A) Truckers
B) Auto’s met pech
C) Greenpeace / Geert Wilders / Marine Le Pen / Guy Verhofstad
D) Bejaarden, vrouwen en andere mensen die niet kunnen rijden.
Ja, dat is een lastige, hè? We willen altijd graag iets of iemand de schuld geven voor de problemen die ons (in meer of mindere mate) teisteren, dat is wel zo overzichtelijk, en bovendien weet het volk dan richting wie of wat de collectieve woede gekanaliseerd kan worden. Het antwoord op bovenstaande vraag verandert dan ook met de week, maar vandaag is het…..B).
RTL Nieuws meldt op gezag van de VID dat auto’s met pech of auto’s die betrokken zijn bij een ongeluk veel langer op de vluchtstrook blijven staan dan een paar jaar geleden. Hierdoor nemen files die ontstaan door pech of ongelukken weer toe.
De oorzaak zou onder andere zijn dat Rijkswaterstaat door bezuinigingen minder bergingsauto’s inzet (iets dat RWS bevestigt, dit scheelt ze 2,5 miljoen euro (per?)), en een afname van ongevalsmeldingen die de politie aan bergers doet. Dit terwijl in 2013 tot nu toe 5% meer files door ongelukken of pech staan.
Tsja, ok, maar je kunt je ook afvragen wiens schuld het is als er door een auto met pech files ontstaan: die van de betreffende auto die op de vluchtstrook staat (en dus geen centimeter rijbaan blokkeert, enkele stukken weg rond Rotterdam uitgezonderd) of die van de voorbijrijdende mensen die zich er kennelijk door laten afleiden. Hm, misschien is het antwoord dan toch D). Of A). Discutabel…
Foto: autojunk.nl
wout441 zegt
D
flippert zegt
A: truckers hebben de onbedwingbare behoefte om als het even kan door de middenberm heen te tiefen..
hans75 zegt
Optie E) Toyota prius rijders
desjonnies zegt
Rijkswaterstaat, veredelde brugwachters.
Wel de rijkste “club” in Europa en een staat binnen de staat.
stihl zegt
@desjonnies: Ja de veredelde brugwachters die jouw snelweg onderhouden, lulhannes…
mrdjm zegt
@desjonnies: Ja, als er een pech geval op de vluchtstrook staat, sluiten ze gelijk de rechterbaan af. Dat geeft weer files…..
Ze moeten gewoon niet de rechter rijstrook afsluiten, want waarvoor hebben we anders vluchtstroken?
rob68 zegt
Bij mensen die met pech staan moet je natuurlijk altijd even stoppen om ze uit te lachen.
patrickae86 zegt
Het komt ook deels omdat niemand elkaar de ruimte gunt als er moet worden ingevoegd. Het is allemaal ikke ikke ikke en Kleef Kleef Kleef.. En meneer 110 op de linkerbaan natuurlijk
bmwe46csl zegt
D ongetwijfeld!
Rick-dos zegt
Het is vooral de schuld van die halve tamme die als zombies moeten aanschouwen wat er allemaal gebeurd is. In Nederland heet zo’n stoet der halve tamme ook wel een “kijkersfile”.
Het is te belachelijk voor woorden dat dat woord überhaupt ingeburgerd is geraakt. Zegt genoeg lijkt mij…
Emile_Benz zegt
@Rick-dos: in 1 adem te noemen met ramptoeristen…
Rick-dos zegt
@Emile_Benz: En die zijn weer in één adem te noemen met Ikea gangers… ;)
(Weet niet wat ik ineens tegen Ikea gangers heb :) )
Rick-dos zegt
Laten we trouwens de Ikea gangers niet vergeten…
gop1 zegt
Zonder twijfel D. Iedereen kan wel lekker politiek correct gaan lopen doen, maar feiten moet je nooit ontkennen.
mrbadaboem zegt
no doubt D
audio zegt
D. Geertje
fit4fun zegt
E: het weer
F: Oostblok truckers rijdend in oude zooi
G: te weinig asfalt voor de immer groeiende (immigratie..) bevolking van ons land
H: vaak geen of te kleine vluchtstrook
boxster zegt
AB: truckers met pech
Ot92 zegt
E) Mensen die geen idee hebben wanneer ze de linkerbaan op mogen, voor als ze een vrachtwagen gaan inhalen. (dus gaan ze maar op het aller laatste moment de linkerbaan op en snijden het verkeer links af, met natuurlijk een snelheid dat een stuk lager ligt dan 120/130km/h)
Emile_Benz zegt
@ot92: Dat valt dan toch onder D.: (…) mensen die niet kunnen rijden.
