltje aan de hoge kant, maar maakt dat uit? Je gaat er toch niet 80.000 km per jaar mee rijden. Qua onderhoud en onderdelen zit het met General Motors-producten behoorlijk goed. Daarbij zijn er in Nederland best veel USA-specialisten. De LV2-motor is een bescheiden ‘comfort-V8’. Dat houdt in dat de 5-liter motor (eigenlijk een Oldsmobile-motor) goed is voor 142 pk. En zoveel verbruikt ‘ie niet: het is gewoon een standaarddrinker.
Porsche 944 S
€ 13.950
1987
75.000 km
1987 was een overgangsjaar voor de Porsche 944. De auto zou de laatste overgang inluiden naar het S2-model, de laatste 944’s voor dat de 968 op de markt kwam. De 944 S heeft een 2.5-liter viercilinder motor met geen 160, maar maar liefst 190 pk. Het chassis is de reden om de auto te kopen, dat maakt autorijden namelijk zó leuk.
En ja, nog leuker dan een E30. De Porsche 944 is als sportwagen ontworpen, de BMW is een leuk rijdende auto met fijne motor. Onderdelen en onderhoud zijn heel erg god te doen. Er zijn diverse ‘transaxle’ Porsche specialisten, bedrijven die zich juist richten op de 924, 928, 944 en 968. Ook heeft Porsche de voorziening van onderdelen voor elkaar (tegen een prijs, uiteraard).
Citroen 2CV Special
€ 12.950
1987
100.000 km
Wat heeft het voor zin om een snelle of superluxe auto te rijden? Die nemen zichzelf veel te serieus. En auto’s die zichzelf serieus nemen, zijn net als mensen die zichzelf serieus nemen. Die zijn alleen grappig als ze het niet grappig bedoelen. Wat je wil, naast een auto uit je geboortejaar, is een auto waarmee je fun hebt, unieke ervaring. En dat lukt het beste met een Citroën 2CV. De lelijke eend was ooit een veel geziene auto op Neerlands wegen. Sjakie van Flodder had er eentje! Maar tegenwoordig zie je ze niet meer ‘zomaar’ in het wild.
Het zijn nu klassiekers waar men goed voor zorgt. Dat zie je ook terug in de prijzen, want een goede eens is tegenwoordig duurder dan een nieuwe destijds kostte. Wat je ook kan doen in plaats van een Eend, is een Burton. Dat is in feite een gerestaureerde (dat betekent technisch fabrieksnieuw) sport-Eend! Het gaat allemaal niet snel of zo, maar het heeft wel onnoemlijk veel charme en je hebt de grootst mogelijke lol. Check deze video van collega @michel om te zien hoe het is om een eend te rijgen!
Volvo 780C Bertone
€ 16.500
1987
155.000 km
Misschien dat je iets aparts wil. En dan hoeft het geen geslaagd alternatief te zijn, maar een bijzondere auto. Want hoe leuk een Volvo 760 Estate ook is, het is een vrij saaie stationwagon die je vroeger overal zag en opmerkelijke genoeg nog steeds rondrijden. De Volvo 780 Coupé is een heel stuk zeldzamer. Onder de kap helaas gen V8, zoals je wellicht zou kunnen afleiden van de naam.
De 780 heeft de bekende PRV6 onder de kap met zo’n 165 pk. Voldoende om lekker met het verkeer mee te komen. De auto is niet zozeer heel erg mooi, maar wel intrigerend. Wat ook wel leuk is, is dat het een coupé die op geen enkele wijze sportieve pretenties heeft. Het is een koddige lobbes, geen afgetrainde atleet. Ze zijn erg betrouwbaar en Volvo-onderdelen zijn goed te vinden. En in Nederland is er een grote fanatieke fanschare voor oudere Volvo’s.
Mitsubishi Starion ESI-R
€ 20.000
1987
80.000 km
Het vinden van een toffe Japanse klassieker uit het geboortejaar 1987 bleek nog flink lastig. De bijzondere Japanse auto’s werden niet veel verkocht destijds. Maar we vonden gelukkig deze Mitsubishi Starion Turbo ESI! Net als de Mazda RX-7 en Nissan 300ZX was de Starion een soort Porsche 944-concurrent. En net zoals bij de andere Japanners kreeg je veel meer waar voor je geld bij Mitsubishi.
