We gaan richting de miljoen! Het aantal bedrijfswagens blijft toenemen.
Voor het vijfde jaar op rij zijn het aantal bestelauto’s in Nederland gestegen. In het begin van dit jaar stonden bijna 940.000 bedrijfswagens geregistreerd in ons land. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.
Record aantal bestelauto’s
Het miljoen komt daarmee in zicht. Niet eerder telde Nederland zoveel bestelauto’s. Er is sprake van een stijging van 2,7 procent in vergelijking met een jaar eerder. Als je de cijfers van vijf jaar geleden erbij pakt is het verschil helemaal groot. In vijf jaar tijd is het aantal bedrijfswagens met 15 procent gestegen.
Particulier bezit neemt af
Begin 2019 stonden 91 procent van alle bestelauto’s op naam van een bedrijf. Dat is inclusief eenmanszaken. Slechts een klein gedeelte van de Nederlanders bezit een particuliere bestelauto, wat ook logisch is natuurlijk. Het aantal bedrijfswagens onder particulieren neemt tevens af. Reden er in 2015 nog 94.500 particulieren met een bedrijfswagen. Begin januari was dat aantal gezakt naar 82.900.
Sectoren
Verreweg de meeste bedrijfsauto’s zijn te vinden in de bouw. De bouwsector had begin 2019 bijna 256.000 bestelauto’s in bezit. Dat komt neer op 31 procent van alle bedrijfsbestelauto’s. Onder de bouwsector vallen onder meer elektrobedrijven, loodgieters, schilders en glaszetters. Ook de groot- en detailhandel is goed vertegenwoordigd. Begin 2019 waren 255.800 bestelauto’s in handen van bedrijven die actief zijn of waren in deze sector.
Rick-dos zegt
Klopt. Meeste van hun krijgen nu een €4000 gift via de sociale dienst.
potver7 zegt
@Rick-dos: nogal misplaatste opmerking als je ’t mij vraagt…
mashell zegt
Aan de ene kant is het een terechte opmerking, de ZZPer koos er zelf voor om ondernemer te worden, zelf er voor om geen reserves te bouwen, zelf er voor zich niet goed te verzekeren. Tegenover de belastingbetaler is het niet eerlijk dat we deze mensen nu gaan pamperen met gratis geld. Aan de andere kant, na de financiële crisis waren er veel werkelozen die van het UWV de opdracht kregen als ze geen baan vonden het maar als ZZPer te proberen, dat worden dan vaak mensen zonder ondernemers instinct die zich voor veel te lage tarieven laten uitbuiten. De bedrijven vinden het geweldig, spot goedkoop personeel dat ook nog zelf het gereedschap mee brengt en dat er meteen uit gegooid kan worden als het wat minder gaat, zonder UWV, zonder transitievergoeding. Je ziet nu dat de 2e kamer wel begrijpt dat die ZZPers niet altijd een echte keus hadden en nu gecompenseerd moeten worden.
Misschien moeten we heel dat ZZP concept wat anders insteken, met verplichte deelname aan pensioenfondsen, met verplicht afdragen van sociale premies en daarbij het minimum uurtarief van €16 naar iets als €70 opkrikken (voor minder zou een slimme ZZPer wat mij betreft niet eens moeten willen werken).
berlinetta zegt
Ik ben het wel met je eens. ZZP’ers dragen niks bij aan de Nederlandse zorgstaat dus zou je kunnen stellen dat het ook oneerlijk is dat ze nu wel hun handje ophouden. Bovendien wordt van de ZZP’er verwacht dat hij voor zichzelf zorgt, bijv. door reserves aan te leggen of zich te verzekeren. Dat doen ze niet altijd en in tijden van crisis wordt deze groep het hardst geraakt. Dat is echter ook bekend. In mijn ogen is het dan ook de taak van de overheid om dit stelsel anders vorm te geven. Niet alleen is er sprake van teveel schijnzelfstandigheid (waardoor veel ZZP’ers feitelijk gewoon werknemers zijn, maar die niks bijdragen aan de zorgstaat), maar we moeten deze groep ook tegen zichzelf beschermen. Daar is al een begin mee gemaakt door een verzekering verplicht te stellen voor deze groep. Nu moeten we ook doorpakken, anders lopen we bij de volgende crisis tegen hetzelfde probleem aan.
Rick-dos zegt
@potver7 Het zou misplaatst zijn als ik een waardeoordeel er aan zou hangen. Dat doe ik niet. Ik wijs alleen op een specifieke eigenschap van die groep net zoals het getoonde busje grijs is bijvoorbeeld.
Ik heb er totaal geen probleem mee dat die mensen €4000 krijgen. Sterker nog ik vind het een terechte beslissing. We leven op dit moment in vreemde tijden dan moeten we dit soort acties steunen.
lekkerlinksrijden zegt
Met al die zzp-‘ers die er bij zijn gekomen de laatste jaren verbaasd mij dit niet. Verkopen zullen nu wel een teruggang laten zien vrees ik
bobje zegt
Je ziet het hier inderdaad vrij veel. Mensen worden ontslagen, krijgen wat geld mee en kopen daar een bus voor. Gooien die vol met gereedschap en gaan voor €25,- p.u. op pad. Dan komt de belastingsdienst en daar gaat de bus…..
Stijnson zegt
Toch behoorlijk wat particulieren die in een bedrijfswagen rijden. Dan betaal je toch alsnog de volle mep bpm en btw?