Ot92 zegt
@Emile_Benz: Eigenlijk wel, maar ik vind dit wel iets verder gaan dan niet kunnen rijden. Het is meer ‘geen inzicht hebben’ en ‘zowat nooit je spiegels gebruiken’.
f40racer zegt
Het is allemaal de schuld van justin bieber
olsen95 zegt
@f40racer: Never say never’
betonstaal zegt
Mooi is dat, een paar miljoen besparen op inzet van bergingsmaterieel, terwijl de files op zich miljarden kosten. Zie hier het beleid van Rutte en co in een notedop. Korte termijn winstjes scoren ten koste van het grote geheel.
mashell zegt
@betonstaal: ach, als die files miljarden kosten laat dan eens een paar van die facturen zien en vertel wie die facturen betaald? Het antwoord is natuurlijk dat die facturen helemaal niet bestaan en niemand ze betaald, de vermeende economische schade bestaat namelijk ook helemaal niet, die economische waarde wordt immers nog steeds gecreëerd maar dankzij de files gewoon een beetje later.
betonstaal zegt
@mashell: je bedoelt dat die brandstof gratis is die in die auto’s zit, dat die mannetjes en vrouwtjes niet ergens op een loonlijst staan en dat hun uren niet betaald worden als ze wachten totdat het wrak wordt afgevoerd? Al die kosten worden doorberekend aan de klant.
alcantara zegt
Misschien niet alleen files, maar over het algemeen leveren vrachtwagens (dus A) mij absoluut het meeste hinder op in het verkeer. Sloom rijdende bejaarden zijn vaak makkelijker in te halen, maar een treintje van 3 vrachtwagens haal je niet zomaar in op een enkelbaans weg, En na elk stoplicht duurt het een eeuwigheid voordat ze weer op gang zijn, rotondes nemen ze ook in een tempo waarin een auto 3 haarspeldbochten kan maken. Het zijn gewoon kloothommels.
moveyourmind zegt
@alcantara: Erg vervelend voor je hoor! Hier op het platteland rijdt er ook wel eens een trekker voor je, of een stadsbus (geen idee wat die in het dorp doet). Je kan je er aan irriteren, of gewoon iets eerder van huis vertrekken, en nog even heerlijk genieten van de vijf minuten die je extra voor jezelf hebt.
timdrogt zegt
@moveyourmind: en de bejaarden, tractoren, bmw’s, mercedesen en bussen maar gek vinden dat er zon kevertje achter hun zit te drukken
moveyourmind zegt
@timdrogt: Sinds ik Saab rijdt geniet ik van iedere minuut dat ik in de auto zit. Het liefst zou ik zelfs nog omrijden. Daarbij geeft de wetenschap dat je met het grootste gemak alles voor je in kan halen neemt het laatste restje onrust weg. Soms vergeet je dan gewoon haast te hebben.
alcantara zegt
@moveyourmind: In een Saab moet je ook geen haast hebben, want een beetje hard door de bocht resulteert in zwaar onderstuur. Bij de 93 althans, rest heb ik nooit mee gereden.
moveyourmind zegt
@alcantara: ook de 9-5 Aero die ik heb is geen sportwagen. Maar wel een heerlijke reiswagen waar je vanzelf meer ontspannen in gaat rijden. Daarmee bedoel ik niet sloom, maar dat gejakker op de weg zonder tijd te winnen laat ik graag aan mij voorbij gaan.
desjonnies zegt
Voor het grootste gedeelte ligt de schuld bij onszelf.
Niemand zal stoppen als er een gestrande automobilist staat om hem een sleepje te geven naar de vluchtstrook, nee we rijden er liever geïrriteerd toeterend langs;maar niemand heeft het besef om iemand uit zo’n benarde situatie te redden.
Ook ik beken schuld, vroegâh lag er altijd een zo’n lading strop of touw achterin mijn wagen.
Na een aanrijding op onze snelwegen laten mensen altijd hun nog rijdbare voertuig dramatsich op de plaats delict staan, zo verloren een paarduizend mensen afgelopen vrijdag weer een uur op de ring van Eindhoven, een kettingbotsinkje, wat blikschade en pats de hele snelweg wordt afgesloten.