Tegenwoordig zijn de rollen omgedraaid, want een nette Starion doet dus gewoon 20 mille. Dat is boven het budget, waarvoor excuses. Maar dit specifieke exemplaar was bijzonder fraai. De Starion heeft een 180 pk sterke tweeliter met old-school turbo. Dus eentje die er later echt in komt. Heerlijk! Ook lekker: achterwielaandrijving. Minder lekker: de onderdelenvoorziening kan echt een ding zijn.
YOLO: Jaguar XJ-S
€ 12.950
1987
80.000 km
Een Jaguar XJS is een bijzonder geval. De auto heeft de naam heel erg duur te zijn in onderhoud, iets dat ook wel klopt. Die V12 is namelijk bijzonder dorstig, zeker gezien de bescheiden prestaties. En dan moet je er ook regelmatig aan sleutelen. Er zijn gelukkig nog wel een paar specialisten in Nederland die ermee overweg kunnen. Qua prijzen zijn ze interessant, want waar de eveneens technisch complexe Porsche 928 stijgt in waarde, zien we dat niet bij de XJS.
Om te rijden zijn dit heerlijke geraffineerde slagschepen. Onze tip: ga voor een zescilinder. Een zes-in-lijn loopt ook schitterend en levert ook nog behoorlijk wat pit. Het scheelt ook aanzienlijk in de kosten. En stiekem stuurt een zescilinder een stuk prettiger, namelijk dankzij het lagere gewicht in de neus. De prijs is heel erg naar de staat van de auto: ga dus zeker niet voor het goedkoopste exemplaar dat je kan vinden!
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
mp014 zegt
De JAG
De spider
De Starion
In die volgorde graag!
En betreft de JAG ik zou toch stiekem voor 12 cilinder gaan! Beetje meer kosten nou en! Het is een klassieker, doe het goed of doe het niet 👍🏻
Pallas zegt
Leuke wagens! Doe mij maar zo’n Jáááág
BRT zegt
Ondanks dat een 2CV maar een klein gebakje is, zou ik daar voor kiezen! Je kan er veel lol mee beleven, hoeft niet perfect te zijn en kost (volgens mij) niet veel in onderhoud. Er staan ook mooie andere opties bij, maar daar kan je nog wel eens voor grote verassingen komen te staan.
Calimero zegt
Zo dat zijn een hoop leuke auto’s en dito keuzes.
Het is maar net naar wat voor soort auto de toekomstige eigenaresse op zoek is.
Ik ben ergens blij dat ik niet in haar schoenen sta ;-)
In de tekst staat dat de 780 erg betrouwbaar is en in tegenstelling tot de schrijver van artikel wil ik daarover dan zeggen dat ik het een mooie auto vind, ook nu nog.
Maar waarom wordt een 780 door verschillende Volvo (klassiek) specialisten afgeraden vanwege de kwaliteitsproblemen /kwalen die er zijn/waren en gezegd dat je dan (als het een 7 serie moet zijn) beter voor een 740 of 760 kunt gaan?
87tb zegt
Mercedes C124?
Johanneke zegt
Mitsubishi Galant AMG
Of de VR4.
Of een mazda rx7
Of een nissan silvia of 300zx ofzo.
Geen idee wat er allemaal.uit 1987 komt maar er is zoveel moois. Succes met zoeken en veel plezier!
bluebird zegt
Classic mini?
stfm zegt
Inderdaad!
T5Power zegt
Toyota Supra.
cloverleaf zegt
Leuke aanvraag Mara! Succes!!!!
kniesoor zegt
Flink gevarieerde lijst met suggesties, top ! Daar moet haast wel een passende oto voor aanvraagster uit te kiezen zijn. Charmes hebben ze allemaal op hun eigen manier, daar zal het niet aan liggen.
drom zegt
Fiat panda 4×4
Dutchdriftking zegt
944 natuurlijk!
rollingstoned zegt
“Sportieve coupés, iets waar je lol in kan beleven.”
Wat doet die saaie ende.belegen Volvo in dit lijstje dan?
Uit het lijstje zou ik voor de Jag, Porker of Alfa gaan.