Ooit heb ik iemand aangeduwd met Dirk de Datsun, hij stond voor me, de brug was open, ging weer dicht en zijn wagen wilde met geen mogelijkheid meer starten.
Dirk er zachtjes tegenaan gezet, de man aangeduwd; hij stak zijn hand vriendelijk op toen zijn motor uiteindelijk aangeslagen was.
(Dirk had bel een deuk in zijn bunmper geduwd, maar ’t waren allebei toch oude wrakken.)
Eigenijk moeten we meer gaan rijden zoals de Parijzenaars deden, en geen donder geven om een krasje of bupsje op ons toekomstig schroot……………….
Arnoud zegt
@desjonnies:
Ik heb dus wèl een sleepkabel in de auto en gebruik deze ook wanneer er een auto gestrand is op een gevaarlijk punt. Vorige week nog een auto onder uit de Beneluxtunnel gesleept. Er stond al een flinke file achter maar niemand die op het idee komt dat ding weg te halen. Het ging mij er uiteindelijk niet om de file op te lossen maar meer om te voorkomen dat er iemand op zou klappen.
Orichy zegt
Files worden over het algemeen veroorzaakt door mensen die niet goed genoeg kunnen anticiperen in het verkeer, wat daar ook de oorzaak van is, maakt eigenlijk niet zoveel uit. het resultaat zegt genoeg.
De overige oorzaken liggen aan de wegbeheerder, die een te smalle weg aangelegd heeft, of verkeerde signalering ten tonele brengt.
mashell zegt
@Orichy: maar teveel verkeersaanbod voor een bepaald tijdstip zoals je morgenvroeg weer zo rond 8 uur op meerdere plaatsen in het land zult zien is iets waar het niet iedereen gegeven is daarop te anticiperen. Als de chef, die het grote plaatje niet ziet, eist dat je om 9.00 bij de vergadering bent dan moet je wel. De meeste files worden gewoon veroorzaakt door overaanbod dat word gecreëerd door het hanteren van te strikte werktijden en een slechte spreiding van werkgelegenheid en populatie over het land.
stihl zegt
@mashell: Dan moet je simpelweg nog vroeger vertrekken..enige oplossing..
mashell zegt
Ik hebben het idee dat ik de laatste tijd meer pechgevallen op de vluchtstrook zie. Dat kan zijn omdat het langer duurt voor ze verwijderd worden, maar ook omdat er gewoon meer zijn, bijvoorbeeld omdat mensen vanwege het alsmaar aanhoudende crisis gezeur zijn gaan bezuinigen op onderhoud.
stihl zegt
@mashell: Bezuinigen op onderhoud met jaarlijkse APK? Tuuuuurlijk manneke..
Arnoud zegt
@stihl:
Een APK zegt helemaal niets over de staat van onderhoud. APK wil alleen maar zeggen dat hij op het moment van keuren aan de wettelijke minimum eisen voldoet. Een auto kan apk goedgekeurd zijn en 100m verder ermee ophouden.
eltee zegt
Waardoor worden files veroorzaakt?! Nou ehhh.. Te veel auto’s? Dat is niet op te lossen en de overheid wíl dit ook niet oplossen. Waarom: omdat auto melkkoe. Veel auto = veel geld.
rdbr zegt
Volgens mij is het probleem niet het volk dat er omheen rijdt, volgens mij is het probleem dat RWS direct een aantal rijstroken er omheen afsluit, blinkende matrixpaniekborden erbij, etc.
Weliswaar fijn voor de pechvogel (kan mij voorstellen dat er minder tukkende truckers achterop je knallen), maar ik denk wel een flinke factor in de file die onstaat.
sanderm3 zegt
Bij het ritsen die mensen doe op het laatste nippertje links willen voorDringen.. zodat de baan of banen rechts ervan ophopen!
Of mensen die Altijd bij het verkeerslicht links gaan staan omdat ze denken sneller te zijn en vervolgens er rechts weer tussen kruipen, gevolg….opstoppingen.
En gestresste smartphonegeile leaserijdende kantooridioten m/v.
sir_smokalot zegt
Onzin. Zo lang je nog niet op het verdrijvingsvlak zit ben je niet ver genoeg. Waarom al ritsen 400 meter voordat de rijstrook ophoudt?