Andere suggesties,
Een Lancia Delta:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/lancia-delta-hf-4wd-allrad-h-zulassung-elektrische-fenster-benzine-grijs-f5e0a495-6591-45c3-b92e-988c8497216e?sort=standard&desc=0&lastSeenGuidPresent=false&cldtidx=7&position=7&search_id=1gwzybbosif&source_otp=t10&source=listpage_search-results
Of een Alfa Romeo GTV:
https://www.autotrack.nl/a/alfa-romeo-gtv-benzine-1983-53053141
stfm zegt
Of een Saab 900… Onderdelen zijn er nog wel.
sabrerator zegt
Erg leuk lijstje. De vraag is zó algemeen en breed (als het maar 1987 is) dat het het bijna “doe maar een autootje” is.
Maar dan krijg je leuke lijstjes als dit. Van Eend tot Cadillac. Van XJ-S tot 944.
Als Jaguar-liefhebber zou ik de XJ-S niet aanraden, zéker de V12 niet. Heel misschien de 3.6 dan nog. Het zijn dusdanig aparte wagens dat als je niet het perfecte exemplaar treft, je voorgoed geneest van alles wat klassiek is. Zo’n XJ-S is mooi voor een merkliefhebber met afdoende diepe zakken. Of gewoon diepe zakken, zoals wijlen mijn stiefvader, die het gewoon een leuk ding vond en nooit wist of het nou een XSJ of JSX of XJS was… gelukkig heb ik er minstens zoveel lol aan gehad als hij.
Ik zou gaan rijden met een 944 en een Eend. Twee uitersten, dan weet je meteen wat bij je past. Vind je het klassieke van de Eend leuk, maar toch niet sportief genoeg, dan iets als die Alfa Spider. Is het de kant van de 944, maar is die te heftig, dan de BMW.
Kijk ook eens naar een Mini.
sabrerator zegt
Staat ook nog een Corvette op Marktplaats uit 1987.
johnhert zegt
Nogal fantasieloos lijstje, jammer.
Johanneke zegt
Overigens, zit net bij marktplaats te kijken naar enkel auto’s uit 1987. Zit echt leuk spul tussen. Ook cabrio’s. Best grappig om zo een fun auto te scoren.
kennone zegt
Waar is de Sierra Cossie???
drtim zegt
Bij de afdeling te duur? Ik moest er ook aan denken..
tenaci zegt
Leuke zoekopdracht. Ben meteen op marktplaats op m’n eigen geboortejaar gaan zoeken!
kniesoor zegt
Nog een leuke A Ford gevonden ?
p.s.: Sorry, kon ‘t niet laten . . . 🙂
tmenges zegt
Doe mij dan maar de starion! Enne Volvo staat bekend als betrouwbaar maar de 6-cilinder uit de 780 is dat juist niet, er is ook een versie met turbo 4 cilinder, ik zou dan die kiezen.
Verder als aanvulling wellicht een Honda crx van de eerste generatie?
Robert zegt
Auto’s uit 1987 zijn inmiddels 36 jaar oud. Als je zoiets koopt kan het geen kwaad om je eerst eens te verdiepen in de onderdelen voorziening. “Meer dan 5000 km kan het niet zijn” klinkt heel bescheiden, maar tenzij je zo’n auto verwarmd en overdekt kunt stallen als je deze niet rijdt, dan heeft zo’n oude auto op gezette tijden serieus aandacht nodig.
In dat kader kan het adagio “wat er niet op zit kan ook niet kapot” vrij waardevol kan zijn in het rijplezier. Met die gedachte is uit het lijstje hierboven de 2CV misschien wel de slimste keuze. Alternatief kun je ook uitwijken naar de Renault 4. Of de Mini. Of de Fiat Panda. Het zijn auto’s zonder veel poespas, zeer lange productie historie en dus veel aftermarket NOS en imitatie onderdelen, ook nog tegen vaak verrassend schappelijke prijzen.
Joost zegt
De 944 graag! Altijd mooi gevonden!
En die Caddilac is leuk als garbage-runner :)
Allison Burgers zegt
Zijn die 325’jes niet inmiddels allemaal aan bonken gereden in de DNRT?
Hoflander zegt
De 780 werd ontworpen door Bertone en is wél een plaatje om te zien met haar Maserati-achtig lijnenspel. Staat ergens een e-tje te weinig in de tekst overigens.
Er werden niet één maar drie motoren geleverd! Naast de genoemde een Audi diesel én het snoepje: een tweeliter turbo die voornamelijk op de Amerikaanse markt terecht kwam.