Verbaas me steeds over die boze filerijders die me er daar niet tussen willen laten….
rdbr zegt
@sir_smokalot: Ja, je hoort het asfalt wel te gebruiken, maar wel door dezelfde snelheid aan te houden als de baan waarop je invoegt. Doe je dat niet (waar Sander dus aan refereert), dan moet er steeds vanuit stilstand een auto tussengedrukt worden waardoor de boel juist stokt.
Dus wel het hele asfalt gebruiken, maar niet met hoge snelheid er langs jassen. Probeer het maar eens met je jas, of het je lukt om te ritsen door te twee kanten elkaar met een noodvaart in elkaar te duwen :)
sanderm3 zegt
@sir_smokalot:
Omdat dan al die linksrijders er op het allerlaatste moment tussenkruipen/proppen.. waardoor de rechterbaan vastloopt.
En wát krijg je dan….juist…file
flutterby zegt
@sanderm3: je weet dat je zo laat mogelijk hoort in te voegen he?
sanderm3 zegt
@flutterby:
Invoegen doe je meestal van rechts naar links… Bv als je de snelweg opgaat.
Wat ik bedoel is meer het ritsen (op het allerlaatste moment…).
audicoupe84 zegt
@sanderm3: Het invoegen en uitvoegen aan het begin van de strook. Door het afremmen (bij uitvoegen) voor invoegend verkeer, om de auto tussen het op de strook rijdend verkeer te wringen. Door het met lage snelheid (bij invoegen) de auto direct aan het begin van de strook tussen het 100+ rijdend verkeer te gooien. Iedereen heeft tijdens de genoten rijlessen geleerd in te voegen met dezelfde snelheid als het verkeer op de hoofdrijbaan, en tijdens het snelheid maken de plaats van invoegen te bepalen. Zelf ga ik meestal rechts voorbij aan die halve zolen, en kan dan even verder invoegen zonder problemen. Het is toegestaan gebruik te maken van de vluchtstrook als er geen invoeg ruimte is.
E34M5Touring zegt
Ik houd het bij de wijsheid van Dr Gonzo. Cows and Bisexuals.
TheKeymaker zegt
Antwoord B? Dan is nog steeds antwoord D het juiste antwoord. Het zijn namelijk altijd de bejaarden, vrouwen en andere mensen die niet kunnen rijden die massaal op de rem gaan staan om te kijken. En daardoor ontstaan files.
tweede_woning zegt
…Volkswagen”s : diegene die de laatste 20 jaar de Autobild heeft gelezen weet wat ik bedoel. Dank nog ..
autogek123 zegt
E) Truckers die niet opletten en op een auto op de vluchtstrook inrijden.
Svda zegt
Zeker antwoord A maar ook E, bij regen zie je eigenlijk alleen franse auto’s en Opels stil staan op de rijstroken met pech
Homer55 zegt
Tijdens spitsuren niet goed kunnen invoegen of uitvoegen.
Bijvoorbeeld op een drukke snelweg waar iedereen ongeveer rond de 80 rijdt en een paar helemaal vanaf de linker rijstrook naar rechts moeten om de snelweg te verlaten op het laatste moment. Waardoor de rest op de rem moet en iedereen een korte tijd bijna stilstaan.
Gebeurt ook bij de invoegers die moeite hebben om in te voegen…
Want na de op/afrit rijdt iedereen ineens door en is er helemaal niks aan de hand….
Homer55 zegt
@Homer55: Dat ging niet goed. Mijn bericht had geen reply moeten zijn.
SimonMc zegt
Guy VerhofstadT dus…
wimbers zegt
optie A moet zijn: teveel incompetent volk op de weg…
en dat komt dan weer door: te veel immigratie, want zonder immigratie zou de nederlandse bevolking niet groeien de laatste 3 jaar…
heidekonijn zegt
Teveel auto’s / te weinig wegcapaciteit.
Nederland gidsland heeft getoond dat proberen armeluitjes wegpesten niet helpt, die kopen dan gewoon een goedkoper barrel dat vervolgens in panne valt. Enig alternatief is dan meer wegen.
Of de grondoorzaak aanpakken en de economie afbouwen. Daar helpen onze groene vrienden graag aan mee, dus zij zijn op die manier de oplossing voor het filepprobleem. Als er niks gemaakt of verhandeld wordt blijven die trucks vanzelf wel staan.
jeanclaude zegt
Door Nederlanders.